Облік витрат за договорами надання послуг в ОМС
Що належить до витрат ОМС за договорами надання послуг
Як дві сторони однієї медалі витрати ОМС за договорами надання послуг можуть бути:
- споживанням послуг, отриманих від зовнішніх суб’єктів;
- понесення витрат при власному наданні послуг. Типовими прикладами послуг ОМС є адміністративні послуги та послуги оренди.
Розглянемо склад таких витрат.
Як підтверджувати добові з 12.10.2025🧐
Що належить до витрат ОМС за спожитими послугами
Типовими послугами, які споживають ОМС є:
- комунальні послуги. Оплата спожитої електроенергії, опалення, вивіз твердих побутових відходів, водо- й газопостачання та ін.;
- послуги з сервісно-технічного обслуговування автопарку ОМС;
- послуги, які виконуються фізособами за цивільно-правовими договорами (договори підряду). Це можуть бути й послуги з того ж технічного обслуговування веб-сайтів, автомобілів;
- розробка техніко-конструкторської документації з благоустрою, проєктів міського розвитку, озеленення, облаштування парків, проєктів реконструкції парків, скверів тощо;
- телекомунікаційні послуги — це послуги телефонії, Інтернет тощо;
- розрахунково-касове обслуговування від банків;
- послуги з обслуговування веб-сайту. ОМС зобов’язані мати власні веб-сторінки, які потрібно час від часу обслуговувати, наповнювати. Це можуть здійснювати як штатні працівники, так і зовнішні суб’єкти, з якими укладаються договори надання таких послуг;
- інші послуги, наприклад установка лічильників води та їхня повірка, оплата транспортних послуг з перевезення, оплата послуг з благоустрою тощо.
Також можливе споживання й послуг з оренди. Однак ОМС, як правило, виступають більше як орендодавці, а не орендарі. Навіть якщо немає ніяких платних послуг, то залишаються соціальні послуги та споживання комунальних послуг, телекомунікаційних послуг — це той мінімум без якого діяльність установи неможлива.
Що належить до витрат ОМС за договорами наданих адміністративних послуг
Як надавач послуг ОМС може виступати теж. Однак це досить специфічна ситуація для ОМС, так як усі можливі комерційні напрями надання послуг зазвичай передаються до комунальних підприємств, засновником яких є місцева рада. У ОМС, як правило, залишаються лише ті послуги, які вони надають як місцева влада. Такі послуги у містах часто реалізуються через Центри надання адміністративних послуг (ЦНАП). Як правило, вони створюються як постійно діючий робочий орган місцевої ради. Серед їхніх послуг:
- реєстрація суб’єктів господарювання — юросіб, фізосіб-підприємців, внесення змін до реєстраційних даних;
- видача будівельних паспортів;
- видача посвідчень багатодітної родини;
- експертна грошова оцінка земельних ділянок;
- реєстрація місця проживання особи.
Перелік таких послуг та ціни на них встановлюються рішеннями відповідної місцевої ради. Вочевидь дані послуги мають певні складові собівартості, але специфіка адміністративних послуг у тому, що собівартість не вираховується за кожною з послуг. Причина — ч. 3 ст. 11 Закону «Про адміністративні послуги» від 06.09.2012 № 5203-VI, де зазначено, що «розмір плати за надання адміністративної послуги (адміністративного збору) визначаються з урахуванням її соціального та економічного значення». Ніяких методик розрахунку собівартості таких послуг не створювалось.
Однак у бухгалтерському обліку вочевидь витрати, які пов’язані з наданням таких послуг, існують і серед них:
- зарплата посадовців і службовців, зайнятих наданням таких послуг, обслуговуючих робітників;
- витрати на соціальні внески таких посадовців і службовців, робітників;
- матеріальні витрати у вигляді телекомунікаційних послуг, комунальних послуг, а також споживання канцелярського приладдя, паперу тощо;
- інші витрати у вигляді можливих податків, наприклад плати за землю у місці розміщення будівлі ЦНАП;
- витрати на амортизацію (будівлі, офісного обладнання, малоцінних необоротних матеріальних активів, нематеріальних активів) таких ЦНАП.
Аналогічна ситуація і з місцевими радами, які ЦНАП не створювали, наприклад селищні та сільські ради. Усі ці витрати є частиною витрат на їхнє утримання.
Облік усіх цих витрат ведеться стандартним чином для таких витрат. Наприклад, з ними можна ознайомитися у матеріалах Облік витрат за соціальними внесками в ОМС, Як вести облік витрат із зарплати ОМС. Через це розглянемо лише облік витрат у ОМС тих послуг, які вони споживають, а не надають.
Правила обліку отриманих послуг у ОМС
Витрати щодо отриманих послуг у бюджетних установах, якими і є ОМС, належать до обмінних операцій (п. 2 розділу ІІ НП(С)БОДС 135 «Витрати»). При цьому вони відносяться до витрат періоду, якщо не можуть бути пов’язані з отриманням конкретного доходу (абз. 2 п. 2 розділу ІІІ НП(С)БОДС 135). Розглянуті послуги практично всі є такими, що не можна співвіднести з доходами певного періоду, а отже, належать до витрат того періоду, у якому вони були понесені. На практиці це означає, що витрати визнають на дату:
- підписання актів приймання-передачі наданих послуг;
- на підставі періодів, визначених у договорі надання таких послуг. Це стосується послуг, які надаються постійно або декілька періодів. Для визнання витрат за такими послугами достатньо скласти бухгалтерську довідку, не чекаючи підписаний акт.
Витрати на отримання послуг слід розглядати як витрати від обмінних операцій.
Серед інших правил обліку отриманих послуг можна виділити такі:
- ніяких зобов’язань за послугами без відповідних бюджетних асигнувань, установлених кошторисом. Правило діє як для послуг, так і товарів, робіт;
- за спецфондом бюджету зобов’язання беруть виключно в межах відповідних фактичних надходжень спецфонду кошторису ОМС;
- у договорах про закупівлю послуг попередня оплата може бути на строк не більше 3-х місяців, а періодичних видань — на строк не більше 12 місяців (див. абз. 2 п. 1 постанови КМУ від 04.12.2019 № 1070).
Бухгалтерський облік у ОМС отриманих послуг
Для обліку витрат і розрахунків за послугами використовуємо такі субрахунки, передбачені Планом рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженому наказом Мінфіну від 31.12.2013 № 1203:
- 8013 «Матеріальні витрати». Саме цей субрахунок передбачений для витрат на оплату послуг, отриманих від сторонніх підприємств за Порядком застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженому наказом Мінфіну від 29.12.2015 № 1219;
- 2117 «Інша поточна дебіторська заборгованість»;
- 6113 «Поточна заборгованість за іншими довгостроковими зобов’язаннями»;
- 6211 «Розрахунки з постачальниками та підрядниками»;
- 6415 «Розрахунки з іншими кредиторами»;
- 2113 «Розрахунки за авансами, виданими постачальникам, підрядникам за товари, роботи і послуги».
Щодо КЕКВ, то за Інструкцією щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, яка затверджена наказом Мінфіну від 12.03.2012 № 333 (далі — Інструкція № 333) витрати за послугами проводяться за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)» (пп. 2.2.4 Інструкції № 333).
Щодо оплати комунальних послуг та енергоносіїв, то вони в Інструкції № 333 мають свою групу КВЕД 2270, а саме:
- КЕКВ 2271 «Оплата теплопостачання» (пп. 2.2.7.1 Інструкції № 333);
- КЕКВ 2272 «Оплата водопостачання та водовідведення» (пп. 2.2.7.2 Інструкції № 333);
- КЕКВ 2273 «Оплата електроенергії» (пп. 2.2.7.3 Інструкції № 333);
- КЕКВ 2274 «Оплата природного газу» (пп. 2.2.7.4 Інструкції № 333);
- КЕКВ 2275 «Оплата інших енергоносіїв та інших комунальних послуг» (пп. 2.2.7.5 Інструкції № 333).
Типові бухгалтерські з обліку послуг проведення представлено у таблиці нижче.
ТИПОВІ БУХГАЛТЕРСЬКІ ПРОВЕДЕННЯ З ОБЛІКУ ОТРИМАНИХ ПОСЛУГ | ||||
№ | Господарська операція (документи до неї; меморіальний ордер (МО)) | Дт | Кт | Сума |
облік витрат на послуги за обслуговування веб-сайту ОМС та його просування: | ||||
1 | отримано асигнування на оплату послуг, пов’язаних з веб-сайтом (виписка з реєстраційного рахунка; МО № 2) | 2313 | 7011 | 3600 |
2 | сплачено послуги з обслуговування та просування веб-сайт (надавач послуг — неплатник ПДВ) (платіжна інструкція, виписка з реєстраційного рахунка; МО № 2, МО № 4) | 2117 (2113)* | 2313 | 3600 |
3 | підписаний акт приймання-передачі наданих послуг (акт приймання-передачі; МО № 4) | 8013 | 2117 | 3600 |
4 | послуги з обслуговування та просування веб-сайту віднесено на фінансовий результат виконання кошторису ОМС (бухгалтерська довідка; МО № 17) | 5511 | 8013 | 3600 |
облік витрат на комунальні послуги ОМС на прикладі опалення: | ||||
1 | отримано асигнування на оплату послуг опалення (виписка з реєстраційного рахунка; МО № 2) | 2313 | 7011 | 105000 |
2 | отриманий рахунок на оплату послуг опалення (рахунок; меморіальний ордер № 4) | 8013 | 6211 | 105000 |
3 | сплачено за послуги з опалення (надавач послуг — неплатник ПДВ) (платіжна інструкція, виписка з реєстраційного рахунка; МО № 2, МО № 4) | 6211 | 2313 | 105000 |
4 | витрати на послуги з опалення віднесено на фінансовий результат виконання кошторису ОМС (бухгалтерська довідка; МО № 17) | 5511 | 8013 | 105000 |
облік юридичних послуг, наданих ОМС (післяплата): | ||||
1 | нарахована винагорода за договором надання юридичних послуг з фізособою-підприємцем (акт приймання-передачі наданих послуг; МО № 6) | 8013 | 6211 | 10000 |
2 | виплачена винагорода за надання юридичних послуг (платіжна інструкція, банківська виписка; МО № 2, МО № 6) | 6211 | 2313 | 10000 |
3 | сума витрат на нарахування винагороди віднесена на фінансовий результат виконання кошторису ОМС (бухгалтерська довідка; МО № 17) | 5511 | 8013 | 10000 |
* як альтернативу субрахунку 2117 «Інша поточна дебіторська заборгованість» можна використати субрахунок 2113 «Розрахунки за авансами, виданими постачальникам, підрядникам за товари, роботи і послуги». Це доцільно, якщо оплата та виконання робіт відбувається в різні дні або навіть у різних звітних періодах |
Якщо ж послуги надавала фізособа, яка не зареєстрована підприємцем, то нарахування винагороди нагадує облік зарплати. Приклад таких бухгалтерських проведень представлений у таблиці нижче.
ТИПОВІ БУХГАЛТЕРСЬКІ ПРОВЕДЕННЯ З ОБЛІКУ ОТРИМАНИХ ПОСЛУГ ВІД ФІЗОСОБИ БЕЗ СТАТУСУ ПІДПРИЄМЦЯ | ||||
№ | Господарська операція (документи до неї; меморіальний ордер (МО)) | Дт | Кт | Сума |
облік розрахунків за цивільно-правовим договором з фізособою | ||||
1 | нарахована винагорода за договором підряду, укладеним на виконання ремонтних робіт фізособою, яка незареєстрована як підприємець (акт виконаних робіт; МО № 6) | 8013 | 6211* | 10000 |
2 | нарахований ЄСВ 22% від винагороди (= 10000×0,22=2200) (бухгалтерська довідка; МО № 17) | 8012 | 6313 | 2200 |
3 | утриманий ПДФО 18% від винагороди (= 10000×0,18 = 1800) (бухгалтерська довідка; МО № 6) | 6211 | 6311 | 1800 |
4 | утриманий військовий збір 5% від винагороди (= 10000×0,015 = 150) (бухгалтерська довідка; МО № 6) | 6211 | 6311 | 150 |
5 | відображена сума винагороди за вирахуванням ПДФО та військового збору перерахована на картковий рахунок у банку фізичної особи, яка надала послугу (платіжна інструкція, виписка банку; МО № 6, МО № 2) | 6211 | 2313 | 8050 |
6 | сплачена при виплаті сума ЄСВ (платіжна інструкція, виписка банку; МО № 2) | 6313 | 2313 | 2200 |
7 | сплачений ПДФО (платіжна інструкція, виписка банку; МО № 2) | 6311 | 2313 | 1800 |
8 | сплачений військовий збір (платіжна інструкція, виписка банку; МО № 2) | 6311 | 2313 | 150 |
9 | відображена сума витрат на нарахування винагороди віднесена на фінансовий результат виконання кошторису ОМС (бухгалтерська довідка; МО № 17) | 5511 | 8013 | 10000 |
10 | відображена сума витрат на соціальні заходи (ЄСВ) віднесена на фінансовий результат виконання кошторису ОМС (бухгалтерська довідка; МО № 17) | 5511 | 8012 | 2200 |
* винагорода за цивільно-правовим договором фізичні особі — це не зарплата, тому використовувати субрахунок 6511 «Розрахунки із заробітної плати» недоцільно, хоча вона оподатковується однаково. На відміну від зарплати має код ознаки доходу «102» у Додатку 4ДФ Податкового розрахунку (зарплата — «101»). Замість субрахунку 6511 можна також використати субрахунок 6415 «Розрахунки з іншими кредиторами» |
Увага: нарахування витрат за цивільно-правовим договором з фізособою без статусу підприємця спричиняє ще необхідність нарахувати витрати за ЄСВ, утримати ПДФО та ВЗ.
Облік витрат на надання послуг оренди
Осторонь від інших послуг ОМС може бути дохід від здавання певних приміщень чи будівель, які належать ОМС, у оренду.
Якщо комунальні послуги відшкодовує орендар, то йому має бути виставлений рахунок, так як підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи (ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV). Облік витрат з надання послуг оренди у бухгалтерських проведеннях наведений у таблиці нижче.
ТИПОВІ БУХГАЛТЕРСЬКІ ПРОВЕДЕННЯ ПРИ НАДАННІ ОМС ПОСЛУГ ОРЕНДИ | ||||
№ | Господарська операція (документи до неї; меморіальний ордер (МО)) | Дт | Кт | Сума |
1 | нарахований дохід від надання послуг з оренди (бухгалтерська довідка, договір, акт приймання-передачі наданих послуг; МО № 4, МО № 14) | 2111 | 7111 | 48000 |
2 | визнано зобов’язання з ПДВ (бухгалтерська довідка, договір, акт приймання-передачі наданих послуг; МО № 14) | 7111 | 6311.1* | 8000 |
3 | зареєстрована податкова накладна (податкова накладна; МО № 14) | 6311.1 | 6311.2 | 8000 |
4 | на реєстраційний рахунок ОМС надійшла плата за надану послуг оренди (виписка з реєстраційного рахунка; МО № 3, МО № 4) | 2313 | 2111 | 48000 |
5 | дохід від оренди (чистий дохід, без ПДВ) віднесений на фінансовий результат виконання кошторису ОМС (бухгалтерська довідка; МО № 17) | 7111 | 5511 | 40000 |
* використаний субрахунок 6311.1 означає «Податкове зобов’язання з ПДВ непідтверджене», 6311.2 «Податкове зобов’язання з ПДВ підтверджене». Розділення потрібне для обліку ПДВ за зареєстрованими та ще не зареєстрованими податковими накладними |
Висновки:
- витрати придбання послуг є витратами періоду;
- витрати визнають на дату підписання актів приймання-передачі наданих послуг або ж на підставі періодів, визначених у договорі надання таких послуг. В останньому випадку треба бухгалтерська довідка.