Обсяги залишків освітньої субвенції: Асоціація міст України звернулася до Мінфіну за роз'ясненням

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Міністерство фінансів України неодноразово публічно наголошувало, що сума залишків освітньої субвенції зростає щомісячно. Так, 6 грудня Мінфін на своєму сайті опублікував інформацію, що станом на 1 листопада на рахунках місцевих бюджетів акумульовано 6 809,7 млн грн невикористаних залишків коштів освітньої субвенції.

 Обсяги залишків освітньої субвенції: Асоціація міст України звернулася до Мінфіну за роз'ясненням

ТРИ ЗАПИТАННЯ ДО БУХГАЛТЕРА ❓⏩


Також у публікації зазначається, що обсяг залишків збільшився, порівняно з початком року, на майже 1,5 млрд грн та вказується причина накопичення залишків – повільне прийняття рішень місцевими органами влади щодо використання цих коштів на потреби закладів освіти як на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти, так і на виплату заробітної плати педагогічним працівникам.

Асоціація міст України вважає, що така інформація завдає репутаційної шкоди органам місцевого самоврядування та формує негативне ставлення і недовіру громадян до спроможності громад здійснювати ефективне управління освітою на місцях, ставить під сумнів доцільність реформи децентралізації в цілому. Тим більше, у повідомленні Мінфіну подається не об'єктивна інформація, зокрема:

  • у структурі залишків, оприлюднених Мінфіном, лише частина перебувають у бюджетах міських, сільських та селищних територіальних громад (близько 5,6 млрд грн.), а решта – на рахунках обласних бюджетів;
  • не усі ці кошти дійсно є залишками, оскільки згідно з частиною четвертою статті 103-2 Бюджетного кодексу України залишки коштів за освітньою субвенцією утворюються на кінець бюджетного періоду, тому економія коштів освітньої субвенції поточного бюджетного періоду не може вважатись залишками освітньої субвенції у поточному бюджетному періоді. Залишками ці кошти стануть лише в наступному бюджетному періоді, якщо не будуть витрачені ще в поточному році, і тоді зможуть бути використані як на заробітну плату, так і на покращення матеріально-технічної бази закладів. Зважаючи на зазначене громади не розглядають поточне накопичення коштів освітньої субвенції впродовж року як залишки освітньої субвенції;
  • залишки освітньої субвенції накопичувались з 2015 року, ще до впровадження нового адміністративно-територіального устрою, тобто органи місцевого самоврядування, утворені у 2020 році, не накопичували їх, а отримали «у спадок» від районів;
  • щороку до суми залишків додавались кошти резерву освітньої субвенції, які розподілялись розпорядженнями Кабміну наприкінці року і мали визначене цільове призначення (оснащення закладів загальної середньої освіти засобами навчання, придбання шкільних автобусів, забезпечення належних санітарно-гігієнічних умов у приміщеннях закладів тощо), а відтак не могли бути використані на заробітну плату педагогам;
  • частина залишків освітньої субвенції – це кошти, що не використані на оплату праці педагогічних працівників інклюзивно-ресурсних центрів. Розподіл цих коштів між бюджетами територіальних громад здійснюють облдержадміністрації, тому некоректним є віднесення цих коштів до залишків бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад. А економія їх виникає у зв’язку із проблемою відсутності достатньої кількості відповідних кадрів і, як наслідок, наявності вакансій в ІРЦ.

Асоціація міст України просить Міністерство фінансів роз’яснити методику щомісячного обрахунку обсягу залишків освітньої субвенції та надати структуру формування обсягу залишків освітньої субвенції за громадами.

Джерело: Асоціація міст України

УВАГА!

Бути у курсі подій та законодавчих оновлень стало ще легше! Підписуйтесь на наш Telegram або FB та читайте важливі новини від порталу "Бюджетник" першими.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Розрахунок декретних 2025 на прикладах

Як розрахувати декретні та виплатити в 2025 році? У консультації — алгоритм нарахування декретних, приклади розрахунків, зразки документів та готові бухгалтерські проведення
229033

Програмно-цільовий метод: як застосувати на практиці

В основу процесу складання місцевих бюджетів, їхнього виконання та звітування покладений програмно-цільовий метод (ПЦМ). Що це таке та яка бюджетна документація з цим методом пов’язана — у цьому огляді
9240

Авансовий звіт у 2025 році: бланк та приклад заповнення

Для бухгалтера звична практика – видати працівникам аванс на відрядження, отримати від них авансові звіти, відшкодувати витрати за час поїздки. Та чи певний бухгалтер, що працівник подав авансовий звіт правильно? Надаємо бланк та приклад заповнення.
254389

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді