Передача ОЗ між бюджетними установами – облік

Автор
консультант з обліку та оподаткування, Київ
Експерт підкаже, що змінилося в обліку безплатної передачі основних засобів та надасть готові проведення для операцій з ОЗ, які передані за реорганізації.

У НП(с)БОДС 121 «Основні засоби», Методичних рекомендаціях по його застосуванню та Типовій кореспонденції субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов’язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами визначено правила обліку операцій з передачі основних засобів (ОЗ) та капітальних інвестицій в ОЗ. Як відображати операції з передачі основних засобів та матеріальних цінностей між бюджетними установами в бухобліку з урахуванням зазначених нормативів розглянемо детальніше.

Коли бюджетні установи передають ОЗ

Передача матеріальних цінностей між бюджетними установами може відбуватися з різних причин, зокрема, у разі:

  1. Централізованої закупівлі товарів відповідно до цільових програм за рахунок державного або місцевого бюджетів;
  2. Проведення реорганізації або ліквідації установи;
  3. Необхідності передачі ОЗ для здійснення функціональних повноважень (за наявності необхідних залишків матцінностей в однієї установи та потреби в іншої).

За якою вартістю передавати ОЗ

У підсумку балансу основні засоби бюджетні установи враховують за залишковою вартістю. Отжже, логічно було б припустити, що й відображати в обліку передачу ОЗ потрібно за залишковою вартістю. Однак НП(с)БОДС 121 встановлює інші правила.

Об’єкти ОЗ, що отримали без оплати від бюджетної установи, оцінюйте за первісною вартістю, якою є первісна (переоцінена) вартість основних засобів (абз. 5 п. 4 розд. ІІ НП(с)БОДС 121).

Первісна вартість основних засобів, отриманих безплатно від бюджетних установ, дорівнює первісній (переоціненій) вартості основних засобів установи, що їх передала, з наведенням нарахованої суми зносу.

Відрізнятися первісна вартість отриманого ОЗ від первісної вартості переданого ОЗ може у разі, коли установа, яка прийняла такі ОЗ, понесла додаткові витрати на:

  • транспортування, установку, монтаж, налагодження основних засобів;
  • інші витрати, безпосередньо пов’язані з доведенням основних засобів до стану, в якому вони придатні для використання із запланованою метою.

Ці витрати додавайте до первісної вартості отриманих ОЗ (п. 8 розд. ІІ НП(с)БОДС 121).

У разі якщо відсутня достовірна інформація щодо первісної вартості основних засобів, первісна вартість визначається на рівні справедливої вартості на дату отримання.

Первісною вартістю об’єкта основних засобів, отриманого в результаті обміну на інший актив, є його справедлива вартість. Оцінюють її на дату оприбуткування. Якщо ж справедливу вартість об’єкта ОЗ (отриманого чи переданого) визначити неможливо, первісною вартістю отриманого ОЗ вважатимемо первісну (переоцінену) вартість переданого ОЗ з урахуванням суми зносу (п. 10 розд. ІІ НП(с)БОДС 121).

Фаїна ІСКРИЖИЦЬКА експерт з бухгалтерського обліку
Усі вузли, деталі, матеріали та агрегати розібраного та демонтованого обладнання, придатні для ремонту іншого обладнання чи для подальшого використання, а також матеріали, отримані в результаті списання майна, оприбутковуються з відображенням на рахунках бухгалтерського обліку запасів. Отримані в результаті списання майна основні засоби оприбутковуються з відображенням на рахунках бухгалтерського обліку основних засобів. Непридатні для використання вузли, деталі, матеріали та агрегати оприбутковуються як вторинна сировина (металобрухт тощо).

Як передавати активи, придбані за централізованої закупівлі

Якщо активи придбані за централізованої закупівлі, установа, яка їх придбала:

  • може визнати їх ОЗ – якщо ОЗ готові до використання і будуть використовуватись установами, які їх отримають, одразу після передачі. За такої ситуації установа, що передає, відображає передачу ОЗ за пунктом 1.14 Типової кореспонденції, а установа, яка їх отримує, – за пунктом 1.13 Типової кореспонденції;
  • може визнати їх капітальними інвестиціями в основні засоби – якщо після передачі установа, яка отримає актив, ще здійснюватиме додаткові витрати аби визнати його ОЗ, тобто коли установа не відразу використовуватиме переданий їй актив. За такої ситуації установа, що передає капітальні інвестиції в ОЗ, відображає їх передачу за пунктом 1.15 Типової кореспонденції, а установа, яка їх отримує, – за пунктом 1.16 Типової кореспонденції;
  • може визнати їх активами для розподілу, передачі, якщо їх придбали за рахунок коштів фінансування заходів цільового призначення, у випадках, передбачених законодавством. За такої ситуації установа, що передає актив, відображає його передачу за пунктом 3.2 Типової кореспонденції, а установа, яка його отримує, – за пунктом 3.3–3.6 Типової кореспонденції.

Тож як передавати активи, придбані за централізованої закупівлі, залежить від того чи визнають їх основними засобами відразу після отримання та чи будуть використовувати їх одразу за призначенням. Це основний критерій, який потрібно враховувати при цьому.

Передачу ОЗ оформлюють актом приймання-передачі основних засобів, форма якого затверджена наказом Мінфіну від 13.09.2016 № 818 (далі – Наказ № 818), а передачу активу для розподілу, передачі – актом приймання-передачі запасів, форма якого затверджена наказом Мінфіну від 13.12.2022 № 431.

Установа, яка приймає ОЗ, додатково оформлює акт введення в експлуатацію основних засобів, форму якого визначає Наказ № 818. Цей акт також складає установа, яка отримала капітальні інвестиції в основні засоби або запаси, після чого визнала актив основним засобом. Витрати на створення основних засобів до їх введення в експлуатацію потрібно вести у картках аналітичного обліку незавершених капітальних інвестицій. Їх потрібно вести окремо за кожним об’єктом (розд. IX Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11).

Передача основних засобів (ОЗ) під час реорганізації

Проведення для відображення операцій з передачі ОЗ під час реорганізації Типова кореспонденція не передбачає. Натомість прописані проведення для відображення вартості безоплатно отриманих основних засобів від суб’єктів державного сектору, які відповідно до законодавства виконують функції з управління об’єктами державної (комунальної) власності. Враховуючи, що рішення про реорганізацію приймає уповноважений орган управління, застосовуйте проведення, наведені в пункті 1.12 Типової кореспонденції.

За такими правилами відображайте передачу основних засобів між різними органами управління, які утримуються коштом одного бюджету.

На відміну від проведень для передачі матеріальних цінностей за централізованої закупівлі, проведення для передачі під час реорганізації простіші.

За реорганізації установа, яка передає ОЗ, відображає в обліку зменшення вартості ОЗ та внесеного капіталу. Установа, яка приймає ОЗ, відображає цю операцію на тих самих субрахунках бухобліку, але обернено. Також обов’язково відображається сума зносу основного засобу.

Коли передаєте ОЗ у межах органу управління, щоб забезпечити економне та раціональне використання майна установи, складайте такі самі проведення, як і за передачі ОЗ під час реорганізації.

Якщо за реорганізації установа передає ОЗ, які не введені в експлуатацію, то передавати потрібно не об’єкт обліку ОЗ, а всі витрати, пов’язані з його придбанням та доведенням до придатного до використання стану. Такі витрати накопичені на субрахунку 1311 «Капітальні інвестиції в основні засоби».

У разі реорганізації установи, майно якої перебуває на тимчасово окупованій території або на території проведення антитерористичної операції, вартість майна, що передається, підтверджується лише даними бухобліку на останню звітну дату. Правонаступник таке майно зараховуює на позабалансові рахунки (п. 22 Порядку здійснення заходів, пов’язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, затвердженого постановою КМУ від 20.10.2011 № 1074).



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді