Пошук по Класифікатору професій
НАЗК провело стратегічний аналіз корупційних ризиків у діяльності військово-лікарських комісій (ВЛК) Збройних Сил України (ЗСУ) на виконання п. 5 рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30.08.2023 «Про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України», введеного в дію Указом Президента України від 12.09.2023 № 576/2023.
У дослідженні проаналізовано статистичні дані обласних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки щодо діяльності ВЛК з 2021 року до вересня 2023 року. Також виокремлено джерела корупційних ризиків та ідентифіковано топ-20 найпоширеніших.
Джерела корупційних ризиків у діяльності ВЛК
- індивідуальна недоброчесність голови та членів ВЛК;
- недосконале правове регулювання діяльності органів ВЛЕ та проведення ВЛЕ;
- використання різних підходів до проведення службових розслідувань та нарахування виплат;
- надмірні дискреційні повноваження членів та голови ВЛК при проведенні медичних оглядів;
- надмірні дискреційні повноваження керівника ТЦК та СП, начальника закладу охорони здоров’я (установи) при формуванні персонального складу ВЛК;
- неналежне матеріально-технічне забезпечення діяльності ВЛК;
- низький рівень оплати праці цивільних та військових лікарів, що здійснюють ВЛЕ;
- нечіткий порядок досудового оскарження постанов ВЛК;
- уповільнення процесу цифровізації діяльності ВЛК;
- формування мереж корупційних зв’язків на основі існуючих формальних інституційних та функціональних взаємодій лікарів, ВЛК, МСЕК та інших органів;
- недостатній рівень поінформованості військовозобов’язаних та військовослужбовців щодо своїх прав та можливостей отримання послуг без корупції.
Крім того, НАЗК розробило рекомендації щодо усунення та/або мінімізації ідентифікованих корупційних ризиків, що забезпечить зміцнення гарантій дотримання прав призовників, військовослужбовців і військовозобов’язаних шляхом удосконалення діяльності ВЛК. Результати дослідження будуть надіслані для відповідного реагування суб’єктам, відповідальним за мінімізацію/усунення корупційних ризиків, та Президентові України.
НАЗК наголошує, що лише активна позиція Міноборони та МОЗ щодо виконання наданих рекомендацій дасть змогу мінімізувати ідентифіковані корупційні ризики, сприятиме виконанню вимог щодо несумісності корупційних практик у діяльності ВЛК та зменшить навантаження на правоохоронну та судову системи.
Джерело: офіційний сайт НАЗК