Робота близьких осіб в одній сільській раді: чи законно

Автор
бухгалтер, експерт з питань бюджетної сфери, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Ситуація поширена, коли в одній і тій же установі працюють близькі родичі: чоловік і дружина, батько й донька, батько й син, свекруха та невістка, тесть і зять. Можливих у даному разі варіантів багато. У місті можна й змінити роботу, але як бути у селі, де роботодавців та й самих жителів обмаль?

Чому саме винилка проблема родинності в ОМС?

На перший погляд, в цьому немає ніякого порушення. Принаймні діюче трудове законодавство у вигляді КЗпП не встановлює відповідальності за роботу родичів разом, хоча там це питання теж зачіпається (ст. 251 КЗпП). Однак органи місцевого самоврядування (ОМС) мають свою специфіку, яка визначена:

І на підставі цього законодавства існує навіть потрійна заборона:

  • по-перше, сам основоположний для ОМС Закон № 2493 прямо забороняє приймати на службу у безпосереднє підпорядкування близьку особу та вказує, що у даному питанні на посадовців ОМС поширюються вимоги та обмеження за антикорупційним Законом № 1700 (пп. “5” абз. 1 і абз. 2 ст. 12 Закону № 2493);
  • по-друге, посадовцям ОМС забороно мати у прямому підпорядкуванні близьких їм осіб. Одночасно посадовцям ОМС заборонено й бути прямо підпорядкованими близьким особам у зв’язку з виконанням своїх повноважень (ст. 27 Закону № 1700, пп. “в” ч. 1 ст. 3 Закону № 1700). Порушниками, таким чином, вважатимуться обидва посадовці-родичі – і начальник, і підлеглий;
  • по-третє, у посадовців існує обов’язок дотримуватися правил з запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст. 121 Закону № 2493). Відносини родинності призводять до існування приватного інтересу посадовця при виконанні своїх службових повноважень, можливу відсутність об’єктивності та неупередженості рішень щодо свого підлеглого близького родича. Наприклад, посадовець може утриматися від дисциплінарних стягнень чи давати менш складні завдання такому підлеглому, сприяти нарахуванню премій або їхньому більшому розміру у порівнянні з іншими підлеглими. Це ознаки потенційного конфлікту інтересів у трактовці ст. 1 Закону № 1700.

Перш ніж розібрати ситуацію з сільською радою з’ясуємо, які ж саме відносини слід вважати близькими, хто такі посадовці та яке підпорядкування пряме.

За загальним правилом посадовець-начальник не може мати близького родича у прямому підпорядкуванні

Близькі особи на службі – хто вони?

Перелік усіх осіб можна знайти у ст. 1 Закону № 1700. Зверніть увагу, що у такому переліку є конкретні особи, пов’язані кровними зв’язками, зокрема:

  • чоловік/дружина;
    батько/мати;
  • син/дочка;
  • брат/сестра;
  • дід/баба;
  • прадід/прабаба;
  • внук/внучка;
  • дядько/тітка;
  • племінник/племінниця;
  • двоюрідні брати/сестри.

Також сюди ж належать і відносини через усиновлення та опікунство, наприклад це:

  • усиновлювач/усиновлений;
  • опікун/піклувальник;
  • особи, які перебувають під такою опікою або піклуванням.

Однак є й відносини не пов’язані кровним спорідненням, зокрема це:

  • пасинок/падчерка;
  • свекор/свекруха;
  • тесть/теща;
  • вітчим/мачуха.

Усі вищеперераховані особи вважаються близькими незалежно від того, чи вони зараз проживають разом і чи мають спільний побут.

Крім того, антикорупційний Закон № 1700 оперує й більш загальним поняттям як “член сім’ї”, до якого можна віднести будь-яких осіб, які мають спільний побут, спільно проживають. І сюди ж належать особи, які просто “живуть разом”, тобто спільно проживають, але офіційно стосунки не оформили.

За антикорупційним законодавством для визнання осіб близькими достатньо спільного проживання/побуту. Вони не можуть бути у прямому підпорядкуванні в ОМС

Що таке пряме підпорядкування в ОМС?

Пряме підпорядкування у антикорупційному розумінні – це відносини, що мають пряму залежність підлеглої особи та керівника, як організаційну, так і правову (ст. 1 Закону № 1700).

Наприклад, керівник вирішує (або впливає на таке питання):

  • приймати/не приймати на роботу;
  • звільняти чи ні з роботи;
  • застосування заохочення;
  • накладання дисциплінарного стягнення;
  • надання вказівок, доручень тощо та контролю за їхнім виконанням.

Прикладом такої ситуації можуть бути начальник відділу ОМС і спеціаліст такого відділу.

Прямого підпорядкування можна уникнути переведенням в інший підрозділ на таку ж або іншу посаду

Зразок посадової інструкції бухгалтера СКАЧАТИ

Хто такі посадові особи ОМС?

Посадовцем ОМС є та особа, яка (абз. 1 ст. 2 Закону № 2493):

  • працює в ОМС (тобто є трудовий договір);
  • має повноваження здійснювати здійснення організаційно-розпорядчі;
  • консультативно-дорадчі функції;
  • отримує зарплату за рахунок місцевого бюджету.

Аби з’ясувати, чи є конкретна особа посадовцем ОМС, то слід пошукати її посаду в таких документах:

Якщо там така посада є, то це посадова особа ОМС. Наприклад, там є посади:

  • головного бухгалтера виконавчого комітету міської ради у місті, що є обласним центром (шоста категорія);
  • головного бухгалтера міської або сільської ради (сьома категорія).

Таким чином, у головного бухгалтера ОМС, який приймає на роботу, наприклад невістку а до доньку виника потенційний конфлікт інтересів. При цьому тут достатньо, що посадовою особою є хоча б одна зі сторін відносин.

Головний бухгалтер – це теж посадова особа ОМС

Кого оминають родинні обмеження в ОМС?

Виходить, що для того, аби спрацьовували родинні антикорупційні обмеження щодо двох осіб необхідне дотримання трьох критеріїв:

  • близькість осіб;
  • пряме підпорядкування “начальник-підлеглий”;
  • вони обидві є посадовими особами ОМС.

Тоді виходить, що незважаючи на родинну близькість в ОМС без обмежень можуть працювати:

Заборона все ж таки поширюється, наприклад на начальника (посадову особу) та його водія. Попри те, що одна зі сторін – обслуговуючий робітник, але інша сторона є посадовцем, яка має потенційний конфлікт інтересів.

Обслуговуючі робітники та спеціалісти одного відділу можуть бути близькими особами

Щодо наявності в ОМС двох начальників відділів, які є родичами, то прямої заборони немає, адже тут немає відносин прямої підпорядкованості. Однак щодо них можна застосувати загальне положення Закону № 1700 щодо потенційного конфлікту інтересів. Питання, у дійсності, досить спірне й краще з таких питань звертатися за офіційним роз’ясненням до НАЗК.

Сільська рада – це виняток у антикорупційному обмеженні родинності?

І всі розглянуті загальні правила працюють щодо обласних, міських рад, рад об’єднаних територіальних громад. Однак сільська рада потрапляє під виняток, який встановлює абз. 3 ч. 1 ст. 27 Закону № 1700. Так, антикорупційні обмеження не поширюються на осіб, які працюють у:

  • сільських населених пунктах (виняток – районні центри);
  • гірських населених пунктах.

Причини – цілком зрозумілі. Як правило у таких населених пунктах населення складається з декількох великих сімей і всі так чи інакше близько пов’язані родинними зв’язками. Та й інших роботодавців знайти важко. Через це дотриматися антикорупційних обмежень на не порушити конституційне право на працю буває просто неможливо.

У сільських населених пунктах для посадовців ОМС дозволено пряме підпорядкування родичів

Інші винятки у антикорупційному обмеженні родинності

Під винятком також відносини між двома підпорядкованими особами, в одної з яких ВИБОРНА ПОСАДА (та же, абз. 3 ч. 1 ст. 27 Закону 1700). Наприклад, міський голова (він же – мер міста).

Виходить, що міський голова та його заступник, міський голова і головний бухгалтер можуть бути близькими особами, так як посада мера – це виборна посада.

Це ж саме стосується сільських і селищних голів, депутатів місцевих рад (ст. 1 Закону № 1700).

Виняток – не означає вседозволеність

Однак єдина проблема в усіх цих винятках – потенційний конфлікт інтересів залишається. Ті особи, які не підпадають під дію обмежень родинної близькості, повинні все ж таки дотримуватися загальних вимог щодо врегулювання конфлікту інтересів з урахуванням особливостей їхнього статусу.

Переведення на іншу посаду або звільнення – можливі шляхи вирішення конфлікту інтересів через родинну близькість на роботі в ОМС

Якщо ж особи ніяких заходів впродовж місця не вжили, то можливим є застосування переведення однієї з них на іншу посаду, яка виключає пряме підпорядкування (ч. 3 ст. 27, ч. 1 ст. 34 Закону № 1700). За відсутності згоди такої особи можливе звільнення як захід впливу (підстави – пп. “4” та пп. “41” ч. 1 ст. 41 КЗпП). А тут є аж дві підстави звільнення:

  • “перебування всупереч вимогам Закону “Про запобігання корупції” у прямому підпорядкуванні у близької особи”;
  • “наявності у працівника реального чи потенційного конфлікту інтересів, який має постійний характер і не може бути врегульований в інший спосіб”.

Як бачимо, якщо першу причину звільнення застосувати в існуючих винятках буде й спірно, то можна застосувати другу причину звільнення – НАЗК може обґрунтувати, наприклад наявність реального конфлікту інтересів. Одна першочерговим заходом є все ж таки переведення на іншу посаду. Однак процедурно, скоріше за все, таку справу доведеться вирішувати через суд.

Виняток щодо можливості працювати у родинних відносинах посадовцю ОМС не означає автоматичну відсутність конфлікту інтересів

Визнати порушення можливо, коли є реальний конфлікт інтересів – це вже існуюча суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, яка зокрема впливає на об’єктивність і неупередженість її рішень (ст. 1 Закону № 1700). Це значить, що вже такі рішення в умовах конфлікту інтересів були й їх можна довести.

Які ще є обов’язки у родинно близьких осіб в ОМС?

Загальний обов’язок – не допускати конфлікту інтересів та вживання у 15-денний термін заходів щодо його усунення (ч. 2 ст. 27 Закону № 1700).

Однак є ще такі наслідки:

  • обов'язок особи, яка претендує на посаду в ОМС, повідомити керівництво ОМС про працюючих в такому ОМС близьких з нею осіб (абз. 2 ч. 1 ст. 27 Закону № 1700);
  • за неповідомлення про родинні зв’язки, про наявність реального конфлікту інтересів, які пов’язані з відносинами прямого підпорядкування, вчинення дій в умовах реального конфлікту інтересів – адміністративна відповідальність за ст. 1727 КУпАП, наприклад штраф від 1700 до 3400 грн (неповідомлення), від 3400 до 6800 грн (дії у реальному конфлікті інтересів).

Наслідки недотримання всіх цих вимогу вже розглянуті (див. вище) – переведення на іншу посаду або звільнення.

Про існуючі родинні зв’язки з посадовцями ОМС слід повідомити перед працевлаштуванням в даний ОМС

Робота близьких осіб в одній сільській раді: чи законно
ІРИНА ПИЛИПЧУК,експерт Експертус Головбух
Бухгалтер помилився у сумі зарплати. Що зробити, щоб за це нічого не було, та як повернути гроші організації.

Підсумок щодо можливості роботи родичів у сільській раді

Як висновок щодо сільської ради: так, близькі родичі у сільській раді працювати все ж таки можуть, це законно. Однак уникати конфлікту інтересів вони все одно повинні, але й довести цей конфлікт інтересів, якщо він став реальним, теж буде складно. Отже, все можна залишати як є, – на совісті самих працюючих. Вряди чи будуть зауваження щодо сільської ради.

У разі є появи зауважень перевіряючих органів керівнику варто замислитися над тим, чи варта дана суперечка часу, якщо родича після отримання зауважень можна просто перевести на роботу в інший відділ?

Центральна частина статичний блок 2

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді