У Парламенті готують зміни до Конституції України в частині децентралізації влади

Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, 01 грудня 2021 року, опублікував на сайті Верховної Ради України Спільне комюніке «Про зміни до Конституції України в частині децентралізації влади».

У Парламенті готують зміни до Конституції України в частині децентралізації влади


Спільне комюніке

Завершено півторарічний цикл позапарламентських публічних консультацій щодо змін до Конституції України в частині децентралізації за участі представників органів місцевого самоврядування та їхніх всеукраїнських асоціацій: Асоціації міст України, Української асоціації районних та обласних рад, Всеукраїнської асоціації громад, Всеукраїнської асоціації об’єднаних територіальних громад, а також представників Офісу Президента України, Міністерства розвитку громад і територій України і Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.

Під час цих консультацій відбувся національний тур регіонами України, в якому взяли участь 1088 делегатів від асоціацій місцевого самоврядування та територіальних органів виконавчої влади, представників громадськості і європейських проектів міжнародної технічної підтримки, після чого було проведено 35 раундів перемовин із представниками всеукраїнських асоціацій місцевого самоврядування.

Перемовини з представниками всеукраїнських асоціацій місцевого самоврядування відбувались у закритому режимі з незалежною фасилітацією для того, щоб сформувати простір довіри і партнерства та забезпечити свободу висловлювань.

Зазначені перемовини також були доповнені публічними онлайн-обговореннями неконсенсусних питань із залученням профільних експертів.

Сторони консультацій засвідчують, що кожен з учасників мав змогу донести свою позицію щодо бачення необхідних змін. Кожну з таких позицій уважно вивчали й обговорювали. До аналізу були залучені спеціалісти з питань місцевого самоврядування країн Євросоюзу, вони взяли участь в експертних подіях загальною тривалістю 10 годин.

Консультації були спрямовані на пошук консенсусних формулювань для кожної норми Конституції, проте залишились питання, консенсус у яких не було знайдено — такі питання потребують ухвалення рішень на наступних етапах доопрацювання тексту. Водночас, за спільною домовленістю, сторони консультацій і далі будуть в конструктивному форматі публічно відстоювати свої позиції з питань, які не стали консенсусними, або якщо норми, визнані консенсусними, буде запропоновано переглянути. Також учасники консультацій будуть мати можливість доносити свою позицію на всіх наступних етапах доопрацювання тексту змін до Конституції України в частині децентралізації.

Сторони консультацій засвідчують, що консультації відбулись в атмосфері взаємної поваги, і закликають всіх учасників подальших процесів до конструктивного ставлення до результатів цих консультацій.

Сторони консультацій засвідчують своє незмінне прагнення докласти всіх можливих зусиль до повноцінної реалізації принципів Європейської хартії місцевого самоврядування в Конституції України і закликають до цього всіх, від кого залежить подальше просування проекту.

Спільне комюніке підтримали - Офіс Президента України, Комітет організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Міністерство розвитку громад та територій, Асоціація міст України, Українська асоціація районних та обласних рад, Всеукраїнська асоціація громад, Всеукраїнська асоціація об’єднаних територіальних громад.

Зміни до Конституції стисло

  1. Адміністративно-територіальний устрій

Повноцінно впроваджується принцип децентралізації влади. ОТГ конституційно стають громадами. З’являються принципи субсидіарності, повсюдності місцевого самоврядування і сталого розвитку. Змінюються назви адміністративнотериторіальних одиниць та областей (остаточне рішення щодо назв будуть ухвалювати народні депутати). Київ і Севастополь залишаються окремими регіонами, але можна буде обрати іншу модель на рівні закону.

  1. Місцеве самоврядування

Громада об’єднує мешканців, які проживають на її території. Місцеве самоврядування стає одночасно правом та спроможністю громади і реалізується через органи громади або безпосередньо на місцевих виборах та референдумах. Голова громади, за моделлю країн ЄС, стає органом місцевого самоврядування, що дозволяє відмовитись від державного нагляду за найманими посадовими особами. Реалізується розділення повноважень між радою та головою громади і модель «сильний голова громади» — він веде засідання ради громади, самостійно формує виконавчий орган громади та обирає, кому делегувати право підпису. Повітові й обласні ради громад тепер представляють не інтереси мешканців, а спільні інтереси громад і мають власні виконавчі органи замість місцевих державних адміністрацій. Держава займається тільки адміністративним наглядом. Чи будуть існувати повітові ради, мають вирішити народні депутати. Громади мають право на співробітництво, можуть створюватись агломерації та інші форми об’єднань. Держава проводить консультації з громадами і всеукраїнськими асоціаціями місцевого самоврядування.

  1. Місцеві вибори

Строк каденції місцевої влади — 5 років. Вибори в жовтні. З судимістю обиратися заборонено. Позачергові вибори призначає не Верховна Рада, а Центральна виборча комісія невідкладно. В повітових і обласних радах громад забезпечується представництво громад.

  1. Матеріально-фінансова основа

Місцеве самоврядування отримує право на достатні фінансові ресурси, якими воно може вільно розпоряджатися. Делеговані державою повноваження повністю забезпечуються фінансами. Фінансові ресурси мають бути співмірні з повноваженнями, а зміна компетенції супроводжується змінами фінансування. Витрати місцевого самоврядування, спричинені рішеннями держави, компенсуються.

  1. Права та повноваження місцевого самоврядування

Громади отримують головне право в реформі децентралізації: на власний розсуд вирішувати місцеві питання, рішення яких не доручено державою іншим органам. Держава може делегувати місцевому самоврядуванню повноваження для спеціальних цілей, а громади можуть пристосовувати свою діяльність до місцевих 9 умов. Повітові й обласні ради громад є допоміжними і займаються спільними інтересами громад. Чи будуть існувати повітові ради, мають вирішити народні депутати.

  1. Акти місцевого самоврядування, нагляд за законністю

Акти місцевого самоврядування є обов’язковими на території. Префект оскаржує незаконні акти в суді. Адміністративний нагляд діє за принципами співмірності та рівності санкцій за однакові порушення. Якщо Конституційний Суд визнає, що акт місцевого самоврядування порушує Конституцію в частині суверенітету та територіальної цілісності, проводяться перевибори.

  1. Виконавча влада на місцевому рівні

Префект є державним службовцем, він обирається на конкурсних засадах. Строк каденції префекта — 3 роки. Префект забезпечує проведення консультацій органів державної влади з місцевим самоврядуванням, здійснює адміністративний нагляд за територіальними органами ЦОВВ та актами місцевого самоврядування. Порядок призначення і підпорядкування префекта мають визначити народні депутати.

  1. Перехідні положення

Технічні перехідні положення. Перевибори не проводяться.

Опис змін до Конституції України в частині децентралізації влади можна переглянути за посиланням: http://komsamovr.rada.gov.ua/uploads/documents/42960.pdf

Проект Закону про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади) № 2598 від 13.12.2019 розміщено на офіційному порталі Верховної Ради України.

Джерело: Верховна Рада України

УВАГА!

Бути у курсі подій та законодавчих оновлень стало ще легше! Підписуйтесь на наш Telegram або FB та читайте важливі новини від порталу "Бюджетник" першими.

вебінар про перевірки ревізорів

Статті за темою

Усі статті за темою

Облік витрат за договорами надання послуг в ОМС

Надання й отримання послуг – це повсякденність будь-якої бюджетної установи. Не виняток і органи місцевого самоврядування (ОМС). Як обліковувати витрати на послуги, зокрема за цивільно-правовими договорами – у даному огляді.
3483

Документальне оформлення підсумованого обліку робочого часу

Досить поширені ситуації, коли з огляду на режим роботи та процеси в установі неможливо встановити звичайний 8-годинний робочий час. У цьому випадку на допомогу приходить підсумований облік робочого часу. Що це означає, де застосовується та як правильно здійснити документальне оформлення – читайте далі у статті.
13845

Переведення працівника на інше підприємство

Переведення працівника на інше підприємство стало більш простішою процедурою, а все тому, що у працівника забрали право переносити дні заробленої щорічної відпустки до іншого роботодавця.
14875

Облік витрат за соціальними внесками в ОМС

За якими виплатами ОМС має нараховувати соціальні внески, серед яких ЄСВ і пенсійний збір? Мінімальні та максимальні розміри ЄСВ, загальні правила нарахування й бухгалтерські проведення для обліку витрат ОМС за соціальними внесками – все це у консультації.
2942

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді