Електронна декларація – хто подає
Хто подає електронну декларацію у 2023 році
Коло осіб декларантів визначає абз. 15 ч. 1 ст. 1 Закону «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 р. № 1700 (далі – Закон № 1700). Подання електронних декларацій обов’язкове для посадових осіб бюджетних установ, оскільки їх прирівняли за законом до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, так звані «посадові особи юросіб публічного права» (пп. «а» п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 1700).
Після того, як 10 жовтня Президент України затвердив прийнятий Радою законопроєкт №9534, подання електронних декларацій знов обов’язкове. Ті посадовці та декларанти, хто добровільно не подавав декларації у 2022-2023 роках, мають час до 31 січня 2024 року.
Електронна декларація - зразок заповнення
Посадовими особами бюджетної установи є не лише керівник установи і його заступники. До них відносимо осіб, які за своєю посадою виконують:
- адміністративно-господарські функції – це обов’язки з управління або розпорядження державним, комунальним майном;
- організаційно-розпорядчі функції – це обов’язки щодо керівництва трудовим колективом, певною галуззю, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників.
Однак електронна декларація подається не всіма посадовими особами бюджетних установ. У ч. 5 ст. 45 Закону № 1700 звільнені від обов’язку подавати електронну декларацію посадові особи закладів, установ та організацій, які здійснюють основну діяльність у сфері:
- соціального обслуговування населення, соціальної та професійної реабілітації осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю, соціального захисту ветеранів війни та учасників АТО (електронна декларація заповнюється на добровільній основі);
- здійснення заходів із забезпечення нацбезпеки та оборони, відсічі й стримування збройної агресії РФ на сході країни;
- охорони здоров’я (виняток – керівники закладів охорони здоров’я, починаючи від міського рівня і закінчуючи обласним і центральним);
- освіти, науки (виняток – керівники ВНЗ та науково-дослідних установ та їх заступники, а саме ректор (начальник, директор), проректори (заступники начальника, директори) електронну декларацію);
- культури, мистецтв, відновлення та збереження національної пам’яті;
- фізичної культури, спорту, національно-патріотичного виховання.
Нова форма електронної декларації
СКАЧАТИ
Звичайно, якщо посадова особа за ч. 5 ст. 45 Закону № 1700 звільнена від обов’язку подавати електронну декларацію, але одночасно належить до посадових осіб місцевого самоврядування, вона зобов’язана задекларувати свої доходи і майно.
Однак, якщо є сумніви, чи треба подавати електронну декларацію, то краще подати офіційний запит до НАЗК.
Хто не подає декларацію за новим законом
До виключень відносяться суб’єкти декларування, які виконують завдання в інтересах національної безпеки чи перебувають на територіях, які постраждали від військової агресії Російської Федерації проти України.
Закон до них відносить:
- суб’єктів декларування, які для здійснення службових повноважень перебувають на територіях, на яких ведуться активні бойові дії, перелік яких визначається в установленому законодавством порядку;
- суб’єктів декларування, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, перелік яких визначається в установленому законодавством порядку;
- суб’єктиів декларування з числа військовослужбовців ЗСУ та інших військових формувань, які беруть безпосередню участь у бойових діях, виконанні бойових (спеціальних) завдань, посиленні охорони державного кордону;
- суб’єктів декларування з числа співробітників спецслужб (крім керівників відповідних органів);
- суб’єктів декларування, які направлені до інших держав для участі в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки у складі національних контингентів або національного персоналу.
Вони мають подавати декларацію, але в інші строки:
- протягом 90 днів з дня визначення дати завершення бойових дій для території активних бойових бій чи дня визначення дати завершення тимчасової окупації для тимчасово окупованих територій, на яких особа перебуває;
- протягом 90 днів з дня повернення до пункту постійної дислокації чи місця постійної роботи (крім ротації);
- протягом 90 днів з дня припинення повноважень (звільнення з посади, служби) чи переведення особи на посади, які не передбачають безпосередньої участі у бойових діях, виконанні бойових (спеціальних) завдань, посиленні охорони державного кордону, проведенні розвідувальних заходів, контррозвідувальних операцій, оперативно-розшукової діяльності;
- протягом 90 днів з дня припинення або скасування воєнного стану.
