Електронні постанови та направлення на ВЛК: актуальні питання-відповіді

Автор
редактор стрічки новин порталу «Бухгалтерія для бюджету та ОМС»
Міноборони відповіло на найпопулярніші запитання про запровадження реформи ВЛК

Електронні постанови та направлення на ВЛК: актуальні питання-відповіді

ВЛК для обмежено придатних: нові строки, нові правила

МОУ зазначає, реформа ВЛК покликана зробити військово-лікарську експертизу максимально зручною, швидкою та прозорою. Це комплексний процес, що передбачає цифровізацію процедур і вдосконалення нормативно-правової бази.

Триває перший етап реформи. У січні МОУ запустило електронне направлення на ВЛК для військовозобов’язаних у Резерв+.

Зараз Міноборони впроваджує:

  • електронні постанови ВЛК для оглядів військовозобовʼязаних і військових;
  • електронний кабінет ВЛК у Медичній інформаційній системі ЗСУ (далі – МІС ЗСУ); а також
  • взаємодію МІС ЗСУ з реєстром Оберіг.

Як працює електронне направлення на ВЛК

Достатньо авторизуватися у мобільному застосунку Резерв+, яким користуються вже 4 млн військовозобов’язаних, та подати запит. Більше не треба йти до ТЦК та витрачати час і зусилля, щоб взяти паперове направлення. 

Коли ТЦК підписує електронне направлення, людина отримує сповіщення в Резерв+, і потрібний документ з’являється в розділі «Направлення на ВЛК». Далі можна вирушити напряму до визначеного закладу охорони здоров’я для проходження медогляду.

Хто може подати запит на електронне направлення

МОУ наголошує, що сервісом уже можуть скористатись усі військовозобов’язані – як ті, хто сам бажає пройти огляд, так і ті, хто отримав паперову повістку для проходження ВЛК. Достатньо подати запит у Резерв+.

Що буде, якщо згенерувати електронне направлення і не прийти на ВЛК

Якщо військовозобов’язаний сам бажає пройти ВЛК, але не з’явився, направлення в Резерв+ залишається актуальним протягом 15 днів від призначеної дати огляду. Після цього запит треба подати повторно. В застосунок надійде направлення з тими ж або оновленими деталями.

Якщо військовозобов’язаний отримав повістку на проходження ВЛК, подав запит у Резерв+, отримав електронне направлення та не з’явився протягом 14 днів від призначеної дати огляду – це порушення правил обліку, за яке передбачена адміністративна відповідальність.

Що таке електронна постанова ВЛК

Постанова ВЛК – це висновок, який ВЛК формує після огляду.

Раніше постанови писали вручну та надсилали до ТЦК у паперовому вигляді. Це забирало час, а при пересиланні дані могли загубитись. МОУ спростило процес, розробивши електронний кабінет ВЛК у МІС ЗСУ. Новий функціонал дозволяє комісіям отримувати й передавати документи онлайн, прискорюючи їхню обробку та мінімізуючи ризик втрати даних.

Які переваги електронних постанов для військовозобов’язаних

Зараз вже не потрібно самостійно передавати постанову ВЛК до ТЦК або чекати, поки комісія надішле паперові документи та їх зафіксують у системі. Електронні дані автоматично надходитимуть до реєстру Оберіг – і висновок ВЛК значно швидше відображатиметься в застосунку Резерв+.

Які переваги електронних постанов для військових

Перевагами є те, що:

  • попередня історія проведених ВЛК як для військовозобов’язаних, так і для військових зберігатиметься в МІС ЗСУ, що забезпечить комплексне оцінювання стану людини під час огляду;
  • завдяки електронним постановам військові невдовзі зможуть значно простіше оформлювати виплати, пільги й послуги, пов’язані зі станом здоров’я, безпосередньо в застосунку Армія+;

Окрім того, цифровізували довідку про обставини травми. Тепер командир може формувати її в Системі Електронного Документообігу (СЕДО), після чого документ автоматично надходитиме до електронного кабінету ВЛК. Військовослужбовцю більше не потрібно отримувати оригінал довідки у командира та носити паперовий документ – достатньо вирушити на огляд напряму до ВЛК.

Електронний кабінет ВЛК також відкриває можливості для подальшої автоматизації процесів, зокрема спрощення оформлення відпусток на лікування та звільнення за станом здоров’я.

Оформлення постанов у електронному вигляді обов’язкове для всіх ВЛК?

З 1 березня 2025 року електронні постанови формують ті ВЛК, які:

  • зареєструвалися в електронному кабінеті;
  • пройшли навчання; та
  • встигли опанувати функціонал.

Протягом місяця до системи мають долучитись усі комісії. З 1 квітня електронний формат постанов стане обов’язковим для всіх ВЛК.

А якщо ВЛК не має доступу до інформаційної системи з технічних причин

МОУ зазначає, якщо технічна можливість тимчасово відсутня, ВЛК може оформлювати постанови на папері. Після відновлення технічної можливості працівники ВЛК зобов’язані внести дані в МІС ЗСУ з поміткою про наявність паперового оригіналу.

Чи видадуть рішення (постанову) ВЛК на руки після огляду

Якщо постанова оформлюється:

  • довідкою ВЛК (для висновків про придатність до військової служби, а також висновків про потреби у лікуванні, відпустці за станом здоров’я тощо), після огляду комісія може роздрукувати та передати вам друковану копію електронної постанови;
  • свідоцтвом про хворобу (для визнання непридатності до військової служби), комісія має затвердити висновок зі штатною ВЛК (тобто центральною чи регіональною). Таке рішення можна отримати на руки лише після його офіційного затвердження.

Чи може ВЛК просити людину особисто віднести папери до ТЦК

Ні, ВЛК має самостійно передати постанову до ТЦК. Завдяки електронному кабінету постанову тепер оформлюють в електронному вигляді у МІС ЗСУ, після чого вона автоматично надходить до реєстру Оберіг, а отже, і до ТЦК.

Чи може ВЛК вносити висновки в систему без реальних оглядів

Ні, проведення огляду є обов'язковим. Лікарі у складі ВЛК із закладів охорони здоров’я під час огляду ознайомлюються з медичними записами в Електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ) та з іншими медичними документами, які надає людина, та вносять свої записи до ЕСОЗ.

Після огляду працівники ВЛК – голова комісії, всі члени, які брали участь у засіданні, та секретар – засвідчують електронну постанову кваліфікованими електронними підписами (КЕП). Усі рішення фіксуються в МІС ЗСУ, що спрощує їхній контроль і відстеження. Таким чином цифрова трансформація робить військово-лікарську експертизу прозорішою.

Як оскаржити рішення, закріплене в електронній постанові ВЛК

Процедура оскарження залишається актуальною. Той, хто не згоден з висновком ВЛК, може подати скаргу до штатної ВЛК (центральної чи регіональної) або оскаржити постанову в судовому порядку. Таке право передбачене гл. 3 розд. І наказу Міноборони № 402.

Яким нормативним актом врегульовані електронні постанови ВЛК

Зміни до наказу МОУ «Про затвердження Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України» № 402 від 14.08.2008 р. передбачають:

  • впровадження кабінету ВЛК;
  • заміну паперових форм постанов ВЛК на електронні;
  • спрощення паперової звітності.

Джерело: офіційний сайт МОУ

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Військовий облік жінок за новими правилами

Експерт підкаже, як вести військовий облік жінок на підприємстві або в установі. Поговоримо про законодавчі норми та роз'яснимо, як впоратися з новими обсягами роботи і не порушити закон.
26839

Одноразова грошова допомога родинам загиблих військових: як не втратити

Сім'я військового, який загинув, захищаючи Батьківщину, має право отримати компенсацію — одноразову грошову допомогу (ОГД) у розмірі 15 мільйонів гривень. Але ряд особливостей значно ускладнює отримання допомоги.
6539

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді