ОМС: доходи та видатки
- Нормативне підґрунтя видатків і надходжень ОМС
- ОМС та їхня фінансова й юридична відокремленість
- Надходження й видатки ОМС – це частина місцевого бюджету
- Доходи й витрати ОМС як окремих юросіб
- Надходження й видатки, якими управляють ОМС
- Видатки, якими управляють ОМС
- Надходження місцевих громад в управлінні ОМС
Нормативне підґрунтя видатків і надходжень ОМС
В основі формування видатків і надходжень органів місцевого самоврядування (ОМС) лежать такі нормативні документи:
- Бюджетний кодекс (далі – БКУ);
- Закон “Про місцеве самоврядування в Україні” від 21.05.1997 р. № 280 (далі – Закон № 280).
На них і будемо спиратися.Як спланувати бюджет територіальної громади: лайфхаки від експерта
ОМС та їхня фінансова й юридична відокремленість
Органи місцевого самоврядування – це:
- обласна рада.
- районна рада;
- міська рада та її виконавчий орган (комітет);
- районна в місті рада та її виконавчий орган (комітет);
- селищна рада та її виконавчий орган (комітет).
- сільська рада та її виконавчий орган (комітет).
Щодо виконавчих органів (комітетів, виконкомів), то їх можуть створювати лише міська, районна, селищна, сільська рада (ст. 1 Закону № 280). Ради та виконавчі органи є окремими юрособами, які мають свої надходження й видатки, що є частиною бюджету відповідної місцевої ради. Однак міські ради ще й мають відокремлювати як окремі юрособи фінансові відділи – місцеві фінансові органи (МФО). Це вимога пп. “36” ч. 1 БКУ. По-суті, МФО теж є складовою ОМС, так як і виконкомам і МФО повноваження делегує сама місцева рада.
Як приклад, можна навести реалізацію ОМС у територіальних громад Дніпра та Чернігова:
Органи місцевого самоврядування | Територіальна громада | |
м. Дніпро | м. Чернігів | |
Представницький орган | Дніпровська міська рада | Чернігівська міська рада |
Виконавчий орган | Виконавчий комітет Дніпровської міської ради | Виконавчий комітет Чернігівської міської ради |
Місцевий фінансовий орган | Департамент економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради. | Фінансове управління Чернігівської міської ради |
Все це 6 відокремлених юросіб, які мають власні надходження й видатки, які є, по-суті, частинами в бюджеті відповідних територіальних громад. Такі юрособи при реєстрацію мають КВЕД 84.11 “Державне управління загального характеру”.
Надходження й видатки ОМС – це частина місцевого бюджету
Забезпечуються матеріально й фінансово ОМС за рахунок рухомого і нерухомого майна, землі, природних ресурсів, які знаходяться у комунальній власності відповідних територіальних громад (міста, району у місті, селища, села). За районними ж і обласними радами закріплено об’єкти, які вважаються спільними щодо всіх громад відповідної території.
Рухоме і нерухоме майно – це не єдина база роботи ОМС. Ще основою функціонування будь-якої ради виступають доходи місцевого бюджету (ч. 3 ст. 16 Закону № 280).
Місцевий бюджет – це свого роду план надходжень і напрямів витрачання фінансових ресурсів, які мають забезпечити функцій, покладених на ОМС, тобто на вищепереховані ради (ст. 1 Закону № 280).
Однак, з іншого боку, всі місцеві ради як окремі юрособи мають власні надходження й видатки. Виходить, що надходження та видатки такого ОМС – це:
- у широкому розумінні – місцевий бюджет;
- у вузькому розмінні – це доходи й витрати місцевої ради, їх виконавчих органів як окремих юросіб, які є бюджетними установами.
☛ У ОМС як окремих юросіб, що є бюджетними установами, є власні доходи й витрати та фінансова звітність. Однак усе це частина надходжень і видатків місцевого бюджету, яким вони управляють
Доходи й витрати ОМС як окремих юросіб
Такі доходи й витрати, як і у всіх бюджетних установ, плануються у кошторисі бюджетної установи, а потім відображаються:
- у бюджетній звітності, зокрема Звіті про надходження та використання коштів загального фонду;
- у фінансовій звітності, а саме – Звіті про фінансові результати бюджетної установи.
Такі доходи й витрати – це частина місцевого бюджету. Як будь-яка бюджетна установа ОМС отримують асигнування з бюджету.
Однак, зверніть увагу, надходження й видатки місцевого бюджету не відображаються у фінансовій звітності, тобто доходах і витратах самого ОМС, наприклад місцевої ради. Діє принцип автономності (ст. 4 Закону “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” від 16.07.1999 р. № 996).
☛ Доходи й витрати ОМС нічим не відрізняються від доходів і витрат інших бюджетних установ. Фінансова звітність по ним – та ж сама
Класифікація й облік доходів і витрат ОМС здійснюється за вимогами:
- НП(С)БОДС 101 “Подання фінансової звітності”. Він містить вимоги до структури та наповнення Звіту про фінансові результати, що містить інформацію про доходи й витрати бюджетної установи за період (квартал/рік);
- НП(С)БОДС 124 “Доходи”. Як типова бюджетна установа ОМС мають доходи від обмінних операцій (як правило, це лише бюджетні асигнування) та необмінних операцій (як правило, це надходження з державних або місцевих цільових фондів);
- НП(С)БОДС 135 “Витрати”. Як типова бюджетна установа ОМС мають витрати по обмінним операціям (як правило, це лише витрати на виконання бюджетних програм) та необмінним операціям (як правило, це “інші витрати за необмінними операціями”, що включають сплату податків і обов’язкових платежів);
- Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету (вони ж – КЕКВ), наказ Мінфіну від 12.03.2012 р. № 333;
- Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, постанова Кабміну від 28.02.2002 р. № 228. Даним порядком визначено наповнення доходів загального та спеціального фондів кошторису бюджетних установ.
✔️Навчання у зручному онлайн-форматі без відриву від роботи, у зручний для Вас час✔️Це Ваш захист від ревізорів і втрат бюджетних коштів ✔️ Разом із знаннями Ви отримаєте готові рішення для оптимальної роботи, визнання колег і керівництва✔️Отримаєте офіційний СЕРТИФІКАТ державного університету
Надходження й видатки, якими управляють ОМС
Загальна структура місцевих бюджетів, тобто їхній зміст і наповнення видатків і доходів визначаються не самими ОМС, а БКУ та БКУ та Наказом Мінфіну “Про бюджетну класифікацію” від 14.01.2011 р. № 11 (далі – Наказ № 11). Останній містить класифікації доходів бюджетів та видатків (економічну та функціональну).
Звітністю по місцевим бюджетам є:
- самі затвердженні місцеві бюджети;
- паспорти бюджетних програм;
- звіти про виконання паспортів бюджетних програм.
У місцевих бюджетах є позиції щодо самих ОМС, наприклад видатки на загальнодержавні функції (код 0100).
☛ Місцевий бюджет – надходження й видатки під управлінням ОМС
Видатки, якими управляють ОМС
Нижче даємо можливість ознайомитися з основними напрямами видатків місцевих бюджетів різного рівня, якими управляють відповідні ОМС. Побачити в цифрах виконання місцевих бюджетів 2019-2021 років по видаткам можна за даною структурою можна у матеріалі Структура місцевих бюджетів у 2021 році
Таблиця видатків ОМС
ВИДАТКИ, ЯКИМИ УПРАВЛЯЮТЬ ОМС У МЕЖАХ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ | ||||
Державні функції | сільські, селищні, міські територіальні громади | обласні | можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів | Код функціональної класифікації |
загальнодержавні1 |
|
| + | 0100 |
громадський порядок, зокрема протипожежний захист, безпека та рятування |
|
| + | 0300 |
економічна діяльність2 |
|
| + | 0400 |
охорона навколишнього середовища, у т.ч.: |
|
|
| 0500 |
|
| + |
| |
житлово-комунальне господарство |
|
| + | 0600 |
охорона здоров’я | + | + |
| 0700 |
духовний та фізичний розвиток, у т.ч.3: |
|
|
| 0800 |
| + |
|
| |
|
| +
|
| |
|
|
| + | |
| + | + |
| |
|
|
| + | |
|
|
| + | |
освіта, у т.ч.: |
|
|
| 0900 |
| + |
|
| |
| + | + |
| |
соціальний захист і соціальне забезпечення |
|
| + | 1000 |
1 – це видатки на органи місцевої влади та місцевого самоврядування, фінансову та зовнішньополітичну діяльність, проведення місцевих виборів і референдумів; 2 – сільське господарство, паливно-енергетичний комплекс, інша промисловість і будівництво, транспорт, зв’язок, телекомунікації та інформатику, інші галузі економіки, інша економічна діяльність; 3 – це фізична культура, спорт, культура та мистецтво, засоби масової інформації. |
Скачати: Видатки, якими управляють ОМС у межах місцевих бюджетів
Надходження місцевих громад в управлінні ОМС
Надходження місцевих бюджетів, якими управляють ОМС при виконання своїх функцій, складаються з таких (ч. 1 ст. 9 БКУ):
- надходження від податків. При цьому частина загальнодержавних зараховується у місцевий бюджет;
- неподаткові надходження;
- доходи від операцій з капіталом;
- надходження від органів державного управління (міжбюджетні трансферти).
Нижче даємо можливість ознайомитися з основними джерелами надходжень місцевих бюджетів різного рівня. Побачити в цифрах виконання доходної частини місцевих бюджетів 2019-2021 років можна за даною структурою можна у матеріалі Структура місцевих бюджетів у 2021 році.
Таблиця податкових надходжень ОМС
ДЖЕРЕЛА ПОДАТКОВИХ НАДХОДЖЕНЬ МІСЦЕВИХ ГРОМАД В УПРАВЛІННІ ОМС | ||||
Складові надходжень місцевих бюджетів | %, який припадає на місцевий бюджет | Код за класифікатором доходів | ||
сільська, селищна, міська територіальні громади | районний | обласний | ||
Загальнодержавні податки та збори | ||||
податок на доходи фізичних осіб (ПДФО)1 | 60 | 0 | 15 | 11010000 |
податок на прибуток підприємств | 10 | 0 | 10 | 11020000 |
рентна плата |
|
|
| 13000000 |
| 37 | 0 | 0 | 13010000 |
| 0 | 0 | 45 | 13020000 |
| 5 | 0 | 25 | залежить від копалин2 |
| 3 | 5 | 2 | 13030700, 13030800, 13030900 |
| 30 | 0 | 0 | 13031000 |
| 100 | 0 | 0 | 13070200 |
акцизний податок |
|
|
|
|
| 13,44 | 0 | 0 | 14021900 |
| 13,44 | 0 | 0 | 14031900 |
| 100 | 0 | 0 | 14040000 |
екологічний податок |
|
|
| 19010000 |
| 25 (55 – Київ) | 0 | 30 | 19010100 |
| 25 (55 – Київ) | 0 | 30 | 19011000 |
| 25 (55 – Київ) | 0 | 30 | 19010300 |
| 25 (55 – Київ) | 0 | 30 | 19010200 |
| 100 | 0 | 0 | 19050200 |
Місцеві податки за збори | ||||
податок на майно |
|
|
| 18010000 |
| 100 | 0 | 0 | 18010100 |
| 100 | 0 | 0 | 18010200 |
| 100 | 0 | 0 | 18010300 |
| 100 | 0 | 0 | 18010400 |
| 100 | 0 | 0 | 18010500, 18010700 |
| 100 | 0 | 0 | 18011000, 18011100 |
| 100 | 0 | 0 | 12020100 |
збір за паркування транспортних засобів (юрособи, фізособи) | 100 | 0 | 0 | 18020100, 18020200 |
туристичний збір (юрособи, фізособи) | 100 | 0 | 0 | 18030100, 18030200 |
єдиний податок |
|
|
| 18050000 |
| 100 | 0 | 0 | 18050300 |
| 100 | 0 | 0 | 18050400 |
| 100 | 0 | 0 | 18050500 |
1– військовий збір сплачується до загального фонду державного бюджету; 2 – див. Класифікацію доходів бюджету з Наказу № 11; 3 – є рахунки до його сплати, є у бюджетній класифікації доходів. Однак у ст. 9-10 Податкового кодексу він відсутній у складі загальнодержавних і місцевих податків і зборів. За 2020 рік надходження по місцевим бюджетам з даного податку – 500516 грн, а за січень-травень 2021 року – 618980 грн (дані Openbudget). Даний податок замінений екологічним податком (існуючі надходження – можуть бути боргами минулих років); 4 – є рахунки до його сплати, є у бюджетній класифікації доходів. Однак у ст. 9-10 Податкового кодексу він відсутній у складі загальнодержавних і місцевих податків і зборів. За 2020 рік надходження по місцевим бюджетам з даного податку – 571112 грн, а за січень-травень 2021 року – 207070 грн (дані Openbudget). Даний податок замінений транспортним податком (існуючі надходження – можуть бути боргами минулих років). |
Скачать: Джерела податкових надходжень місцевих громад в управлінні ОМС
Забудьте про штрафи. Хитрощі ревізорів більше вам не страшні ⚡️ У програмі: ►Ревізії ► Бухоблік ► Звітність
Таблиця неподаткових надходжень ОМС
ОСНОВНІ ДЖЕРЕЛА НЕПОДАТКОВИХ НАДХОДЖЕНЬ, ЯКИМИ УПРАВЛЯЮТЬ ОМС | ||
ВИД НАДХОДЖЕНЬ | Частка, яка залишається у відповідному місцевому бюджеті % | Код за класифікатором доходів |
доходи від власності та підприємницької діяльності |
| 21000000 |
| частина* | 21010300 |
| 100 | 21010800 |
| 100 | 21050000 |
| 100 | 21081100 |
| 100 | 21081700 |
адміністративні збори та платежі, доходи від некомерційної діяльності |
| 22000000 |
| 100 | 22010300 |
| 100 | 22011000 |
| 100 | 22011100 |
| 100 | 22012500 |
| 100 | 22013100 |
| 100 | 22013200 |
| 100 | 22013300 |
| 100 | 22013400 |
| 100 | 22080000 |
| 100 | 22090000 |
інші неподаткові надходження |
| 24000000 |
| 100 | 24160000 |
| 100 | 24060600 |
| 100 | 24062100 |
власні надходження бюджетних установ | 100 | 25000000 |
| 100 | 25010000 |
| 100 | 25020000 |
| 100 | 42020000 |
* у порядку, що визначений місцевою радою |
Скачати: Основні джерела неподаткових надходжень, якими управляють ОМС
Таблиця інших надходжень ОМС
ІНШІ НАДХОДЖЕННЯ, ЯКИМИ УПРАВЛЯЮТЬ ОМС | ||
ВИД НАДХОДЖЕНЬ | Частка, яка залишається місцевому бюджету % | Код за класифікатором доходів |
доходи від операцій з капіталом |
| 30000000 |
| 100 | 31030000 |
| 100 | 31010200 |
| 90 | 33010000 |
| 80/50 |
|
надходження від органів державного управління (міжбюджетні трансферти) |
| 21000000 |
| 100 | 41020000 |
| 100 | 41030000 |
Скачати: Інші надходження, якими управляють ОМС