Грошова допомога, навчання військовослужбовців, військовий омбудсман: що рекомендував Комітет
Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води
⚠️Як індексувати зарплату: алгоритм
Рішення, прийняті на засіданні Комітету ВРУ з питань національної безпеки, оборони та розвідки 03.07.2025 року:
- Законопроєкт від 12.05.2025 № 13276 — рекомендували ВРУ за результатами розгляду в другому читанні прийняти в цілому проєкт Закону «Про внесення змін до статті 11 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» щодо військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби», зокрема:
- для здобувачів вищої освіти за медичними та фармацевтичними спеціальностями відновлюється обов’язкова військова підготовка за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби;
- Законопроєкт від 30.04.2025 № 13235 — рекомендували ВРУ за результатами розгляду в другому читанні прийняти в цілому проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо питань освіти військовослужбовців віком від 18 до 25 років, які проходять військову службу за контрактом або за призовом під час мобілізації, на особливий період», зокрема:
- студенти, призвані на службу (базову, за мобілізацією, за контрактом), зберігають своє місце в навчальному закладі та право на стипендію після повернення. Це стосується і тих, кому на момент закінчення контракту виповнилося 25 років. Офіцери-контрактники та інші категорії військовослужбовців (включно з 18-25-річними, які не мають вищої освіти) тепер можуть навчатися у цивільних закладах вищої освіти без відриву від служби;
- Законопроєкт від 17.02.2025 № 13020 — рекомендували ВРУ за результатами розгляду в другому читанні прийняти в цілому проєкт Закону «Про внесення змін до Закону України «Про санкції» щодо застосування санкцій до суден, повітряних суден», зокрема:
- використання суден чи повітряних суден у діяльності, що загрожує національним інтересам, безпеці, територіальній цілісності, суверенітету та незалежності України, є новою підставою для санкцій. Рішення та регламенти Ради Європейського Союзу можуть бути підставою для санкцій, але з обов'язковим урахуванням національних інтересів та безпеки України;
- державний реєстр санкцій тепер міститиме інформацію не лише про осіб, а й про судна та повітряні судна, щодо яких застосовано санкції. Реєстр забезпечуватиме безоплатний публічний доступ до актуальної інформації про всіх суб'єктів санкцій, включаючи судна та повітряні судна;
- Законопроєкт від 30.04.2025 № 13229 — рекомендували ВРУ за результатами розгляду в другому читанні прийняти в цілому проєкт Закону «Про внесення змін до Закону України «Про військовий обов'язок і військову службу» щодо проходження військової служби за контрактом особами, які досягли граничного віку перебування на військовій службі», зокрема:
- у період дії воєнного стану на підставі листа (письмової згоди) від командира військової частини на військову службу за контрактом можуть бути прийняті особи віком від 60 років, що визнані військово—лікарською комісією придатними за станом здоров'я для проходження військової служби;
- Законопроєкт від 11.04.2025 № 13168 — рекомендували ВРУ за результатами розгляду в другому читанні прийняти в цілому проєкт Закону «Про внесення змін до Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» щодо окремих питань виплати одноразової грошової допомоги», зокрема:
- військовослужбовці, які отримали поранення (контузії, травми, каліцтва) або захворювання під час служби, що призвело до часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності, мають право на одноразову грошову допомогу;
- особи, звільнені з військової служби, які частково втратили працездатність з цих причин, також мають право на допомогу, якщо це сталося не пізніше ніж через один рік після звільнення;
- розмір одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання обов'язків військової служби, включаючи перебування в полоні — 15 мільйонів гривень. Допомога не виплачується у разі добровільної здачі в полон;
- Законопроєкт від 08.05.2025 № 13266 — рекомендували ВРУ за результатами розгляду в другому читанні прийняти в цілому проєкт Закону «Про Військового омбудсмана», зокрема:
- омбудсман здійснюватиме контроль за сектором безпеки та оборони в частині дотримання прав військовослужбовців, резервістів та військовозобов'язаних під час проходження зборів, членів добровольчих формувань територіальних громад у зв'язку з їхньою участю в територіальній обороні або бойових діях, осіб, залучених до руху опору на тимчасово окупованих територіях (на добровільній та конфіденційній основі), особового складу правоохоронних органів, залучених до безпосередньої участі в бойових діях;
- однією з ключових функцій стане виявлення порушень, причин та умов, що до них призводять, а також розробка пропозицій для їх мінімізації та усунення. Омбудсман матиме право складати та направляти висновки та рекомендації командирам (начальникам), органам військового управління (органам управління) та іншим державним органам для підвищення ефективності захисту прав. Військовий омбудсман розглядатиме скарги та проводитиме перевірки щодо ймовірного порушення прав. Важливо, що він має право запитувати та отримувати необхідну інформацію, включаючи дані з обмеженим доступом. Омбудсман зобов'язаний не розголошувати відомості про особисте життя заявника без його згоди;
- військовий омбудсман призначається Президентом України. Звільнення відбувається за рішенням Президента України у зв’язку з невиконанням або неналежним виконанням повноважень;
- військовий омбудсман щорічно подаватиме звіт про свою діяльність Президенту України та Верховній Раді України до 30 березня наступного року. Звіт буде публічним (окрім інформації з обмеженим доступом) на офіційному сайті Омбудсмана.
Довідково: головною відмінністю між Уповноваженим з прав людини та Військовим омбудсманом полягає у спеціалізації. Цивільний омбудсман має загальну юрисдикцію щодо захисту прав людини в державі, тоді як Військовий омбудсман створюється для цільового та поглибленого захисту прав конкретної категорії осіб, пов'язаних із сектором безпеки та оборони, з урахуванням специфіки військових правовідносин, під час проходження військової служби.
Цивільний омбудсман має широку компетенцію і захищає права та свободи усіх громадян України, іноземців та осіб без громадянства, незалежно від їхнього статусу, у відносинах з органами державної влади, місцевого самоврядування, їх посадовими особами. Здійснює парламентський контроль за дотриманням конституційних прав і свобод людини і громадянина всіма суб'єктами публічної влади. Військовий омбудсман здійснює демократичний цивільний контроль за сектором безпеки та оборони з питань забезпечення дотримання прав вищезазначених осіб.