13 головних змін з оренди державного та комунального майна

Оренда державного і комунального майна через аукціони

Оренду державного та комунального майна проводитимуть через систему ProZorro.Продажі — такі нові вимоги законодавства діють з 1 лютого 2020 року. Що саме зміниться у процедурі передачі в оренду державного та комунального майна? Наведемо 13 найголовніших змін.

13 головних змін з оренди державного та комунального майна

1. Потенційні орендарі шукатимуть вакантне майно на єдиній онлайн-платформі ProZorro.Продажі, а не як раніше в публікаціях ЗМІ та на веб-сайтах орендодавців.

2. Чиновник або будь-яка інша особа не знатиме, хто із потенційних орендарів зацікавлений в оренді приміщення. Чиновники не отримуватимуть заяви від потенційних орендарів і не знатимуть, хто стане переможцем електронного аукціону, поки система автоматично не оприлюднить електронний протокол результатів аукціону.

3. Конкурсні комісії з чиновників ФДМУ, міністерств та відомств, структурних підрозділів виконавчих органів місцевих рад або депутатів місцевих рад ліквідують. Адже вони більше не проводитимуть конкурси на право оренди майна.

4. Замість конкурсу проходитиме електронний аукціон в системі ProZorro.Продажі. Усі документи для участі в аукціоні учасники подають, завантаживши електронні копії в особистому кабінеті. Потенційним орендарям не потрібно подавати пакети документів для оцінки чиновниками їх «повноти і правильності».

5. Чиновники втрачають право вивчати документи потенційних орендарів і приймати рішення про недопуск їх до участі в аукціоні. Усі без винятку потенційні орендарі, які виконали всі необхідні вимоги, отримають право участі в електронних аукціонах щодо оренди державного або комунального майна.

6. Отримати майно поза конкурсом або аукціоном буде складніше. Якщо процедуру передачі майна поза конкурсом розпочали за старими правилами, але на 01.02.2020 рішення про передачу майна не прийнято, усі попередні дії втрачають юридичну силу. Після 01.02.2020 потенційні орендарі майна, які мали право на його отримання без конкурсу відповідно до старих правил, повинні відповідати новим вимогам.

7. Втрачають право отримати майно без аукціону:

  • громадські організації ветеранів для діяльності іншої, ніж для розміщення реабілітаційних установ для ветеранів;
  • громадські організації осіб з інвалідністю;
  • підприємства у сфері культури і мистецтв приватної форми власності.

Ті громадські організації, які зберігають таке право (наприклад, громадські організації у сфері культури і мистецтв) повинні надати додаткові документи, щоб отримати майно без аукціону за переліком, що затверджує постанова КМУ.

8. Чиновники втрачають право вимагати від потенційних орендарів за власний кошт проводити ринкову оцінку майна, яке планують передати в оренду. Якщо залишкова балансова вартість майна перевищує 10% його первісної вартості, майно виставляють на аукціон за цією залишковою вартістю. Ринкову вартість майна визначить попит на це майно з боку потенційних орендарів. Якщо залишкова вартість майна менша ніж 10% його первісної вартості, переоцінку такого майна має провести балансоутримувач. А він не має права перекладати цей обов’язок на потенційних орендарів.

9. Посадові особи орендодавця втрачають право обмежувати цільове призначення, за якими підприємці можуть використовувати вакантне майно. Виняток: майно освітнього, медичного, соціально-культурного або спортивного призначення. Тож переможець аукціону зможе використовувати майно за будь-яким не забороненим законодавством цільовим призначенням на власний розсуд.

10. Мінімальний строк оренди державного або комунального майна — 5 років. Якщо договір оренди строком на 5 років або менше уклали за результатами аукціону в Prozorro.Продажі, такий договір не потрібно нотаріально посвідчувати.

11. Допоки КМУ не затвердить перелік соціально важливих послуг, договори оренди держмайна продовжитимуться за правилами, які існували до 01.02.2020, тобто без проведення аукціону. Надалі ж лише на відкритих аукціонах в Prozorro.Продажі продовжуватимуть договори оренди держмайна, які продовжують не вперше або які продовжують вперше, якщо строк оренди за такими договорами перевищує 5 років.

12. Орендарі, які мають право на отримання майна без аукціону за новими правилами, а також орендарі, які надають соціально важливі послуги відповідно до переліку, затвердженого КМУ, зможуть продовжувати договори оренди держмайна без аукціону.

13. Чинні орендарі матимуть переважне право продовжити свої договори, якщо вони візьмуть участь в аукціоні і запропонують ту саму суму, яку пропонуватиме за оренду майна інший потенційний орендар. Інший потенційний орендар, який запропонував більше, ніж може сплатити чинний орендар, повинен до моменту укладання нового договору оренди, компенсувати чинному орендарю вартість невід’ємних поліпшень, які той зробив на об’єкті оренди.

Джерело: офіційний сайт Фонду державного майна України

передплата журнал для бухгалтерів

Статті за темою

Усі статті за темою

Як реєструвати договори в органах Казначейства в умовах воєнного стану

Укласти договір про закупівлю – це пів справи, аби його виконати за кошти державного чи місцевого бюджету – обов’язково потрібно зареєструвати взяття відповідного бюджетного зобов’язання. Розберемо окремі нюанси укладення договорів та дамо поради для реєстрації зобов’язань за ними відповідно до законодавства, що діє наразі.
4778

Оренда комунального та державного майна в Україні

Процедура оренди державного та комунального майна 2024 для держорганів, ОМС, бюджетних установ регламентована різними нормативно-правовими актами. Розглянемо чим керуватись при передачі в оренду державного чи комунального майна.
1495

Закупівля послуг з поточного ремонту: які нюанси врахувати

Час від часу у замовника виникає потреба в проведенні поточного ремонту, і для цього він має за законодавством провести закупівлю товарів й послуг. Поточний ремонт як предмет закупівлі належить до послуг, а для закупівлі послуг закупівельне законодавство встановлює свої вимоги. І самому розібратися з ними іноді замовнику не під силу. Допоможемо йому в цьому.
5951

ТОП-3 способи визначення та призначення уповноваженої особи

Закон про публічні закупівлі передбачає три способи призначення уповноваженої особи, яка буде відповідальною за організацію та проведення закупівель в установі. Який спосіб обрати та на що при цьому звернути увагу детальніше в публікації.
4765

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді