Профспілка звернулася до МОН та Прем’єр-міністра з вимогою передбачити у бюджеті-2026 видатки на освіту не менше 7% ВВП. У центрі уваги — належна оплата праці педагогічних і науково-педагогічних працівників, своєчасне фінансування шкіл і вишів та недопущення скорочення освітньої мережі під час воєнного стану

Як ідеально завершити 2025 рік: покроковий план
Як відомо, у владних структурах продовжується бюджетний процес над проєктом Державного бюджету-2026. Профспілка скеровувала відповідні пропозиції до:
- ФПУ, як того вимагає чинне законодавство та Генеральна угода;
- Міністра освіти і науки України щодо відстоювання міністерством видатків на освіту в законодавчо визначених обсягах відповідно до ст. 78 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII (далі — Закон № 2145-VIII) у розмірі не менше 7% від ВВП, необхідних, в першу чергу на:
- забезпечення законодавчо гарантованих ст. 61 Закону № 2145-VIII розмірів посадових окладів педагогічних і науково-педагогічних працівників з установленням розміру посадового окладу педагогічного працівника найнижчої кваліфікаційної категорії з 2026 року на рівні трьох мінімальних заробітних плат з відповідною їх диференціацією залежно від кваліфікаційної категорії не менше ніж на 10%, а науково-педагогічних працівників — на 25% вище;
- забезпечення освітньою субвенцією з державного бюджету місцевих бюджетів в розмірі, необхідному для виплати своєчасної та в повному обсязі заробітної плати педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти;
- надання додаткової дотації місцевим бюджетам на покриття поточних витрат загальноосвітніх навчальних закладів, включаючи потребу на оплату праці непедагогічних працівників;
- недопущення закриття загальної середньої, дошкільної, позашкільної освіти, реорганізацію ліквідацію у сільській місцевості у період військового стану;
- забезпечення фінансування підготовки фахівців, наукових та науково-педагогічних кадрів на умовах державного замовлення у закладах вищої освіти, фахівців закладами фахової передвищої освіти у обсягах відповідно до ст. 87 Бюджетного кодексу України та з урахуванням реалізації норм ст. 61 Закону № 2145-VIII та підвищення розміру посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС;
- становлення посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС на рівні, що перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, як це передбачає ст. 96 КЗпП, для визначення розміру посадових окладів працівників наскрізних професій, а саме 14100 грн, з відповідним фінансовим забезпеченням підвищення розмірів посадових окладів працівників наскрізних професій;
- встановлення розміру прожиткового мінімуму на рівні його фактичної величини відповідно до ст. 1 Закону України «Про прожитковий мінімум» від 15.07.1999 № 966-XIV;
- встановлення розміру мінімальної заробітної плати на рівні, що забезпечить достатній життєвий рівень для себе і своєї сім'ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло, як це гарантовано ст. 48 Конституції України тощо.
Профспілка скеровувала відповідне звернення й до Прем’єр-міністра України Юлії Свириденко з відповідними пропозиціями щодо обсягів видатків на освіту на 2026 рік.
Джерело: офіційний сайт ПОН
Державний бюджет — це бюджет країни і його визначають у відповідному законі, який приймає Верховна Рада. Бюджет села, селища, міста визначає відповідна місцева рада у рішенні про місцевий бюджет. Що це за рішення, яка його структура, хто його складає та як його приймають розглянемо далі
Експерт підкаже терміни реєстрації бюджетних зобов’язань та необхідні для цього підтвердні документи. Тримайте чотири приклади оформлення бюджетних зобов’язань, щоб уникнути помилок.
Бюджетний запит — це початок циклу щорічного бюджетного процесу. Як його готувати при складанні проєктів місцевих бюджетів, якими правилами та нормативними документами керуватися, про інструкцію з підготовки бюджетних запитів, типовий перелік результативних показників, типові недоліки підготовки бюджетних запитів — питання цього огляду.
Коли можна вносити зміни до кошторису бюджетної установи та як правильно це зробити — далі у огляді
Складають паспорт бюджетної програми місцевого бюджету усі головні розпорядники за коштами місцевого бюджету. Розкажемо про особливості заповнення, внесення змін та термін затвердження