Чергування, звіти, месенджери: що справді входить до посадової інструкції вчителя — омбудсмен
Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води
📈 Чи індексувати зарплату в червні та липні 2025
В умовах воєнного стану на вчителів покладають дедалі більше обов’язків, частина з яких не передбачена посадовими інструкціями. Йдеться, зокрема, про:
- час в укриттях після уроків;
- чергування у пунктах незламності;
- звіти про участь у заходах;
- комунікацію в месенджерах поза робочим часом.
Освітній омбудсмен разом із ГО «Про.Світ» провели опитування, яке підтвердило масштабну проблему: вчителі перевантажені роботою, яка не завжди входить у їхній посадовий функціонал. Участь в опитуванні взяли педагоги закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО).
Що саме вчителі виконують поза уроками
За результатами опитування найчастіше педагоги:
- підвищують кваліфікацію та обмінюються досвідом;
- готують документи, заповнюють журнали, пишуть звіти;
- комунікують із батьками, учнями та колегами — часто у позаробочий час;
- обробляють фото/відео з заходів для звітів.
Частина цих обов’язків не передбачена посадовими інструкціями, а деякі взагалі не мають правового підґрунтя для покладення на вчителя.
Надмірне навантаження спричиняє вигорання, втрату мотивації та відтік кадрів з професії.
Стаття 24 Закону України від 16.01.2020 № 463-IX «Про повну загальну середню освіту» чітко регулює робочий час та оплату праці педагогічних працівників — і що не є їхнім обов’язком.
Звільнення вчителів — це додаткова робота для бухгалтера. Тому керівникам ЗЗСО важливо:
- дотримуватись посадових інструкцій;
- належно оформлювати обов’язки підлеглих;
- забезпечити умови для збереження професійного ресурсу вчителя.