Як обліковувати сантехніку

28801
Автор
група експертів з бюджетного обліку об'єднаної редакції Експертус Головбух

Запитання

Бюджетна установа придбала умивальник і комплектуючі до нього: сифон, картридж, кріплення і змішувач. Чи потрібно обліковувати умивальник на субрахунку 1113 «Малоцінні необоротні матеріальні активи» і присвоювати інвентарний номер? Якщо ні, то на якому субрахунку обліковувати таку сантехніку?

Відповідь

Обліковувати сантехніку на субрахунку 1113 не потрібно. Пояснимо чому.

За класифікацією, наведеною у НП(с)БОДС 121, малоцінні необоротні матеріальні активи входять до складу інших основних засобів. Одиницею обліку основних засобів (ОЗ) є:

  • закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього;
  • конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання певних самостійних функцій;
  • відокремлений комплекс конструктивно з’єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс — певну роботу тільки в складі комплексу, а не самостійно;
  • інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролює установа (п. 1 розд. ІІ НП(с)БОДС 121).

Облік сантехніки на підприємстві

Як бачимо, сантехніка не відповідає цим вимогам. Адже вона фактично вмонтована в об’єкт обліку в складі ОЗ — будівлю і не може працювати окремо. Детальніше, що входить до складу будівлі, Мінфін роз’яснює в пункті 11 розділу ІІІ Методичних рекомендацій, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11

Інвентарним об’єктом є кожна окрема будівля. До її складу входять усі потрібні для експлуатації і розміщення всередині неї комунікації, зокрема і внутрішня мережа водогазопроводу і каналізації з усіма пристроями.

Тому сантехніку не потрібно визнавати окремим об’єктом обліку ОЗ. Більше того, заміна умивальника це поточний ремонт. Тож перш ніж його проводити потрібно скласти дефектний акт, у якому зазначити про потребу заміни умивальника та окремих складових із зазначенням обсягу робіт, кількості матеріалів. На його основі — локальний кошторис, у якому відобразити обсяги робіт, кількість матеріалів, що будуть використані під час ремонту, а також їх вартість. Якщо установа такий ремонт проведе власними силами, то керівник у наказі про проведення поточного ремонту будівлі має визначити працівників, які у ньому будуть задіяні, а також строк проведення ремонту.

До моменту монтажу умивальник і комплектуючі до нього є запасами, які потрібно обліковувати на субрахунку 1513 «Будівельні матеріали». Адже за вимогами Порядку застосування Плану рахунків, саме цей субрахунок призначений для обліку санітарно-технічних матеріалів, обладнання для санітарно-технічної систем, зокрема що потребує монтажу, а також комплекти запасних частин до такого обладнання.

Оформте внутрішнє переміщення цих запасів. Після монтажу сантехніку списуйте на видатки проведенням:

Д-т 8013, 8113 «Матеріальні витрати» та К-т 1513 «Будівельні матеріали»

Та підставою для такого списання буде акт, який підтверджуватиме виконання ремонтних робіт — заміну/монтаж сантехніки. Оскільки ці роботи проводили у приміщенні будівлі доцільно використати типову форму — Акт приймання відремонтованих, реконструйованих та модернізованих основних засобів, форма якого затверджена наказом Мінфіну від 13.09.2016 № 818. Інформацію про основний засіб (будівлю, у якій проводився ремонт) відображаємо в акті із зазначенням назви об’єкта, інвентарного номера, первісної (переоціненої) вартості, а також вартості ремонту, із зазначенням переліку виконаних робіт, переліку матеріалів та їх кількості, що використали під час ремонту.

додаток

Статичний блок для запитань-відповідей

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Наказ про проведення інвентаризації: зразок від експерта

Наказ про проведення інвентаризації — документ, що встановлює порядок проведення установою щорічної інвентаризації напередодні складання нею річної звітності. Скачайте актуальний зразок наказу про проведення інвентаризації у 2025 році
183435

Первинні документи: як скласти без помилок

Первинні документи — це підстава відображати господарські операції в обліку. Які ж вимоги до складання первинних документів та їх взаємозв’язок з фінансовою звітністю — розповідаємо в консультації
72989

Інвентарна картка обліку об’єкта основних засобів: заповнення без помилок

На підставі акта введення в експлуатацію основних засобів, акта приймання-передачі основних засобів, технічної та іншої супровідної документації бухгалтер формує регістри аналітичного обліку. Серед них – інвентарна картка обліку об’єкта основних засобів бюджетних установ. Розглянемо детально, як її заповнити
104318

Нестача при інвентаризації: як діяти

Інвентаризаційна комісія не виявила активи, які бухгалтерська служба установи обліковує. Якими документами оформити нестачу при інвентаризації, як оцінити, облікувати та відшкодувати збитки?
35962

Інвентаризація розрахунків в бюджетних установах

Інвентаризація розрахунків в бюджетних установах забезпечується посадовою особою, яка здійснює керівництво установою та створює необхідні умови для її проведення. За несвоєчасне або неякісне проведення інвентаризації грошових коштів і матеріальних цінностей, документальне оформлення її результатів аудитори мають право накласти штраф
13105