Норму КЗпП щодо строку звернення до суду визнали неконституційною

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
консультант з обліку та оподаткування, Київ
Конституційний Суд України визнав неконституційним встановлення тримісячного строку для звернення працівника до суду про стягнення заробітної плати та інших належних йому виплат

Норму КЗпП щодо строку звернення до суду визнали неконституційною Які відпустки (не) можна перенести на 2026 рік

Велика палата КС 11.12.2025 розглянула справу за конституційним поданням ВС про конституційність частини першої статті 233 КЗпП та ухвалила Рішення № 1-р/2025.

Згідно з частиною першою статті 233 КЗпП:

«працівник може звернутися із заявою про вирішення трудового спору безпосередньо до суду в тримісячний строк з дня, коли він дізнався або повинен був дізнатися про порушення свого права, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті».

Автор клопотання стверджував, що законодавець, обмеживши право працівника на звернення до суду з позовом про стягнення належної йому заробітної плати строком у три місяці, не надавши при цьому працівникові гарантій розгляду судом питання про поновлення строку на звернення до суду, знизив рівень доступу до суду осіб, які є суб’єктами звернення із заявою про стягнення заборгованості із заробітної плати, чим допустив звуження змісту й обсягу існуючих конституційних прав працівників на звернення до суду з позовом про стягнення належної їм заробітної плати без обмеження будь-яким строком та обмежив їхнє право на судовий захист у тому обсязі, як його гарантовано частиною першою статті 55 Конституції України, чим знівельовано можливість ефективної реалізації права особи на судовий захист».

Дослідивши питання, порушені в конституційному поданні, Суд виснував, що оспорюваний припис КЗпП в частині встановлення тримісячного строку для звернення працівника до суду про стягнення заробітної плати та інших належних працівникові виплат є таким, що не відповідає Конституції України.

Суд зазначив, що законодавець наділений дискрецією у визначенні строків звернення працівника до суду у трудових спорах і може встановлювати різні строки для різних категорій таких спорів з урахуванням характеру спірних правовідносин, правової природи вимог, тривалості або регулярності порушення, способу його виявлення, обсягу і складності доказування, тощо. Законодавець має також враховувати надзвичайний характер правового режиму воєнного стану та пов’язані з ним об’єктивні перешкоди у доступі до правосуддя.

Хоча установлення часового обмеження для реалізації визначеного законом права особи є питанням розсуду законодавця, однак, лише за умови, що таке обмеження не порушує сутності права, установлене з легітимною метою та його досягають домірними засобами, воно є справедливим та об’єктивно виправданим, — йдеться у Рішенні.

Аналіз чинного трудового законодавства дає Суду підстави стверджувати, що законодавець пов’язав строк звернення до суду лише з актами, якими оформлюють припинення трудових відносин, та не врахував специфіки правовідносин, що тривають. Так, працівник, перебуваючи у трудових відносинах, у випадку систематичної невиплати винагороди чи періодичних затримок виплати має подавати позови кожних три місяці, щоб не втратити право на судовий захист.

Таке законодавче регулювання не враховує балансу інтересів сторін у трудових правовідносинах, суперечить принципу рівності та спричиняє юридичну невизначеність, яка позбавляє працівника ефективного захисту гарантованого Конституцією України права на своєчасне одержання винагороди за працю.

Отже, Суд наголосив, що установлення тримісячного строку звернення працівника до суду про стягнення заробітної плати та інших належних працівникові виплат суперечить Конституції України, оскільки призводить до фактичного звуження змісту та обсягу конституційних прав, гарантованих статтями 43 і 55 Конституції України, порушує гарантії своєчасного одержання винагороди за працю та позбавляє працівника реальної можливості ефективно реалізувати право на судовий захист, що суперечить частині першій статті 8, частині сьомій статті 43, частині першій статті 55 Конституції України.

Суд постановив, що частина перша статті 233 КЗпП, визнана неконституційною, утрачає чинність із дня ухвалення Судом цього Рішення.

За інформацією Конституційного Суду України

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Звільнення працівника у 2025 році: зміни, порядок, зразки

Звільнення працівника — тема цього огляду. Припинення трудових договорів зазнало змін у середині 2025 року, що нового для роботодавців — окреслимо у статті. Покрокова інструкція, зразки документів, повідомлення, підстави для звільнення, особливості воєнного часу для бюджетних установ — пояснює експерт
71982

Припинення державної служби у 2025 році

Державна служба — це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави. З яких підстав можливе припинення державної служби? Який порядок припинення державної служби? З’ясуймо разом!
31150

Розрахунок при звільненні працівника у 2025 році: приклади та особливості

Як правильно провести розрахунок при звільненні працівника: зарплата за відпрацьовані дні, компенсація невикористаної відпустки, вихідна допомога, аліменти, податки, Додаток 4ДФ. Пояснюємо на прикладах 2025 року, як уникнути помилок та зробити все правильно.
262405

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді