Чи можливе поновлення на роботі в ліквідованому органі: позиція КЦС ВС
Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Верховний Суд (ВС) підтвердив, що у разі встановлення факту незаконного звільнення працівника з органу місцевого самоврядування, який згодом був ліквідований, поновлення на роботі є неможливим, навіть якщо функції цього органу фактично здійснює інший орган або правонаступник.
У такій ситуації належним способом захисту є зміна формулювання причини звільнення на п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП (ліквідація органу), а також стягнення середнього заробітку лише за період до дати ліквідації. Вимоги про виплату середнього заробітку за час після ліквідації задоволенню не підлягають.
Такого висновку Касаційний цивільний суд у складі Верховного Суду (КЦС ВС) дійшов у постанові в справі № 462/6558/22.
Які відпустки (не) можна перенести на 2026 рік
Обставини справи
Позивач з 2016 року працював юристом Малехівської сільської ради Жовківського району Львівської області.
Через реорганізацію органів місцевого самоврядування та приєднанням Малехівської сільської ради до Львівської міської ради, його попередиди про вивільнення, а згодом звільнили з посади на підставі п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП.
Позивач звернувся до суду, вказуючи, що:
- звільнення проведене з порушенням трудового законодавства;
- йому не пропонували вакантні посади, які відповідали його кваліфікації;
- Малехівську сільську раду не ліквідували, а реорганізували, тому він має бути поновлений або переведений до Львівської міської ради як правонаступника.
Позивач просив:
- скасувати розпорядження про звільнення;
- поновити його на посаді;
- стягнути середній заробіток за час вимушеного прогулу.
Рішення судів першої та апеляційної інстанцій
Суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку, що:
- звільнення було незаконним, оскільки роботодавець не запропонував позивачеві всі наявні вакантні посади;
- водночас поновлення на посаді є неможливим, оскільки Малехівська сільська рада припинила діяльність як юридична особа.
Суди:
- змінили формулювання звільнення на звільнення у зв’язку з ліквідацією органу місцевого самоврядування;
- стягнули середній заробіток за період з дати звільнення до дати державної реєстрації припинення ради;
- відмовили у стягненні середнього заробітку за період після ліквідації.
Позиція ВС
Переглядаючи справу, КЦС ВС погодився з висновками судів попередніх інстанцій і зазначив таке:
- суд не має повноважень втручатися у дискреційні повноваження органу місцевого самоврядування щодо формування штату та призначення працівників;
- навіть за наявності правонаступника та фактичного здійснення функцій ліквідованого органу іншим органом, суд не може зобов’язати роботодавця призначити працівника на посаду;
- у разі незаконного звільнення працівника з органу, який згодом ліквідований, застосовується ст. 240-1 КЗпП, що передбачає:
- зміну формулювання причини звільнення;
- виплату середнього заробітку лише за час до ліквідації;
- після дати ліквідації органу вимоги про стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу є безпідставними.
ВС врахував й те, що, попри судове скасування урядових рішень щодо включення Малехівської громади до Львівської громади, Малехівська сільська рада фактично не відновила свою діяльність, а 18.08.2021 була припинена як юридична особа.
Касаційний цивільний суд у складі ВС залишив касаційну скаргу без задоволення та залишив без змін рішення судів першої та апеляційної інстанцій. Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.
Джерело: Судово-юридична газета
