Електронна декларація – хто подає
Хто подає електронну декларацію
Коло осіб декларантів визначає абз. 15 ч. 1 ст. 1 Закону «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 р. № 1700 (далі – Закон № 1700). Подання електронних декларацій у 2024 році за підсумками 2023 року обов’язкове для посадових осіб бюджетних установ, оскільки їх прирівняли за законом до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, так звані «посадові особи юросіб публічного права» (пп. «а» п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 1700).
Посадовими особами бюджетної установи є не лише керівник установи і його заступники. До них відносимо осіб, які за своєю посадою виконують:
- адміністративно-господарські функції – це обов’язки з управління або розпорядження державним, комунальним майном;
- організаційно-розпорядчі функції – це обов’язки щодо керівництва трудовим колективом, певною галуззю, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників.
До списку декларантів через високі корупційні ризики під час дії воєнного стану зараз також додані:
- особовий склад штатних ВЛК (пп. «г» п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону № 1700);
- голови та члени ЛКК і МСЕК, а також голови, їхні заступники, члени та секретарі позаштатних постійно діючих ВЛК і ЛЛК, які при цьому не є особами, зазначеними у п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону (пп. «ґ» п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 1700).
Бронювання працівників: Мінекономіки роз’яснює зміни
Хто не подає електронну декларацію
Однак електронна декларація подається не всіма посадовими особами бюджетних установ. У ч. 5 ст. 45 Закону № 1700 звільнені від обов’язку подавати електронну декларацію посадові особи закладів, установ та організацій, які здійснюють основну діяльність у сфері:
- соціального обслуговування населення, соціальної та професійної реабілітації осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю, соціального захисту ветеранів війни та учасників АТО (електронна декларація заповнюється на добровільній основі);
- здійснення заходів із забезпечення нацбезпеки та оборони, відсічі й стримування збройної агресії РФ у Донецькій та Луганській областях;
- охорони здоров’я (виняток – керівники закладів охорони здоров’я, починаючи від міського рівня і закінчуючи обласним і центральним);
- освіти, науки (виняток – керівники ВНЗ та науково-дослідних установ та їхні заступники, а саме ректор (начальник, директор), проректори (заступники начальника, директори) електронну декларацію);
- культури, мистецтв, відновлення та збереження національної пам’яті;
- фізичної культури, спорту, національно-патріотичного виховання.
Однак, якщо посадова особа за ч. 5 ст. 45 Закону № 1700 звільнена від обов’язку подавати електронну декларацію, але одночасно належить до посадових осіб місцевого самоврядування, вона зобов’язана задекларувати свої доходи і майно.
Якщо є сумніви, чи треба подавати електронну декларацію, то краще подати офіційний запит до НАЗК.
Особи, яким відтерміновано подачу електронної декларації через обставини воєнного стану
Існують також тимчасові винятки щодо подачі електронної декларації, які враховують неможливість або складність певними особами виконати свій обов’язок в умовах війни. Однак такі особи все одно мають пізніше подати електронну декларацію. Тобто це відтермінування обов’язку у часі, а не його скасування. Інформація щодо таких осіб узагальнена у таблиці нижче.
ХТО МАЄ ТИМЧАСОВЕ ВІДТЕРМІНУВАННЯ ПОДАЧІ ЕЛЕКТРОННОЇ ДЕКЛАРАЦІЇ (обставини воєнного часу) | ||
Суб’єкти декларування, які: | Коли закінчується тимчасове звільнення та подається електронна декларація | Норма Закону № 1700 |
| не пізніше 90 к. днів з дня настання першої з таких обставин:
| ч. 7 ст. 45 |
належать до кадрового складу розвідувальних органів України та/або займають посади, перебування на яких пов’язане з державною таємницею | не пізніше 90 к. днів з дня настання першої з таких обставин:
| ч. 8 ст. 45 |
для здійснення службових повноважень на постійній основі перебувають на територіях, на яких ведуться активні бойові дії*** | впродовж 90 к. днів з дня настання першої з таких обставин:
| ч. 9 ст. 45 |
перебувають на тимчасово окупованих територіях*** | впродовж 90 к. днів з дня повернення до пункту постійної дислокації чи місця постійної роботи (крім ротації) | ч. 10 ст. 45 |
направлені до інших держав для участі в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки у складі національних контингентів або національного персоналу | впродовж 90 к. днів з дня настання першої з таких обставин:
| ч. 11 ст. 45 |
є полоненими, інтернованими | не пізніше 90 к. днів з дня повернення на підконтрольну Україні територію | ч. 12 ст. 45 |
мають поранення, контузії, каліцтва, захворювання, пов’язаних з виконанням обов’язків військової служби чи інших службових повноважень, перебувають на стаціонарному лікуванні (у т.ч. за кордоном) або у відпустці для лікування та/або реабілітації, зобов’язані подати визначені цією статтею декларації | не пізніше 90 к. днів з дня завершення відповідного стаціонарного лікування чи відпустки. | ч. 13 ст. 45 |
* однак є винятки згідно абз. 2 ч. 1 ст. 45 Закону № 1700, а також розʼяснення НАЗК. Так, свої декларації мають подавати декларанти, які:
** детальніше – див. ч. 14 ст. 45 Закону № 1700; *** див. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, який затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 р. № 309 |
Крім цього, є додаткова пільга для декларантів з виключного переліку – вони звільняються на період дії воєнного стану від обов’язку подання повідомлень про суттєві зміни у майновому стані та повідомлень про відкриття членами їхньої сім’ї валютного рахунка в установі банку-нерезидента для отримання доходу у вигляді заробітної плати та/або грошової (матеріальної) допомоги.
Форма електронної декларації
Електронна декларація – терміни подання за звичайних обставин
Строки подання електронних декларацій залежать від ситуації. За звичайних умов електронна декларація подається:
- перед призначенням на відповідну посаду (подає претендент);
- щорічно – до 01 квітня;
- перед звільненням – за період, не охоплений раніше поданими деклараціями;
- після звільнення – до 01 квітня наступного року (за минулий рік, у якому особа звільнилась чи переведена на іншу посаду, яка не зобов’язує декларувати дохід і майно);
- після притягнення до відповідальності за неподання, несвоєчасне подання або подання з недостовірними даними е-декларації – обов’язкове подання електронних декларацій з достовірними відомостями.
Окрім цього, посадова особа бюджетної установи зобов’язана інформувати про суттєві зміни у майновому стані протягом року. Тобто впродовж 10 днів після отримання доходу чи купівлі майна на суму, еквівалентну чи більшу за 50 розмірів прожиткових мінімумів для працездатних осіб на початок року (у 2024 році – це 151 400 грн), особа має надіслати повідомлення про суттєві зміни в майновому стані (форма змін). Якщо таких суттєвих змін 2 чи 3, після кожної зміни слід подавати відповідне повідомлення. Його подають аналогічно е-декларації.
Також з урахуванням обставин воєнного часу є тимчасові терміни для осіб, яким подачу електронної декларації відтерміновано – терміни для них було розглянуто вище.
Підготовка до подання електронних декларацій
Першим кроком для подання електронної декларації є отримання кваліфікованого електронного підпису (КЕП) у кваліфікованих надавачів електронних довірчих послуг. Їхній перелік можна знайти на сайті ЦЗО. Якщо посадова особа його має, їй слід перевірити, чи не сплинув строк дії. Як зареєструватися на порталі НАЗК, аби подати електронну декларацію – досить часте запитання. І саме діючий КЕП є відповіддю на нього.
Детальна інструкція щодо роботи з КЕП є на сайті НАЗК. Також про заповнення декларації є роз’яснення від НАЗК.
Вхід на портал можливий після застосування КЕП на веб-сторінці:
- обирається з випадаючого списку назву акредитованого центру сертифікації ключів, який видав КЕП;
- зчитується з носія приватний ключ – файл Key-6.dat;
- вводиться до цього файлу пароль.
Аби електронна декларація стала доступна, у вікні, що відкриється, зазначаються:
- своє прізвище, ім’я, по батькові;
- код ІПН;
- індивідуальна електронна поштова скринька, до якої лише у декларанта є доступ і вона не зареєстрована на установу;
- номер особистого мобільного телефону (не службового).
Для подання електронних декларацій відкривається у своїй скриньці лист, який надійшов від системи, та підтверджується реєстрація на порталі НАЗК. Знову треба здійснити вхід у систему за допомогою КЕП і вже відкривається електронний кабінет. На вкладці «Мої документи» обирається потрібний документ:
- електронна декларація;
- повідомлення про суттєві зміни в майновому стані.
Перш ніж розпочати заповнення електронної декларації, уважно треба перечитати загальні методичні настанови, які пропонує система, ставиться галочка у відповідній комірці про ознайомлення та натискається вже активна кнопка «Перейти до заповнення форми». Після цього починається заповнення е-декларації.
Як заповнити декларацію – більш детально у матеріалі Електронна декларація – заповнення.