Мобілізовані працівники входять до нормативу робочих місць для осіб з інвалідністю — ВС
Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води
🔍Зміни до Інструкції застосування КЕКВ
Ситуація
Обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі — Фонд) звернулося до суду з позовом до товариства. Позивач просив стягнути з відповідача адміністративно-господарські санкції та пеню за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 442,7 тис грн. Фонд зазначав, що підприємство, маючи середньооблікову кількість штатних працівників 355 осіб, працевлаштувало лише 12 осіб з інвалідністю, тоді як за нормативами мало працевлаштувати 14 осіб з інвалідністю. Через це Фонд надіслав розрахунок санкції у розмірі 428 тис грн та пеню за 42 дні прострочення у розмірі 14 тис грн.
Товариство не визнало позов, посилаючись на те, що Фонд порушив порядок розрахунку та накладення санкцій, оскільки розрахунок отримало лише 17.04.2023. Відповідач також стверджував, що позивач помилково врахував у середньооблікову кількість штатних працівників осіб, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, і протягом 2022 року працювало 13 осіб з інвалідністю, тому нормативна кількість робочих місць становила 13,4, а після округлення — 13 працівників.
Запорізький окружний адміністративний суд рішенням від 02.11.2023, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 28.11.2024, відмовив у задоволенні позову. Суди попередніх інстанцій виходили з того, що у 2022 році на товаристві середньооблікова кількість працівників становила 335 осіб, тому норматив працевлаштування осіб з інвалідністю — 13 осіб. Відповідач підтвердив, що 13 осіб з інвалідністю працювали, а позивач не спростував цю інформацію та не надав інших доказів.
Заступник керівника Запорізької обласної прокуратури (прокурор) подав до Верховного Суду (ВС) касаційну скаргу, в якій просив скасувати рішення Запорізького окружного адміністративного суду та постанову Третього апеляційного адміністративного суду, ухвалити нове рішення про задоволення позову.
Яким було рішення ВС
Верховний Суд:
- ухвалив задовольнити касаційну скаргу частково, скасувати рішення Запорізького окружного адміністративного суду та постанову Третього ААС, а справу направити на новий розгляд до Запорізького окружного адміністративного суду;
- дійшов висновку, що суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували норми матеріального та процесуального права;
- наголосив, що працівники, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, включаються до облікової кількості штатних працівників, оскільки вони вважаються тимчасово відсутніми у зв’язку з виконанням державних обов’язків;
- зазначив, що пп. 3.2.2 п. 3.2 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 28.09.2005 № 286 (далі — Інструкція № 286) визначає, що середньооблікова кількість штатних працівників розраховується на основі даних про облікову кількість штатних працівників і включає всіх працівників облікового складу, за винятком чітко визначених категорій, таких як працівники, які перебувають у відпустці у зв`язку з вагітністю, пологами або доглядом за дитиною. Працівники, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, прямо не згадуються у переліку винятків. Лист Державної служби статистики України від 04.07.2014 № 09.3-6/145-14 не є нормативним актом, має рекомендаційний характер і не може застосовуватися всупереч положенням Інструкції № 286;
- підкреслив, що з 06.11.2022, з набранням чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю» від 18.10.2022 № 2682-IX, Фонд отримав повноваження застосовувати адміністративно-господарські санкції на основі автоматизованого аналізу даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності, без необхідності проведення позапланових перевірок Держпраці. Фонд здійснює визначення факту невиконання нормативу робочих місць та розрахунок адміністративно-господарських санкцій в автоматизованому режимі, виключно на підставі даних зазначених реєстрів, зафіксованих станом на контрольну дату — до 10 березня року, наступного за звітним. Відповідальність за повноту, достовірність і своєчасність подання інформації до зазначених реєстрів покладається на роботодавця як джерело такої інформації. Несвоєчасне виправлення помилок у звітності до настання контрольної дати є ризиком роботодавця і не звільняє його від сплати адміністративно-господарської санкції;
- наголосив, що суди попередніх інстанцій оцінили середньооблікову кількість працівників Товариства та норматив працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік за даними, наданими до суду Товариством. Суди необґрунтовано відхилили дані з офіційних державних реєстрів та не мотивували, чому відомості державних реєстрів були відхилені як непріоритетні. Також не були оцінені дії відповідача щодо забезпечення достовірності та своєчасності звітності, чи вживав роботодавець заходів для виправлення помилок у звітності до моменту накладення санкцій. Окрім того, суди не надали оцінку доводам відповідача щодо процедурних порушень з боку Фонду, зокрема щодо моменту та способу повідомлення про нарахування адміністративно-господарських санкцій і пені.
Основні правові висновки ВС:
- працівники, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, включаються до розрахунку середньооблікової чисельності штатних працівників для цілей визначення нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 № 875-XII;
- з 06.11.2022 Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю здійснює визначення факту невиконання нормативу робочих місць та розрахунок адміністративно-господарських санкцій в автоматизованому режимі, виключно на підставі даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності. Відповідальність за повноту, достовірність і своєчасність подання інформації до зазначених реєстрів покладається на роботодавця, а несвоєчасне виправлення помилок у звітності до настання контрольної дати є його ризиком і не звільняє від сплати санкції.
Постанова ВС від 24.04.2025 у справі № 280/3642/23 (адміністративне провадження № К/990/77/25).
Джерело: Судово-юридична газета