Винагорода після звільнення з військової служби: які ставки ПДФО та військового збору
⭐ Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Бухгалтерію для бюджету та ОМС» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
- Чи проводиться утримання ПДФО та його компенсація під час виплати військовою частиною одноразової грошової винагороди за тривалість проходження служби у бойових умовах, передбаченої постановою КМУ від 11.02.2025 № 153 (далі — Постанова № 153), якщо на момент виплати винагороди особу вже звільнили з військової служби на підставі п. 3 ч. 12 ст. 26 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» від 25.03.1992 № 2232-XII (далі — Закон № 2232) у зв’язку з вагітністю?
- За якою відсотковою ставкою здійснюється оподаткування військовим збором одноразової грошової винагороди за тривалість проходження служби у бойових умовах, передбаченої Постановою № 153, у випадку, якщо на момент виплати військовою частиною винагороди таку особу звільнили з військової служби на підставі п. 3 ч. 12 ст. 26 Закону № 2232?
Стаття 67 Конституції України передбачає, що кожен зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом. Військовослужбовці — це особи, які проходять військову службу (ч. 9 ст. 1 Закону № 2232).
Як повідомити ДПС про знищене або пошкоджене майно
Щодо першого-другого питання
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розд. IV ПКУ, відповідно до п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 якого об’єктом оподаткування фізичної особи — резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід. Перелік доходів, які не включають до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, визначає ст. 165 ПКУ. Водночас п. 164.2 ст. 164 ПКУ визначає перелік доходів, що включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку.
Так, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків включають інші доходи, крім зазначених у ст. 165 ПКУ (п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 ПКУ). Ставка податку становить 18% бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у п.п. 167.2 — 167.5 ст. 167 ПКУ; п. 167.1 ст. 167 ПКУ).
Нарахування, утримання та сплату (перерахування) ПДФО до бюджету здійснюють у порядку, встановленому ст. 168 ПКУ. Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати ПДФО із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в ст. 167 ПКУ (п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 ПКУ).
Разом з тим передбачили, що суми ПДФО, що утримують з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими, особами рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, державної пожежної охорони, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції, а також визначених Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 № 2011-XII членами сім’ї, батьками, утриманцями загиблого (померлого) військовослужбовця, у зв’язку з виконанням обов’язків під час проходження служби, спрямовують виключно на виплату рівноцінної та повної компенсації втрат доходів цієї категорії громадян (п. 168.5 ст. 168 ПКУ).
Постановою КМУ від 15.01.2004 № 44 затвердили Порядок виплати щомісячної грошової компенсації сум ПДФО, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу (далі — Постанова № 44), який визначає умови та механізм щомісячної грошової компенсації сум ПДФО, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу (в тому числі відрядженими до органів виконавчої влади та інших цивільних установ), співробітниками Служби судової охорони у зв’язку з виконанням ними своїх обов'язків під час проходження служби (далі — грошова компенсація).
Грошову компенсацію виплачують громадянам України, які відповідно до законодавства мають статус військовослужбовця, поліцейського або є особами рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, ДСНС, податкової міліції, Національного антикорупційного бюро, Державного бюро розслідувань, співробітникам Служби судової охорони, а також особам, звільненим із служби.
Грошову компенсацію виплачують для відшкодування утриманих сум податку з їх грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, право на які вони набули у зв’язку з виконанням обов’язків під час проходження служби (п. 2 Порядку № 44).
Отже, дохід у вигляді винагороди, яку військова частина нараховує та виплачує фізичній особі — звільненій військовослужбовиці, включають до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу як інший дохід та оподатковують ПДФО без урахування положень п. 168.5 ст. 168 ПКУ.
Крім того, об’єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, є доходи, визначені ст. 163 ПКУ (п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ).
Ставка військового збору становить, зокрема:
- для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, — 5% від об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною п.п. 4 п.п. 1.3 п. 161 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ) (п.п. 1 п.п. 1.3 п. 161 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ);
- для військовослужбовців та працівників ЗСУ, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, ГУР Міноборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, інших утворених відповідно до законів України військових формувань — 1,5% з доходу, одержаного у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, які здійснюють відповідно до законодавства України (за винятком доходів, які звільняються від оподаткування військовим збором відповідно до п.п. 1.7 п. 161 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ) (п.п. 4 п.п. 1.3 п. 161 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ).
Звільняють від оподаткування військовим збором доходи, які згідно з розд. IV ПКУ та підрозд. 1 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у п.п. 165.1.36 п. 165.1 ст. 165, п.п. 3 і 4 п. 170.131 ст. 170 ПКУ та п. 14 підрозд. 1 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ (п.п. 1.7 п. 161 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ).
У період дії правового режиму воєнного стану не підлягають оподаткуванню військовим збором доходи у вигляді грошового забезпечення працівників правоохоронних органів, військовослужбовців та працівників ЗСУ, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Державної прикордонної служби, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників МВС, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та інших осіб на період їх безпосередньої участі в здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф.
Порядок підтвердження статусу зазначених осіб з метою застосування пільги з оподаткування військовим збором визначається постановою КМУ від 30.12.2015 № 1161.
Отже, оскільки військова частина виплачує винагороду звільненій військовослужбовиці, тобто особі, яка не бере безпосередньої участі в здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф, суму такої винагороди включають до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку та оподатковують військовим збором за ставкою 5%.
Джерело: ІПК від 01.09.2026 № 5202/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК
