Законопроєкт щодо змін у законі про місцеве самоврядування – АМУ надала висновок

Асоціація міст України надала парламентському комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування висновок до законопроєкту «Про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо забезпечення прозорості місцевого самоврядування» № 6401.

Законопроєкт щодо змін у законі про місцеве самоврядування – АМУ надала висновок

Вносимо зміни у штатні розписи у зв’язку з підвищенням посадових окладів


Законопроєкт спрямований на розширення можливостей громадян брати участь у процесах місцевого самоврядування. Також передбачається, що прийняття законопроєкту сприятиме ефективному здійсненню повноважень депутатів місцевих рад, керівників рад та працівників виконавчих органів рад.

Висновок АМУ:

Асоціація міст України надає висновок на проєкт Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" щодо забезпечення прозорості місцевого самоврядування"

Ст. 46 ч. 15 (зміни) АМУ вважає неправильним відсилання на статтю 30 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" як обов'язкову для врахування обставину. Перш за все регламент ради стосується всієї діяльності депутата під час сесій ради (пленарних засідань, засідань її комісій). Цьому присвячена значна частина вказаного Закону, зокрема статті з 18 по 36. А інші статті тісно пов'язані з цими питаннями. По-друге, регламент ради повинен відповідати значній кількості законів, тому наведення окремих норм не матиме юридичного значення. Вважаємо неправильним виокремлення з поміж всього масиву законів окремих норм законів, які не містять специфічного саме для даного випадку правового регулювання.

Ст. 46 ч. 18 (нова). Трансляція засідань ради у мережі Інтернет в режимі реального часу вже зараз є гарною і сучасною практикою у місцевому самоврядуванні у рамках чинного законодавства. Проте обов'язковість запровадження таких трансляцій гостро ставить питання фінансового забезпечення її реалізації, а також технічної і організаційної здатності її реалізації органами місцевого самоврядування малих громадах (обладнання, персонал, належні канали доступу до Інтернету тощо), а жителів - технічна можливість її переглянути. Вважаємо такий крок доцільно запроваджувати поетапно (починаючи з великих територіальних громад) для і з достатніми для реалізації строками.

Ст. 46 ч. 18 (нова). Безстрокове зберігання великого масиву відеоматеріалів в мережі Інтернет не має сенсу і потребуватиме постійно невиправдано зростаючих додаткових витрат на утримання місць зберігання. Доцільно зберігати відеозапис доступним у онлайн доступу протягом року з дати проведення засідання. Водночас сам відеозапис можна розглядати частиною архівної справи відповідної сесії і таким чином зберегти його доступність для зацікавлених осіб безстроково.

Ст. 46 ч. 19 (нова). Питання використання державної мови врегульовано Законом України «Про забезпечення функціонування української мови як державної». Додавання посилання на вказаний Закон у Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" не має юридичного значення.

Ст. 59 ч. 11 (зміни). Законопроект пропонує закріпити хибний підхід коли додатки до актів розглядаються окремо від самих актів ("акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування та додатки до таких актів"). У разі наявності подібних проблем правильно буде дати визначення акта та його загальних характеристик, вимог, а не запроваджувати термінологію, що суперечитиме нормотворчій та правозастосовчій традиції.

Ст. 60 ч. 10 (нова). Обов'язок органів місцевого самоврядування (не лише рад) надавати публічну інформацію у формі відкритих даних (в машинозчитувальному форматі) на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних вже закріплений статтею 10-1 Закону України "Про доступ до публічної інформації". І виконання вказаного обов'язку вже забезпечується ч. І ст. 212-3 КУпАП. Тому внесення таких змін не мають юридичного значення.

Ст. 60-1 (нова). Загальний обов'язок здійснення інвентаризації активів і зобов'язань перебачений Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні". Крім того об'єкти права комунальної власності (будівлі, земельні ділянки), права на них повинні обліковуватися у відповідних державних реєстрах. Варто враховати, що об'єктами комунальної власності є також рухоме майно (у тому числі з незначною цінністю), грошові кошти, а користувачами і розпорядниками є органи місцевого самоврядування, комунальні підприємства, заклади, установи. Запровадження нової інвентаризації, яка незрозуміло яким чином узгоджується із звичайною бухгалтерською інвентаризацією, неврахування реального кількості об'єктів комунальної власності (особливо у великих територіальних громадах), їх характеристик та користувачів є вкрай сумнівною.

На наше переконання усунення окремих недоліків при обліку комунальної власності потребує не внесення таких змін, а належного виконання органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами, комунальними закладами, підприємствами наявних законів, Також важливим є депутатський та громадський контроль за ефективністю як використання так і обліку комунального майна. Запропоновані зміни ускладнять діяльність органів місцевого самоврядування, але не зможуть належним чином вирішити наявні проблеми.

Питання доступу до інформації про комунальне майно як за запитом так і шляхом оприлюднення вже врегульовано Законом України "Про доступ до публічної інформації". Тому включення згадки про порядок оприлюднення не мають юридичного значення.

Ст. 60-2 (нова), ст. 60 ч. 10 (нова). Запровадження реєстрів об'єктів права комунальної власності у кожній територіальній громаді не враховує наявних електронних систем та правил бухгалтерського та юридичного обліку такого майна. Оприлюднення інформації про найбільш значимі об'єкти комунального майна вже передбачено на єдиному державному веб-порталі відкритих даних відповідно до статті 10-І Закону України "Про доступ до публічної інформації". Також об'єкти нерухомого майна, прав на них включаються до загальнодоступних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного земельного кадастру.

Як свідчить практика багато муніципалітетів вирішує питання ефективного доступу зацікавлених осіб до інформації про комунальну власність шляхом ведення геоінформаційних систем (ГІС). Це передбачає комплексний і більш наглядний підхід до оприлюднення загально значимої інформації про комунальне майно, Однак запровадження, наповнення та актуалізація таких систем потребують значних управлінських, часових та матеріальних ресурсів.

Вважаємо запровадження окремих обов'язкових реєстрів об'єктів комунальної власності кожної територіальної громади на рівні Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» не виправданим ні з господарської, ні з технічної, ні з фінансової точок зору.

Джерело: Асоціація міст України

УВАГА!

Бути у курсі подій та законодавчих оновлень стало ще легше! Підписуйтесь на наш Telegram або FB та читайте важливі новини від порталу "Бюджетник" першими.

передплата журнал для бухгалтерів

Статті за темою

Усі статті за темою

Товарно-транспортна накладна – актуальний бланк та зразок

Товарно-транспортна накладна – це підтвердження реальності господарської операції, що може знадобитися, наприклад при запиті податкової або при перевірці ревізорів. Тримайте експертний зразок.
164322

Розрахунок коригування до податкової накладної: зразок і порядок складання

Розрахунок коригування дає змогу внести зміни до вже зареєстрованої податкової накладної. У консультації знайдете бланк розрахунку коригування 2024 та приклади його заповнення.
121137

Відшкодування комунальних послуг орендарями

Як розрахувати відшкодування комунальних послуг орендарями в бюджетних установах? Скачайте Договір відшкодування комунальних послуг орендарями в бюджетних установах.
33546

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді