Е-декларація кандидата на посаду в ОМС - роз'яснення щодо подання

Автор
бухгалтер, експерт з питань бюджетної сфери, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Декларація кандидата на посаду в ОМС - особливості подання та чи треба звітувати переможцю конкурсу повторно? Як бути, якщо раніше вже подавалася електронна декларація іншого типу, наприклад щорічна?

Суть проблеми: чи треба повторна е-декларація?

Отже, чи потрібно подавати декларацію кандидата на посаду повторно? При проведенні конкурсу на посаду в органах місцевого самоврядування (ОМС) кандидату на посаду потрібно, серед усього іншого зробити, один важливий крок – подати електронну декларацію (е-декларацію). Однак уже після проведення конкурсу постає питання: а чи треба особі, яка вже стала переможцем конкурсу, подавати е-декларацію повторно при оформленні на роботу в ОМС? Адже вже одна була, то чи треба друга й навіщо?

Розберемося, скільки цих “вступних” е-декларацій існує й чому.

Декларація кандидата на посаду - зразок:

Електронна декларація - зразок заповнення

Декларація кандидата на посаду в ОМС - скільки типів існує?

Один. Існує всього лише один тип е-декларації претендента, тобто такої, що подається перед призначенням на посаду.

Так, усі можливі типи е-декларацій наведено у рішенні НАЗК від 10.06.2016 р. № 3 (далі – Рішення НАЗК № 3), де міститься опис форми декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування – така офіційна назва е-декларації. Типів цих усього чотири, а саме:

  • щорічна декларація;
  • декларація перед звільненням;
  • декларація після звільнення;
  • декларація кандидата на посаду.

Щодо останнього типу – декларації кандидата на посаду – у Рішенні НАЗК № 3 сказано, що це декларація, яка подається до призначення або обрання особи на посаду.

Отже, і до конкурсу, і після конкурсу перед призначенням, може подаватися лише цей тип е-декларації – декларації кандидата на посаду, так як усі ці випадки настають до призначення (обрання) на посаду. Ніякого п’ятого типу е-декларацій, спеціально для переможців конкурсу, немає.

Декларація кандидата на посаду – одна з 4-х типів е-декларацій. Вона стосується усіх ситуацій до призначення на посаду: як до, так і після конкурсу

Але чи треба дублювати е-декларацію кандидата на посаду після проходження конкурсу? Для цього розберемося тепер, звідки ж узагалі виникають вимоги подавати е-декларацію:

  • перед конкурсом – претендентом на посаду;
  • після конкурсу – переможцем, перед призначенням на посаду.

Пошук по Класифікатору професій

Декларація кандидата на посаду - вимоги перед конкурсом

У яких випадках подається декларація кандидата на посаду? Подавати разом з іншими документами е-декларацію особами, які бажають взяти участь у конкурсі на посаду, вимагається у п. 13 Порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців, постанова Кабміну від 15.02.2002 р. № 169 (даліПорядок № 169). Даний порядок стосується не тільки держслужби, але й ОМС, так як проведення конкурсу, випробування та стажування при прийнятті на службу в ОМС здійснюється в порядку, визначеному законодавством України про держслужбу – так визначено абз. 6 ст. 10 Закону “Про службу в органах місцевого самоврядування” від 07.06.2001 р. № 2493 (далі Закон № 2493).

Подати е-декларацію перед конкурсом передбачено порядком проведення конкурсів як на службу в державні органи, так і в ОМС

За п. 13 Порядку № 169 подача е-декларації здійснюється також за правилами, визначеними Законом “Про запобігання корупції” від 14.10.2014 р. № 1700 (даліЗакон № 1700). Так, особа-претендент до призначення (обрання) на посаду, подає декларацію за минулий рік (ч. 3 ст. 45 Закону № 1700). Серед посад, на які подається е-декларація, згадуються й посади осіб, які уповноважені на виконання функцій місцевого самоврядування, а також посадові особи місцевого самоврядування (ч. 1 ст. 3 Закону № 1700).

Вимога подавати е-декларацію переможцем після конкурсу

Подати е-декларацію після конкурсу вимагає ч. 5 ст. 26 Закону “Про державну службу” від 10.12.2015 р. № 889 (даліЗакон про держслужбу). Декларація подається перед призначенням на посаду переможцем конкурсу “за минулий рік, якщо така декларація не подавалася раніше”(!). У разі ж переведення на іншу посаду така е-декларація не подається.

Виходить, що і перед проведенням конкурсу, і після його проведення перед самим призначенням на посаду, декларація подається за минулий рік. І якщо вона вже за такий рік подавалася, то дублювати її не потрібно, так як у Законі про держслужбу визначена умова – “якщо не подавалася раніше”. При цьому Закон про держслужбу не визначає ніяких обмежень щодо типів е-декларацій за такий минулий рік.

Нагадуємо, що Закон про держслужбу застосовуємо й щодо прийняття на посади в ОМС на підставі абз. 6 ст. 10 Закону № 2493.

Якщо декларація за минулий рік, який передує року призначення на посаду, вже була, то дублювати її переможцю конкурсу не потрібно (!)

Період, за який подається е-декларація кандидата на посаду

Декларація кандидата на посаду охоплює звітний рік (період з 01.01 до 31.12 включно), який передує року, в якому особа подала заяву на зайняття посади. Такий період зазначений у поясненні щодо форми е-декларації у згаданому Рішенні НАЗК № 3 (див. також роз’яснення ГУ Пенсійного фонду у Закарпатській області). Тобто це минулий рік по відношенню до дати конкурсу/дати призначення на посаду.

Калькулятор середньооблікової чисельності штатних працівників

Коли ж е-декларацій кандидата на посаду стає дві?

І ось тут, враховуючи вищенаведені вимоги законодавства, й можливе виникнення двох ситуацій:

  • конкурс і призначення на посаду відбулися в одному році. Тоді і перед конкурсом, і після конкурсу мова йде про одну й ту ж саму декларацію, яка була подана за минулий рік. Наприклад, конкурс і призначення на посаду відбулися у 2021 році. Декларація кандидата на посаду мала тоді бути подана ще до конкурсу – за минулий рік, тобто за період з 01.02.2020 по 31.12.2020 року. Подавати таку декларацію повторно не потрібно;
  • конкурс і призначення на посаду відбулися в різних роках. Тоді потрібно вже дві е-декларації кандидата на посаду. Перша – до проведення конкурсу (підстава – п. 13 Порядку № 169). Друга – перед призначенням на посаду переможця конкурсу (підстава – ч. 5 ст. 26 Закону про держслужбу). Наприклад, конкурс був у 2021 році, а призначення на посаду – у 2022 році. Тоді перша е-декларація кандидата на посаду подається перед конкурсом за період з 01.01.2020 по 31.12.2020, а друга – перед призначенням на посаду за період з 01.01.2021 по 31.12.2021. Така друга е-декларація має бути подана не пізніше написання заяви про призначення на посаду (роз’яснення Управління Держпраці в Рівненській області).

Зверніть увагу, що у останньому прикладі, в якому різні роки конкурсу та призначення на посаду, подати е-декларацію типу “щорічна” особа-кандидат не може, так як ще не є посадовцем ОМС. Однак виняток виника тоді, коли така особа працює зараз чи працювала в недалекому минулому на держслужбі чи в ОМС. У такому разі вона, можливо вже має обов’язок подати (або вже подала) за декларацію за 2021 рік, наприклад типу “щорічна”, а не “кандидата на посаду”. Якщо щорічна декларація (або іншого типу) подана, то вимога ч. 5 ст. 26 Закону про держслужбу вже виконана.

Дві е-декларації кандидата на посаду можливі лише, якщо рік проведення конкурсу та рік призначення на посаду – різні

Подібна логіка щодо е-декларацій кандидатів на посаду була викладена й у вже недіючому Роз’ясненні НАДС від 26 січня 2018 року № 47-р/з (на нього посилається роз’яснення Управління Держпраці в Рівненській області). Однак скасування даного роз’яснення НАДС не скасовує норми законодавства, які були розглянуті вище.

Чи треба взагалі подавати е-декларацію кандидата на посаду, якщо за цей рік уже звітували іншою декларацією?

Якщо особа-кандидат нещодавно працювала на публічній службі, то вже могла й подавати е- за весь минулий рік (будь-якого типу, не обов’язково має бути “щорічна”). За роз’ясненням НАЗК подавати декларацію “кандидата на посаду” за цей період не потрібно. Випливає це з тієї ж ч. 5 ст. 26 Закону про держслужбу.

Виходить, що при проходженні конкурсу може не бути й жодної е-декларації з типом “кандидата на посаду”, якщо за минулий рік, наприклад, була подана е-декларація типу “щорічна” (з 1 січня до 31 грудня включно). Е-декларація кандидата на посаду подається лише, якщо особа взагалі не працювала на публічній службі або працювала понад рік тому.

Якщо весь минулий рік повністю покритий е-декларацію іншого типу, то е-декларація “кандидата на посаду” не подається

Скільки декларацій подавати претенденту на посаду в ОМС за конкурсом
ІРИНА ЖИТКОВА,керівник групи експертів Експертус Кадри
Наші експерти щороку влітку рахують норму робочого часу на наступний рік. На основі балансу робочого часу складають графіки змінності в установах, де працівники працюють із підсумованим обліком робочого часу.

Які особливості має е-декларація кандидата на посаду

При заповненні е-декларації кандидата на посаду слід врахувати таке:

  • якщо особа претендує на декілька посад в одному органі, то їй подавати слід лише одну е-декларацію, вказавши в ній ту посаду, на яку є намір бути призначеним/призначеною (див. роз’яснення НАЗК). Тобто найбільш бажану посаду;
  • у такій декларації не заповнюється розділ 14 “Видатки та правочини суб’єкта декларування” декларації. Через це у формі е-декларації він взагалі технічно недоступний (неактивний);
  • декларація має охоплювати весь звітний період із 01 січня до 31 грудня минулого року включно.

Помилкою є вказувати у е-декларації кандидата на посаду поточні місце роботи та посаду, на якій особа-претендент перебувала на кінець звітного періоду. Вказується лише бажане місце робота й посада, на яку й проводиться конкурс.

Вибір самого ж типу форми е-декларації здійснюється у розділі І, що виглядає таким чином:

Скільки декларацій подавати претенденту на посаду в ОМС за конкурсом

Висновок про кількість е-декларацій кандидата на посаду

Дві е-декларації кандидата на посаду – перед конкурсом та перед призначенням – потрібні лише за таких умов:

  • рік конкурсу та рік призначення на посаду – різні;
  • за рік звітування взагалі не подавалися е-декларації інших типів (щорічна, перед звільненням, після звільнення) або ж подавалися, але жодна з них не покрила повний рік, з першого по останній день.

Кожна з двох таких е-декларацій кандидата на посаду складається тоді за минулий по відношенню до неї рік.

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді