В установі не укладений колективний договір. Чи можна коригувати відпускні
Запитання
Керівник установи прийняв на роботу нову головну бухгалтерку. Коли вона дізналася, що в установі не укладений колективний договір, засумнівалася: чи має вона право коригувати відпускні працівникам?
Відповідь
Відпускні: як виплатити та не помилитися з періодом карантину
Так, має. Пояснимо чому.
Право на відпустку зі збереженням середньої заробітної плати мають працівники, які перебувають у трудових відносинах з установами, організаціями незалежно від форм власності, виду діяльності та галузевої належності (ст. 2 Закону України «Про відпустки» від 15.11.1996 № 504/96-ВР). Середню заробітну плату працівникам обчислюють відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою КМУ від 08.02.1995 № 100 (далі — Порядок № 100).
Якщо в установі підвищували тарифні ставки і посадові оклади відповідно до актів законодавства, а також за рішеннями, передбаченими в колективних договорах, як у розрахунковому періоді, так і в періоді, протягом якого за працівником зберігається середній заробіток, заробітну плату коригуйте на коефіцієнт їх підвищення (п. 10 Порядку № 100).
Умови і розміри оплати праці встановлюють у колективному договорі, а якщо договір не укладався — у наказі (розпорядженні) керівника установи, який він має видати після того, як погодить з профспілковою організацією (ст. 97 КЗпП). Тобто розміри посадових окладів (тарифних ставок), а також випадки їх підвищення, можна встановлювати в положенні про оплату праці або іншому локальному акті установи.
Середню заробітну плату коригують для того, щоб працівники не втрачали заробітку у всіх випадках її розрахунку відповідно до норм Порядку № 100. Тож якщо працівникам підвищили оклади (тарифні ставки), коригувати середню заробітну плату необхідно і в тому випадку, якщо в установі немає колективного договору. На цьому наголошує і Мінсоцполітики у листі від 17.05.2018 № 838/0/101-18.