Списали авто? Як бюджетній установі законно демонтувати та утилізувати транспортний засіб

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
керівник експертної групи «Експертус Головбух» Цифрового видавництва Експертус, Київ
Списання службового авто — лише перший крок. Далі — складніше: демонтаж, утилізація та жорсткі вимоги Закону про управління відходами. Для бюджетних установ це може обернутися справжнім квестом. У нашому відео — чіткий алгоритм дій і відповідь на головне питання: як зробити все правильно і без штрафів.

Списали авто? Як бюджетній установі законно демонтувати та утилізувати транспортний засіб

Проєкт кошторису бюджетної установи: готові бланки з формулами

Вітаю бухгалтерів бюджетних установ та організацій!

Поговорімо про те, як бюджетній установі розв’язати проблему із демонтажем та утилізацією списаного транспорту. Адже на практиці це завдання із зірочкою.

Бюджетні установи, як і всі юрособи, утворюють відходи, скажімо, коли розбирають транспортні засоби. Закон України «Про управління відходами» від 20.06.2022 № 2320-IX (далі — Закон № 2320) покладає відповідальність саме на утворювачів: вони мають вирішити, що робити з відходами далі.

На перший погляд, все просто. Бюджетна установа, яка списує автомобіль, має два варіанти:

  • розібрати авто самостійно — якщо має дозвіл на оброблення відходів (п. 2 ст. 16 Закону № 2320);

або

  • передати авто на оброблення суб’єктам господарювання, які мають відповідний дозвіл. Наприклад, можна звернутися до станції техобслуговування. Там авто демонтують, вилучать акумулятор і передадуть його компанії, яка має дозвіл на поводження з такими відходами (лист Міндовкілля від 18.10.2024 № 24/24-05/1528-24).

Однак погодьтеся, перший варіант точно не підходить для бюджетних установ, адже вони не мають спеціального дозволу. До того ж бюджетники зобов’язані розробляти план управління відходами. Але й другий варіант також не спрацьовує, оскільки на цей вид діяльності наразі не видають ліцензій. Крім того, СТО не можуть повністю розібрати та передати на утилізацію державне чи комунальне майно.

Ситуація патова, адже навіть Міндовкілля у листі від 26.03.2025 № 36/36-01/197-25 не надає чітких рекомендацій щодо цього питання.

У своїй відповіді урядовці лише натякнули на можливий вихід, зокрема, через норми Порядку реалізації експериментального проекту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, затвердженого постановою КМУ від 30.08.2024 № 1003, далі — Порядок № 1003.

Згідно із цими нормами суб’єкти господарювання, які працюють з небезпечними відходами за кодами R12 (демонтаж, сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння природним шляхом, подрібнення) та R13, можуть отримати дозвіл на оброблення відходів за спрощеним порядком. Після цього вони можуть самостійно розібрати авто та передати складові спеціалізованим підприємствам. Основна умова — суб’єкт господарювання має право власності або оренди на об’єкт оброблення відходів (п. 9 Порядку № 1003).

Інакше бюджетній установі доведеться чекати, поки інші суб’єкти господарювання отримають відповідні дозволи, щоб мати змогу передати їм авто на обробку.

Отже, перш ніж отримати дозвіл від власника на списання авто, ретельно продумайте наступні кроки: як саме ви будете обробляти відходи, кому передасте авто та чи є у вас необхідні ресурси та дозволи для цього.

Ще більше інформації про операції зі списання майна шукайте в електронному журналі «Головбух Бюджет». Долучайтесь до спільноти однодумців у наших соцмережах, щоб завжди бути в курсі змін.

До зустрічі!

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Протокол інвентаризаційної комісії — бланк та зразок

Результати інвентаризації комісія, створена в установі, оформлює відповідно до законодавства у протокол. Якщо члени інвентаризаційної комісії новачки у цій справі, краще скласти протокол за експертним зразком
115374

Актуальні бланки для інвентаризації у 2025 році

Інвентаризація в бюджетних установах – це можливість забезпечити достовірність даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності. Щоб її провести без помилок, варто належно оформити документи. У цій добірці ми зібрали всі необхідні бланки інвентаризації та підказки по їх заповненню.
222170

Акт проведення замірів палива

Облік паливо-мастильних матеріалів в установі в окремих випадках вимагає встановити або переглянути норми витрат палива, встановити базові норми витрати палива на нестандартну техніку, обґрунтувати списання палива понад установлені норми, а також проконтролювати фактичне його споживання. Це все можливо під час проведення вимірювань витрачання палива автомобілем чи іншим транспортним або технічним (наприклад, генератор) засобом. За його результатами складають акт проведення замірів витрат палива. Розглянемо це детальніше
75

Порядок проведення інвентаризації у 2025 році

Із 1 жовтня річна інвентаризація у 2025 році офіційно розпочалася! Якщо ще не почали — встигніть зробити це до 31 грудня. У статті підготували для вас детальний алгоритм-порядок проведення інвентаризації 2025. Говоримо, коли і що інвентаризувати, чи є особливості інвентаризації під час воєнного стану та як оформити її результати.
148926

Переоцінка основних засобів: проводки

У балансі бюджетної установи всі активи, зокрема й основні засоби, визнаються за вартістю придбання, яка з часом не відповідає реальній. І тоді потрібна переоцінка основних засобів. Як її організувати, порахувати та відобразити у бухгалтерських проведеннях — у даній консультації
33104

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді