Поділ предмета закупівлі: коли заборонено, а коли — можна

Замовник включив до додатку до річного плану закупівель потребу у певних товарах у першому кварталі. І вже провів пряму закупівлю такого товару. А позаяк такий товар йому потрібен протягом року, він збирається знову провести закупівлю такого самого предмета закупівлі. Розглянемо, що ж каже закон у цій ситуації.
УВАГА!!! -40% на Експрес-курс для фахівців з публічних закупівель

Передусім озвучимо чи не найважливішу заборону Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VII (далі — Закон про публічні закупівлі):

Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів або застосування цього Закону (ч. 7 ст. 2).

Тобто свідомий поділ предмета закупівлі на частини для того, аби уникнути проведення процедури відкритих торгів або застосування Закону категорично заборонений.

На цій важливій нормі акцентувало увагу Мінекономрозвитку в листі від 22.11.2016 № 3302-06/37708-07. Що мали на увазі законотворці, встановлюючи таку заборону?

10 відповідей Як... або Закупівлі товарів, робіт і послуг за лотами

Поділ предмета закупівлі: коли заборонено, а коли — можна
Тетяна Міштазаступник директора департаменту регулювання публічних закупівель — начальник відділу професіоналізації сфери публічних закупівель Мінекономрозвитку
Закупівля за лотами — можливість підвищити конкуренцію серед постачальників і знайти з-поміж них вигіднішого. А отже, у підсумку більше заощадити. Процес закупівлі за лотами нескладний, якщо знаєш відповіді на головні запитання.

Коли поділ предмета закупівлі заборонено

Нагадаємо, що предмет закупівлі — це товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі замовник має визначати у порядку, встановленому Уповноваженим органом.

Ураховуючи, що Законом про публічні закупівлі встановлено порядок придбання товарів, робіт і послуг, проведення закупівель замовником у разі:

  1. виникнення додаткової потреби у товарах, роботах чи послугах, яку замовник не міг передбачити;
  2. виділення додаткових коштів;
  3. коштів, зекономлених внаслідок проведення процедур закупівель;
  4. перерозподілу коштів зекономлених у разі зміни ціни договору в бік зменшення у випадках, визначених у частині четвертій статті 36 Закону;
  5. розірвання договору про закупівлю та необхідності здійснення нової закупівлі — можливе після вчинення замовником дій, передбачених частиною першою статті 4 Закону про публічні закупівлі.

Тобто у цих випадках замовник може провести закупівлю лише після того, як внесе зміни до річного плану закупівель/додатку до річного плану, керуючись вартісними межами, встановленими у частині першій статті 2 Закону.

Адже як наполягає Мінекономрозвитку у своєму роз’ясненні (лист від 14.09.2016 № 3302-06/29640-0), виходячи зі змісту пункту 18 частини першої статті 1 Закону про публічні закупівлі та з урахуванням Бюджетного кодексу України (у разі, якщо замовником є розпорядник бюджетних коштів або одержувач бюджетних коштів), такий предмет закупівлі у всіх перелічених випадках вважатиметься новим предметом договору.

Тобто, якщо на початку бюджетного року замовник свідомо включає до річного плану закупівель потребу лише першого кварталу, що дозволяє йому уникнути процедури закупівлі, а при цьому потреба в певному обсязі продукції має річний характер, — йдеться про порушення законодавства у сфері закупівель.

За порушення вимог, установлених цим Законом в частині прийнятих рішень, вибору і застосування процедур закупівлі, відповідальність несуть члени тендерного комітету або уповноважена особа (особи) персонально (ч. 2 ст. 38 Закону про публічні закупівлі).

Натомість буває так, що з об’єктивних причин (як-то зміна структури, розширення функцій замовника) після того, як замовник провів запланований річним планом обсяг закупівлі, у нього виникає потреба у додатковій закупівлі такого самого предмета закупівлі. У цьому разі рішення про те, застосовувати чи ні нову процедуру закупівлі, він приймає з урахуванням очікуваної вартості такого додаткового обсягу предмета закупівлі. Якщо така вартість не перевищує межі, встановлені в частині першій статті 2 Закону про публічні закупівлі, нова процедура закупівель не застосовується.

Зауважимо, що у разі закупівлі робіт, фінансування яких передбачається протягом кількох років, замовник має визначати необхідність застосування процедури закупівлі виходячи з вартості робіт за об’єктом в цілому, а не з суми фінансування на певний рік.

Коли поділ предмета закупівлі можливий

Підставою для поділу предмета закупівлі на частини в межах єдиної процедури закупівлі може бути:

  • значний обсяг закупівлі;
  • різноманітне географічне розміщення місць поставки.

При цьому, є ризик того, що у разі проведення процедури за єдиним предметом закупівлі не буде достатньої кількості учасників, які зможуть виконати вимоги замовника щодо обсягу або місця поставки певного товару (пально-мастильні матеріали, продукти харчування тощо).

Як приклад, можна навести закупівлю вугілля для сільських шкіл району/області, закупівлю пально-мастильних матеріалів для забезпечення потреб підрозділів внутрішніх справ в регіонах.

Нагадаємо, що замовник визначає окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками четвертої — восьмої цифр Єдиного закупівельного словника, а також за обсягом, номенклатурою та місцем поставки товарів, виконання робіт або надання послуг (абз. 4 п. 1 розд. 2 Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 17.03.2016 № 454).

Електронний сервіс «Єдиний закупівельний словник»


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух: Бюджет"

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді