Як замінити складові об’єкта основних засобів, що вийшли з ладу

1786

Запитання

На балансі бюджетної установи у складі основних засобів перебуває звуковий комплекс: дві колонки, підсилювач і мікшер. Обидві колонки вийшли з ладу і не підлягають ремонту. Чи можна їх списати? Якщо так, то як відобразити це в обліку?

Відповідь

У разі виходу з ладу складових об’єкта основного засобу установа має, зокрема, відремонтувати цей об’єкт (лист Мінфіну від 11.04.2016 № 31-11420-07-10/10433; далі — лист № 10433). Адже Порядок списання об’єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 08.11.2007 № 1314, не передбачає списання об’єктів основних засобів з метою розукомплектування.

Організація роботи бухгалтерської служби - спробувати БЕЗПЛАТНО

Заміну колонок, які є складовими звукового комплексу, можна розглядати як ремонт. Адже основна мета ремонту — відновити та підтримати працездатність звукового обладнання як об’єкта основних засобів, а не підвищити рівень первісно визнаної продуктивності.

Тож витрати на придбання і встановлення нових, таких самих за характеристиками колонок, віднесіть на витрати відповідного звітного періоду. На це вказують пункт 2 розділу ІІІ НП(С)БОДС 121 «Основні засоби», затвердженого наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202 (далі — Стандарт 121), та пункт 4 розділу VI Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11 (далі — Методрекомендації).

Якщо ви заміните колонки на більш сучасні, це слід розглядати як поліпшення об’єкта основних засобів. Адже їх заміна передбачає підвищення техніко-економічних характеристик усього комплексу, тобто збільшення майбутніх економічних вигід від його використання та/або збільшення строку корисного використання об’єкта. Такі витрати відносьте на збільшення первісної вартості звукового комплексу (п. 1 розд. ІІ Стандарту 121, п. 3 розд. VI Методрекомендацій).

Отже, колонки, придбані для заміни несправних, є запасними частинами. Тож оприбуткуйте їх на субрахунок 1515 «Запасні частини». Після підключення колонок до звукового комплексу їх вартість спишіть залежно від моделі:

  • аналогічної — на фактичні витрати,
  • більш сучасної — на дооцінку звукового комплексу обладнання.

Старі, тобто вилучені під час ремонту, колонки оприбуткуйте як утиль на субрахунок 1518 «Інші виробничі запаси». А у разі їх заміни активними тут обліковуйте і списаний разом із ними підсилювач.

Як замінити складові об’єкта основних засобів, що вийшли з ладу
АЛЛА ВОЛОВЕНКО,експерт Експертус Головбух
01.01.2021 набрав чинності Наказ № 432 «Про внесення зміни до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби»». Маєте знати, як правильно встановити вартісний критерій для «малоцінки»? Чи буде такий критерій об’єктом облікової політики установи? Чому головним розпорядникам слід визначити власні критерії визнання?

Статичний блок для запитань-відповідей

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Облік внесків до статутного капіталу комунальних підприємств ОТГ

Облік внесків до статутного капіталу КП — що буде в обліку та фінансовій звітності, як обліковується вартість внеску на дату його здійснення та на дату балансу. Ці та інші питання — у даному огляді
36547

Як вести касові операції: практичні поради

Попри активне використання безготівкових розрахунків, касові операції залишаються актуальними для бюджетних установ. Розглянемо, як вести касу в 2025 році: які форми застосовувати, як правильно оприбутковувати готівку, які документи оформлювати та які граничні суми встановлені для розрахунків готівкою.
12819

Первинні документи: як скласти без помилок

Первинні документи — це підстава відображати господарські операції в обліку. Які ж вимоги до складання первинних документів та їх взаємозв’язок з фінансовою звітністю — розповідаємо в консультації
67660