Як будуть оплачувати працю вчителів у школах із малою кількістю учнів

Розʼяснення МОН щодо рішення Уряду про зміни у фінансуванні оплати праці вчителів шкіл із малою кількістю учнів із 2025 року.

Як відбуватиметься фінансування шкіл із малою кількістю учнів

Калькулятор індексації зарплати

У чому саме полягає рішення Уряду

З 1 вересня 2025 року вирішено не фінансувати коштом освітньої субвенції заробітну плату вчителів у школах із кількістю учнів менш як 45 осіб, а з 1 вересня 2026 року – менш як 60 осіб. Це рішення не стосується початкових шкіл і діятиме тільки для освіти на рівні 5-11 класів.

Водночас до розрахунку освітньої субвенції кожної громади додано всіх дітей шкільного віку. Тобто громада отримуватиме кошти на навчання всіх дітей, але не зможе витрачати їх на маленькі школи.

Це означає, що місцеві органи самоврядування можуть вирішити:

  • або довозити учнів цих шкіл у найближчу більшу школу,
  • або оплачувати працю вчителів малих шкіл із місцевих бюджетів.

МОН зауважує, що таке рішення з метою поліпшення якості освіти для учнів із сіл в Україні вже ухвалювали. Зокрема, з 1 вересня 2016 року з освітньої субвенції не фінансують школи, у яких навчаються менш як 25 учнів.

Навіщо потрібне це рішення

У школах І-ІІІ ступенів, у яких навчаються менш як 45 учнів, в одному класі вчаться 5-6 учнів, а через брак можливості сформувати клас (мінімум 5 учнів згідно із Законом України «Про повну загальну середню освіту») діти вчаться на індивідуальній формі або в зʼєднаних класах (початкова школа), які обʼєднують дітей різного віку.

Це призводить до того, що:

  • діти не отримують належного рівня взаємодії одне з одним;
  • не навчаються одне в одного;
  • не бачать прикладів для наслідування.

Окрім того, зазвичай такі школи не забезпечені вчителями повною мірою. Також часто вчителі не можуть набрати достатню кількість годин зі свого профільного предмета, щоб отримувати достатню зарплату, тому в таких школах є практика віддавати викладання деяких предметів непрофільним учителям.

Тож рішення Уряду має стимулювати місцеві органи самоврядування довозити дітей у більші школи, які укомплектовані вчителями, технічно забезпечені тощо.

Згідно з міжнародним дослідженням якості освіти PISA-2022, учні із сіл за рівнем навчальних результатів відстають від своїх однолітків із міст на 4,5 роки. Тобто їм потрібно 4,5 роки, щоб мати ті ж знання і навички, що й учні того самого віку з міст.

Подібні результати показує ЗНО (НМТ):

  • минулого року середній бал учнів із сіл з української мови був на понад 6 балів менше, ніж учнів із міст;
  • з математики – на понад 8 балів;
  • з історії України – майже на 3 бали;
  • результати учнів із сіл з інших, предметів на вибір, теж нижчі.

Водночас, показуючи нижчу якість, сільська освіта обходиться державі дорожче. На освіту одного учня із села держава в середньому на рік витрачає 30,4 тисячі гривень, а в місті – 24,4 тисячі гривень. У деяких селах вартість навчання одного учня сягає понад 51 тисячу гривень. Це повʼязано з потребою утримувати й виплачувати зарплату працівникам великої кількості шкіл, у яких навчається мало учнів. Тобто освіта в селах коштує дорожче, але не виправдовує ці кошти якістю.

Що буде з учнями цих шкіл

Місцева влада повинна організувати підвезення дітей до опорної школи. Дітей у таких поїздках має супроводжувати вчитель. Для підвезення дітей держава вже другий рік поспіль виділяє субвенцію на закупівлю автобусів – по 1 мільярду гривень. Минулого року у співфінансуванні з місцевими бюджетами вдалося закупити понад 450 автобусів.

Опорна школа – це школа, у яку привозять дітей із різних населених пунктів на відстані до 30 кілометрів. Вона більша, забезпечена вчителями й краще оснащена. Завдяки більшій наповнюваності класів учитель може організовувати різні формати навчання, як-от проєктну роботу.

Водночас початкові школи, у яких навчаються менш як 45 і менш як 60 учнів, продовжать отримувати державне фінансування. Початкова школа має бути якнайближче до дитини: якщо старші учні можуть подужати дорогу до опорної школи, маленьким дітям це буде складно.

Що буде з учителями цих шкіл

У разі, якщо місцеві органи самоврядування вирішать не фінансувати роботу малокомплектної школи самостійно, можливе працевлаштування вчителів в опорних школах із забезпеченням підвезення.

Чому рішення почне діяти з 1 вересня 2025 року

Зміна мережі шкіл потребує часу на обговорення з громадою, ухвалення рішення і забезпечення підвезення до опорних шкіл. Уряд дає громадам час на те, щоб підготуватися до цього.

Джерело: офіційний сайт МОН

передплата журнал для бухгалтерів

Статті за темою

Усі статті за темою

Зразок наказу про преміювання працівників

За успішне виконання роботи працівник може отримати від установи заохочення у вигляді премії. Підставою для її нарахування є наказ керівника. Для вас — зразок наказу про преміювання працівників.
256187

Індексація зарплати

Які правила для нарахування індексації у 2024 та 2025 роках, як індексувати зарплату протягом 2024 та 2025 років, якщо оклад змінюється та якщо не змінювався – продемонструємо на прикладах та поясненнях від експерта у статті.
68475

Погодинна оплата праці: особливості 2024 року

Як впровадити погодинну оплату праці у 2024 році, які показники необхідні для розрахунку зарплати за такої оплати праці, як бути з мінімалкою та мінімальною базою ЄСВ, як оплачується погодинна викладацька робота? Відповіді – у даному огляді.
105302

Зарплата працівників вищої освіти 2024

Зарплата викладачів 2024: тарифна сітка на 2024 рік з окладами працівників освіти ➤ інші схеми посадових окладів викладачів ➤ доплати і надбавки ➤ погодинна оплата праці працівників вищої освіти➤ приклади нарахування зарплати викладачам
276119

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді