Помилки в лікарняному: як вплинути на працівника, який відмовляється піти до медзакладу, щоб виправити
Запитання
Лікар некоректно заповнив листок непрацездатності, і його не прийняли на підприємстві. Працівникові повідомили, що медзаклад має внести виправлення. Працівник відмовився цим займатися, мовляв, немає ані часу, ані бажання. Як вчинити?
Відповідь
Поясніть працівникові, що роботодавець і Фонд соціального страхування (далі — Фонд) не оплатять лікарняного, що містить помилки. Тож працівник втратить гроші.
Листок непрацездатності — підстава призначити допомогу з тимчасової непрацездатності. Її призначать, якщо лікарняний видали у встановленому порядку (ч. 1 ст. 31 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV).
Проведіть лікнеп, як виправляти помилки. Спирайтеся на норми законодавства. Як саме медичний заклад має заповнити листок непрацездатності, визначає Інструкція про порядок заповнення листка непрацездатності, затверджена наказом МОЗ, Мінпраці, ФСС з ТВП, ФСС з НВП від 03.11.2004 № 532/274/136-ос/1406 (далі — Інструкція № 532).
Як виправити помилки в листку непрацездатності, визначає пункт 4.5 Інструкції № 532. Правомірність виправлень підтвердять три складники:
- запис «Виправленому вірити»;
- підпис лікаря який лікує;
- печатка закладу охорони здоров’я «Для листків непрацездатності».
Є й обмеження — на бланку листка непрацездатності дозволено щонайбільше два виправлення.
Звернутися до закладу охорони здоров’я із проханням засвідчити виправлення працівник має самотужки.
Комісія із соціального страхування ухвалить рішення призначити допомогу з тимчасової непрацездатності за двох умов одночасно:
- працівник приніс виправлений лікарняний;
- виправлення відповідають вимогам Інструкції № 532.
Якщо працівник вислухав ваші аргументи, але все одно відмовляється виправляти лікарняний, виникає сумнів — а чи справжній документ? Якщо працівник наполягає, щоб у нього прийняли лікарняний, зажадайте, аби він письмово пояснив, чому відмовляється виправляти листок непрацездатності.
Повідомте, що передасте лікарняний і пояснення комісії із соцстраху, але вона не ухвалить рішення про оплату лікарняного з помилками. Комісія має право перевірити обґрунтованість видачі документа. Тож вона звернеться до Фонду із клопотанням перевірити заклад охорони здоров’я.
Якщо перевірка виявить, що медзаклад не видавав такого листка непрацездатності, працівника притягнуть до кримінальної відповідальності за використання підробленого документа (ст. 358 Кримінального кодексу України).
Якщо ж листок непрацездатності видали неправомірно, заклад охорони здоров’я можуть позбавити права видавати документи, що засвідчують тимчасову непрацездатність (п. 8.5 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом МОЗ від 13.11.2001 № 455).
Навіть якщо лікарняний видали правомірно, комісія все одно поверне його працівникові, щоб він виправив помилки.
Можливо, ці аргументи стануть для працівника вирішальними. Він виправить помилки у листку непрацездатності й надалі пильнуватиме, аби лікар вносив правильні дані.
Якщо працівник не захоче надавати пояснення — складіть акт про відмову і доповідну записку директору.
Якщо директор визнає причину відсутності працівника поважною, оформте наказ про те, що дні відсутності не підлягають оплаті. Табельник складе скоригований табель — дні відсутності позначить кодом «І» (інші причини неявок).
Лікарняний не реєструйте в Журналі обліку листків непрацездатності і поверніть працівникові.
Не все просто в розрахунку лікарняних. Крок вліво чи право — і вже нюанси. Як не помилитися? Ми проаналізували випадки, з якими не впоралися ваші колеги, щоб ви не допустили таких помилок