Списали авто? Як бюджетній установі законно демонтувати та утилізувати транспортний засіб
Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води
👁🗨 Послуги працівника — платно чи ні? Що контролює бухгалтер
Вітаю бухгалтерів бюджетних установ та організацій!
Поговорімо про те, як бюджетній установі розв’язати проблему із демонтажем та утилізацією списаного транспорту. Адже на практиці це завдання із зірочкою.
Бюджетні установи, як і всі юрособи, утворюють відходи, скажімо, коли розбирають транспортні засоби. Закон України «Про управління відходами» від 20.06.2022 № 2320-IX (далі — Закон № 2320) покладає відповідальність саме на утворювачів: вони мають вирішити, що робити з відходами далі.
На перший погляд, все просто. Бюджетна установа, яка списує автомобіль, має два варіанти:
- розібрати авто самостійно — якщо має дозвіл на оброблення відходів (п. 2 ст. 16 Закону № 2320);
або
- передати авто на оброблення суб’єктам господарювання, які мають відповідний дозвіл. Наприклад, можна звернутися до станції техобслуговування. Там авто демонтують, вилучать акумулятор і передадуть його компанії, яка має дозвіл на поводження з такими відходами (лист Міндовкілля від 18.10.2024 № 24/24-05/1528-24).
Однак погодьтеся, перший варіант точно не підходить для бюджетних установ, адже вони не мають спеціального дозволу. До того ж бюджетники зобов’язані розробляти план управління відходами. Але й другий варіант також не спрацьовує, оскільки на цей вид діяльності наразі не видають ліцензій. Крім того, СТО не можуть повністю розібрати та передати на утилізацію державне чи комунальне майно.
Ситуація патова, адже навіть Міндовкілля у листі від 26.03.2025 № 36/36-01/197-25 не надає чітких рекомендацій щодо цього питання.
У своїй відповіді урядовці лише натякнули на можливий вихід, зокрема, через норми Порядку реалізації експериментального проекту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, затвердженого постановою КМУ від 30.08.2024 № 1003, далі — Порядок № 1003.
Згідно із цими нормами суб’єкти господарювання, які працюють з небезпечними відходами за кодами R12 (демонтаж, сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння природним шляхом, подрібнення) та R13, можуть отримати дозвіл на оброблення відходів за спрощеним порядком. Після цього вони можуть самостійно розібрати авто та передати складові спеціалізованим підприємствам. Основна умова — суб’єкт господарювання має право власності або оренди на об’єкт оброблення відходів (п. 9 Порядку № 1003).
Інакше бюджетній установі доведеться чекати, поки інші суб’єкти господарювання отримають відповідні дозволи, щоб мати змогу передати їм авто на обробку.
Отже, перш ніж отримати дозвіл від власника на списання авто, ретельно продумайте наступні кроки: як саме ви будете обробляти відходи, кому передасте авто та чи є у вас необхідні ресурси та дозволи для цього.
Ще більше інформації про операції зі списання майна шукайте в електронному журналі «Головбух Бюджет». Долучайтесь до спільноти однодумців у наших соцмережах, щоб завжди бути в курсі змін.
До зустрічі!