Нарахування та виплата оздоровчих посадовцю ОМС

Автор
бухгалтер, експерт з питань бюджетної сфери, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Матеріальна допомога на оздоровлення посадовим особам органів місцевого самоврядування: чи обов’язкова, скільки разів на рік, тривалість відпустки, який її розмір, як порахувати, оподаткувати та провести у бухгалтерських проведеннях. Відповіді на ці та інші питання з порадами щодо знайдете у цій консультації.

Дізнаєтесь зі статті:

Що таке оздоровчі?

Оздоровчі – дещо “народна” назва матеріальної допомоги на оздоровлення. Дана виплата здійснюється при виході у щорічну відпустку. За своєю суттю така виплата є частиною заробітної плати у складі інших заохочувальних та компенсаційних виплат, про що свідчить пп. 2.3.3 Інструкції зі статистики заробітної плати, наказ Держстату від 13.01.2004 р. № 5. Цим вона відрізняється від матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань. Оздоровчі – це виплата, яка здійснюється систематично й усім працівникам, які мають на неї право, тобто при їх нарахуванні немає вибірковості.Тривалість соціальних відпусток

Таку виплату мають практично всі бюджетники, але в кожного з них вона регулюється своїм профільним законодавством. Не виняток і посадовці органів місцевого самоврядування (ОМС). Якщо потрібно розібратися з нарахування такої допомоги у держслужбовців, то можете скористатися матеріалом про виплату матеріальної допомоги на оздоровлення державним службовцям.

Чим керуватися при нарахуванні оздоровчих в ОМС?

При нарахуванні оздоровчих в ОМС керуємося, в першу чергу:

Право на оздоровчі посадовцям ОМС надано ст. 21 Закону № 2493.

Також, як завжди при нарахуванні заробітної плати, діють Закон “Про відпустки” від 15.11.1996 р. № 504 (даліЗакон про відпустки) та КЗпП. Однак перевагу має спеціалізоване законодавство. Для ОМС це згадані Закон № 2493 та Постанова № 268.

Чи обов’язковим є нарахування оздоровчих посадовцям ОМС?

Так, це гарантована виплата. У ст. 21 Закону № 2493 сказано, що посадовцям ОМС надається щорічна відпустка з виплатою матеріальної допомоги на оздоровлення. Тобто виплата оздоровчих завжди має супроводжувати щорічну відпустку. Це не залежить від рішення керівника ОМС. Оздоровчі слід обов’язково передбачити у фонді оплати праці ОМС при складанні кошторису.

Скільки разів на рік можна отримувати оздоровчі?

Один раз на рік – при виході у щорічну відпустку. У ст. 21 Закону № 2493 не передбачено іншого. При виході в інші види відпусток, наприклад у відпустку по догляду за дитиною по досягненню 3 років, оздоровчих немає.

Щодо “один раз на рік” – існує певна суперечність, так як щорічна відпустка надається за робочий рік, а кошторис бюджетної установи складається на календарний. Виходить, що отримати оздоровчі працівник може один раз на календарний рік.

Якщо відпустку поділили на декілька – як бути оздоровчими?

Оздоровчі можна отримати з будь-якою частиною щорічної відпустки, але лише один раз на рік (лист Мінпраці від 13.05.2008 р. № 287/13/84-08). Справа в тому, що ст. 21 Закону № 2493 прямо прив’язує оздоровчі до щорічної відпустки загальною тривалістю 30 к. днів. Така відпустка надається лише одна на рік і поділ її на частини не збільшує загальної кількості відпусток – вважаться, це все це одна відпустка. Отже, не збільшується й частота допомоги на оздоровлення.

Чи може посадовець отримати оздоровчі за кілька років підряд?

Посадовець ОМС може взагалі не піти у щорічну відпустку (увага: за ст. 11 Закону про відпустки заборонено не давати щорічну відпустку 2 роки підряд). Формально право на отримання оздоровчих у нього не зникає. Однак технічно таку виплату можна здійснити лише, якщо вона закладена у кошторис ОМС або ж є економія фонду оплати праці. Не можна здійснити таку виплату за рахунок зменшення зарплатних виплат іншим працівника. Виходить, що працівнику краще все ж таки побувати у відпустці раз на рік – інакше він ризикує взагалі не отримати оздоровчі. Законодавчо дане питання не врегульоване і змусити ОМС здійснити виплату не можна.

Якщо не вийти у щорічну відпустку протягом року, то оздоровчі за такий рік по факту “згорають”

Якщо відпустка всього лише один чи два дні – чи можуть бути оздоровчі?

Так. Законодавством не обмежується тривалість щорічної відпустки, яка дає право на оздоровчі. Як правило, їх нараховують при виході в основну частину щорічної відпустки тривалістю не менше 14 к. днів (ст. 12 Закону про відпустки).

Розмір оздоровчих та право на їх отримання не залежать від тривалості відпустки

Однак, як би там не було, бухгалтер має керуватися заявою працівника на надання відпустки, у якій має бути зазначено про його бажання нарахувати йому оздоровчі (можна й окремою заявою), а також наказ керівника ОМС про надання відпустки та нарахування оздоровчих.

Наприклад, працівник може піти у відпустку на 2 дні, написати перед цим заяву на матеріальну допомогу на оздоровлення, отримати її. Однак потім, коли він піде у відпустку на решту днів (28 = 30 – 2), то оздоровчих йому уже не буде.

Чи треба зменшувати розмір оздоровчих, якщо відпустка неповної тривалості?

Ні. Оздоровчі завжди нараховуються у повному розмірі – ніякого пропорційного зменшення їх розміру в залежності від тривалості відпустки законодавством не передбачено.

Чи можна посадовця ОМС позбавити оздоровчих як покарання?

Ні. Це буде порушенням ст. 21 Закону № 2493. Оздоровчі не залежать від результатів роботи посадовця, його поведінки. Оздоровчі не є заходом з заохочення працівника, тому її не можна позбавити за отримання дисциплінарного стягнення (ст. 151 КЗпП). Оздоровчі – це не премія, вони мають іншу природу.

Чи можна посадовця ОМС позбавити оздоровчих як покарання?

Ні, не нараховуються. У ст. 21 Закону № 2493 йде мова про їх нарахування при виході у щорічну відпустку. Якщо посадовець ОМС звільняється, то для того, щоб отримати оздоровчі, йому треба хоча б на один день перед звільненням піти у щорічну відпустку.

Як виплатити оздоровчі посадовцю ОМС
ІВАН ЛЕВАДСЬКИЙ,експерт з питань бухгалтерського обліку та оподаткування, Київ
Бюджетний кодекс зазнав змін, які діятимуть з 2021 року. Але про них варто знати уже сьогодні.

Які документи треба для нарахування оздоровчих посадовцю ОМС?

Документи такі:

  • заява працівника про надання йому щорічної відпустки + заява працівника на виплату матеріальної допомоги на оздоровлення. Або ж поєднати все в одній заяві – зазвичай так і роблять;
  • наказ керівника ОМС про надання щорічної відпустки, нарахування відпускних та оздоровчих.

Однак щодо нарахування оздоровчих головам обласних рад, районних рад у містах, їх заступників, сільських, селищних і міських голів, то потрібно рішення місцевої ради (п. 6 Постанови № 268).

Коли мають бути виплачені оздоровчі посадовцю ОМС?

Перед початком щорічної відпустки, за 3 дні. Так, як і відпускні. По-перше, у ст. 21 Закону № 2493 сказано, що відпустка надається з виплатою допомоги – є пряма прив’язка до початку відпустки. По-друге, у абз. 3 ст. 115 КЗпП сказано, що зарплата працівникам за весь час щорічної відпустки виплачується не пізніше ніж за 3 дні до початку відпустки. Як відпускні, так і оздоровчі – це все частини зарплати. Отже, вони мають виплачуватися разом.

Оздоровчі виплачуються за 3 дні до щорічної відпустки

Який розмір оздоровчих посадовцям ОМС?

Оздоровчі нараховуються у розмірі посадового окладу. Так вказано у ст. 21 Закону № 2493. Однак у цьому питанні існує суперечність між Законом № 2493 та Постановою № 268. Наглядно її показано у таблиці нижче.

СУПЕРЕЧНІСТЬ ЩОДО РОЗРАХУНКУ ОЗДОРОВЧИХ ПОСАДОВЦЯМ ОМС У НОРМАТИВНИХ ДОКУМЕНТАХ

ст. 21 Закону № 2493

пп. “2” п. 2 Постанови № 268

у розмірі посадового окладу

У розмірі, що не перевищує середньомісячної зарплати працівника. Однак у межах затвердженого фонду оплати праці.

Як же тоді бути у такій ситуації? Зрозуміло, що оплата оздоровчих за посадовим окладом у звичайній ситуації буде меншою, аніж оплата за середньомісячною зарплатою, адже зарплата включає не тільки посадовий оклад, але й доплати й надбавки, які у посадовців ОМС є (за ранг, за вислугу років і т.д.).⭐️ Усі цифри для розрахунків із працівниками у 2021-му

Державні органи не залишили дану проблему без коментарів. Однак вийшло дві позиції щодо вирішення даної проблеми, що й показано у таблиці нижче.

ПОЗИЦІЯ ДЕРЖАВНИХ ОРГАНІВ ЩОДО РОЗМІРУ ОЗДОРОВЧИХ У ПОСАДОВЦІВ ОМС

Позиція 1

(НАДС)

Позиція 2

(Мінсоцполітики та Мінекономіки)

Розмір оздоровчих у посадовця ОМС

посадовий оклад

  • мінімальний – посадовий оклад;
  • максимальний – середньомісячна зарплата (якщо є кошти)*.

Державний орган і його роз’яснення

Національне агентство з питань державної служби (НАДС) – Роз’яснення НАДС від 03.08.2020 р. № 111-р/з. Аргумент НАДС – якщо є суперечність закону з підзаконним нормативним актом, то діє норма закону як вищого нормативного документа. НАДС у цьому посилається на лист Мін’юсту від 30.01.2009 р. № Н-35267-18.**

  • Мінсоцполітки – Лист Мінсоцполітики щодо виплати двох видів матеріальної допомоги в ОМС від 16.10.2009 р. № 620/13/84-09, лист Мінсоцполітки від 19.07.2010 р. № 671/13/4-10, лист Мінсоцполітики від 11.09.2013 р. № 10212/0/14-13/13, лист Мінсоцполітки від 12.06.2018 р. № 1006/0/101-18;
  • Мінекономіки – відповідь Мінекономіки на лист-звернення від Асоціації міст України (АМУ) від 15.09.2020 р. № 5-730 (у листі АМУ було прохання роз’яснити суперечність, у т.ч. й роз’яснення НАДС від 03.08.2020 р.). За роз’ясненням Мінекономіки допомога має надаватися не менше посадового окладу.

*середньомісячна зарплата при цьому визначається за правилами Порядку обчислення середньої заробітної плати, наказ Держстату від 08.02.1995 р. № 100 (даліПорядок № 100). В основу розрахунку береться заробіток посадовця за 2 місяці перед місяцем виходу у відпустку. Наприклад, при виході у відпустку у серпні 2021 року, це буде зарплата за червень-липень 2021 року;

** однак НАДС не враховує, що у абз. 3 ст. 21 Закону №2493 умови оплати праці посадових ОМС визначаються Кабміном. Виходить, що Постанова № 268 від Кабміну може пропонувати кращі умови оплати праці, аніж Закон № 2493 і в цьому немає ніякої суперечності (!).

Є два варіанти визначення розміру оздоровчих для посадовців ОМС:

  • або лише на основі посадового окладу (1). Це мінімальний гарантований рівень Законом № 2493;
  • або ж на основі середньомісячної зарплати, але не менше розміру посадового окладу (2).

Виходить, що платити більше оздоровчих, аніж посадовий оклад – це все ж таки можливо. ОМС на основі Постанови № 268 може встановлювати кращі умови оплати праці, аніж у Законі № 2493. Однак це тоді бажано прописати у колективному договорі, Положенні про оплату праці, а таку допомогу слід планувати у кошторисі, тобто закладати зарані у фонд оплати праці. Такий збільшений розмір виплат має здійснюватися всім посадовцям і на постійній основі. Однак така допомога має бути все одно не менше посадового окладу.

Рекомендуємо ОМС закріпити обраний варіант визначення розміру оздоровчих у колективному договорі та/або Положенні про оплату праці

Якщо внутрішнього врегулювання через колективний договір, Положення про оплату праці або інші внутрішні документи ОМС немає, то вирішувати таке питання у “ручному” режимі – неправильно й ризиковано. Краще тоді у нарахуванні оздоровчих обмежитися посадовим окладом. Такий підхід простіший і задовольняй й роз’ясненням і НАДС, і Мінекономіки, адже мінімальний розмір оздоровчих (посадовий оклад) – дотримуються. Якщо ж треба простимулювати конкретного працівника, то для цього можна застосувати інші інструменти, наприклад премії.

Роз’яснення НАДС щодо розміру оздоровчих в ОМС

Роз’яснення НАДС щодо розміру оздоровчих в ОМС

СКАЧАТИ

Якщо сталося підвищення окладів – який оклад брати?

Беремо той посадовий оклад, який діє на момент виходу у щорічну відпустку. У ст. 21 Закону № 2493 мова йде про одночасність надання щорічної відпустки та допомоги на оздоровлення, тому посадовий оклад має бути актуальним на дату виходу у щорічну відпустку.

Приклад 1 (вибір посадового окладу для оздоровчих). У виконкомі Південної міської ради (місто з чисельністю 300 тис. чол.) оздоровчі нараховуються у розмірі посадового окладу. Є два посадовця ОМС, які працюють на посаді спеціаліста (без категорії) та обидва вийшли у відпустку у серпні 2021 року, але у різні дні:

  • посадовець 1 – вийшов у щорічну відпустку з 02.08.2021 р. Розмір оздоровчих буде 4400 грн;
  • посадовець 2 – вийшов у щорічну відпустку з 16.08.2021 р. Розмір оздоровчих для нього уже буде 4700 грн.

Різниця в окладах, які були засновані пов’язана з тим, що 03.08.2021 р. у дію вступили зміни до Постанови № 268 (наказ Кабміну від 28.07.2021 р. № 783), за якими сталося підвищення окладів посадовцям ОМС. Як наслідок, оздоровчі посадовця 2 виявилися більшими за посадовця 1 на 300 грн (= 4700 – 4400).

При визначенні оздоровчих враховується посадовий оклад, який діє на день виходу у відпустку

Як виплатити оздоровчі посадовцю ОМС
ТАРАС ШАРИЙ,керівник Об’єднаної редакції Експертус Головбух, ACCA DipIFR (rus)

Приклад розрахунку оздоровчих на основі середньої 2021

Наостанок розглянемо 2 варіанти розрахунку матеріальної допомоги на оздоровлення працівника ОМС.

Приклад 2 (розрахунок оздоровчих для посадовця ОМС). У виконкомі Північної міської ради (місто з чисельністю 300 тис. чол.) оздоровчі нараховуються у розмірі середньомісячної заробітної плати, але не менше розміру посадового окладу. 16.08.2021 р. посадовець на посаді спеціаліста (без категорії) виходить у щорічну відпустку. Дані щодо заробітної плати та робочих днів за минулі 2 місяці такі:

  • червень 2021(20 робочих днів, відпрацьовано 20) – 5115 грн;
  • липень 2021 (22 робочі дні, відпрацьовано 22) – 5555 грн.

Посадовий оклад такого спеціаліста на момент виходу у щорічну відпустку 4700 грн.

Дотримуючись п. 8 Порядку № 100, який містить правила розрахунку середньоденної для нарахування виплат і допомоги, маємо такий розрахунок середньої зарплати для оздоровчих:

  • всього відпрацьовано робочих днів за 2 місяці = 20 +22 = 42 дні;
  • середньоденна зарплата = (5115 +5555)/42 = 254,05 грн;
  • середня кількість робочих днів за 2 місяці = 42/2 = 21 день;
  • середня зарплата за 2 місяці = 254,05 грн × 21 день = 5335,05 грн.

Сума оздоровчих виходить більшою за посадовий оклад 4700 грн, тому використовуємо її. Однак якщо у фонді оплати праці міської ради не закладена така сума оздоровчих або ж умовами колективного договору, Положення про оплату праці їх рівень прописаний на рівні посадового окладу, то беремо тоді 4700 грн.

Оподаткування оздоровчих

Оподаткування матеріальної допомоги на оздоровлення нічим не відрізняється від решти зарплати. Ті ж самі ПДФО 18%, військовий збір 1,5% та ЄСВ 22% (у осіб з інвалідністю – 8,41%). У Додатку 4ДФ зарплатного звіту оздоровчі йдуть під тією ж самою ознакою, що й зарплата – “101”. Це ж саме стосується й Додатка Д1. Їх можна включати у звіт однією сумою з зарплатою, не виділяючи окремо.

Оздоровчі у бухгалтерських проведеннях

Нарахування оздоровчих відображається тими ж самими бухгалтерськими проведеннями, що й зарплати, так як оздоровчі є частиною зарплати. Бухгалтерські проведення до оздоровчих з прикладу 2 наведено у таблиці нижче.

БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК ОЗДОРОВЧИХ

(МАТЕРІАЛЬНОЇ ДОПОМОГИТ НА ОЗДОРОВЛЕННЯ)

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

Облік у розпорядника коштів (ОМС)

1

Нараховано оздоровчі посадовій особі ОМС. Відомість нарахування зарплати. Меморіальний ордер № 5.

8011

6511

5335,05

2

Утриманий з оздоровчих ПДФО (960,31=5335,05×0,18). Відомість нарахування зарплати. Меморіальний ордер № 5.

6511

6311.1

960,31

3

Утриманий з оздоровчих військовий збір (80,03=5335,05×0,015). Відомість нарахування зарплати. Меморіальний ордер № 5.

6511

6311.2

80,03

4

Нарахований на оздоровчі ЄСВ (1173,71=5335,05×0,22). Відомість нарахування зарплати. Меморіальний ордер № 5.

8012

6313

1173,71

5

Сплата ПДФО. Виписка з реєстраційного рахунку. Меморіальний ордер № 2 і № 5.

6311.1

2313

960,31

6

Сплата військового збору. Виписка з реєстраційного рахунку. Меморіальний ордер № 2 і № 5.

6311.2

2313

80,03

7

Сплата ЄСВ. Виписка з реєстраційного рахунку. Меморіальний ордер № 2 і № 5.

6313

2313

1173,71

8

Виплачені оздоровчі (= 5335,05 – 960,31 – 80,03). Виписка з реєстраційного рахунку. Меморіальний ордер № 2 і № 5.

6511

2313

4294,71

Як бути з оздоровчими у інших працівників ОМС?

Серед працівників ОМС обов’язково нараховуються оздоровчі лише посадовим особам. Щодо інших робітників, тобто обслуговуючих робітників ОМС, то вони в них можуть бути теж. Таке положення містить п. 2.2. наказу Мінекономіки від 23.03.2021 р. № 609 “Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів” (далі – Наказ № 609).

Однак для обслуговуючих працівників ОМС оздоровчі не носять обов’язковий характер. За згаданим Наказом № 609 надати їх чи ні залежить від:

  • рішення керівника;
  • достатності фонду оплати праці.

Очевидно, що нарахування оздоровчих обслуговуючим робітникам можна врегулювати на рівні колективного договору. Тоді вони можуть стати й обов’язковими.

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді