Списали авто? Як бюджетній установі законно демонтувати та утилізувати транспортний засіб

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
керівник експертної групи «Експертус Головбух» Цифрового видавництва Експертус, Київ
Списання службового авто — лише перший крок. Далі — складніше: демонтаж, утилізація та жорсткі вимоги Закону про управління відходами. Для бюджетних установ це може обернутися справжнім квестом. У нашому відео — чіткий алгоритм дій і відповідь на головне питання: як зробити все правильно і без штрафів.

Списали авто? Як бюджетній установі законно демонтувати та утилізувати транспортний засіб

🕔Неповний робочий час: готові інструкції

Вітаю бухгалтерів бюджетних установ та організацій!

Поговорімо про те, як бюджетній установі розв’язати проблему із демонтажем та утилізацією списаного транспорту. Адже на практиці це завдання із зірочкою.

Бюджетні установи, як і всі юрособи, утворюють відходи, скажімо, коли розбирають транспортні засоби. Закон України «Про управління відходами» від 20.06.2022 № 2320-IX (далі — Закон № 2320) покладає відповідальність саме на утворювачів: вони мають вирішити, що робити з відходами далі.

На перший погляд, все просто. Бюджетна установа, яка списує автомобіль, має два варіанти:

  • розібрати авто самостійно — якщо має дозвіл на оброблення відходів (п. 2 ст. 16 Закону № 2320);

або

  • передати авто на оброблення суб’єктам господарювання, які мають відповідний дозвіл. Наприклад, можна звернутися до станції техобслуговування. Там авто демонтують, вилучать акумулятор і передадуть його компанії, яка має дозвіл на поводження з такими відходами (лист Міндовкілля від 18.10.2024 № 24/24-05/1528-24).

Однак погодьтеся, перший варіант точно не підходить для бюджетних установ, адже вони не мають спеціального дозволу. До того ж бюджетники зобов’язані розробляти план управління відходами. Але й другий варіант також не спрацьовує, оскільки на цей вид діяльності наразі не видають ліцензій. Крім того, СТО не можуть повністю розібрати та передати на утилізацію державне чи комунальне майно.

Ситуація патова, адже навіть Міндовкілля у листі від 26.03.2025 № 36/36-01/197-25 не надає чітких рекомендацій щодо цього питання.

У своїй відповіді урядовці лише натякнули на можливий вихід, зокрема, через норми Порядку реалізації експериментального проекту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, затвердженого постановою КМУ від 30.08.2024 № 1003, далі — Порядок № 1003.

Згідно із цими нормами суб’єкти господарювання, які працюють з небезпечними відходами за кодами R12 (демонтаж, сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння природним шляхом, подрібнення) та R13, можуть отримати дозвіл на оброблення відходів за спрощеним порядком. Після цього вони можуть самостійно розібрати авто та передати складові спеціалізованим підприємствам. Основна умова — суб’єкт господарювання має право власності або оренди на об’єкт оброблення відходів (п. 9 Порядку № 1003).

Інакше бюджетній установі доведеться чекати, поки інші суб’єкти господарювання отримають відповідні дозволи, щоб мати змогу передати їм авто на обробку.

Отже, перш ніж отримати дозвіл від власника на списання авто, ретельно продумайте наступні кроки: як саме ви будете обробляти відходи, кому передасте авто та чи є у вас необхідні ресурси та дозволи для цього.

Ще більше інформації про операції зі списання майна шукайте в електронному журналі «Головбух Бюджет». Долучайтесь до спільноти однодумців у наших соцмережах, щоб завжди бути в курсі змін.

До зустрічі!

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Списання дебіторської заборгованості у бюджетних установах 2025

Щоб правильно здійснити списання дебіторської заборгованості під час воєнного стану — скористайтеся порадами у статті. Підкажемо, як бути зі списанням дебіторської заборгованості строк позовної давності якої минув. Скачайте приклади проводок і працюйте з легкістю.
49053

Господарський договір бюджетної установи

Господарський договір бюджетної установи — типи, види, істотні умови, порядок укладання та розірвання, перевірки. З якими господарськими договорами зазвичай мають справу бюджетники, чи є в них певні особливості?
24874

Облік запасів: субрахунки, документація, проведення

Вести облік запасів у бюджетному підприємстві простіше, коли маєш підказки від експертів. Розгляньмо, які є групи обліку запасів, які використовувати субрахунки та КЕКВ, як документально оформити облік запасів. А на прикладах покажемо, як відобразити в обліку запаси
145024

Типове положення про бухгалтерську службу бюджетної установи 2025

Положення про бухгалтерську службу в 2025 році зазнало змін. У статті — актуальний бланк і пояснення від експерта про завдання, функціональні обов’язки та повноваження бухгалтерської служби бюджетної установи.
448

Касова книга — бланк | зразок

Касова книга слугує для узагальнення обліку готівкових операцій за день. Як правильно вести касову книгу у бюджетній установі? Чим відрізняється ведення касової книги в електронному вигляді? З’ясуємо разом
45938

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді