Як забезпечується виконання адміністративних актів — Мін'юст

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
редактор стрічки новин порталу «Бухгалтерія для бюджету та ОМС»
Адміністративний акт набирає чинності стосовно учасника адміністративного провадження з дня доведення його до відома відповідної особи, якщо інший строк набрання ним чинності не передбачено законом або самим адміністративним актом

Як забезпечується виконання адміністративних актів — Мін'юст

📈 Чи індексувати зарплату в червні та липні 2025

Однак, як зазначає Мін'юст, способи виконання таких актів можуть відрізнятись залежно від їх характеру:

  • сприяючі адміністративні акти зазвичай виконуються добровільно;
  • обтяжуючі — адміністративні рішення, які накладають на фізичних чи юридичних осіб певні обов’язки — можуть вимагати примусових заходів впливу.

Закон «Про адміністративну процедуру» передбачає, що виконання адміністративного акта може бути забезпечене адміністративним органом шляхом застосування заходів впливу.

Заходи впливу

Заходи впливу — це правові важелі впливу на зобов’язаних осіб (адресатів адміністративного акта), які дозволяють забезпечити примусове виконання адміністративного акта, тобто дають змогу досягти мети, поставленої врегулюванням справи за його допомогою.

Закон передбачає три основні види таких заходів:

  1. Виконання дій за рахунок зобов’язаної особи.
    Якщо особа не виконує вимоги адміністративного акта, адміністративний орган може самостійно виконати необхідні дії або залучити третю сторону для їх виконання. У такому випадку витрати на виконання покладаються на зобов’язану особу.
    Це можливо лише у випадках, коли дії, пов’язані з виконанням адміністративного акту, не потребують особистої участі зобов’язаної особи. Наприклад, знесення незаконно побудованих споруд, що може бути здійснено іншими особами за дорученням адміністративного органу.
    У таких випадках адміністративний орган має право вимагати повного відшкодування витрат від зобов'язаної особи.
  2. Грошове стягнення.
    У ситуаціях, коли покладені на особу зобов’язання можуть бути виконані лише особисто зобов’язаною особою, і вона свідомо не виконує ці зобов’язання у встановлений строк, адміністративний орган може накласти грошове стягнення.
    Грошове стягнення має на меті не покарання зобов’язаної особи, а стимулювання виконання покладеного на неї зобов’язання або утримання від дій. Якщо особа продовжує ухилятися від його виконання, розмір грошового стягнення може бути подвоєний.
    Розмір грошового стягнення варіюється від 70 до 530 неоподатковуваних мінімумів для фізичних осіб (від 1190 до 9010 грн) та від 175 до 1765 неоподатковуваних мінімумів для юридичних осіб (від 2975 до 30005 грн).
    Постанова про накладення на зобов’язану особу грошового стягнення є виконавчим документом та підлягає виконанню органами Державної виконавчої служби.
  3. Безпосередній вплив.
    Якщо перші два заходи не можуть досягти мети адміністративного акта або в силу об'єктивних обставин не можуть бути застосовані, адміністративний орган має право застосувати безпосередній вплив до зобов’язаної особи, якщо спеціальним законом йому надані відповідні повноваження. У разі, якщо адміністративному органу законом не надані повноваження щодо застосування безпосереднього впливу, за його зверненням адміністративний акт виконується іншим органом, який має відповідні повноваження.
    Наприклад: примусове переміщення особи з аварійної будівлі. Також можливе використання примусових заходів під час карантину, коли обмежується свобода пересування або здійснюється примусова ізоляція особи.

Як застосовують заходи впливу

За загальним правилом, виконання адміністративного акта забезпечується самим адміністративним органом, який його прийняв.

При цьому захід впливу має відповідати меті виконання та здійснюватись із дотриманням вимог пропорційності: орган виконання повинен обирати саме той захід впливу та саме ту інтенсивність його застосування, які дозволяють досягти виконання покладених на особу зобов’язань із мінімальною шкодою для зобов’язаної особи та суспільства.

Закон також передбачає обов’язкове попередження зобов’язаної особи про можливе застосування примусових заходів. Це дає можливість особі виконати адміністративний акт добровільно та уникнути примусу.

Попередження має містити чітку інформацію:

  • строк для добровільного виконання адміністративного акта;
  • кошторис витрат, які особа буде зобов’язана покрити у випадку примусового виконання. При цьому зазначається, що такі витрати можуть бути більшими, якщо виконання призведе до збільшення;
  • вид заходів впливу, які можуть бути застосовані, в т.ч., розмір можливого грошового стягнення.

Увага: попередження складається в письмовій формі та вручається зобов’язаній особі у порядку, встановленому Законом «Про адміністративну процедуру» для доведення до відома адміністративних актів.

Оскарження заходів впливу

Мін'юст наголошує:

  • зобов’язана особа має право подати скаргу щодо рішення про застосування заходу (заходів) впливу. Така скарга може бути подана виключно щодо часу, місця або виду заходу впливу;
  • скарга подається впродовж 5 робочих днів із дня доведення до відома зобов’язаної особи рішення про застосування заходу впливу. Подання скарги зупиняє виконання заходу впливу до завершення її розгляду по суті;
  • рішення щодо такої скарги приймається органом розгляду скарги впродовж 10 календарних днів з дня її отримання. Рішення адміноргану щодо застосування заходу впливу може бути оскаржено до суду.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Типова кореспонденція субрахунків з переміщення активів

Типова кореспонденція субрахунків — це інструмент, що допомагає бухгалтерам бюджетної сфери відображати господарські операції в обліку згідно з нормативами. У консультації розберемо, як застосовувати типову кореспонденцію, які субрахунки використовуються для внутрішнього переміщення активів, передачі в оренду, безоплатної передачі тощо.
23624

Акти звірки взаєморозрахунків: зразок і правила заповнення

Щороку установи проводять інвентаризацію розрахунків, аби перевірити, чи правильно відображені в бухобліку дебіторська і кредиторська заборгованості. Інвентаризаційна комісія складає акти інвентаризації, та передумовою їх складання є акт звірки взаєморозрахунків. Розглянемо, що це за документ та як діяти, якщо знайшли розбіжності в обліку.
44274

Доплати бюджетникам у 2025 році: види, порядок нарахування, приклади

Посадові оклади в бюджетних установах у 2025 році залишаються невисокими. Однак зарплату працівників можна збільшити за рахунок доплат, надбавок і премій. У матеріалі зібрано актуальну інформацію про стимулюючі та обов’язкові доплати, їхній розмір, порядок нарахування та приклади оформлення
53525

Оренда державного та комунального майна в Україні у 2025 році

Процедура оренди державного та комунального майна для державних органів, ОМС та бюджетних установ у 2025 році має чітке правове регулювання. У статті розглянемо, які нормативні документи застосовуються, особливості укладення договору оренди, а також нюанси, які діють під час воєнного стану.
3923

Щорічні додаткові відпустки 2025: правила й приклади для бюджетників

Окрім основної відпустки чимало бюджетників мають додаткові відпустки. Одна з них — щорічна додаткова відпустка, наприклад за вислугу років. У статті говоримо, як надавати такі відпустки, чим щорічні додаткові відпустки відрізняються від щорічних основних відпусток та інших додаткових відпусток. У пригоді стануть і приклади — беріть у роботу і нехай працюється легше!
59141

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді