Що потрібно знати публічним службовцям про суміщення та сумісництво
Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води
Оплата праці держслужбовців — 2025
Публічним службовцям заборонено:
- Займатися підприємницькою діяльністю.
- Займатися іншою оплачуваною діяльністю.
- Входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку (ч. 1 ст 25 Закону «Про запобігання корупції» (далі – Закон)).
НАЗК зауважує, пам’ятати про вказані обмеження особливо важливо особам, які вперше чи після перерви обираються/призначаються на посади, пов’язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування.
Такі особи зобов’язані:
- не пізніше 15 робочих днів з дня призначення (обрання) на посаду здійснити дії, спрямовані на припинення:
- підприємницької діяльності; та
- припинення їх повноважень у складі правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку.
Недотримання цих вимог є правопорушенням, пов’язаним з корупцією і може призвести до:
- дисциплінарної відповідальності – у випадку неприпинення підприємницької діяльності із внесенням відповідних відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань;
- адміністративної відповідальності, передбаченої ст. 172-4 КУпАП «Порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності» – у випадку здійснення підприємницької чи іншої оплачуваної діяльності, входження до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку.
Важливо:
- Входження до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку, є правопорушенням незалежно від отримання/неотримання посадовцем оплати за перебування у складі такого органу.
- За умови дотримання вимог ст. 36 Закону «Про запобігання корупції», входження публічного службовця до складу засновників/учасників господарського товариства не підпадає під дію обмеження, передбаченого ч. 1 ст. 25 Закону, тобто є законним.
- Сам факт реєстрації публічного службовця фізичною особою-підприємцем, адвокатом, приватним виконавцем, іншою особою, що надає публічні послуги, не свідчить про фактичне здійснення нею цієї діяльності та, відповідно, вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 172-4 КУпАП.
Зазначені обмеження не поширюються на:
- депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад (крім тих, які здійснюють свої повноваження у відповідній раді на постійній основі);
- присяжних;
- помічників-консультантів народних депутатів України;
- працівників секретаріатів Голови Верховної Ради України, Першого заступника Голови Верховної Ради України та заступника Голови Верховної Ради України;
- працівників секретаріатів депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді України;
- працівників патронатних служб у державних органах;
- деяких інших публічних службовців.
Деталізовані роз’яснення щодо застосування зазначених обмежень викладено НАЗК у:
- розділі 9; та
- розділі 10 Методичних рекомендацій щодо застосування окремих положень Закону «Про запобігання корупції» стосовно запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання обмежень щодо запобігання корупції.
Джерело: офіційний сайт НАЗК