Офіційний прожитковий мінімум наблизять до реального: що планує ВРУ

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
консультант з обліку та оподаткування, Київ
У Верховній Раді зареєстрували законопроєкт про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо вдосконалення системи виконання виконавчих проваджень, боржником у яких є держава

Офіційний прожитковий мінімум наблизять до реального: що планує Уряд

Мінзарплата, податкові ліміти та бюджетні обмеження в Держбюджеті 2026

Законопроєкт № 14163 передбачає внесення системних змін до Бюджетного кодексу України (БК), спрямованих на:

  • вдосконалення правового регулювання встановлення прожиткового мінімуму;
  • забезпечення гарантійного виконання судових рішень, боржником за якими є держава.

Вдосконалення механізму визначення прожиткового мінімуму

Однією з ключових проблем чинного законодавства є відсутність чіткого механізму визначення прожиткового мінімуму. Верховна Рада щороку затверджує його розмір у складі закону про Державний бюджет, однак не володіє власними аналітичними або експертними структурами, здатними здійснити перевірку обґрунтованості та відповідності встановленого показника соціально-економічним умовам, нормам споживання і вимогам Закону України «Про прожитковий мінімум» від 15.07.1999 № 966-XIV.

Фактична вартість прожиткового мінімуму часто суттєво перевищує затверджений у законі показник, що створює розрив між економічною реальністю та офіційними соціальними стандартами, ускладнює планування бюджетних видатків і знижує довіру до державної соціальної політики.

Для розв’язання цієї проблеми законопроєктом передбачено:

  • визначення вартісної величини прожиткового мінімуму на відповідний бюджетний період у розрахунку на місяць на одну особу;
  • запровадити обов’язок Уряду розробити та затвердити порядок (методику) встановлення прожиткового мінімуму, який забезпечить єдність розрахункових підходів, прозорість методології та публічність показників;
  • включати до Бюджетної декларації та матеріалів до проєкту Державного бюджету інформації про розрив між визначеною вартісною величиною прожиткового мінімуму та розміром, що затверджується Законом про Державний бюджет;
  • обов’язкове подання пояснень і часових графіків подолання такої різниці (розривів), що створює механізм поетапного наближення офіційного показника до фактичної вартості прожиткового мінімуму.

Реалізація зазначених положень сприятиме побудові обґрунтованої, економічно виваженої та соціально справедливої системи державних соціальних стандартів, зокрема забезпечить відповідність показників прожиткового мінімуму реальним споживчим витратам населення і стане базою для адекватного розрахунку соціальних гарантій, виплат та допомог.

Вдосконалення правового регулювання виконання судових рішень

Другою складовою законопроєкту є створення дієвого механізму гарантійного виконання судових рішень, боржником за якими є держава, що передбачає закріплення принципу обов’язковості, своєчасності та повноти виконання таких рішень.

У рамках цього механізму пропонують:

  • встановити принцип гарантійного виконання судових рішень як один із базових принципів бюджетної системи України, що гарантує фінансування таких рішень за рахунок бюджетних коштів у порядку, визначеному законом;
  • визначити обов’язок Уряду забезпечувати облік і планування зобов’язань за рішеннями національних та міжнародних судів при складанні проєкту Державного бюджету;
  • передбачити ведення єдиного реєстру виконавчих проваджень, боржником за якими є держава або державні установи, доступ до якого матиме Мінфін для врахування таких зобов’язань у бюджетному плануванні;
  • уточнити порядок виконання судових рішень — виключно за рахунок коштів Державного бюджету в межах бюджетних призначень, що унеможливлює використання спеціальних фондів або власних надходжень бюджетних установ не за цільовим призначенням;
  • зобов’язати КМУ розробити методику прогнозування обсягу судових зобов’язань і враховувати їх під час формування бюджетних показників;
  • зберегти норму щодо можливості реструктуризації заборгованості державних підприємств, відшкодованої за рахунок коштів державного бюджету, у порядку, визначеному КМУ, що дозволяє запобігти накопиченню фінансової заборгованості.

Законопроєкт за № 14163 прийматимуть в комплексі з іншим законопроєктом за № 14162 «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення системи виконання виконавчих проваджень, боржником у яких є держава».

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Паспорт бюджетної програми місцевого бюджету 2026

Складають паспорт бюджетної програми місцевого бюджету усі головні розпорядники за коштами місцевого бюджету. Розкажемо про особливості заповнення, внесення змін та термін затвердження
70361

Відшкодування комунальних послуг орендарями

Як розрахувати відшкодування комунальних послуг орендарями в бюджетних установах? Скачайте Договір відшкодування комунальних послуг орендарями в бюджетних установах
47076

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді