Закупівлі без застосування процедур: 6 оманливих переконань

Загалом для замовників діє заборона придбавати товари, роботи і послуги без застосування процедур закупівель. Вона не поширюється лише на окремі предмети закупівлі. Тому важливо дотримати букви закону і не помилитися. Допоможемо у цьому.

Замовники можуть говорити, що не зобов’язані застосовувати Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922) лише у двох випадках:

  • коли вартість предмета закупівлі не перевищує межі, встановлені в частині 1 статті 2 Закону № 922. Хоча й тут треба дотримати принципів закупівель та вимоги відзвітувати про укладені договори;
  • коли йдеться про виняткові предмети закупівлі, окреслені в частині 3 статті 2 Закону № 922.

Цей перелік винятків вичерпний. Фактично він кореспондується з директивами ЄС. І якщо Україна не хоче порушувати міжнародних зобов’язань, його розширювати чи змінювати не слід — він має відповідати у т. ч. нормам ЄС.

Та попри відомі всім винятки, замовники іноді не застосовують Закон № 922 безпідставно. Розвіємо сьогодні шість оманливих переконань.

Лілія Лахтіоновадиректорка департаменту регулювання публічних закупівель Мінекономіки
Сфера публічних закупівель на порозі істотних змін. Деякі з них мають гармонізувати національне законодавство з європейським, а решта — вдосконалити закупівельний процес. Які зміни чекають на замовника?

1. Омана: страхування

Закон не застосовують, якщо потрібно застрахувати автопарк чи обладнання.

Ні, страхування належить до послуг. А їх замовники закуповують так само, як і будь-який інший предмет закупівлі. Тобто якщо вартість закупівлі перевищує надпорогові межі — проводять процедури закупівлі.

2. Омана: лізинг

Закон не застосовують, якщо техніку чи обладнання треба взяти у лізинг.

Лізинг віднесено до предмета закупівлі послуг згідно з визначенням, наведеним у статті 1 Закону № 922. Винятком з-під дії Закону є саме закупівля послуг фінансових установ, у т. ч. міжнародних фінансових організацій, щодо надання фінансового лізингу.

Лізинг — унікальний механізм, що дає змогу за мінімальних витрат оновити техніку чи обладнання. Він буває двох видів: оперативний і фінансовий. Закон № 922 не застосовують саме для фінансового лізингу.

Визначити, чи належить лізинг до фінансового, допоможуть норми Закону України «Про фінансовий лізинг» від 16.12.1997 № 723/97-ВР.

3. Омана: банківські послуги

Закон не застосовують, якщо треба закупити в банку банківські послуги, — наприклад, обслуговування розрахункових рахунків, або послуги з інкасації готівки, або придбання іноземної валюти тощо.

Ні, у цьому випадку замовник не має права проводити закупівлі без застосування процедур — за умови, що вартість банківських послуг перевищуватиме пороги, встановлені Законом. Адже у банків є можливість конкурувати, зокрема пропонувати кращі умови та різний ціновий діапазон. Банки беруть участь у таких тендерах і конкурують, щоб укласти договір про закупівлю.

4. Омана: «конфіденційні» закупівлі

Закупівлі без застосування процедур проводять для тих послуг і робіт, які, на думку замовника, мають відбуватися конфіденційно або з обмеженнями в частині грифу службового користування інформацією. Тобто таємно.

Обгрунтування

5. Омана: медобслуговування працівників

Закон не застосовують для закупівель медичного обслуговування працівників замовника.

Обгрунтування

6. Омана: нерухоме майно

Замовник не застосовує Закон № 922, коли придбаває нерухоме майно, але він має відобразити таку закупівлю у річному плані.

Обгрунтування


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух: Бюджет"

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді