Електронна декларація – хто подає

UA RU
Автор
бухгалтер, експерт з питань бюджетної сфери, кандидат економічних наук, м. Чернігів
❗️Подання електронної декларації – обов’язок посадовців бюджетних установ. Хто має право не подавати електронну декларацію під час воєнного стану, яка її форма з 11 жовтня 2024 року та які штрафи передбачено – у нашій консультації.

Хто подає електронну декларацію

Коло осіб декларантів визначає абз. 15 ч. 1 ст. 1 Закону «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 р. № 1700 (даліЗакон № 1700). Подання електронних декларацій у 2024 році за підсумками 2023 року обов’язкове для посадових осіб бюджетних установ, оскільки їх прирівняли за законом до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, так звані «посадові особи юросіб публічного права» (пп. «а» п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 1700).

Посадовими особами бюджетної установи є не лише керівник установи і його заступники. До них відносимо осіб, які за своєю посадою виконують:

  • адміністративно-господарські функції – це обов’язки з управління або розпорядження державним, комунальним майном;
  • організаційно-розпорядчі функції – це обов’язки щодо керівництва трудовим колективом, певною галуззю, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників.

До списку декларантів через високі корупційні ризики під час дії воєнного стану зараз також додані:

  • особовий склад штатних ВЛК (пп. «г» п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону № 1700);
  • голови та члени ЛКК і МСЕК, а також голови, їхні заступники, члени та секретарі позаштатних постійно діючих ВЛК і ЛЛК, які при цьому не є особами, зазначеними у п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону (пп. «ґ» п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 1700).

Хто не подає електронну декларацію

Однак електронна декларація подається не всіма посадовими особами бюджетних установ. У ч. 5 ст. 45 Закону № 1700 звільнені від обов’язку подавати електронну декларацію посадові особи закладів, установ та організацій, які здійснюють основну діяльність у сфері:

  • соціального обслуговування населення, соціальної та професійної реабілітації осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю, соціального захисту ветеранів війни та учасників АТО (електронна декларація заповнюється на добровільній основі);
  • здійснення заходів із забезпечення нацбезпеки та оборони, відсічі й стримування збройної агресії РФ у Донецькій та Луганській областях;
  • охорони здоров’я (виняток – керівники закладів охорони здоров’я, починаючи від міського рівня і закінчуючи обласним і центральним);
  • освіти, науки (виняток – керівники ВНЗ та науково-дослідних установ та їхні заступники, а саме ректор (начальник, директор), проректори (заступники начальника, директори) електронну декларацію);
  • культури, мистецтв, відновлення та збереження національної пам’яті;
  • фізичної культури, спорту, національно-патріотичного виховання.

Однак, якщо посадова особа за ч. 5 ст. 45 Закону № 1700 звільнена від обов’язку подавати електронну декларацію, але одночасно належить до посадових осіб місцевого самоврядування, вона зобов’язана задекларувати свої доходи і майно.

Якщо є сумніви, чи треба подавати електронну декларацію, то краще подати офіційний запит до НАЗК.

Особи, яким відтерміновано подачу електронної декларації через обставини воєнного стану

Існують також тимчасові винятки щодо подачі електронної декларації, які враховують неможливість або складність певними особами виконати свій обов’язок в умовах війни.   Однак такі особи все одно мають пізніше подати електронну декларацію. Тобто це відтермінування обов’язку у часі, а не його скасування. Інформація щодо таких осіб узагальнена у таблиці нижче.

ХТО МАЄ ТИМЧАСОВЕ ВІДТЕРМІНУВАННЯ ПОДАЧІ ЕЛЕКТРОННОЇ ДЕКЛАРАЦІЇ

(обставини воєнного часу)

Суб’єкти декларування, які:

Коли закінчується тимчасове звільнення та подається електронна декларація

Норма

Закону № 1700

  • з числа військовослужбовців Держприкордонної служби, Держслужби спецв’язку Управління держохорони, ЗСУ та інших військових формувань, а також поліцейських поліції особливого призначення, які під час дії воєнного стану залучені до ведення бойових дій у порядку, визначеному ч. 4 ст. 24 Закону «Про Національну поліцію» – всі такі особи, крім винятків*;
  • мають таких військовослужбовців та інших згаданих осіб серед членів сім’ї. Такі члени сім’ї таких суб’єктів декларування мають право подати декларацію у такі ж строки**

не пізніше 90 к. днів з дня настання першої з таких обставин:

  • припинення або скасування воєнного стану;
  • звільнення з військової служби (служби в поліції)

ч. 7 ст. 45

належать до кадрового складу розвідувальних органів України та/або займають посади, перебування на яких пов’язане з державною таємницею

не пізніше 90 к. днів з дня настання першої з таких обставин:

  • припинення чи скасування воєнного стану, звільнення з військової служби;
  • в інший строк, визначений порядком здійснення заходів фінансового контролю

ч. 8 ст. 45

для здійснення службових повноважень на постійній основі перебувають на територіях, на яких ведуться активні бойові дії***

впродовж 90 к. днів з дня настання першої з таких обставин:

  • визначення дати завершення бойових дій для території активних бойових бій;
  • завершення тимчасової окупації для тимчасово окупованих територій, на яких особа перебуває

ч. 9 ст. 45

перебувають на тимчасово окупованих територіях***

впродовж 90 к. днів з дня повернення до пункту постійної дислокації чи місця постійної роботи (крім ротації)

ч. 10 ст. 45

направлені до інших держав для участі в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки у складі національних контингентів або національного персоналу

впродовж 90 к. днів з дня настання першої з таких обставин:

  • звільнення (припинення повноважень);
  • повернення до місця проходження служби, роботи

ч. 11 ст. 45

є полоненими, інтернованими

не пізніше 90 к. днів з дня повернення на підконтрольну Україні територію

ч. 12 ст. 45

мають поранення, контузії, каліцтва, захворювання, пов’язаних з виконанням обов’язків військової служби чи інших службових повноважень, перебувають на стаціонарному лікуванні (у т.ч. за кордоном) або у відпустці для лікування та/або реабілітації, зобов’язані подати визначені цією статтею декларації

не пізніше 90 к. днів з дня завершення відповідного стаціонарного лікування чи відпустки.

ч. 13 ст. 45

* однак є винятки згідно абз. 2 ч. 1 ст. 45 Закону № 1700, а також розʼяснення НАЗК. Так, свої декларації мають подавати декларанти, які:

  • проходять військову службу на посадах міністрів, їхніх заступників, керівників центральних та місцевих органів виконавчої влади та їхніх заступників, на інших посадах в апаратах міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів системи правосуддя або які відряджені на такі посади;
  • входять до складу ВЛК (або ЛЛК) чи відряджені до них;
  • проходять службу у ТЦК та СП або відряджені до них (крім осіб рядового складу підрозділів охорони відповідних центрів);
  • здійснюють підготовку, організацію, проведення закупівель товарів, робіт та послуг або беруть участь у цих процесах відповідно до Закону «Про оборонні закупівлі», Закону «Про публічні закупівлі» або інших актів законодавства у сфері публічних (оборонних) закупівель, укладення договорів (контрактів), контроль за якістю товарів, робіт та послуг оборонного призначення;

** детальніше – див. ч. 14 ст. 45 Закону № 1700;

*** див. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, який затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 р. № 309

Крім цього, є додаткова пільга для декларантів з виключного переліку – вони звільняються на період дії воєнного стану від обов’язку подання повідомлень про суттєві зміни у майновому стані та повідомлень про відкриття членами їхньої сім’ї валютного рахунка в установі банку-нерезидента для отримання доходу у вигляді заробітної плати та/або грошової (матеріальної) допомоги.

Форма електронної декларації

Форма електронної декларації наведена нижче. Це форма з наказу НАЗК від 08.11.2023 р.  № 252/23, початок дії якої – з 11 жовтня 2024 року.
Декларація для держслужбовців та посадових осіб ОМС
СКАЧАТИ

Електронна декларація – терміни подання за звичайних обставин

Строки подання електронних декларацій залежать від ситуації. За звичайних умов електронна декларація подається:

  • перед призначенням на відповідну посаду (подає претендент);
  • щорічно – до 01 квітня;
  • перед звільненням – за період, не охоплений раніше поданими деклараціями;
  • після звільнення – до 01 квітня наступного року (за минулий рік, у якому особа звільнилась чи переведена на іншу посаду, яка не зобов’язує декларувати дохід і майно);
  • після притягнення до відповідальності за неподання, несвоєчасне подання або подання з недостовірними даними е-декларації – обов’язкове подання електронних декларацій з достовірними відомостями.

Окрім цього, посадова особа бюджетної установи зобов’язана інформувати про суттєві зміни у майновому стані протягом року. Тобто впродовж 10 днів після отримання доходу чи купівлі майна на суму, еквівалентну чи більшу за 50 розмірів прожиткових мінімумів для працездатних осіб на початок року (у 2024 році – це 151 400 грн), особа має надіслати повідомлення про суттєві зміни в майновому стані (форма змін). Якщо таких суттєвих змін 2 чи 3, після кожної зміни слід подавати відповідне повідомлення. Його подають аналогічно е-декларації.

Також з урахуванням обставин воєнного часу є тимчасові терміни для осіб, яким подачу електронної декларації відтерміновано – терміни для них було розглянуто вище.

Ірина КОНСТАНТИНОВА юрист-експерт із податкового обліку Експертус Головбух
За умисне неподання декларації передбачена кримінальна відповідальність у вигляді штрафу від 2500 до 3000 НМДГ, тобто від 42500 грн до 51000 грн, або у вигляді громадських робіт на строк від 150 до 240 годин, або обмеження волі на строк до двох років, або позбавлення волі строком на один рік, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років (ст.366-3КК). За несвоєчасне подання без поважних причин декларації передбачена адміністративна відповідальність — штраф від 50 до 100 НМДГ, тобто від 850 грн до 1700 грн (ч.1 ст.172-6 КУпАП).

Підготовка до подання електронних декларацій

Першим кроком для подання електронної декларації є отримання кваліфікованого електронного підпису (КЕП) у кваліфікованих надавачів електронних довірчих послуг. Їхній перелік можна знайти на сайті ЦЗО. Якщо посадова особа його має, їй слід перевірити, чи не сплинув строк дії. Як зареєструватися на порталі НАЗК, аби подати електронну декларацію – досить часте запитання. І саме діючий КЕП є відповіддю на нього.

Детальна інструкція щодо роботи з КЕП є на сайті НАЗК. Також про заповнення декларації є роз’яснення від НАЗК.

Вхід на портал можливий після застосування КЕП на веб-сторінці:

  • обирається з випадаючого списку назву акредитованого центру сертифікації ключів, який видав КЕП;
  • зчитується з носія приватний ключ – файл Key-6.dat;
  • вводиться до цього файлу пароль.

Аби електронна декларація стала доступна, у вікні, що відкриється, зазначаються:

  • своє прізвище, ім’я, по батькові;
  • код ІПН;
  • індивідуальна електронна поштова скринька, до якої лише у декларанта є доступ і вона не зареєстрована на установу;
  • номер особистого мобільного телефону (не службового).

Для подання електронних декларацій відкривається у своїй скриньці лист, який надійшов від системи, та підтверджується реєстрація на порталі НАЗК. Знову треба здійснити вхід у систему за допомогою КЕП і вже відкривається електронний кабінет. На вкладці «Мої документи» обирається потрібний документ:

  • електронна декларація;
  • повідомлення про суттєві зміни в майновому стані.

Перш ніж розпочати заповнення електронної декларації, уважно треба перечитати загальні методичні настанови, які пропонує система, ставиться галочка у відповідній комірці про ознайомлення та натискається вже активна кнопка «Перейти до заповнення форми». Після цього починається заповнення е-декларації.

Як заповнити декларацію – більш детально у матеріалі Електронна декларація – заповнення.

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді