Як керівників та бухгалтерів закладів освіти роблять «крайніми» під час будівельних робіт

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
головний редактор порталу «Бухгалтерія для бюджету та ОМС»
Освітній омбудсмен пояснила, як проводити будівельні роботи в закладах освіти правильно та чому освітяни не повинні займатися будівельними й ремонтними роботами в закладі освіти

Як керівників та бухгалтерів закладів освіти роблять «крайніми» під час будівельних робіт

Поточний ремонт у закладі освіти: три варіанти бухпроведень

Надія Лещик наголосила, керівники закладів освіти чи працівників органів управління освітою не можуть виконувати свої безпосередні обов’язки, бо на них перекладають відповідальність за те, що вони не завжди можуть проконтролювати через відсутність спеціальних знань.

Саме тому замовником щодо будівельних робіт чи ремонту споруд закладів освіти, зокрема цивільного захисту мають бути ті управління, відділи, державні чи комунальні підприємства, які мають персонал, наділений необхідними компетенціями для цього.

Хто здійснює будівельні роботи в закладах освіти

Замовником будівельних робіт, капітального ремонту, зокрема захисних споруд цивільного захисту закладів освіти чи виконання робіт з технічного нагляду виступають зовсім різні суб’єкти:

  • окремі державні чи комунальні підприємства та установи;
  • департаменти обласних державних адміністрацій;
  • ОМС чи окремі їх відділи або управління (житлово-комунального господарства, будівництва, благоустрою та розвитку інфраструктури й інші).

Та найчастіше саме конкретний заклад освіти чи орган управління освітою виступає замовником у таких ситуаціях.

Також є факти випадків, коли до процесу залучали педагогів і батьків, які теж не є фахівцями в ремонтних роботах.

Приклади кримінальних проваджень щодо керівників та бухгалтерів закладів освіти

Чернігівська область

Слідчі поліції Чернігівщини під процесуальним керівництвом прокуратури повідомили керівниці будівельної компанії, директорці та бухгалтерці школи про підозру у заволодінні чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчиненому в особливо великих розмірах (ч. 5 ст. 191 ККУ).

Також зазначають:

«Слідчі відділення поліції №1 (м. Бахмач) Ніжинського райуправління поліції під процесуальним керівництвом Ніжинської окружної прокуратури встановили, що директорка будівельної компанії здійснила закупівлю будматеріалів за завищеними цінами під час виконання ремонтних робіт будівлі загальноосвітньої школи у Ніжинському районі. В свою чергу, директор цієї школи не забезпечила ефективне використання грошових коштів закладу освіти при проведенні закупівель, а заступниця головного бухгалтера навчального закладу, не вжила заходів для контролю цін на товари та послуги передбачені в кошторисній документації. Дії злочинної групи спричинили збитки бюджету на суму понад 1,5 мільйона гривень».

В іншій ситуації Офіс Генерального прокурора повідомляє, що прокурори Чернігівської обласної прокуратури у взаємодії з іншими правоохоронними органами повідомили про підозри 25 особам, серед яких, зокрема є посадовці ОМС та керівники закладів освіти.

Зазначають, що засновник та генеральний директор ТОВ привласнили понад 3,2 млн грн бюджетних коштів під час капітального ремонту харчоблока ліцею, а директора цього закладу освіти підозрюють у службовій недбалості.

Київська область

Прокурори Київської обласної прокуратури повідомили про підозру двом директорам закладів освіти у зловживанні службовим становищем, що спричинило тяжкі наслідки для місцевого бюджету (ч. 2 ст. 364 ККУ).

Також зазначають:

«Розслідуванням встановлено, що керівники навчальних закладів уклали договори з приватною компанією на постачання найпростіших укриттів цивільного захисту. Водночас підрядник поставив конструкції, які не відповідали державним будівельним нормам та технічній специфікації. Попри це директори підписали акти прийняття товарів і видаткові накладні. Судові експертизи підтвердили, що поставлені укриття не мають належних захисних властивостей, контрольні випробування не проводилися, а наявні висновки ґрунтувалися лише на теоретичних дослідженнях. Внаслідок цього підряднику безпідставно перераховано майже 10 млн грн бюджетних коштів».

За даними Київської обласної прокуратури від 22 вересня цього року, вони скерували до суду обвинувальний акт стосовно директорки одного з  закладів освіти області щодо зловживання службовим становищем, що спричинило тяжкі наслідки (ч. 2 ст. 364 ККУ). Паралельно прокуратура заявила цивільний позов про відшкодування завданих збитків на суму понад 5 млн грн, щоб повернути ці кошти до бюджету громади.

Також Детективи Територіального управління БЕБ у Київській області повідомили про підозру директору закладу освіти на Київщині за ч. 2 ст. 364 ККУ (зловживання владою або службовим становищем), — зазначають на сайті БЕБ.

Слідством встановлено замовлення закладом освіти послуг з постачання найпростішого укриття цивільного захисту на 100 осіб. З місцевого бюджету на укриття виділено понад 3 млн грн. Під час виконання робіт підрядна організація збудувала укриття, яке не відповідало заявленому в тендерній документації класу згідно з державними будівельними нормами та технічною специфікацією. Однак директор закладу освіти підписав акти виконаних робіт, в результаті чого було безпідставно перераховано бюджетні кошти підрядній організації в сумі понад 3 млн грн, що завдало Вишгородській міській раді збитків на вказану суму.

Черкаська область

Прокурори Корсунь-Шевченківського відділу Смілянської окружної прокуратури скерували до суду обвинувальний акт щодо директора однієї зі шкіл Корсунь-Шевченківської ОТГ за фактом службової недбалості, неналежного виконання службовою особою своїх службових обов’язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки (ч. 2 ст. 367 ККУ), — повідомила Черкаська обласна прокуратура.

Також вказала, що за даними слідства, між директором школи та ФОПом у вересні 2023 року за результатами проведення відкритих торгів з особливостями укладено договір про закупівлю захисної споруди цивільного захисту.

Однак закуплене та споруджене укриття належить до швидко споруджуваних захисних споруд та не повною мірою відповідає вимогам ДСТУ, які є обов’язковими для укриття зазначеного виду. Однією з виявлених невідповідностей є відсутність проектної та виконавчої документації на будівництво захисної споруди, що унеможливлює як перевірку факту і достовірності виконання робіт із забезпечення гідроізоляції захисної споруди, так і факту якісного виконання робіт з метою надійного захисту від можливого затоплення ґрунтовими, дощовими, паводковими водами.

Крім того, жоден із входів до укриття не забезпечує доступність для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, внаслідок того, що їх не обладнано пандусами або відкидними трапами. Прокуратура повідомила, що у результаті службової недбалості безпідставно перераховано кошти місцевого бюджету у сумі понад 3 млн грн, чим спричинено тяжкі наслідки Корсунь-Шевченківській  громаді.

Доплата за роботу в несприятливих умовах праці педпрацівникам

Житомирська область

Звягельський міськрайонний суд визнав винною директорку ліцею, яка внаслідок своєї службової недбалості заподіяла збитки ліцею на суму понад 200 тис. грн.

В обвинувальному акті йдеться, про те, що директорка Звягельського ліцею, будучи службовою особою та неналежно виконуючи свої службові обов’язки, не провела особисто та не забезпечила іншим чином проведення аналізу цін на матеріальні ресурси, які увійшли до кошторисів на ремонтні роботи споруди цивільного захисту, внаслідок чого затвердила зведений кошторисний рахунок в сумі 320 000 грн, складений у поточних цінах станом на 30 червня 2022 року, при тому, що приватним підприємством до кошторисних розрахунків вартості об’єкта будівництва були включені матеріали без зазначення конкретних якісних характеристик, за цінами вище обґрунтованих цін матеріальних ресурсів, які склалися на момент розроблення проєктної документації, та вищими за середню ціну в регіоні.

Також зазначено те, що внаслідок неналежного виконання директоркою своїх службових обов’язків, через несумлінне ставлення до них міській раді завдано збитків на загальну суму 204 526,20 грн, що відповідно до ст. 364 ККУ є істотною шкодою.

Суд ухвалив визнати підсудну винною у вчиненні інкримінованого їй кримінального правопорушення. Також задовольнив цивільний позов про відшкодування завданої кримінальним правопорушенням майнової шкоди та стягнув на користь держави в особі Управління освіти і науки Звягельської міської ради в рахунок відшкодування матеріальної шкоди 204 526,20 грн.

Наразі вирок суду оскаржується в апеляційному порядку.

Чи повинен керівник закладу освіти бути відповідальним за будівельні роботи

На думку освітнього омбудсмена, ні.

Керівник закладу освіти не повинен володіти компетенціями, які стосуються державних будівельних норм, технічного нагляду, будівельної чи економічної експертизи тощо.

Керівники не володіють знаннями про особливості будівництва захисних споруд, вони не можуть здійснити моніторинг цін на матеріальні ресурси та проаналізувати їх.

Такі вимоги до них не передбачені, зокрема, ні Законом України «Про освіту», ні спеціальними законами. Те ж саме стосується і працівників органів управління освітою.

До повноважень ОМС у сфері цивільного захисту належить, зокрема виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання, експлуатації та реконструкції об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, а також реалізація заходів щодо забезпечення потреб в укритті населення шляхом будівництва захисних споруд цивільного захисту, споруд подвійного призначення та виготовлення (монтування) первинних (мобільних) і облаштування найпростіших укриттів, а також (у разі потреби) відновлення пошкоджених (зруйнованих) об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту (. 2 ст. 19 Кодексу цивільного захисту України).

Призначення УО, відповідальної за організацію та проведення процедур закупівель

Замовник визначає або призначає відповідальну за організацію та проведення процедури закупівлі уповноважену особу. Закон передбачає, що замовник має право призначити декілька уповноважених осіб, за умови що кожна з таких осіб буде відповідальною за організацію та проведення конкретних процедур закупівель/спрощених закупівель (ст. 11 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII).

Такий працівник або працівники призначаються зі штатної чисельності шляхом покладення на них функцій уповноваженої особи як додаткової роботи з відповідною доплатою згідно із законодавством або через введення до штатного розпису окремої посади, на яку буде покладено такі обов’язки, або через укладення трудового договору (контракту).

Саме уповноважена особа, зокрема забезпечує складання, затвердження та зберігання відповідних документів з питань публічних закупівель. Для підготовки тендерної документації та/або оголошення про проведення спрощеної закупівлі й вимог до предмета закупівлі за рішенням замовника вона може залучати інших працівників замовника.

Але, відповідно до Закону, уповноважена особа повинна мати вищу освіту, як правило юридичну або економічну. Крім того, типовими штатними нормативами закладів освіти не передбачено посади фахівця з публічних закупівель у закладі освіти. А в закладів освіти немає фінансового ресурсу призначати додаткових фахівців.

Водночас одна уповноважена особа не може осягнути й досконало володіти всіма особливостями закупівель товарів та послуг у різних сферах. Адже заклади освіти закуповують різноманітні товари та послуги: від харчових продуктів, меблів, техніки до ІТ-послуг. А будівництво — це складна важлива сфера, яка потребує саме фахівців з цього питання.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Зарплатні документи: терміни зберігання та алгоритм знищення

Вже немає місця, куди класти зарплатні документи? То перевірте, можливо, деякі з них можна знищити. На допомогу прийде наш експерт. Він підкаже мінімальний термін зберігання документів згідно із законодавством
26010

Коди економічної класифікації видатків бюджету 2025: інструкція застосування

Мінфін регулярно оновлює інструкцію зі застосування КЕКВ. Це зумовлює проблеми в установах, адже вони планують видатки у кошторисах за старими КЕКВ, а проводити їх потрібно вже за новими. Актуальні коди економічної класифікації видатків бюджетних установ 2025 року та їхнього застосування — у цьому огляді
483646

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді