Посадова особа захворіла або пішла у відпустку: чи перенесе ДПС перевірку
⭐ Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Бухгалтерію для бюджету та ОМС» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення

Інвентаризація в бюджетних установах: безплатний вебінар
Можливість перенесення термінів будь-якої перевірки у зв’язку з хворобою, відпусткою або відрядженням посадових осіб юридичної особи норми ПКУ не передбачають.
У разі тимчасової відсутності працівника юридичної особи (у зв’язку з хворобою, відпусткою, відрядженням тощо) його обов’язки покладають на іншого працівника в т.ч. за сумісництвом на підставі строкового трудового договору.
Якщо установчі документи не передбачають покладання обов’язків керівника або головного бухгалтера на іншу особу на період їх тимчасової відсутності, таку особу визначають окремим наказом як уповноважену на виконання відповідних функцій.
Види перевірок визначає ст. 75 ПКУ.
Зокрема, контролюючі органи мають право проводити:
- камеральні;
- документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні); та
- фактичні перевірки.
Фактичною вважають перевірку, що здійснюють за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об’єктів права власності такого платника.
Таку перевірку здійснює контролюючий орган щодо:
- дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки;
- порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій;
- ведення касових операцій;
- наявності ліцензій, свідоцтв;
- законодавства з питань регулювання виробництва та обігу підакцизних товарів (продукції);
- дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору та оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Зокрема, фактичну перевірку здійснюють без попередження платника податку (особи).
Водночас фактичну перевірку проводять дві і більше посадові особи контролюючого органу у присутності посадових осіб суб’єкта господарювання або його представника чи особи, що фактично здійснює розрахункові операції.
Отже, для проведення фактичної перевірки достатньо присутності особи, яка здійснює розрахункові операції, а хвороба, відпустка або відрядження посадових осіб юридичної особи не є підставами для її перенесення.
Важливо: ПКУ визначає конкретні випадки, у яких можливе перенесення або зупинення строків проведення документальних та фактичних перевірок платників податків.
Такі випадки застосовують у порядку і межах, визначених нормами ПКУ, зокрема:
- у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, платник податків зобов’язаний у п’ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити (із наданням оформлених відповідно до законодавства документів, підтверджуючих настання події, що призвела до такої втрати, пошкодження або дострокового знищення документів) контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому ПКУ для подання податкової звітності, та контролюючий орган, який здійснив митне оформлення відповідної митної декларації, надали авторизацію відповідно до Митного кодексу України або дозвіл на застосування спеціальних (у тому числі транзитних) спрощень (абз. 1 – 3 п. 44.5 ст. 44 ПКУ, пп. 44.1 і 44.3 ст. 44 ПКУ).
Платник податків зобов’язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.
У разі надання платником податків повідомлення та неможливості провести перевірку у зв’язку з втратою, пошкодженням або достроковим знищенням документів строки проведення таких перевірок переносять до дати відновлення та надання документів до перевірки, але не більше ніж на 120 днів (абз. 1, 3 п. 44.5 ст. 44 ПКУ).
Проведення документальної планової та позапланової перевірки платника податків, крім платника податків — суб’єкта малого підприємництва, можуть зупинити за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу. Таке рішення оформляють наказом, копію якого не пізніше наступного робочого дня вручають платнику податків чи його уповноваженому представнику під розписку або надсилають платнику податків. Надалі перевірку поновлюють на невикористаний строк.
При цьому перевірка може бути зупинена на загальний строк, що не перевищує 30 робочих днів, а в разі необхідності проведення експертизи, отримання інформації від іноземних державних органів щодо діяльності платника податків, завершення розгляду судом позовів з питань, пов’язаних з предметом перевірки, відновлення платником податків втрачених документів перевірка може бути зупинена на строк, необхідний для завершення таких процедур.
У разі коли до початку або під час проведення перевірки оригінали первинних документів, облікових та інших регістрів, фінансової та статистичної звітності, інших документів з питань обчислення і сплати податків та зборів, а також виконання вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, були вилучені правоохоронними та іншими органами, зазначені органи зобов’язані надати для проведення перевірки контролюючому органу копії зазначених документів або забезпечити доступ до перевірки таких документів.
У разі якщо документи вилучили правоохоронні та інші органи, терміни проведення такої перевірки, у тому числі розпочатої, переносять до дати отримання вказаних копій документів або забезпечення доступу до них.
Крім того, документальні та фактичні перевірки під час дії воєнного стану проводять за наявності безпечних умов для їх проведення.
Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС у Запорізькій області
