Чи має право бухгалтерія утримувати профспілкові внески
Запитання
Працівник установи виявив бажання вийти з профспілки і надав до профспілки заяву про вихід, а до бухгалтерії — заяву, щоб бухгалтерія більше не утримувала з його зарплати профспілкових внесків. Голова профспілки повідомив працівника, що його заяву будуть розглядати кілька місяців. Утім працівник не бажає більше сплачувати профспілкових внесків. Чи має право бухгалтерія утримувати із зарплати внески, якщо працівник написав заяву не утримувати, а фактично ще є членом профспілки?
Відповідь
Ні, не має. Пояснимо чому.
Громадяни України вільно обирають профспілку, до якої вони бажають вступити. Членами профспілок можуть бути особи, які працюють в установі або організації незалежно від форм власності і видів господарювання (ст. 7 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» від 15.09.1999 № 1045-XIV (далі — Закон про профспілки). Підставою для вступу до профспілки є заява працівника, яку він надає до первинної організації профспілки.
За письмовими заявами працівників, які є членами профспілки, роботодавець зобов’язаний щомісяця і безоплатно утримувати із заробітної плати та перераховувати на рахунок профспілки відповідно до укладеного колективного договору чи окремої угоди в терміни внески, визначені цим договором (ст. 42 Закону про профспілки). Цю заяву зберігають у бухгалтерії, а копію такої заяви — в профкомі впродовж усього періоду перебування працівника на обліку в первинній профспілковій організації цієї установи та впродовж трьох років після того, як працівник вийде з неї. Внески бухгалтерія має утримувати під час нарахування заробітної плати за місяць.
Отже, профспілкові внески, як і членство у профспілці, — справа добровільна. Бухгалтерія зобов’язана утримувати членські профспілкові внески із заробітної плати працівників установи, які є членами профспілки, якщо на те є письмова заява працівника.