Зміни до навчального процесу через ситуацію зі світлом: МОН
Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води
МОН у листі від 17.11.2025 № 1/24197-25 рекомендує закладам освіти провести наступні дії в умовах ймовірного блекауту:
- перевірити та у разі відсутності забезпечити доступ учнів до LMS-систем (Google Classroom, Moodle, Microsoft Teams тощо);
- розмістити навчальні матеріали до кожного уроку в LMS-системі на період з листопада по лютий; використовувати сучасні електронні ресурси, зокрема вебплатформу «Всеукраїнська школа онлайн»;
- забезпечити учнів необхідними паперовими підручниками та навчальними посібниками;
- підготувати роздруковані матеріали (плани, таблиці, завдання тощо) на випадок тривалого відключення електроенергії та/або доступу до мережі Інтернет;
- визначити графік проведення вчителями консультацій для учнів в синхронному очному / дистанційному форматі (з урахуванням наявності в закладі альтернативних джерел енергії та ситуації з відключення світла в населеному пункті / громаді);
- забезпечити виконання освітніх та навчальних програм, навчального плану шляхом ущільнення навчального матеріалу, організації самостійної навчальної діяльності учнів тощо.
Також МОН пропонує розглянути можливість:
- перенесення навчальних занять із зимових місяців на червень 2026 року (окрім випускних класів);
- збільшення тривалості зимових канікул за рахунок перенесення весняних на зимовий період;
- переходу на шестиденний навчальний тиждень замість п’ятиденного;
- забезпечення освітнього процесу у дві зміни з урахуванням збільшення світлового дня;
- використання асинхронного формату навчання.
МОН наголошує, що заклади освіти мають бути забезпечені запасом технічної та питної води, харчовими продуктами, у тому числі тривалого зберігання, на випадок настання надзвичайної ситуації, для безпечного перебування учнів не менше 48 годин.
Кожен заклад загальної середньої освіти має адаптувати запропонований алгоритм дій з урахуванням особливостей та безпекової ситуації.
Голова фінансового комітету ВРУ, Данило Гетманцев відреагував на ситуацію, що склалася і зазначив, що батьки обурені через плани МОН впровадити зміни в навчальний процес у зв’язку з ситуацією щодо електропостачання.
«Навчання по суботах та влітку, зміна графіку зимових та весняних канікул, використання платформи «Всеукраїнська школа онлайн» (що сприймається як перехід, хоча б частковий, на дистанційне навчання) та інше.
Батьки в шоці. І їх можна зрозуміти.
Чи є у нас проблеми із енергопостачанням? На жаль, ворог робить все для виведення з ладу нашої енергосистеми.
Але чи можна перекладати тягар навчання повністю на батьків? Ні, і ще раз ні.
Можна змінити графік канікул, і взимку зробити їх тривалішими. Але з ким лишаться діти, якщо батьки працюють?
Можна перевести на дистанційне/змішане навчання дітей, бо відключення світла. Але як вони будуть вчитися вдома? Не у всіх є Ecoflow чи забезпечені інші альтернативні джерела енергії.
Можна знову шукати прості рішення складних проблем. Або ж нарешті вирішувати їх на системному рівні.
Дуже сподіваюсь на адекватну та оперативну відповідь МОН. Важливо почути інформацію про забезпечення шкіл альтернативними джерелами енергії (генераторами, зарядними станціями) та кроки, які профільне міністерство пропонує для гарантування можливості здобуття освіти дітьми навіть в нинішніх надскладних умовах».
Стежимо за розвитком ситуації та обов’язково проінформуємо вас про зміни.

