Процедура та умови оскарження результатів тендеру: від А до Я

Автор
бухгалтер, експерт з питань бюджетної сфери, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Розглянемо діючі правила оскарження процедури державних публічних закупівель, діючі строки та скільки це коштує, на що слід звернути увагу, аби скарга була зареєстрована. І головне – яким може бути результат досудового оскарження результатів тендеру – все це питання даного огляду.

Що і хто може оскаржити

Скаргу може подати будь-яка особа, яка брала участь у процедурі проведення закупівлі, як юрособа, так і фізособа. Звичайно, якщо оскаржувач вважає, що його права та інтереси були порушені Замовником закупівлі та він це може аргументовано довести.

Оскаржити можна понадпорогові закупівлі, наприклад коли були відкриті торги.

Наприклад, оскарженню підлягають:

  • тендерна документація;
  • технічні, кількісні та якісні характеристики предмета закупівлі;
  • кваліфікаційні критерії до учасників відбору;
  • прийняті рішення Замовником чи його бездіяльність;
  • закінчення строку подачі тендерних пропозицій;
  • закінчення періоду, встановленого для подання цінових пропозицій;
  • результати розгляду тендерних пропозицій.

Якщо договір про закупівлю 2020 уже укладений, то його можна оскаржити лише у судовому порядку.

Увага: Якщо подана скарга, то укладати договір про закупівлі неможна – він буде визнаний нікчемним

Як призначити уповноважену особу та організувати закупівлі за новими правилами

У кого оскаржувати

Оскаржити можна двома шляхами:

  • через Антимонопольний комітет (АМКУ), точніше через його колегію, яка буде виносити рішення від імені АМКУ;
  • можна й одразу до суду. Досудове оскарження через АМКУ – це право, а не обов’язкова процедура для оскаржувача (ч. 24 ст. 18 Закону “Про публічні закупівлі” від 25.12.2015 р. № 922, далі – Закон про публічні закупівлі). Однак, нехтувати нею не слід – суд обійдеться дорожче.

Як оскаржити

Оскарження відбувається наступним чином:

  • через електронну систему закупівель – у особистому кабінеті треба скористатися командою “Подати скаргу”;
  • сплатити за подання скарги на рахунок адміністратора системи держзакупівель;
  • заповнити реєстраційну картку (по кожному лоту окремо). Перелік інформації у реєстраційній картці наведено у ч. 5 ст. 18 Закону про закупівлі. Зокрема зверніть увагу на належно на опис підстави подачі скарги та обґрунтувати наявності порушень прав, посилання на порушені процедури закупівлі, наведення фактів, які можуть це підтвердити.

Попередньо з’ясуйте, чи треба взагалі щось оскаржувати, так як достатнім може бути звичайне звернення до Замовника за роз’ясненнями та усунення порушень, якщо він їх визнає. І тоді не треба нічого оскаржувати. Так простіше й вигідніше, так як процедура оскарження платна.

Ще раз перевірте:

  • порядок оформлення скарги та її зміст – якщо скарга буде неправильна, гроші не повертаються;
  • чи встигаєте зі строками подачі скарги – якщо перевищили строк, то гроші будуть повернуті протягом 2 робочих днів, але можливість оскаржити уже буде втрачена.

Скільки коштує оскарження

Вартість оскарження становить:

  • щодо оскарження тендерної документації, прийняття рішень, дії чи бездіяльність Замовника – 0,3% очікуваної вартості предмета закупівлі, але не менше 2 тис. грн та не більше 85 тис. грн;
  • після оцінки тендерних пропозицій, оприлюднення повідомлення про намір укласти договір – 0,6% очікуваної вартості предмета закупівлі, але не менше 3 тис. грн та не більше 170 тис. грн.

Оплата здійснюється на поточний рахунок, який відкривається адміністратором електронної системи закупівель. Подальша доля цих коштів наступна:

  • якщо скарга не задовольняється, подана з порушенням і невідповідністю вимог, то адміністратор переказує кошти до Державного бюджету (зверніть увагу, що не на рахунок АМКУ).
  • якщо скарга оскаржувача буде задоволена або Замовник сам у процесі розгляду усунув порушення, то дана сума буде повернута.

Більш детально розмір плати по ситуаціях та порядок оплати визначений постановою Кабміну від 22.04.2020 р. № 292 та Порядком до неї.

Строки подачі скарги, її розгляду та виконання рішення АМКУ

Необхідно вкластися у 5 робочих днів з дня оприлюднення протоколу розгляду тендерних пропозицій.

Розгляд скарги:

  • 3 робочих днів з дня внесення до реєстру – рішення про прийняття скарги чи відхилення;
  • 10 робочих днів (з потреби продовжено – до 20 робочих днів) від дати оприлюднення реєстраційної картки скарги – рішення колегії АМКУ;
  • 3 робочих днів в ході розгляду справи – відповіді на запити від колегії АМКУ, якщо вони надходять до учасників торгів і Замовника;
  • 1 робочий день – Замовник має повідомити колегію АМКУ, якщо він в ході розгляду скарги усунув порушення, не чекаючи рішення колегії;
  • 30 робочих днів – учасники тендеру мають виконати рішення колегії АМКУ.

Увага: Дотримуйтесь терміну відповіді на запит АМКУ та вчасно подайте відповідь на запитувані документи

Яке рішення від АМКУ можливе

Результатом задоволення скарги буде рішення колегії АМКУ, у якому буде висновок про наявність порушення та припис учасникам процесу, як його виправити. Зверніть увагу, що колегія АМКУ не може винести рішення про обов’язкове укладення договору закупівлі з певним учасником торгів. Відповідальність за укладення договору з переможцем після усунення порушення й належного дотримання процедури державних закупівель несе виключно Замовник.

Увага: АМКУ не може зобов’язати укласти договір закупівлі

Якщо рішення по тендеру Замовником оприлюднене, то будь-який учаснику може звернутися до Замовника щодо надання інформації про переваги тендерної пропозиції, яка виграла конкурс. Якщо бачите порушення уже після укладення договору закупівлі, то єдиний варіант – звернутися до окружного адміністративного суду. Там же можна оскаржити й рішення самої колегії АМКУ протягом 30 днів з дня його оприлюднення в Prozorro.

Увага: Навіть рішення АМКУ можна оскаржити, якщо це доцільно

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді