Облік витрат за соціальними внесками в ОМС
Що належить до витрат ОМС за соціальними внесками?
Органи місцевого самоврядування (ОМС) з точки зору бухгалтерського обліку є такими ж бюджетними установами, як і інші. Це значить, що вони мають найманих працівників, можуть укладати угоди з фізичними особами за цивільно-правовими договорами (ЦПД). Крім того, у господарстві ОМС існують автотранспортні засоби, серед яких можуть бути й службові автомобілі керівників ОМС, їхніх заступників, певні автобуси та навіть вантажні автомобілі. Через це ОМС можуть бути платниками таких соціальних внесків:
- єдиного соціального внеску (ЄСВ). Він нараховується на фонд оплати праці найманих працівників, а також на суми лікарняних, допомоги у зв’язку з вагітністю й пологами. Крім того, він нараховується за виплатами за ЦПД, укладеними з фізичними особами. Обов’язок нарахування ЄСВ на такі виплати визначений Законом «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464, далі – Закон про ЄСВ);
- пенсійного збору. Це випадок першої реєстрації транспортного засобу. Сплачується тоді, коли придбавається новий автомобіль або ж ввезений з-за кордону при постановці облік в сервісних центрах МВС. Обов’язок його сплачувати визначений Законом «Про збір на обов’язкове пенсійне страхування» від 26.06.1997 р. № 400 (далі – Закон № 400).
Розберемо тепер правила обліку й нарахування витрат пов’язаних з ЄСВ та пенсійним збором.
Вебінар для бюджетників «Як ревізори перевіряють господарські договори»
Загальні правила нарахування витрат ОМС за ЄСВ
Загальні правила нарахування витрат на ЄСВ такі:
- ЄСВ нараховується практично на всі виплати, які є складовою зарплати працівника (пп. «1» ч. 1 ст. 4 Закону про ЄСВ). Розібратися з цими складовими допоможе Інструкція зі статистики заробітної плати, яка затверджена наказом Держстату від 13.01.2004 р. № 5 (далі – Інструкція № 5);
- як виняток, ЄСВ нараховується також на суми лікарняних, допомоги у звʼязку з вагітністю й пологами, незважаючи на те, що дані виплати не входять до зарплати (див. п. 3.2 Інструкції № 5);
- ЄСВ також нараховується на виплати працюючим за ЦПД (ч. 5 ст. 8, пп. «1» ч. 1 ст. 4 Закону про ЄСВ);
- нарахування ЄСВ здійснюється за рахунок витрат установи й не зменшує зарплату працюючого або виплати за ЦПД тощо (ст. 1 Закону про ЄСВ).
Однак ЄСВ НЕ нараховують на виплати, які:
- не входять до складових зарплати (крім згаданих винятків);
- на виплати, які містить Перелік видів виплат, що здійснюються за рахунок коштів роботодавців, на які не нараховується єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, який затверджений постановою Кабміну від 22.12.2010 р. № 1170 (далі – Перелік № 1170).
Якщо є сумніви щодо конкретної виплати, але вона відсутня у Переліку № 1170 або ж не згадується серед виплат, які не входять до зарплати в Інструкції № 5, то краще ЄСВ нарахувати або ж звернутися за індивідуальною податковою консультацією до ДПС.
Нарахування ЄСВ у ОМС та інших бюджетних установах можливе за двома ставками:
- 8,41% – виключно на фонд оплати праці осіб з інвалідністю та прирівняних виплат, наприклад лікарняні й допомогу у звʼязку з вагітністю й пологами;
- 22% – загальна ставка, яка використовується в усіх інших випадках.
Зверніть увагу, що ставка 8,41% використовується лише щодо зарплати осіб з інвалідністю, а для нарахувань за ЦПД застосовується загальна ставка 22%.
Розібратися з найбільш поширеними виплатами допоможе таблиця нижче.
ВИПЛАТИ, НА ЯКІ НАРАХОВУЄТЬСЯ ЄСВ | |||
№ | Виплата | ЄСВ (так/ні) | Пояснення |
1 | зарплата, у т.ч. відпускні | так | пп. «1» ч. 1 ст. 4 Закону про ЄСВ |
2 | оплата за цивільно-правовим договором | так | пп. «1» ч. 1 ст. 4 Закону про ЄСВ |
3 | лікарняні | так | пп. «1» ч. 1 ст. 4 Закону про ЄСВ |
4 | допомога у звʼязку з вагітністю й пологами | так | див. загальні правила (пп. «1» ч. 1 ст. 4 Закону про ЄСВ) |
5 | компенсація невикористаної відпустки | так | це частина зарплати (пп. 2.2.12 Інструкції № 5) |
6 | матеріальна допомога на оздоровлення | так | це частина зарплати (пп. 2.3.3 Інструкції 5) |
7 | модарунки працівникам | так | вважаються частиною зарплати як одноразові заохочення працівників, у т.ч. у нотаріальній формі (п. 2.3.2 Інструкції № 5) |
8 | допомога на поховання | ні | відноситься до інших виплат, що не є частиною зарплати (п. 3.2 Інструкції № 5) |
9 | виплати, які нараховані після дня звільнення, у т.ч. й компенсація невикористаної відпустки звільненим працівникам, вихідна допомога при звільненні | ні | з дня звільнення працівник не перебуває у трудових відносинах, тому такі платежі не є для нього зарплатою (див. п.3.8 Інструкції № 5) |
10 | матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань | ні | не входить до складу зарплати (п. 3.31 Інструкції № 5) |
11 | подарунки дітям працівників | ні | згадуються у п. 8 розд. І Переліку № 1170 та п. 3.23 Інструкції № 5 |
12 | неповернуті вчасно суми авансу на відрядження | ні | добові, вартість проїзду, витрати на наймання житла не є частиною зарплати (п. 3.15 Інструкції № 5, п. 6 розд. І Переліку № 1170) |
13 | оплата вартості навчання, перепідготовки у навчальних закладах | ні | такі виплати згадуються у п. 9 і п. 11 розділу ІІ Переліку № 1170 |
Мінімальне й максимальне обмеження ЄСВ 2024
Сума розрахованого ЄСВ за найманими працівниками має мінімальне та максимальне обмеження. Якщо розмір ЄСВ менший за мінімальний, то ЄСВ нараховується на додаткову базу – різницю між розміром виплати та мінімальною базою. Дані обмеження подано у таблиці нижче.
РОЗМІРИ ЄСВ 2024 | |
Мінімальний розмір1 | Максимальний розмір |
Правило визначення | |
мінімальна зарплата × 0,22 (пп. «1» ч. 1 ст. 1 Закону про ЄСВ ) | 15 мінімальних зарплат ×0,22 (п. «4» ч. 1 ст. 1, ч. 3 ст. 7 Закону про ЄСВ) |
Значення для 2024 року2 | |
|
|
1 – є винятки, коли мінімальна база ЄСВ не застосовується, серед яких зарплата сумісників (абз. 3 ч. 5 ст. 8 Закону про ЄСВ), а також коли є прийняття на роботу або звільнення посеред місяця (неповний робочий місяць). Крім того, мінімальна база не застосовується до зарплат осіб з інвалідністю; 2– розрахунок проведений з мінімальної зарплати 7100 грн (січень-березень 2024) і 8000 грн (квітень-грудень 2024); |
Облік витрат ОМС за ЄСВ
Витрати на ЄСВ, як і витрати на зарплату неможливо пов’язати з доходом певного періоду, а тому вони відносяться одразу на витрати періоду, у якому вони були здійснені – такий висновок можна зробити на основі (абз. 2 п. 2 НП(С)БОДС 135 «Витрати»).
У Плані рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, який затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2013 р. № 1203, для таких витрат на ЄСВ передбачений субрахунок 8012 «Відрахування на соціальні заходи». Його й мають використовувати ОМС. На такому субрахунку ведеться облік сум, витрачених та відрахованих на соціальні заходи, яким за своєю суттю й є ЄСВ. Дані витрати належать до витрат за обмінними операціями.
Як правило, працівники ОМС задіяні лише у забезпеченні основної діяльності даних установ та виконанні бюджетних програм, тому субрахунку 8012 цілком достатньо. Однак, якщо у ОМС існує ще й інша діяльність у вигляді надання платних послуг, то замість субрахунку 8012 слід використовувати субрахунок 8112 «Відрахування на соціальні заходи», який використовується для обліку витрат на надання послуг, виконання робіт).
Наприкінці звітного періоду всі рахунки витрат за соціальними внесками (8012, 8112) закриваються на субрахунок 5511 «Фінансові результати виконання кошторису звітного періоду».
Сама ж сума заборгованості за ЄСВ відображається за субрахунком 6313 «Розрахунки із загальнообов’язкового державного соціального страхування».
Оплата ЄСВ має код КЕКВ 2120 «Нарахування на оплату праці» (пп. 2.1.2 Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, яка затверджена наказом Мінфіну від 12.03.2012 р. № 333, далі – Інструкція № 333).
Суми ЄСВ, як і суми зарплати потравляють під обмеження місячного плану асигнувань, яке може бути збільшено на суму економії від асигнувань з початку року.
Для нарахування ЄСВ у бухгалтерії, як правило, використовуються окрема таблиця-розрахунок або ж бухгалтер додає цифри ЄСВ у відомості з нарахування зарплати. Результати розрахунку ЄСВ слід відзвітувати у Податковому розрахунку сум доходів (так званий «Зарплатний звіт»), який подається до ДПС. ЄСВ, хоча й не є податком, але його адмініструванням займається ДПС.
Сплата ЄСВ відбувається:
- одночасно при виплаті доходу, у т.ч. й при виплаті зарплатного авансу;
- до 30-го числа місяця наступного місяця, якщо дохід був нарахований, але не виплачений.
БУХГАЛТЕРСЬКІ ПРОВЕДЕННЯ З ОБЛІКУ ЄСВ* | ||||
№ | Господарська операція | Дт | Кт | Сума |
Бухгалтерські проведення з нарахування витрат з ЄСВ у ОМС | ||||
1 | нарахований ЄСВ на зарплату у сумі 10000 грн | |||
1.1 |
| 8012 | 6313 | 2200,00 |
1.2 |
| 8012 | 6313 | 841,00 |
2 | нарахований ЄСВ на суму винагороди за ЦПД особам, які здійснювали ремонт приміщення вартістю 10000 грн | 8012 | 6313 | 2200,00 |
3 | нарахований ЄСВ на лікарняні у сумі 1000 грн | |||
3.1 |
| 8012 | 6313 | 2200,00 |
3.2 |
| 8012 | 6313 | 841,00 |
4 | нарахований ЄСВ на допомогу у звʼязку з вагітністю й пологами у сумі 30000 грн | |||
4.1 |
| 8012 | 6313 | 6600,00 |
4.2 |
| 8012 | 6313 | 2523,00 |
5 | всі витрати у загальній сумі віднесено на фінансовий результати виконання кошторису | 5511 | 8012 | 17405,00 |
6 | нарахований ЄСВ на зарплату працівників ОМС, які зайняті у наданні платних послуг, у сумі 10000 грн | |||
6.1 |
| 8112 | 6313 | 2200,00 |
6.2 |
| 8112 | 6313 | 841,00 |
7 | всі витрати від виконання платних послуг у загальній сумі віднесено на фінансовий результати виконання кошторису | 5511 | 8112 | 3041,00 |
Бухгалтерські проведення зі сплати ЄСВ у ОМС | ||||
1 | сплачений ЄСВ із зарплати: | |||
1.1 |
| 6313 | 2313 | 2200,00 |
1.2 |
| 6313 | 2313 | 841,00 |
2 | сплачений ЄСВ із суми винагороди за ЦПД особам, які здійснювали ремонт приміщення | |||
3 | сплачений ЄСВ з лікарняних | |||
3.1 |
| 6313 | 2313 | 2200,00 |
3.2 |
| 6313 | 2313 | 841,00 |
4 | сплачений ЄСВ з допомоги у звʼязку з вагітністю й пологами | |||
4.1 |
| 6313 | 2313 | 6600,00 |
4.2 |
| 6313 | 2313 | 2523,00 |
5 | сплачений ЄСВ із зарплати працівників ОМС, які зайняті у наданні платних послуг: | |||
5.1 |
| 6313 | 2313 | 2200,00 |
5.2 |
| 6313 | 2313 | 841,00 |
*див. також Типову кореспонденцію субрахунків бухгалтерського обліку, яка затверджена наказом Мінфіну від 29.12.2015 р. № 1219 |
Витрати ОМС за пенсійним збором
Підставою для нарахування пенсійного збори при першій реєстрації автомобіля є пп. «7» ст. 1 Закону № 400. Платниками такого збору є як ОМС, так і інші бюджетні організації, а також і комерційні підприємства, і навіть звичайні фізособи.
Пенсійний збір є обов’язковим платежем, без якого не може бути здійснена реєстрація автомобіля, а отже, таку витрату слід вважати такою, що здійснюється для забезпечення придатності для використання автомобіля як майбутнього основного засобу. Такі витрати входять до первісної вартості основних засобів (п. 5 розд. ІІ НП(С)БОДС 121 «Основні засоби»). Отже, обліковувати витрати на пенсійний збір з автотранспортних засобів слід на субрахунку 1311 «Капітальні інвестиції в основні засоби».
Щодо обліку розрахунків за пенсійним збором, то його можна вести на одному з двох субрахунків:
- 6311 «Розрахунки з бюджетом за податками і зборами». Підстава – даний рахунок призначений зокрема й для обліку розрахунків з бюджетом за зборами, які нараховуються відповідно до законодавства (Порядок застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, який затверджений наказом Мінфіну 29.12.2015 р. № 1219, далі – Порядок № 1219);
- або 6312 «Інші розрахунки з бюджетом». Які саме ці інші розрахунки Порядок № 1219 не уточнює, але якщо бухгалтер бажає відділити поодинокі (разові) збори від постійних податків і зборів, що сплачує ОМС, то краще використати саме субрахунок 6312.
Витрати на сплату пенсійного збору при реєстрації транспортних засобів у КЕКВ мають код 2800 «Інші поточні видатки» (пп. «2» п. 2.6 Інструкції № 333). На це вказує також лист ДКСУ від 29.05.2018 р. № 16-13/518-8808. Таким чином, ДКСУ відділяє пенсійний збір від витрат на придбання автомобіля за різними кодами КЕКВ, хоча у бухгалтерському обліку вони всі є складовими первісної вартості автомобіля.
Розмір пенсійного збору залежить від вартості автомобіля та визначений пп. 12-13 Порядку сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, затвердений постановою Кабміну від 03.11.1998 р. № 1740. Вартість автомобіля береться без ПДВ (лист Пенсійного фонду від 25.06.2011 р. № 13034/03-30).
РОЗМІР ПЕНСІЙНОГО ЗБОРУ В ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД ВАРТОСТІ АВТІВКИ | ||
3% | 4% | 5% |
Вартість автомобіля для 2024 року1 | ||
≤ 499620 грн (165 ПМ) | 499620-878120 грн | > 878120 грн (290 ПМ) |
1– в основу розрахунку покладений прожитковий мінімум працездатної особи на 01.01.2024 р. – 3028 грн |
Бухгалтерські проведення з нарахування й сплати пенсійного збору наведено у таблиці нижче.
БУХГАЛТЕРСЬКІ ПРОВЕДЕННЯ З ОБЛІКУ ПЕНСІЙНОГО ЗБОРУ ПРИ ПЕРШІЙ РЕЄСТРАЦІЇ АВТОМОБІЛЯ* | ||||
№ | Господарська операція | Дт | Кт | Сума |
1 | нарахований збір на обов’язкове державне пенсійне страхування при першій реєстрації автомобіля | 1311 | 6311 (6312) | 25000,00 |
2 | сплачений збір на обов’язкове державне пенсійне страхування при першій реєстрації автомобіля | 6311 (6312) | 2313 | 25000,00 |
3 | пенсійний збір разом з іншими складовими первісної вартості віднесений до первісної вартості автомобіля | 1015 | 1311 | розрахунково |