Списали авто? Як бюджетній установі законно демонтувати та утилізувати транспортний засіб

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
керівник експертної групи «Експертус Головбух» Цифрового видавництва Експертус, Київ
Списання службового авто — лише перший крок. Далі — складніше: демонтаж, утилізація та жорсткі вимоги Закону про управління відходами. Для бюджетних установ це може обернутися справжнім квестом. У нашому відео — чіткий алгоритм дій і відповідь на головне питання: як зробити все правильно і без штрафів.

Списали авто? Як бюджетній установі законно демонтувати та утилізувати транспортний засіб

👁‍🗨 Послуги працівника — платно чи ні? Що контролює бухгалтер

Вітаю бухгалтерів бюджетних установ та організацій!

Поговорімо про те, як бюджетній установі розв’язати проблему із демонтажем та утилізацією списаного транспорту. Адже на практиці це завдання із зірочкою.

Бюджетні установи, як і всі юрособи, утворюють відходи, скажімо, коли розбирають транспортні засоби. Закон України «Про управління відходами» від 20.06.2022 № 2320-IX (далі — Закон № 2320) покладає відповідальність саме на утворювачів: вони мають вирішити, що робити з відходами далі.

На перший погляд, все просто. Бюджетна установа, яка списує автомобіль, має два варіанти:

  • розібрати авто самостійно — якщо має дозвіл на оброблення відходів (п. 2 ст. 16 Закону № 2320);

або

  • передати авто на оброблення суб’єктам господарювання, які мають відповідний дозвіл. Наприклад, можна звернутися до станції техобслуговування. Там авто демонтують, вилучать акумулятор і передадуть його компанії, яка має дозвіл на поводження з такими відходами (лист Міндовкілля від 18.10.2024 № 24/24-05/1528-24).

Однак погодьтеся, перший варіант точно не підходить для бюджетних установ, адже вони не мають спеціального дозволу. До того ж бюджетники зобов’язані розробляти план управління відходами. Але й другий варіант також не спрацьовує, оскільки на цей вид діяльності наразі не видають ліцензій. Крім того, СТО не можуть повністю розібрати та передати на утилізацію державне чи комунальне майно.

Ситуація патова, адже навіть Міндовкілля у листі від 26.03.2025 № 36/36-01/197-25 не надає чітких рекомендацій щодо цього питання.

У своїй відповіді урядовці лише натякнули на можливий вихід, зокрема, через норми Порядку реалізації експериментального проекту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, затвердженого постановою КМУ від 30.08.2024 № 1003, далі — Порядок № 1003.

Згідно із цими нормами суб’єкти господарювання, які працюють з небезпечними відходами за кодами R12 (демонтаж, сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння природним шляхом, подрібнення) та R13, можуть отримати дозвіл на оброблення відходів за спрощеним порядком. Після цього вони можуть самостійно розібрати авто та передати складові спеціалізованим підприємствам. Основна умова — суб’єкт господарювання має право власності або оренди на об’єкт оброблення відходів (п. 9 Порядку № 1003).

Інакше бюджетній установі доведеться чекати, поки інші суб’єкти господарювання отримають відповідні дозволи, щоб мати змогу передати їм авто на обробку.

Отже, перш ніж отримати дозвіл від власника на списання авто, ретельно продумайте наступні кроки: як саме ви будете обробляти відходи, кому передасте авто та чи є у вас необхідні ресурси та дозволи для цього.

Ще більше інформації про операції зі списання майна шукайте в електронному журналі «Головбух Бюджет». Долучайтесь до спільноти однодумців у наших соцмережах, щоб завжди бути в курсі змін.

До зустрічі!

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Особливості бухгалтерського обліку в ОМС

У чому особливості бухгалтерського обліку органів місцевого самоврядування, якою має бути організація бухгалтерського обліку ОМС та облік специфічних для ОМС операцій – у даній експертній статті.
9517

Акт введення в експлуатацію основних засобів

Установа придбала обладнання, тож потрібно скласти акт введення в експлуатацію. Наводимо в статті акт введення в експлуатацію основних засобів, зразок та приклад заповнення
124679

Облік основних засобів 2025: від придбання до списання

У статті поговоримо про облік основних засобів в бюджетних установах. З'ясуємо, як відображати їх придбання, амортизацію, реконструкцію, модернізацію, поліпшення, ремонт, переоцінку вартості, дооцінку й відновлення корисності, уцінку й втрата від зменшення корисності, вибуття та списання в бухобліку
363379

Акт списання основних засобів – бланк та зразок

Якщо основний засіб вибуває з установи через його ліквідацію або часткову ліквідацію, таке вибуття оформляють актом. Акт списання буває чотирьох видів. Наразі поговоримо про акт списання основних засобів
147063

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді