Як знищувати неякісну гуманітарну допомогу: нові правила

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
керівник експертної групи «Експертус Головбух» Цифрового видавництва Експертус, Київ
Із 21.05.2025 набули чинності оновлені правила знищення або видалення непридатної та неякісної гуманітарної допомоги, з урахуванням вимог воєнного часу. Деталі — у відео

Як знищувати неякісну гуманітарну допомогу: нові правила

Неочевидні ризики бухгалтера: як зняти з себе зайву відповідальність

Уряд постановою «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2000 р. № 728 і від 9 жовтня 2020 р. № 927» від 16.05.2025 № 572 (далі Постанова № 572) уніс зміни до законодавчих актів, що регулюють питання поводження із гуманітарною допомогою.

По-перше, маємо оновлену термінологію. Відтепер непридатну гуманітарну допомогу можна не лише знищити, а й видалити. Видалення передбачає як безпосередньо знищення, наприклад спалювання неякісних продуктів харчування, так і передачу на утилізацію або переробку.

По-друге, рішення про видалення ухвалюють місцеві органи влади. Раніше це робила юридична особа, на балансі якої перебувала гуманітарка. Увага! Окремий порядок видалення непридатної гуманітарної допомоги застосовують юридичні особи, уповноважені МОЗ на отримання  лікарських засобів, медичних виробів, витратних матеріалів, медичного обладнання, засобів індивідуального захисту та інших товарів, необхідних для забезпечення сфери охорони здоров’я в умовах воєнного стану. Їхні дії регулює МОЗ. Норми Порядку вивезення за межі України або знищення (видалення) неякісних/непридатних до споживання товарів (предметів) гуманітарної допомоги», затверджений постановою КМУ від 28.04.2000 № 728 (далі Порядок № 728) на цю сферу не поширюються.

По-третє, склад спецкомісії зі знищення поповнили представники територіальних органів Держпродспоживслужби.

По-четверте, оновлені правила визначають чіткий алгоритм дій комісії. Комісія:

  • проводить інвентаризацію гуманітарної допомоги, яку планують видалити;
  • складає акт інвентаризації.

Форму акта затверджує юрособа,  на балансі якої перебуває гуманітарка.

По-п’яте, уточнили процедуру утилізації. Знищувати (видаляти) непридатну гуманітарку можуть підприємства, які спеціалізуються на управлінні відходами та мають дозвіл і ліцензію на утилізацію небезпечних відходів.

По-шосте, видалення гуманітарної допомоги тепер фінансують юрособи-балансоутримувачі за рахунок власних коштів, коштів донорів або інших джерел, що не заборонені законодавством .

Увага: попередня редакція Порядку № 728 покладала витрати на донорів або отримувачів.

По-сьоме, встановлено чіткі строки, протягом яких органи влади мають надати дозвіл на видалення товарів після їхньої інвентаризації. Ці строки визначає оновлений пункт 13-1 Порядку № 728.

По-восьме, керівник юрособи, на балансі якої перебуває гуманітарка, та керівник підприємства, яке видалило ці товари, мають скласти акт про знищення. Форму акта містить додаток 2 до Порядку № 728.

Набувач гуманітарки направляє акт до органу місцевого самоврядування.

Отримувач гуманітарки має відзвітувати про її знищення у АС ГД (п. 52-1 Положення про автоматизовану систему реєстрації гуманітарної допомоги, затвердженого постановою КМУ від 09.10.2020 № 927). Отримувач завантажує до автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги:

  • акт про знищення;
  • звіт про розподіл і використання гуманітарної допомоги;
  • документи, що підтверджують її знищення (фотокопії оригіналів).

Отримувач медичної гуманітарки, завантажує до системи акт виконаних робіт (наданих послуг) довільної форми.

Ще більше інформації про операції із гуманітарною допомогою шукайте в журналі «Головбух Бюджет» цифрового видавництва Експертус. Експертус — це завжди своєчасна та фахова допомога у вирішенні ваших робочих ситуацій!

До нових зустрічей!

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Первинні документи: як скласти без помилок

Первинні документи — це підстава відображати господарські операції в обліку. Які ж вимоги до складання первинних документів та їх взаємозв’язок з фінансовою звітністю — розповідаємо в консультації
72496

Інвентарна картка обліку об’єкта основних засобів: заповнення без помилок

На підставі акта введення в експлуатацію основних засобів, акта приймання-передачі основних засобів, технічної та іншої супровідної документації бухгалтер формує регістри аналітичного обліку. Серед них – інвентарна картка обліку об’єкта основних засобів бюджетних установ. Розглянемо детально, як її заповнити
103407

Нестача при інвентаризації: як діяти

Інвентаризаційна комісія не виявила активи, які бухгалтерська служба установи обліковує. Якими документами оформити нестачу при інвентаризації, як оцінити, облікувати та відшкодувати збитки?
35681

Інвентаризація розрахунків в бюджетних установах

Інвентаризація розрахунків в бюджетних установах забезпечується посадовою особою, яка здійснює керівництво установою та створює необхідні умови для її проведення. За несвоєчасне або неякісне проведення інвентаризації грошових коштів і матеріальних цінностей, документальне оформлення її результатів аудитори мають право накласти штраф
12960

Залишкова вартість: що має знати бухгалтер

Залишкова вартість основних засобів підтверджує їхній якісний стан, а правильна оцінка активів допоможе скласти бухгалтерський баланс без помилок. З’ясуємо, на що впливає залишкова вартість та як її визначати
74032

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді