Чи включати до інвентаризаційної комісії бухгалтера, який є матеріально відповідальною особою

7934
Автор
група експертів з бюджетного обліку об'єднаної редакції Експертус Головбух

Запитання

Міська рада територіальної громади проводить річну інвентаризацію складу. Посади комірника в штатному розписі немає, тому матеріально відповідальною особою є бухгалтер з матеріалів. Чи можна включати його до складу комісії з інвентаризації, адже він проводитиме інвентаризацію і буде відображати її результати? Якщо не можна, то кого тоді призначити матеріально відповідальною особою?

Відповідь

Матеріально відповідальних осіб заборонено включати до складу робочої інвентаризаційної комісії для перевірки активів, що знаходяться в них на відповідальному зберіганні (п. 2.4 розд. ІІ Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879далі — Положення № 879).

Склад інвентаризаційної комісії визначає керівник із представників апарату управління установи, бухгалтерської служби та досвідчених працівників установи, які знають об’єкт інвентаризації, ціни та первинний облік (п. 1 розд. ІІ Положення № 879). Тому до складу інвентаризаційної комісії, яка проводить інвентаризацію складу, потрібно включити іншого представника бухгалтерської служби.

Неочевидні ризики бухгалтера: як зняти з себе зайву відповідальність

Крім того, бухгалтер — матеріально відповідальна особа, тому не може брати участі в перевірці інвентаризаційних описів по складу.

Письмовий договір про повну матеріальну відповідальність роботодавець може укласти з працівником, який досяг вісімнадцятирічного віку та займає посаду або виконує роботу, безпосередньо пов’язану зі зберіганням, обробкою, продажем (відпуском), перевезенням або використанням у процесі виробництва переданих йому цінностей (ст. 135‑1 КЗпП).

Перш ніж укладати договір про повну матеріальну відповідальність роботодавець за відсутності комірника покласти обов’язки з приймання/відпуску на окремого працівника апарату ради, але не з підрозділу бухгалтерського обліку. Покладення таких функцій на бухгалтера створить потенційний конфлікт інтересів, якого слід уникати згідно із Законом України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII.

Тому керівник міської ради має визначити матеріально відповідальною особою іншого працівника, який не має відношення до бухгалтерського обліку матеріальних цінностей.

додаток

Статичний блок для запитань-відповідей

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Наказ про проведення інвентаризації: зразок від експерта

Наказ про проведення інвентаризації — документ, що встановлює порядок проведення установою щорічної інвентаризації напередодні складання нею річної звітності. Скачайте актуальний зразок наказу про проведення інвентаризації у 2025 році
184777

Первинні документи: як скласти без помилок

Первинні документи — це підстава відображати господарські операції в обліку. Які ж вимоги до складання первинних документів та їх взаємозв’язок з фінансовою звітністю — розповідаємо в консультації
73535

Інвентарна картка обліку об’єкта основних засобів: заповнення без помилок

На підставі акта введення в експлуатацію основних засобів, акта приймання-передачі основних засобів, технічної та іншої супровідної документації бухгалтер формує регістри аналітичного обліку. Серед них – інвентарна картка обліку об’єкта основних засобів бюджетних установ. Розглянемо детально, як її заповнити
105022

Нестача при інвентаризації: як діяти

Інвентаризаційна комісія не виявила активи, які бухгалтерська служба установи обліковує. Якими документами оформити нестачу при інвентаризації, як оцінити, облікувати та відшкодувати збитки?
36227