Що потрібно знати публічним службовцям про суміщення та сумісництво

Автор
редактор стрічки новин порталу «Бухгалтерія для бюджету та ОМС»
Публічна служба передбачає низку обмежень, зокрема щодо можливості займатися іншими видами оплачуваної діяльності. Вони спрямовані на запобігання конфлікту інтересів та забезпечення прозорості у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування

Що потрібно знати публічним службовцям про суміщення та сумісництво

Оплата праці держслужбовців — 2025

Публічним службовцям заборонено:

  1. Займатися підприємницькою діяльністю.
  2. Займатися іншою оплачуваною діяльністю.
  3. Входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку (ч. 1 ст 25 Закону «Про запобігання корупції» (далі – Закон)).

НАЗК зауважує, пам’ятати про вказані обмеження особливо важливо особам, які вперше чи після перерви обираються/призначаються на посади, пов’язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування

Такі особи зобов’язані:

  • не пізніше 15 робочих днів з дня призначення (обрання) на посаду здійснити дії, спрямовані на припинення:
  • підприємницької діяльності; та
  • припинення їх повноважень у складі правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку.

Недотримання цих вимог є правопорушенням, пов’язаним з корупцією і може призвести до

  • дисциплінарної відповідальності – у випадку неприпинення підприємницької діяльності із внесенням відповідних відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань; 
  • адміністративної відповідальності, передбаченої ст. 172-4 КУпАП «Порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності» – у випадку здійснення підприємницької чи іншої оплачуваної діяльності, входження до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку.

Важливо:

  1. Входження до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку, є правопорушенням незалежно від отримання/неотримання посадовцем оплати за перебування у складі такого органу.
  2. За умови дотримання вимог ст. 36 Закону «Про запобігання корупції», входження публічного службовця до складу засновників/учасників господарського товариства не підпадає під дію обмеження, передбаченого ч. 1 ст. 25 Закону, тобто є законним.
  3. Сам факт реєстрації публічного службовця фізичною особою-підприємцем, адвокатом, приватним виконавцем, іншою особою, що надає публічні послуги, не свідчить про фактичне здійснення нею цієї діяльності та, відповідно, вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 172-4 КУпАП. 

Зазначені обмеження не поширюються на:

  • депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад (крім тих, які здійснюють свої повноваження у відповідній раді на постійній основі);
  • присяжних;
  • помічників-консультантів народних депутатів України;
  • працівників секретаріатів Голови Верховної Ради України, Першого заступника Голови Верховної Ради України та заступника Голови Верховної Ради України;
  • працівників секретаріатів депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді України;
  • працівників патронатних служб у державних органах;
  • деяких інших публічних службовців.

Деталізовані роз’яснення щодо застосування зазначених обмежень викладено НАЗК у:

  • розділі 9; та
  • розділі 10 Методичних рекомендацій щодо застосування окремих положень Закону «Про запобігання корупції» стосовно запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання обмежень щодо запобігання корупції.

Джерело: офіційний сайт НАЗК

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Електронна декларація – заповнення

Детальний алгоритм заповнення оновленої електронної декларації – у статті. Розділ за розділом без помилок разом із порадами від експерта.
77016

Чи проводити щорічну оцінку в ОМС

Чи проводиться зараз щорічна оцінка виконання посадовців ОМС? Чи заміняє атестація щорічну оцінку? Ці та інші пов’язані питання – в консультації
18455

Дистанційна робота в держорганах, ОМС, бюджетних установах

Держслужбовці та працівники держорганів, ОМС, бюджетних установ мають право працювати дистанційно за умови наявності організаційних і технічних можливостей для виконання посадових обов’язків. Розглянемо чим потрібно керуватись та що зробити для впровадження дистанційної роботи.
22058

Благодійна допомога ОМС

Стаття присвячена питанню законного способу отримання благодійної допомоги органами місцевого самоврядування
13872

Зарплата держслужбовців 2025

Оплата праці за посадами державної служби 2025 року обмежується розміром та кількістю виплат згідно з Держбюджетом-2025. Розглянемо детальніше якою буде зарплата держслужбовців у 2025 році та які схеми посадових окладів використовувати у 2025 році
35323

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді