Особливості бухгалтерського обліку в ОМС
Особливості бухгалтерського обліку в ОМС
Органи місцевого самоврядування (ОМС), під якими розуміються місцева рада, її виконком та місцевий фінансовий орган (МФО), – це такі ж бюджетні установи, як і всі інші. Таким чином, бухгалтерський облік в ОМС нічим суттєво не відрізняється від такого в державному закладі вищої освіти чи в іншого бюджетника.
☛ ОМС – це бюджетна установа, тому бухгалтерський облік мають такий же, як більшість бюджетників
Відмінність, а точніше своя специфіка, в обліку ОМС є лише через особливості сфери діяльності. Так, ОМС мають КВЕД 84.11 «Державне управління загального характеру». Через це у їхньому бухгалтерському обліку більше, аніж у інших бюджетників, специфічних саме для ОМС операцій, таких як:
- надходження коштів з державних або місцевих цільових фондів. Так як ОМС мають безпосередній вплив на місцевий бюджет, то таких надходжень у них буває більше, аніж у інших бюджетників;
- облік цінних подарунків, які придбаваються місцевою радою чи її виконкомом з метою вшанування й нагородження громадян і колективів підприємств, установ і організацій місцевої громади. Це одна з соціальних функцій ОМС – підтримка та заохочення розвитку місцевої громади.
☛ Більш специфічні операції саме для ОМС – цільові надходження з бюджетів та облік подарунків
- Кому індексувати зарплату в листопаді 2024 року
- Інвентаризація-2024: відповіді на гарячі запитання
- Як перевіряє Держпраці під час воєнного стану
- Скарбниця бухпроведень: ремонт і поліпшення комп’ютерів та оргтехніки
- Видатки з поповнення статутного капіталу підпорядкованих суб’єктів господарювання: як визначити КЕКВ
Типові господарські операції ОМС
Окрім згаданих специфічних операцій в усьому іншому господарські операції ОМС досить прості й ОМС має такі ж ділянки обліку, як і інші бюджетники:
- нарахування заробітної плати, лікарняних, декретних та єдиного внеску за ними;
- основних засобів, зокрема нарахування зносу (амортизації);
- облік малоцінних необоротних матеріальних активів(МНМА);
- облік паливно-мастильних матеріалів(ПММ)
- облік інших товарно-матеріальних цінностей(ТМЦ);
- розрахунки за відрядженням;
- сплата податків і обов’язкових платежів. Серед них ПДФО, військовий збір, ЄСВ, а також земельний податок і транспортний податок (на балансі ОМС можуть бути вартісні автівки для посадовців ОМС). Ще ОМС можуть бути платниками ПДВ;
- облік доходів і витрат за отриманими бюджетними асигнуваннями, виконанню різних господарських договорів тощо.
ОМС як бюджетні установи є неприбутковими організаціями та мають бути в Реєстрі неприбутківців, який веде ДПС. Це значить, що вони не є платниками податку на прибуток.
☛ Як правило, найбільшими за обсягами в ОМС є операції з отриманням доходів від бюджетних асигнувань та витрати на заробітну плату/ЄСВ
Нормативна основа для бухгалтерського обліку в ОМС
При здійсненні бухгалтерського обліку ОМС, в першу чергу, слід керуватися:
- Типовим положенням про бухгалтерську службу бюджетної установи, яке затверджене постановою Кабміну від 26.01.2011 р. № 59 (далі – Положення № 59);
- Методичними рекомендаціями щодо облікової політики суб'єкта державного сектору,які затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11 (далі – Методрекомендації № 11);
- Національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі, скорочено – НП(С)БОДС (абз. 2 ч. 2 ст. 56 Бюджетного кодексу України);
- методичними рекомендаціями до різних НП(С)БОДС. Так, існують окремі методрекомендації з обліку запасів, основних засобів, нематеріальних активів, які затверджені все тим же наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11;
- Планом рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженим наказом Мінфіну від 31.12.2013 р. № 1203 (далі – План рахунків ДС). Зверніть увагу, що до нього ще є Порядок застосування Плану рахунків в державному секторі та Типова кореспонденція субрахунків.
Встановлює й роз’яснює правила бухгалтерського обліку всім бюджетникам Мінфін (ч. 2 ст. 6 Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 р. № 996, далі – Закон про бухоблік). Через це всі потрібні нормативні документи до обліку бюджетників можна знайти на спеціальній веб-сторінці від Мінфіну. Там є і деякі первинні документи та фінансова звітність бюджетників. Також ОМС складають таку ж бюджетну звітність, як і інші.
☛ ОМС в обліку керуються НП(С)БОДС, Планом рахунків для державного сектору та іншою нормативкою від Мінфіну
Організація бухгалтерського обліку ОМС
Організація бухгалтерського обліку ОМС, окрім дотримання вищенаведеної загальної нормативної бази, передбачає створення й виконання нормативних документів внутрішнього призначення, насамперед це:
- Положення про бухгалтерську службу. Назви можуть бути різні: Положення про бухгалтерію, Положення про управління бухгалтерського обліку тощо. Головне завдання даного документа – визначити склад даного підрозділу, сектори обліку, їхнє призначення. Також у ньому визначають обов’язки головного бухгалтера ОМС. Розробляють його на основі Положення № 59;
- Положення про організацію бухгалтерського обліку. Головне завдання – визначити питання форми бухгалтерського обліку, порядку проведення інвентаризації, робочого плану рахунків, графік документообігу. Також у такому положенні наводять форми внутрішніх первинних документів, які розроблені для певних цілей самою установою;
- Положення про облікову політику. Головне завдання – зробити вибір методів обліку у ситуації, коли НП(С)БОДС пропонує декілька варіантів. Розробляють на основі Методрекомендацій № 11.
Окрім цих документів, краще обов’язково розробити посадові інструкції головного бухгалтера та бухгалтерів. Їх можна затверджувати окремо, а можна й зробити як додаток до Положення про бухгалтерську службу. Однак на практиці часто використовують ще такі варіанти:
- об’єднання організаційних питань та облікової політики в одне єдине Положення про облікову політику та організацію бухгалтерського обліку. Можливо, так зручніше, коли все в єдиному документі. Таке поєднання нічому не суперечить;
- обійтися без Положення про бухгалтерську службу. У такому разі в Положенні про облікову політику та організацію бухгалтерського обліку прописують приблизно таке: «склад відділу обліку та звітності (бухгалтерії тощо) встановлюється згідно зі штатним розписом, а обов’язки кожного працівника регламентуються відповідними посадовими інструкціями». Аналогічно можна й визначити обов’язки головного бухгалтера: «обов’язки головного бухгалтера визначаються посадовою інструкцією з урахуванням вимог ч. 7 ст. 8 Закону про бухоблік». У такому разі замість трьох документів буде взагалі один. Так зручніше й змінювати чисельність бухгалтерської служби – достатньо змін до штатного розпису.
Однак у вирішенні питання створення Положення про бухгалтерську службу все ж таки слід зважати на кількість бухгалтерського персоналу. За значних розмірів бухгалтерії, коли її доцільно поділити на сектори, в яких працює по декілька бухгалтерів, – краще створити окреме Положення.
☛ ОМС може створити комплексне Положення про облікову політику та організацію бухгалтерського обліку та посадові інструкції – цими документами можна охопити всі організаційні питання з бухгалтерського обліку
Облік специфічних для ОМС операцій
У таблиці нижче наведено приклади обліку таких операцій як отримання цільового фінансування з бюджетів різних рівнів та облік придбання й видачі подарунків учасникам місцевої громади.
БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК ОПЕРАЦІЙ, ЯКІ ОБУМОВЛЕНІ СПЕЦИФІКОЮ ОМС | ||||
№ | Господарська операція | Дт | Кт | Сума |
Облік коштів з державних/місцевих цільових фондів | ||||
1 | отримано кошти з державного/місцевого цільового фонду на будівництво спортивного комплексу для міжнародних змагань | 2313 | 5411 | 1200000 |
2 | кошти перераховано підрядникам-виконавцям робіт з будівництва | 2113 | 2313 | 1200000 |
3 | отримано побудований спортивний комплекс від виконавця на баланс | 1311 | 6211 | 1200000 |
4 | взаємозалік заборгованостей між ОМС та підрядником | 6211 | 2113 | 1200000 |
5 | введення спортивного комплексу в експлуатацію | 1018 | 1311 | 1200000 |
6 | збільшення внесеного капіталу ОМС при введенні спортивного комплексу в експлуатацію | 5411 | 5111 | 1200000 |
Облік подарунків та їхньої видачі громадянам територіальної громади* | ||||
1 | перераховані кошти за 2 ноутбуки | 2113 | 2313 | 45000 |
2 | отримано 2 ноутбуки від постачальника | 1311 | 6211 | 45000 |
3 | взаємозалік заборгованостей | 6211 | 2113 | 45000 |
4 | видано ноутбуки школярам місцевої громади, які отримали найбільшу кількість балів на ЗНО | 5111 | 1311 | 45000 |
5 | Нарахований ОМС ПДФО за двох школярів. База оподаткування з урахуванням натурального коефіцієнта = 45000/(1 – 0,18) = 45000 грн ×1,21951 = 54878,05 грн (п. 164.5 ПКУ). Неоподатковувана вартість подарунку на одну особу = 0,25×7100 грн = 1775 грн (7100 грн – мінімальна зарплата на 01.01.2024 р., пп. 165.1.39 ПКУ). На двох школярів виходить неоподатковувана база – 3550 грн (=1775×2). ПДФО = (54878,05 – 3550)×0,18 = 9239,05 грн | 5111 | 6311.1 | 9275,05 |
6 | нарахований ОМС військовий збір з подарунку школярам, ВЗ = (45000 – 3550) грн × 0,015 = 621,75 грн** | 5111 | 6311.2 | 630,00 |
7 | сплата ПДФО | 6311.1 | 2313 | 9338,05 |
8 | сплата військового збору | 6311.2 | 2313 | 630,00 |
*вважаємо, що ОМС неплатник ПДВ; ** натуральний коефіцієнт у розрахунках не використовується, так як він стосується тільки ПДФО (лист ДФС від 27.11.2015 р. №25405/6/99-99-17-02-01-15) |