Як скласти акт приймання-передачі товару
Що таке акт прийому-передачі товарів
Яку б форму документа не обрали постачальник і покупець, цей акт має містити усі обов’язкові реквізити первинного документа з ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік від 16.07.1999 № 996. За наповненням, формою він нагадує видаткову накладну. Товар, кількість, вартість, хто прийняв (покупець), хто передав (постачальник), підписи, дата, місце операції – ті самі реквізити, хіба інакше розташовані й можуть доповнюватися кодами УКТ ЗЕД чи іншою інформацією про товар.
Постає запитання: навіщо потрібен акт, якщо є видаткова або товаро-транспортна накладна? З’ясуємо далі.
Акт приймання передачі товару чи видаткова накладна, ТТН
Видаткова накладна та акт приймання-передачі товару взаємозамінні, коли:
- покупець отримує товар одразу на місці його зберігання й забирає самостійно;
- товар продано на місці роздрібної торгівлі;
- це визначає договір купівлі-продажу. Наприклад, у договорі може бути прописано, що «зобов’язання постачальника вважаються виконаними у повному обсязі з моменту поставки, факт якої засвідчується актом прийому-передачі або видатковою накладною, підписаною уповноваженими сторонами».
Калькулятор днів щорічної відпустки
У перших двох випадках немає потреби дублювати факт передачі товару двома первинними документами і зазвичай використовується накладна. У третьому випадку сторони самі вирішують, який документ скласти.
Щодо посвідчення переходу права власності (доставки товару), то цю функцію може виконати й товаро-транспортна накладна (ТТН), але:
- в існуючій формі ТТН немає дати передачі товару як обов’язкового реквізиту, а є лише час розвантаження. Однак, можна дату передачі в ТТН дописати самостійно або додати як окремий реквізит (!);
- ТТН не складається, коли постачальник доставляє товар власними силами і не виділяє цю доставку як окрему послугу в документах.
Виходить, що скласти акт приймання-передачі – це 100%-ий варіант для постачальника посвідчити дату передачі права власності, отримання доходу та виконання зобов’язань перед покупцем. Крім цього, акт приймання передачі товару може бути обов’язковим за договором поставки.
- Кому індексувати зарплату в листопаді 2024 року
- Інвентаризація-2024: відповіді на гарячі запитання
- Як перевіряє Держпраці під час воєнного стану
- Скарбниця бухпроведень: ремонт і поліпшення комп’ютерів та оргтехніки
- Видатки з поповнення статутного капіталу підпорядкованих суб’єктів господарювання: як визначити КЕКВ
Коли складати акт приймання-передачі товару
Потреба в акті приймання-передачі може з’явитися, коли доставка товару відбувається стороннім перевізником або самим постачальником. За таких обставин можуть з’явитися дві дати:
- дата відвантаження зі складу постачальника;
- дата доставки (безпосередньої передачі товару) покупцю.
Чому цей випадок особливий? Справа в особливості обліку ПДВ: якщо попередньої оплати не було, то податкове зобов’язання виникає на дату відвантаження товару. А нею вважається дата початку руху товару від продавця до покупця, тобто дата передача товару перевізнику або дата, коли постачальник навантажив товар на власний транспорт.
У своїх роз’ясненнях податківці датою відвантаження товару вважають дату, коли починається його фізичний рух від місця постійного зберігання у постачальника до покупця (лист ДПСУ від 31.12.2012 № 8323/0/61-12/15-3115).
Кожна з цих дат грає свою роль:
- дата відвантаження – постачальник визнає податкове зобов’язання з ПДВ (за умови, що не було попередньої оплати). Документом тут буде видаткова накладна на видачу товару та ТТН на цю дату;
- дата переходу права власності та одночасно дата визнання доходу від продажу в бухгалтерському обліку – дата передачі товару покупцю (дата доставки). Якраз цю дату й може посвідчити акт приймання-передачі товару.
Додамо, що складати на останню видаткову накладну буде неправильно, оскільки видача була раніше.
Акт приймання-передачі товарів – єдиний можливий документ, коли відбувається передача товару від одної особи до іншої, але не відбувається перехід права власності. У таких ситуаціях видаткову накладну скласти не можна. Це може бути передача товару на:
- відповідальне зберігання;
- переробку як давальницької сировини;
- комісію.
У цих випадках право власності залишається за особою, яка передала товар, тому єдиним документом для посвідчення факту передачі та повернення товару (виробленого з нього продукту) є акт приймання-передачі товару на відповідальне зберігання, акт приймання-передачі давальницької сировини чи акт приймання-передачі товару на комісію.
Акт приймання-передачі товару може бути потрібний для того, щоб:
- посвідчити дату переходу права власності на товар;
- визначити дату визнання доходу у покупця;
- бути доказом факту передачі товару від одної особи до іншої на зберігання (обробку);
- посвідчити факт виконання свого зобов’язання постачальником перед покупцем.
Зразок акту приймання-передачі товару
Усталеної форми акта приймання-передачі товару немає. Вона довільна, однак має відповідати ситуації. Рекомендуємо окрім обов’язкових реквізитів передбачити:
- у назві документа прописати призначення акта (акт приймання-передачі за договором поставки, акт приймання-передачі давальницької сировини, акт приймання-передачі товару на комісію, відповідальне зберігання тощо);
- у акті – що він підтверджує. Наприклад: «підписанти акта підтверджують факт поставки товару на загальну вартість…».
Все це необхідно, адже сам по собі акт не завжди означає перехід права власності, а може означати й передачу товару на зберігання і тому має бути чітко визначений факт якої операції він посвідчує.
Акт приймання передачі-товару зразок ми навели нижче.