Чи можливе поновлення на роботі в ліквідованому органі: позиція КЦС ВС

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
редактор стрічки новин порталу «Бухгалтерія для бюджету та ОМС»
КЦС ВС роз'яснив, при встановленні факту незаконного звільнення працівника з органу місцевого самоврядування, який згодом був ліквідований, поновлення на роботі неможливе навіть за умови передачі функцій іншому органу

Чи можливе поновлення на роботі в ліквідованому органі: позиція КЦС ВС

Верховний Суд (ВС) підтвердив, що у разі встановлення факту незаконного звільнення працівника з органу місцевого самоврядування, який згодом був ліквідований, поновлення на роботі є неможливим, навіть якщо функції цього органу фактично здійснює інший орган або правонаступник.

У такій ситуації належним способом захисту є зміна формулювання причини звільнення на п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП (ліквідація органу), а також стягнення середнього заробітку лише за період до дати ліквідації. Вимоги про виплату середнього заробітку за час після ліквідації задоволенню не підлягають.

Такого висновку Касаційний цивільний суд у складі Верховного Суду (КЦС ВС) дійшов у постанові в справі № 462/6558/22.

Які відпустки (не) можна перенести на 2026 рік

Обставини справи

Позивач з 2016 року працював юристом Малехівської сільської ради Жовківського району Львівської області.

Через реорганізацію органів місцевого самоврядування та приєднанням Малехівської сільської ради до Львівської міської ради, його попередиди про вивільнення, а згодом звільнили з посади на підставі п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП.

Позивач звернувся до суду, вказуючи, що:

  • звільнення проведене з порушенням трудового законодавства;
  • йому не пропонували вакантні посади, які відповідали його кваліфікації;
  • Малехівську сільську раду не ліквідували, а реорганізували, тому він має бути поновлений або переведений до Львівської міської ради як правонаступника.

Позивач просив:

  • скасувати розпорядження про звільнення;
  • поновити його на посаді;
  • стягнути середній заробіток за час вимушеного прогулу.

Рішення судів першої та апеляційної інстанцій

Суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку, що:

  • звільнення було незаконним, оскільки роботодавець не запропонував позивачеві всі наявні вакантні посади;
  • водночас поновлення на посаді є неможливим, оскільки Малехівська сільська рада припинила діяльність як юридична особа.

Суди:

  • змінили формулювання звільнення на звільнення у зв’язку з ліквідацією органу місцевого самоврядування;
  • стягнули середній заробіток за період з дати звільнення до дати державної реєстрації припинення ради;
  • відмовили у стягненні середнього заробітку за період після ліквідації.

Позиція ВС

Переглядаючи справу, КЦС ВС погодився з висновками судів попередніх інстанцій і зазначив таке:

  • суд не має повноважень втручатися у дискреційні повноваження органу місцевого самоврядування щодо формування штату та призначення працівників;
  • навіть за наявності правонаступника та фактичного здійснення функцій ліквідованого органу іншим органом, суд не може зобов’язати роботодавця призначити працівника на посаду;
  • у разі незаконного звільнення працівника з органу, який згодом ліквідований, застосовується ст. 240-1 КЗпП, що передбачає:
  • зміну формулювання причини звільнення;
  • виплату середнього заробітку лише за час до ліквідації;
  • після дати ліквідації органу вимоги про стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу є безпідставними.

ВС врахував й те, що, попри судове скасування урядових рішень щодо включення Малехівської громади до Львівської громади, Малехівська сільська рада фактично не відновила свою діяльність, а 18.08.2021 була припинена як юридична особа.

Касаційний цивільний суд у складі ВС залишив касаційну скаргу без задоволення та залишив без змін рішення судів першої та апеляційної інстанцій. Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.

Джерело: Судово-юридична газета

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Звільнення працівника у 2025 році: зміни, порядок, зразки

Звільнення працівника — тема цього огляду. Припинення трудових договорів зазнало змін у середині 2025 року, що нового для роботодавців — окреслимо у статті. Покрокова інструкція, зразки документів, повідомлення, підстави для звільнення, особливості воєнного часу для бюджетних установ — пояснює експерт
72194

Припинення державної служби у 2025 році

Державна служба — це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави. З яких підстав можливе припинення державної служби? Який порядок припинення державної служби? З’ясуймо разом!
31322

Розрахунок при звільненні працівника у 2025 році: приклади та особливості

Як правильно провести розрахунок при звільненні працівника: зарплата за відпрацьовані дні, компенсація невикористаної відпустки, вихідна допомога, аліменти, податки, Додаток 4ДФ. Пояснюємо на прикладах 2025 року, як уникнути помилок та зробити все правильно.
263738

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді