Недоліки в управлінні освітою: чи змінять щось
НУШ повідомляє, що за 2024 рік Держслужба та її територіальні органи проаналізували діяльність 117 місцевих органів управління освітою. Відвідали 42 міські, 36 селищних та 35 сільських громад, а також 951 заклад освіти, з яких 549 — загальної середньої, 273 — дошкільної, 71 — позашкільної, 58 — професійної освіти.
За даними Держслужби, місцеві органи управління освітою перевищують свої повноваження в частині затвердження штатних розкладів та тарифікаційних списків закладів освіти.
📝Сім відповідей про доплату педагогам за сертифікацію
Деякі заклади освіти не мають ліцензії, при цьому мережа закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО) далеко не оптимізована. Крім того, відсутнє бюджетне фінансування підвищення кваліфікації педагогів і стратегічні плани розвитку закладів освіти. В сільській місцевості реорганізація ЗЗСО проводиться без громадського обговорення, а доступ до шкільної та позашкільної освіти — не рівний.
Серед проблем, пов’язаних із низькою кваліфікацією освітніх управлінців, неузгодженість установчих документів та невідповідність окремих норм положень вимогам законодавства.
Основні недоліки та порушення у сфері загальної середньої освіти пов’язані з фінансовою складовою. Засновники закладів освіти ігнорують потреби у фінансуванні вибіркових освітніх компонентів, корекційно-розвиткових послуг та потреби у підвезенні учнів до місця навчання. У сільській місцевості територіальні громади не проводять оптимізацію ЗЗСО. При цьому у зв’язку з низькою наповнюваністю у ліцеях стає неможливо отримати профільне навчання.
У сільскій місцевості відсутня можливість отримати дошкільну освіту, тоді як у міських закладах — перевищення проєктної потужності. Комплектування груп дошкілля проводиться із порушенням вимог законодавства. За даними Держслужби, поза обов’язковою дошкільною освітою перебуває від 10% до 36% дітей.
Найбільший перелік недоліків та порушень — у сфері профтехосвіти. Окрім відсутності оптимізації та неузгодженості установчих документів із вимогами законодавства відчувається й кадровий дефіцит. Проте заклади освіти фінансують підготовку кадрів, що не є затребуваними на ринку праці. Ще низка порушень пов’язана з відсутністю організаційних та управлінських навичок органів самоврядування — не завершена передача з державної у комунальну власність закладів, відсутні затверджені обласним органом управління освітою навчальні плани, відсутній належний контроль за діяльністю закладів недержавної форми власності, є порушення в організації дистанційного навчання та підвезення учнів до місця навчання.