Чи можуть замовники через військовий стан застосовувати переговорну процедуру закупівлі
Переговорну процедуру закупівлі замовник застосовує як виняток у разі нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв'язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, що унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення тендеру, зокрема, пов'язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій (п. 3 ч. 2 ст. 35 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII; далі — Закон № 922).
Тобто переговорну процедуру у цьому випадку застосовують виключно у разі ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій. Її застосування повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим.
Але! Закон не передбачає можливості для її використання з метою попередження настання таких наслідків.
Як закуповувати товари, роботи і послуги для гарантованого забезпечення потреб оборони
Міноборони та його розвідувальний орган, МВС, СБУ, Нацгвардія, Нацполіція, Держприкордонслужба, СЗР, Держспецзв’язку, Держспецтрансслужба, ДСНС, УДОУ та інші військові формування та/або частини проводять процедури закупівлі товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони в особливий період, у період проведення АТО, у період введення надзвичайного стану за Законом України «Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони» від 12.05.2016 № 1356-VIII (далі — Закон № 1356).
Поняття особливий період — охоплює період, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.
Отже, у разі проведення антитерористичної операції, введення надзвичайного стану або настання особливого періоду, згадані замовники проводять процедури закупівлі товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони:
- відповідно до Закону № 1356;
- залежно від потреби у товарах, роботах чи послугах, яка виникає у зв'язку з настанням відповідного періоду на відповідній території.
Як закуповувати товари, роботи і послуги, закупівля яких є державною таємницею
За загальним правилом дія Закону № 922 не поширюється на випадки, якщо предмет закупівлі — це товари, роботи і послуги, закупівля яких становить державну таємницю відповідно до Закону України «Про державну таємницю» від 21.01.1994 № 3855-XII (далі — Закон № 3855).
Як закуповувати товари, роботи і послуги за оборонним замовленням
Відносини, пов'язані з визначенням та проведенням процедур закупівлі продукції, виконанням робіт та наданням послуг оборонного призначення, регулює Закон України «Про державне оборонне замовлення» від 03.03.1999 № 464-XIV (далі — Закон № 464).
Державні замовники з оборонного замовлення здійснюють відбір виконавців з постачання (закупівлі) продукції, робіт і послуг:
- якщо їх закупівля за оборонним замовленням становить державну таємницю, — за Законом № 464;
- в інших випадках — за Законом № 922 і Законом № 1356.
Державною таємницею вважають вид таємної інформації, що охоплює відомості у сфері оборони, економіки, науки і техніки, зовнішніх відносин, держбезпеки та охорони правопорядку, розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці України та які визнані у порядку, встановленому Законом № 3855, державною таємницею і підлягають охороні державою.
Отже, якщо закупівля товарів, робіт і послуг становить державну таємницю, що визнана у порядку, встановленому Законом № 3855, замовник проводить таку закупівлю без застосування вимог, встановлених Законом № 922.
Джерело: лист Мінекономрозвитку від 10.12.2018 № 3304-04/54045-06
Нове в ProZorro: як змінюється електронна система публічних закупівель
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух: Бюджет"