Законопроєкт про підтримку осіб з обмеженою працездатністю варто змінити: ФПУ

Автор
головний редактор порталу «Бухгалтерія для бюджету та ОМС»
ФПУ наголосила на негативних аспектах Законопроєкту № 12209 та зазначила, що його необхідно змінити

Законопроєкт про нові правила підтримки осіб з обмеженою працездатністю варто змінити: ФПУ ⚡️Як заповнити Податковий розрахунок за IV квартал 2024 року

Комітет ВРУ з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів створив робочу групу, щоб опрацювати пропозиції народних депутатів до законопроекту № 12209 і підготувати його до розгляду у другому читанні. Після засідань робочої групи стало очевидно, що основні положення законопроєкту необхідно відкоригувати.

ФПУ повідомляє, що ЗМІ зазвичай позитивно коментують Законопроєкт № 12209. Вони зазначають, законопроєкт забезпечить ефективну підтримку осіб, які частково або повністю втратили працездатність. Також вони наголошують, що законопроєкт створить правові засади, щоб створити умови, за яких особа, яка отримала травмування чи професійне захворювання, може повернути собі працездатність і фінансову незалежність. Якщо ж це неможливо, то таким особам надаватимуть достатню підтримку.

Законопроєктом пропонують запровадити новий вид страхової виплати у зв’язку з проходженням реабілітації відповідно до медичних показань. Її надаватимуть застрахованим особам з першого дня проходження реабілітації до відновлення працездатності або до встановлення стійкого обмеження працездатності, але не довше, ніж протягом одного року. Таку виплату провадитимуть у розмірі 70%-100% заробітку залежно від наявності певної тривалості страхового стажу. Також передбачають, що протягом реабілітації застрахованим особам можуть виплачувати страхову компенсацію потреб при реабілітації. Це може бути компенсація вартості медичних препаратів і виробів, витрат на транспорт, послуги догляду, натуральної допомоги тощо.

Такі пропозиції слушні, питання лише в тому як це відбуватиметься на практиці. Адже змінами до Закону про загальнообов’язкове державне соціальне страхування з 1 січня 2023 року також передбачено, що потерпілі на виробництві мають право на лікування та реабілітацію у сфері охорони здоров’я в ЗОЗ, що проводяться та фінансуються відповідно до вимог законів України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» та «Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я». Розробники цих змін запевняли, що потерпілі нічого не втратять і надалі отримуватимуть ці послуги в повному обсязі, зокрема протезування та інші необхідні соціальні послуги.

У дійсності потерпілі від нещасного випадку за власні кошти нині оплачують більшу частину свого лікування, купують ліки, медичні вироби, мають проблеми з протезуванням, санаторно-курортним лікуванням тощо.

Пропонують змінити підходи до визначення втрати працездатності. Замість раніше діючих МСЕК, ступінь, час настання стійкого обмеження працездатності, строк, на який встановлюється стійке обмеження працездатності, визначатиме орган оцінки працездатності - юрособа публічного права, до основних завдань якої належить реалізація державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції, соціального захисту від безробіття.

Орган оцінки працездатності організовуватиме здійснення оцінки працездатності шляхом закупівлі послуг експертів у сфері оцінки функціонування. Щоб оцінити працездатність, орган оцінки працездатності надаватиме залученому експерту знеособлені дані особи, щодо якої здійснюється оцінка працездатності. На підставі висновку експерта орган оцінки працездатності прийматиме рішення про наявність чи відсутність стійкого обмеження працездатності та його ступінь. Експерти, якими опрацьовують проєкт, зазначають, що існує багато питань практичної реалізації цих змін.

Негативні сторони Законопроєкту № 12209 щодо страхових виплат

У Законі України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» планують прибрати норму про призначення пенсій по інвалідності. Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» хочуть доповнити нормами щодо запровадження щомісячної страхової виплати у зв’язку зі стійким обмеженням працездатності. Тобто замість пенсій по інвалідності призначатимуть щомісячну страхова виплата. Які ж відмінності у призначенні цих двох виплат:

  • пенсії по інвалідності: призначаються залежно від наявності страхового стажу у розмірі: для 1 групи – 100%, 2 групи – 90%, 3 групи – 50% від розміру пенсії за віком і виплачуються в повному розмірі незалежно від того чи працює особа і від отримуваного нею заробітку (доходу). Мінімальний розмір пенсії - 2361грн (з доплатою – 2725 грн), максимальний розмір – 23610 грн, середній розмір пенсії по інвалідності – 4366 грн (на 01.10.2024р.). Після досягнення пенсійного віку особа з інвалідністю може і надалі отримувати пенсію по інвалідності або перейти на пенсію за віком;
  • щомісячна страхова виплата: передбачається для двох категорій осіб – зі стійким повним обмеженням працездатності та зі стійким частковим обмеженням працездатності. Страхова виплата призначатиметься при наявності страхового стажу і за умови що особа працює (крім осіб із стійким повним обмеженням працездатності; осіб, які доглядають за дитиною до досягнення нею трирічного віку; осіб, які здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю та за особою з інвалідністю I групи; здобувачів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої, післядипломної освіти, залучені до будь-яких робіт). Тобто, непрацюючим особам зі стійким частковим обмеженням працездатності страхова виплата не призначатиметься і не виплачуватиметься, а у разі встановлення стійкого часткового обмеження працездатності в період, коли особа не працювала,  для отримання страхової виплати потрібно буде працевлаштуватися.

Щомісячну страхову виплату призначатимуть у розмірах:

  • особам зі стійким повним обмеженням працездатності - у розмірі середньої зарплати цієї особи, скоригованому на відсоток втрати працездатності, встановлений за результатами оцінки працездатності (але не вище середньої зарплати по країні, з якої сплачено страхові внески, за попередній рік (наприклад, за 2023 р. – 14308 грн);
  • особам з стійким частковим обмеженням працездатності - у розмірі різниці між заробітком, який особа отримувала до настання страхового випадку, та заробітком, який особа має після повернення до роботи, але не більше ніж розмір, визначений Кабміном. Щомісячну страхову виплату призначатимуть на увесь строк встановлення стійкого обмеження працездатності та до призначення пенсії за віком, а у разі відсутності права для призначення пенсії за віком, - довічно.

Таким чином, умови призначення і виплати щомісячної страхової виплати гірші порівняно з умовами призначення і виплати пенсій по інвалідності. Розміри щомісячних страхових виплат можуть бути в окремих випадках вищими порівняно з пенсіями по інвалідності, в інших – нижчими або зовсім не виплачуватися (якщо отримуваний заробіток після повернення до роботи на тому ж рівні, що й до настання страхового випадку, або вищий).

Законопроєкт пропонує значні зміни у сфері соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та профзахворювань, їх відобразили в таблиці нижче.

Діючі правові норми

(умови призначення, виплати, розміри)

Пропонують законопроектом

(умови призначення, виплати, розміри)

1

Одноразова страхова виплата потерпілому

у розмірі відповідно до ступеня втрати професійної працездатності, виходячи з розрахунку семи мінімальних заробітних плат

із розрахунку семи мінімальних заробітних плат у розмірі:

  • 100% - особам із стійким повним обмеженням працездатності;
  • 80% - особам із стійким частковим обмеженням працездатності;
  • 30% - якщо потерпілого не визнано особою із стійким обмеженням працездатності.

2

Пенсія по інвалідності

призначається і виплачується на загальних підставах (зазначено вище)

не передбачено

3

Щомісячна страхова виплата потерпілому

У розмірі відповідно до ступеня втрати професійної працездатності та середнього заробітку, який був до ушкодження здоров’я, але не більше як чотири мінімальні заробітні плати.

Мінімальний розмір - у перерахунку на 100 % втрати професійної працездатності не може бути меншим за мінімальну заробітну плату.

Виплата здійснюється в повному розмірі незалежно від того чи продовжує працювати  особа і незалежно від отримуваного нею заробітку (доходу).

  • особам з стійким повним обмеженням працездатності - у розмірі середнього заробітку цієї особи, скоригованого на відсоток втрати працездатності (але не вище середньої заробітної плати по країні, з якої сплачено страхові  внески, за попередній рік);
  • особам з стійким частковим обмеженням працездатності - у розмірі різниці між заробітком, який особа отримувала до настання страхового випадку, та заробітком, який особа має після повернення до роботи, але не більше ніж розмір, визначений Кабінетом Міністрів України.

Виплата призначається і виплачується за умови, що особа працює і з урахуванням отримуваного заробітку (крім осіб з повною втратою працездатності та ще деяких категорій осіб).

4

Одноразова страхова виплата у разі смерті потерпілого

  • одноразова виплата сім’ї у сумі, що дорівнює сорока розмірам мінімальної заробітної плати;
  • одноразова виплата кожній особі, яка мала право на одержання утримання від потерпілого, а також його дитині, яка народилася протягом не більш як десятимісячного строку після смерті потерпілого, у сумі, що дорівнює восьми розмірам мінімальної заробітної плати.
  • без змін, одноразова виплата сім’ї у сумі, що дорівнює сорока розмірам мінімальної заробітної плати;
  • одноразова виплата кожній особі, яка мала право на одержання утримання від потерпілого, а також його дитині, яка народилася протягом не більш як десятимісячного строку після смерті потерпілого, у сумі, що дорівнює восьми розмірам мінімальної заробітної плати.

5

Пенсія по втраті годувальника

у розмірі 50% пенсії за віком на одного непрацездатного члена сім’ї, 100% пенсії за віком - на двох і більше членів сім’ї

без змін, у розмірі 50% пенсії за віком на одного непрацездатного члена сім’ї, 100% пенсії за віком - на двох і більше членів сім’ї

6

Щомісячна страхова виплата непрацездатним членам сім’ї у разі смерті потерпілого

Сума страхових виплат кожній особі, яка має на це право, визначається шляхом ділення частини заробітної плати потерпілого, що припадає на зазначених осіб, на кількість таких осіб. Максимальний розмір не може перевищувати сім розмірів мінімальної заробітної плати.

не передбачено

7

Допомога на поховання

у разі смерті потерпілого від нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання витрати на його поховання несе уповноважений орган управління у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (нині не більше ніж 10 406 грн)

пропонується виплачувати допомогу на поховання у порядку і в розмірі, встановленому для виплати допомоги у разі смерті застрахованої особи (нині така  допомога виплачується у розмірі  4100 грн)

8

Інші страхові видатки

  • у соціальному страхуванні від нещасних випадків на виробництві для потерпілих осіб передбачено здійснення страхових витрат на професійну реабілітацію та соціальну допомогу; збереження середнього заробітку у разі тимчасового переведення на легшу, нижчеоплачувану роботу; здійснення щомісячних страхових виплат у разі проходження професійного навчання або перекваліфікації;
  • забезпечення допоміжними засобами реабілітації, необхідними під час професійного навчання чи перекваліфікації; забезпечення протезуванням, ортезуванням, допоміжними засобами реабілітації, медичними виробами; надання компенсації витрат на проїзд до місця та/або реабілітації і у зворотному напрямку (у т. ч. супроводжуючим особам).
  • відповідні чинні норми вилучаються. Проте у загальній частині розділу 2 (права та обов’язки застрахованих осіб)  передбачено, що застрахована особа має право на  послуги з реабілітації, у тому числі у сфері охорони здоров’я, що надаються відповідно до вимог Закону України «Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я», забезпечення допоміжними засобами реабілітації;
  • збереження робочого місця під час реабілітації. Також передбачається, що протягом періоду реабілітації застрахованим особам може сплачуватись страхова компенсація потреб при реабілітації, зокрема у вигляді компенсації вартості медичних препаратів і виробів, витрат на транспорт, послуги догляду, натуральної допомоги тощо.

Проте виникає питання як на практиці будуть реалізовуватися зазначені зміни.

9

Обчислення стажу роботи

час перебування на інвалідності у зв’язку з нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням зараховується до стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах

період отримання щомісячної страхової виплати у зв’язку зі стійким обмеженням працездатності відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування», право на яку виникло у зв’язку з нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням, включається до страхового стажу

(не передбачено зарахування цього періоду до пільгового стажу)

Варто зазначити, що зміни, що пропонують законопроєкт, застосовуватимуть лише щодо нових страхових випадків, які настануть після набрання чинності даним законопроектом. Ті особи, які отримують страхові виплати та інше забезпечення за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням відповідно до чинного на сьогодні законодавства, будуть і надалі отримувати такі виплати (забезпечення).

За наслідками обговорення проєкту в комітеті ВРУ з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, Мінсоцполітики здійснює доопрацювання його норм, після чого відповідні пропозиції будуть внесені для їх опрацювання робочою групою при зазначеному Комітеті. 

Нещодавно відбулися зустрічі представників ФПУ з авторами законопроекту, під час яких Мінсоцполітики надали інформацію стосовно норм законопроекту № 12209 і його доопрацювання, а профспілки надали зауваження і пропозиції щодо запропонованих змін.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Прожитковий мінімум 2025

Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом. Цю гарантію закріплено у частини третій статті 46 Конституції України. Розглянемо що ж собою являє такий показник як прожитковий мінімум 2025 року, розмір якого визнає Держбюджет-2025
10856

Страховий стаж: як обчислити і коли враховувати

Дані про страховий стаж потрібні бухгалтеру у низці випадків, наприклад нарахуванні лікарняних, декретних, пенсій та інших соцвиплат. У консультації – про те, як дізнатися про страховий стаж, як він розраховується бухгалтером у тих чи інших ситуаціях.
57392

Соціальні стандарти 2024

Державні соціальні стандарти – це встановлені соціальні норми і нормативи або їх комплекс, на базі яких визначають рівні основних державних соціальних гарантій, таких як мінімальні розміри оплати праці, доходів громадян, пенсійного забезпечення, соціальної допомоги, розміри інших видів соціальних виплат, які забезпечують рівень життя не нижчий від прожиткового мінімуму.
6422

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді