Пояснення для розблокування податкової накладної: як подати
Що таке блокування податкової накладної
Блокування податкової накладної (ПН) або розрахунку коригування (РК) — так називають зупинення реєстрації ПН/РК, що може настати після моніторингу таких ПН/РК у системі ДПС на предмет критеріїв оцінки ризиків (СМКОР) (підстава — п. 201.16 Податкового кодексу України). Таке призупинення може бути тимчасовим, якщо ПН/РК буде розблокована, або ж постійним.
Блокування не слід плутати з неприйняттям ПН/РК на підготовчому етапі, коли система перевіряє заповнення усіх обов’язкових реквізитів, правильність формату електронного підпису та його чинність, реєстрацію осіб платниками ПДВ, перевіряє достатність реєстраційного ліміту, а при реєстрації РК — наявність відомостей у ПН, яка коригується. Якщо система відхиляє ПН/РК на даному етапі, то приходить відповідна квитанція. Однак це не є блокування, яке може бути лише після прийняття ПН/РК після такої попередньої перевірки. Якщо настає блокування, то приходить спеціальна квитанція про зупинення реєстрації такої ПН/РК.
⚠️Доплата за суміщення посад: правильно нараховуєте?
Де шукати правила блокування податкової накладної та критерії ризиковості
Правила блокування ПН/РК містить Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165 (далі — Порядок № 1165). Як для ПН, так і для РК правила блокування однакові.
Чому настає блокування податкової накладної
Система моніторингу покликана виявляти причини блокування податкових накладних та податкові накладні, за якими є:
- ризик щодо порушення податкового законодавства;
- можлива наявність фіктивних операцій для отримання податкового кредиту з ПДВ.
Блокування ПН настає, якщо вона не проходить етапи моніторингу, а саме:
- ризиковість платника ПДВ — дотримання хоча б одного критерію такої ризиковості (Додаток 1 Порядку №1165);
- ризиковість операції — дотримання хоча бо одного критерію щодо ризиковості операції (Додаток 3 Порядку №1165).
Однак ПН/РК реєструється, навіть без перевірки на ризиковість операції, якщо:
- відповідає ознакам безумовної реєстрації — хоча б одній (п. 3 Порядку № 1165);
- платник ПДВ має позитивну історію (Додаток 2 Порядку № 1165).
Через позитивність податкової історії у бюджетних установ блокування ПН/РК відбувається рідше, ніж у звичайних підприємств чи ФОП. Навіть, якщо не виконуються критерії безумовної реєстрації.
Що саме стало причиною блокування можна дізнатися з уже згаданої квитанції, яка надсилається впродовж операційного дня (п. 10 Порядку № 1165). Там же мають бути розраховані значення критеріїв, що стали причиною блокування.
_____________________________________________________________________________
Тримайте шість прикладів, щоб без помилок розраховувати лікарняні у 2025 році. Пригадаєте правила оплати, врахуєте всі законодавчі нюанси й потренуєтеся розраховувати лікарняні для різних ситуацій😊
_____________________________________________________________________________
Що робити для розблокування податкової накладної
У разі блокування ПН платник податку має 365 к. днів для надання ДПС пояснень щодо розблокування, які настають за датою виникнення податкового зобов’язання, що було відображено в такій ПН чи РК. ДПС створює для цього дворівневі комісії — регіонального та центрального рівнів.
Інформація про рішення комісії щодо блокування також стає відомою для платника ПДВ впродовж операційного дня в Електронному кабінеті. Таким чином, вся процедура від блокування до надання пояснень відбувається в Електронному вигляді.
Пропозиції самої ДПС щодо відновлення реєстрації ПН/РК можна знайти у квитанції про блокування. Там мають бути, які пояснення бажають податківці, копії необхідних документів, що слід надати.
Узагалі ж податківці та платник ПДВ мають діяти за правилами, що містить Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений наказом Мінфіну від 12.12.2019 № 520 (далі — Порядок № 520).
Подача цього всього пакету документів супроводжується поясненням, тобто (п. 4 Порядку № 520):
- Повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено (код форми для юросіб — J1312603);
- самими письмовим поясненням, в яких необхідно детально описати господарську операцію, яка відображена у заблокованій ПН. Це пояснення — це не окремий документ, а зміст спеціального поля вже згаданого Повідомлення J1312603.
Також може бути потрібним подати:
- Таблицю даних платника ПДВ (код форми для юросіб — J1312303), що містить розширені пояснення (про неї — далі);
- Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку (код форми для юросіб — J1314901). У цьому повідомленні також є стислі пояснення.
Всього цього має бути та достатніми для розблокування податкової накладної чи розрахунку коригування (п. 11 Порядку № 1165).
Рішення комісії регіонального рівня можна оскаржити — п. 3 Порядку № 1165. Скарга подається платником ПДВ впродовж 10 робочих днів, що настають за днем прийняття рішення комісією регіонального рівня. Розгляд скарги податківці проводять згідно Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, про відповідність платника податку на додану вартість, який затверджений наказом Мінфіну від 11.12.2019 № 1165. На сьогодні платник ПДВ може взяти участь у розгляді матеріалів скарги у режимі відеоконференції.
Роль Таблиці даних при розблокуванні податкової накладної
Найчастіше податківцями вимагається так звана Таблиця даних платника ПДВ за формою з Додатка 5 Порядку № 1165, яка містить інформацію щодо платника податку — коди товарів та послуг, постачання яких здійснюється на постійній основі. Правила заповнення, подачі та розгляду Таблиці даних містять пп. 12–24 Порядку № 1165.
Таблиця подається разом з копіями документів при зупиненні реєстрації ПН (чи РК до неї). І якщо ця форма не подавалася, її треба обов’язково подати. Якщо ж Таблиця уже подавалася в минулому році, то повторно її можна не подавати. Однак, на всяк випадок, слід перевірити, чи не змінилися ті коди УКТ ЗЕД. Має бути відповідність кодів ПН/РК та Таблиці даних. Отже, якщо у ПН новий код, а у таблиці — старий, то можливим є блокування ПН.
Форма пояснення для розблокування податкової накладної
Пакет документів подається разом з Повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (код форми для юросіб — J1312603) (роз’яснення ГУ ДПС у Черкаській області). Для цього слід скористатися підменю «Заяви, запит на отримання інформації» меню «Додатково» приватної частини Електронного кабінету (роз’яснення ДПС 101.17 ЗІР).
Також дане пояснення (повідомлення) може подаватися й без документів, наприклад у ситуації, коли ПН/РК були складені помилково. Подача будь-яких документів є правом, а не обов’язком платника ПДВ.
У Повідомленні на розблокування заповнюються всі поля. Таблична частина — згідно з табличною частиною ПН/РК, що розблоковується. У табличній частині головне не помилитися з даними. Наприклад, сума операції наводиться без ПДВ (поширеною помилкою є наведення її з ПДВ).
У згаданій формі повідомлення також є поле «Пояснення», у якому наводиться письмове пояснення (тобто набране на комп’ютері), в якому детально описується господарська операція, яка відображена у заблокованій ПН. Або ж пишеться, що ПН/РК була помилкова. Текст даного пояснення є довільним.
Відскановані документи мають бути з усіма підписами-печатками. Інакше, вони можуть бути відхилені. При цьому завіряти копії документів не потрібно. Документи подаються у сканованому вигляді як додатки до Повідомлення J1312603 і скріплюються електронним підписом, а за наявності — ще й електронною печаткою. Для кожної копії створюється окремий «Документ довільного формату» — J1360102. До нього й прикріплюється файл у форматі pdf, png або jpg. При цьому є такі обмеження (роз’яснення ДПС 101.18 ЗІР):
- розмір файлу ≤ 2 Мб. При цьому один файл може містити копії кількох документів. Однак загальний розмір файлу не може перевищувати 2 Мб.
- кількість файлів, що прикріплюються до Повідомлення J1312603, ≤ 100 шт.
При підготовці пояснень у нагоді стануть поради податківців від ГУ ДПС у Полтавській області.
Чи можна подати детальні пояснення для розблокування податкової накладної окремим документом?
Так, можна. Нагадуємо, що поля для пояснень є в усіх згаданих формах — Повідомленні про розблокування (J1312603), Таблиці даних (J1312303) та Повідомленні про неризиковість платника податку (J1314901). Дані пояснення відрізняються ступенем деталізації (найбільш повні — у Таблиці даних). Однак за бажання платник ПДВ може на додачу до всіх цих документів надати ще й більш детальні пояснення як окремий документ, що зберігається в електронному вигляді, наприклад у форматі pdf (або роздруковується, підписується та сканується, а потім уже зберігається в електронному форматі). Потім даний документ прикріпляється до згадуваних Повідомлень чи Таблиці даних як «Документ довільного формату» за формою J1360102.
Що робити після розблокування податкової накладної
Після розблокування ПН/РК, якщо вони до блокування були подані вчасно, покупець може збільшити податковий кредит у декларації з ПДВ:
- за звітний період, у якому складено ПН/РК. Якщо цей період уже відзвітований, то треба подати уточнюючу декларацію;
- поточній (найближчій) або в одній з наступних декларацій з ПДВ у межах 1095 к. днів з дати складання такої ПН/РК.
Щодо продавця (постачальника), то незалежно від того, чи була заблокована ПН/РК чи ні, але він має збільшити собі податкове зобов’язання у тому звітному періоді, на який припадає податкове зобов’язання за такою розблокованою ПН/РК.