Члени сім’ї таких суб’єктів декларування мають право подати декларацію у такі ж строки.
Крім цього є додаткова пільга для декларантів з виключного переліку – вони звільняються на період дії воєнного стану від обов’язку подання повідомлень про суттєві зміни у майновому стані та повідомлень про відкриття членами їх сім’ї валютного рахунка в установі банку-нерезидента для отримання доходу у вигляді заробітної плати та/або грошової (матеріальної) допомоги.
Електронна декларація – терміни подання
Строки подання електронних декларацій залежать від ситуації. Електронна декларація подається:
- перед призначенням на відповідну посаду (подає претендент);
- щорічно – до 1 квітня;
- перед звільненням – за період, не охоплений раніше поданими деклараціями;
- після звільнення – до 1 квітня наступного року (за минулий рік, у якому особа звільнилась чи переведена на іншу посаду, яка не зобов’язує декларувати дохід і майно);
- після притягнення до відповідальності за неподання, несвоєчасне подання або подання з недостовірними даними е-декларації – обов’язкове подання електронних декларацій з достовірними відомостями.
Окрім цього, посадова особа бюджетної установи зобов’язана інформувати про суттєві зміни у майновому стані протягом року. Тобто протягом 10 днів після отримання доходу чи купівлі майна на суму, еквівалентну чи більшу за 50 розмірів прожиткових мінімумів для працездатних осіб на початок року (у 2023 році – це 134200 грн), особа має надіслати повідомлення про суттєві зміни в майновому стані (форма змін). Якщо таких суттєвих змін 2 чи 3, після кожної зміни слід подавати відповідне повідомлення. Його подають аналогічно е-декларації.
Підготовка до подання електронних декларацій
Першим кроком для подання електронної декларації є отримання кваліфікованого електронного підпису (КЕП) у кваліфікованих надавачів електронних довірчих послуг. Їх перелік можна знайти на сайті ЦЗО. Якщо посадова особа його має, їй слід перевірити, чи не сплинув строк дії. Як зареєструватися на порталі НАЗК, аби подати електронну декларацію – досить часте запитання. І саме діючий КЕП є відповіддю на нього.
Детальна інструкція по роботі з КЕП є на сайті НАЗК. Також про заповнення декларації є роз’яснення від НАЗК.
Вхід на портал можливий після застосування КЕП на веб-сторінці:
- обираємо з випадаючого списку назву акредитованого центру сертифікації ключів, який видав КЕП;
- зчитуємо з носія приватний ключ – файл Key-6.dat;
- вводимо до цього файлу пароль.
Щоб електронна декларація стала доступна, у вікні, що відкриється, зазначаємо:
- своє прізвище, ім’я, по батькові;
- код ІПН;
- індивідуальну електронну поштову скриньку, до якої лише у вас є доступ і вона не зареєстрована на установу;
- номер особистого мобільного телефону (не службового).
Для подання електронних декларацій відкриваємо у своїй скриньці лист, який надійшов від системи, та підтверджуємо реєстрацію на порталі НАЗК. Знову входимо у систему з допомогою КЕП і вже потрапляємо в електронний кабінет. На вкладці «Мої документи» обираємо і відповідно:
- нова електронна декларація;
- нове повідомлення про суттєві зміни в майновому стані.
Перш ніж розпочати заповнення електронної декларації, уважно перечитуємо загальні методичні настанови, які пропонує система, ставимо галочку у відповідній комірці, що ознайомились, і натискаємо на вже активну кнопку «Перейти до заповнення форми». Після цього починаємо заповнювати е-декларацію.