Облік нематеріальних активів у бюджетних установах
Що таке нематеріальні активи
Визначення та критерії нематеріальних активів для обліку в бюджетних установах можна знайти в НПСБОДС 122 «Нематеріальні активи» та Методичних рекомендаціях з бухгалтерського обліку нематеріальних активів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11 (далі – Методрекомендації № 11).
Інвентаризація-2024: відповіді на гарячі запитання
Нематеріальний актив – немонетарний актив, який не має матеріальної форми та може бути ідентифікований. Критерії визнання даного активу наведено у таблиці нижче.
ОСНОВНІ, БУХГАЛТЕРСЬКІ КРИТЕРІЇ ВИЗНАННЯ НЕМАТЕРІАЛЬНОГО АКТИВУ: | ||
ідентифікованість (п. 1 розд. ІІ НП(С)БОДС 122) | немонетарність (п. 4 розд. І НП(С)БОДС 122) | нематеріальність і відповідність критеріям визнання активу (виходячи з визначення активу у Законі про бухоблік) |
може бути виділений чи відокремлений від інших активів | не є грошима, їхніми еквівалентами чи дебіторською заборгованістю у фіксованій (визначеній) сумі грошей | не маючи матеріальної форми може приносити економічні вигоди від використання, що контролюються організацією |
Виходить, якщо актив (наприклад, придбана комп’ютерна програма чи ліцензія на її використання) відділений від інших активів з метою використання у діяльності установи, то він уже є нематеріальним? Ні. Методрекомендації № 11 вводять додаткові критерії, фактично ототожнюючи нематеріальні активи та майнові права на результати інтелектуальної діяльності. І такі критерії відсутні в НП(С)БОДС 122. Назвемо їх додатковими або правовими (див. таблицю нижче).
ДОДАТКОВІ, ПРАВОВІ КРИТЕРІЇ ВИЗНАННЯ НЕМАТЕРІАЛЬНОГО АКТИВУ: | |||||
1. Наявність виключних майнових прав після відчуження активу від колишніх власників, при чому всіх 3-х одночасно (ч. 2 п. 4 розділу ІІ Методрекомендацій № 11, п. 4 Рекомендацій ДКУ*): | |||||
володіння | користування | розпорядження | |||
2. Для взяття на облік нематеріальні активи повинні бути закінченими та засвідченими відповідними документами (даний перелік не є вичерпним, ч. 1 Методрекомендацій № 11, п. 4 Рекомендацій ДКУ, НСО 4**): | |||||
патент | сертифікат | ліцензія, ліцензійний договір | договір про передання виключних прав інтелектуальної власності | свідоцтво | договір про створення за замовленням |
3. Такі об’єкти як комп’ютерні програми, бази даних розглядаються як об’єкти авторського права (твори) (пп. «16» ч. 1 ст. 6 Закону № 2811) | |||||
*Рекомендації ДКСУ – Рекомендації щодо єдиних підходів до придбання та відображення в бухгалтерському обліку бюджетних установ програмного забезпечення, додаток до листа ДКСУ від 17.09.2007 р. № 3.4-04/2055-10882; **НСО 4 – Національний стандарт оцінки № 4 «Оцінка майнових прав інтелектуальної власності», який затверджений постановою КМУ від 03.10.2007 р. № 1185; ***Закон № 2811 – Закон «Про авторське право і суміжні права» від 01.12.2022 р. № 2811 |
Наявність виключних майнових прав (володіння + користування + розпорядження) означає наявність у бюджетної установи права власності на такий нематеріальний об’єкт та можливість розпорядження ним за своєю волею, незалежно від волі інших осіб (п. 4 Рекомендацій ДКУ).
Роз’яснення експерта допоможуть розібратися, коли та як утримувати військовий збір за новою ставкою — 5%.
Приклади нематеріальних активів бюджетних установ
Наведемо приклади тих об’єктів, які підпадають під визначення нематеріального активу за вищенаведеними критеріями, що часто зустрічаються в бюджетних установах:
- комп’ютерна програма, виготовлена власними силами установи (у т. ч. вебсайт, база даних). Щодо вебсайтів, то вони є різновидом програмного забезпечення виходячи з визначення у п. 1.3 наказу Держкомітету зв’язку та інформатизації від 25.11.2002 № 327/225;
- комп’ютерна програма, виготовлена на замовлення установи або придбана з передачею на неї виключних майнових прав, наявний відповідний договір (у т. ч. вебсайт, база даних);
- придбані ліцензії на здійснення певних видів діяльності. Наприклад, надання медичних послуг комунальними неприбутковими закладами. Ліцензії не обов’язково мають бути віддруковані на паперових носіях, а просто існувати як запис в ЄДР;
- зареєстровані патенти, свідоцтва на власні розробки, зокрема, права на винаходи, розробки, корисні моделі, сорти рослин, породи тварин.
Наведений перелік не є вичерпним. Із загальним переліком можливих нематеріальних активів можна ознайомитися у п. 3 Методрекомендацій № 11 та п. 2 розд. ІІ НП(С)БОДС 122.
Нематеріальні активи та витрати на дослідження
У разі самостійного виготовлення нематеріальних активів визначити їхню вартість не просто. Адже у вартість таких активів входить плата за реєстрацію права на ці активи (патент, свідоцтво), витрати, пов’язані зі створенням активу (п. 9 Розділу ІІ Методрекомендацій №11).
Складність у тім, що необхідно довести зв’язок витрат зі створенням нематеріального активу. Крім того, витрати на дослідження не визнаються нематеріальними активами (п. 13 Розд. ІІ Методрекомендацій № 11).
Витратами на дослідження вважаються заплановані дослідження, які проводяться уперше з метою отримання нових наукових та технічних знань (п. 4 НП(С)БОДС 122). Виходить, що головний критерій, який відрізняє витрати на дослідження від витрат на створення нематеріального активу, – це їхня загальність, відсутність прямої прив’язки до певного результату (адже наукового результату може і не бути).
Чітку межу між загальними дослідницькими витратами та створенням, наприклад, нового сорту насіння чи нової хімічної сполуки, провести неможливо. У таких випадках слід відштовхуватися від документації до цих процесів, яка вказує на їхню мету та очікуваний результат (плани, програми наукових досліджень, кошториси і т. п.).
Сучасні вимоги до бухгалтерів бюджетної сфери зростають, і не завжди є час слідкувати за всіма змінами у законодавстві, звітності та ревізії. Вища школа Головбуха підготувала для вас програму, яка допоможе вам стати впевненим експертом, мрією кожного керівника!
Облік комп’ютерних програм
Проблема обліку комп’ютерних програм полягає у правильній класифікації придбаного об’єкта. Найчастіше при придбанні програмного забезпечення установа не отримує виключних прав на нього. Виключні права установа матиме лиш якщо виготовила програму власними силами, використовуючи своїх інженерів-програмістів, або ж їй розробили програму на замовлення.
Установи ж придбавають комп’ютерні програми іншими шляхами:
- придбання ліцензії на їх використання. Програму можна встановити, як правило, на будь-який комп’ютер установи (один чи декілька, кількість може бути обмежена ліцензійними умовами). При цьому не можна тиражувати програму, продавати третім особам. Мова йде про придбання не комп’ютерної програми, а лише права користування нею (невиключне право);
- придбання програми як невіддільної частини основного засобу, його апаратного забезпечення. Наприклад, установа придбаває медичний апарат, скажімо, лінійний прискорювач, і разом з ним іде розроблене під його модель програмне забезпечення, яке не може працювати на інших пристроях. Ще одним прикладом є ОС Windows у так званій ОЕМ-версії, коли вона прив’язана до конкретного комп’ютера й не може бути встановлена на інший. Тут мова йде про виключне право власності лише на основний засіб, але не на програмне забезпечення.
Як же бути в обліку? За Рекомендаціями ДКСУ у разі придбання ліцензії на використання програму взагалі не потрібно обліковувати. Списуйте її у складі витрат як придбання послуг (п. 3 Рекомендацій ДКСУ).
У випадку, якщо придбали програму як невіддільну частину основного засобу, внесіть її у вартість придбаної комп’ютерної техніки, тобто основних засобів (п. 2 Рекомендацій ДКСУ). Цей підхід унормовує й Інструкція щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, яка затверджена наказом Мінфіну від 12.03.2012 р. № 333 (далі – Інструкція № 333). Коди економічної класифікації видатків для різних ситуацій обліку програмного забезпечення наведено в таблиці нижче.
ВИБІР КЕКВ ДЛЯ ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ | |||
Параметр обліку | Облік комп’ютерних програм (у т. ч. вебсайтів, баз даних) за КЕКВ | ||
що придбали | комп’ютерна програма з виключними майновими правами | право користування комп’ютерною програмою на умовах, визначених ліцензією | право користування комп’ютерною програмою, не віддільною від апаратної частини |
віддільність від носія | так | так | ні |
КЕКВ | 3160 «Придбання землі та нематеріальних активів» | 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)» | 3110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування» |
як розглядається програма в Інструкції № 333 | як придбання програмного забезпечення, оплата послуг з його створення | як послуга з технічного обслуговування та адміністрування програмного забезпечення | як придбання оргтехніки, комп’ютерної техніки |
класифікація в обліку | нематеріальний актив | витрати | основний засіб |
Рахунки обліку в розпорядників бюджетних коштів: | |||
номер субрахунку | 1211 | 8013 | 1014 |
назва субрахунку | «Авторське та суміжне з ним права»* | «Матеріальні затрати» | «Машини та обладнання» |
позабалансові рахунки | – | 013 «Орендовані нематеріальні активи розпорядників бюджетних коштів»** | – |
*визначений Рекомендаціями ДКСУ; **про використання позабалансового рахунку в обліку таких програм мова йде у листі Мінфіну від 28.04.2017 р. № 35220-07-24/11842. Облік ведеться за вартістю, яка визначена в договорі |
Отже, придбана комп’ютерна програма може обліковуватися як нематеріальний актив, у складі основного засобу або бути віднесена на витрати бюджетної установи.
Поради експерта допоможуть розібратися, кому й коли виплачувати премії. Убережіться від претензій ревізорів та проведіть виплати без помиок.
Приклади обліку комп’ютерних програм в бюджетних установах
Приклади тих програмних продуктів, які найбільше використовуються в бюджетних установах та потрібний варіант бухгалтерського обліку для них наведені у таблиці нижче.
ТИПОВІ ПРОГРАМНІ ПРОДУКТИ В ОБЛІКУ БЮДЖЕТНОЇ УСТАНОВИ: | ||
нематеріальні активи (об’єкти з виключними майновими правами) | витрати (об’єкти з невиключними майновим правами) | основні засоби (не можна відокремити від апаратної частини) |
|
|
|
Увага: у бюджетних установах нематеріальними активами можуть бути тільки об’єкти з одночасною наявністю 3-х прав: володіння + користування + розпорядження.
Різниця в обліку бюджетних установ та підприємств
У обліку підприємств усі нематеріальні активи у вигляді програмних продуктів з невиключними майновими правами можна визнати нематеріальними активами й обліковувати на субрахунку 127 «Інші нематеріальні активи». Там діє виключно бухгалтерський підхід, де вирішальним критерієм є ідентифікація нематеріального активу.
Визначення ідентифікації у міжнародних стандартах значно ширше, ніж у НП(С)БОДС 122. Так, у п. 12 МСБО 38 йдеться про те, що не обов’язково для визнання нематеріального активу мати виключні майнові права на нього – див. таблицю нижче.
ІДЕНТИФІКОВАНІСТЬ АКТИВУ за МСБО 38* | |
а) можливість бути відокремленим, тобто проданим, переданим, ліцензованим, зданим в оренду, його можна відділити від об’єкта (приблизно те ж саме, що виключні майнові права) | б) виникає внаслідок договірних або інших юридичних прав незалежно від того, чи можуть вони бути передані або відокремлені від суб’єкта господарювання або ж від інших прав і зобов’язань (за описом підходить під невиключні майнові права, наприклад, ліцензію на користування програмним забезпеченням) |
* те ж саме в п. 19 Міжнародного стандарту бухгалтерського обліку у державному секторі 31 «Нематеріальні активи» |
Облік нематеріальних активів: основні правила
Облік нематеріальних активів бюджетних установ у цілому подібний до обліку основних засобів. Виділимо головні правила такого обліку:
- при придбанні нематеріальний актив зараховується за первісною вартістю, яка включає крім ціни придбання також мито й інші витрати, пов’язані з його придбанням та доведенням до експлуатаційного стану. Продаж програмного забезпечення насьогодні оподатковується ПДВ як звичайний товар (звільнення діяло до 01 січня 2023 року, п. 261 підрозд. 2 Перехідних положень ПКУ). При складанні податкової накладної як код УКТ ЗЕД використовуємо умовний код 00502 «програмна продукція» (див. Довідник умовних кодів товарів);
- нематеріальні активи мають свої первинні документи, затверджені наказом Мінфіну від 22.11.2004 р. № 732, серед яких для введення в експлуатацію є відповідний Акт – НА-1, а на вибуття – за формою НА-3;
- нематеріальним активам, як і основним засобам, присвоюються інвентаризаційні номери (використовуються тільки в регістрах бухобліку) та ведеться інвентарна картка НА-2 (п. 15 розд. ІІ Методрекомендацій № 11). Вони беруть участь у процесі інвентаризації (оформляється інвентаризаційний опис за формою НА-4);
- якщо строк корисного використання не визначений, то вони вважаються безстроковими та не підлягають амортизації;
- якщо строк корисного використання визначений, то амортизація здійснюється прямолінійним методом. Конкретних строків амортизації НПСБОДС 122 і Методрекомендації № 11 не містять. Рекомендуємо взяти норму з ПКУ: від 2 до 10 років (пп. 138.3.4 ПКУ). Строк амортизації можна переглядати (п. 8 розд. IV Методрекомендацій № 11);
- нарахування амортизації починається з наступного місяця за місяцем введення в експлуатацію;
- ліквідаційну вартість нематеріальних активів рекомендується прирівнювати до нуля (п. 7 розділу IV НП(С)БОДС 122). Таким чином, амортизація нараховується виключно з первісної вартості.
Проведення з обліку нематеріальних активів
На прикладі придбання програмного забезпечення розглянемо облік нематеріальних активів в бюджетних установах у таблиці нижче.
КОРЕСПОНДЕНЦІЯ РАХУНКІВ З ОБЛІКУ НЕМАТЕРІАЛЬНИХ АКТИВІВ | |||||
№ | Господарська операція | Дт | Кт | Сума, грн | КЕКВ |
Придбання розробленого для установи вебсайту | |||||
1 | отримано кошти на оплату послуг за розробку вебсайту | 2313 | 5411 | 20 000,00 | – |
2 | витрати на створення вебсайту віднесено до капітальних інвестицій в розробку нематеріальних активів | 1313 | 6211 | 2000,00 | – |
3 | сайт введений в експлуатацію | 1213 | 1313 | 20 000,00 | – |
4 | відображено переведення цільового фінансування на внесений капітал розпорядників бюджетних коштів | 5411 | 5111 | 20 000,00 | – |
5 | проведена оплата за послуги з розробки вебсайту | 6211 | 2313 | 20 000,00 | 3160 |
6 | нарахована амортизація вебсайту виходячи зі строку корисного використання 5 років за перший місяць (= 20000 /(5 × 12)) | 8014 | 1413 | 333,33 | – |
7 | наприкінці звітного періоду витрати на амортизацію було віднесено на фінансовий результат | 5511 | 8014 | 333,33 | – |
Придбано пакет офісних програм Microsoft Office | |||||
1 | отримано фінансування на придбання програмного забезпечення | 2313 | 7011 | 15 000,00 | – |
2 | здійснена оплата за придбаний пакет програм | 2117 | 2313 | 15 000,00 | 2240 |
3 | визнано витрати у сумі вартості придбаного програмного забезпечення, так як отримано лише невиключні права на нього (право користування за ліцензією) | 8013 | 2117 | 15 000,00 | – |
4 | наприкінці звітного періоду витрати на придбання програмного забезпечення було віднесено на фінансовий результат | 5511 | 8013 | 15 000,00 | – |
Придбано ноутбук з попередньо установленою ОС Windows (OEM-версія для ноутбука) | |||||
1 | отримано фінансування з бюджету на придбання ноутбука | 2313 | 5411 | 18 000,00 | – |
2 | отримано ноутбук від постачальника з операційною системою вартістю 3000 грн, яка була включена до вартості ноутбука, відображено капітальні інвестиції в основні засоби | 1311 | 6211 | 18 000,00 | – |
3 | сплачено постачальнику | 6211 | 2313 | 18 000,00 | 1014 |
4 | введено ноутбук в експлуатацію як основний засіб | 1014 | 1311 | 18 000,00 | – |
5 | відображено переведення цільового фінансування на внесений капітал розпорядників бюджетних коштів | 5411 | 5111 | 18 000,00 | – |
6 | нарахована амортизація за перший місяць ноутбука виходячи з 5-річного строку корисного використання (= 18 000 / (5 × 12)) | 8014 | 1411 | 300,00 | – |
7 | наприкінці звітного періоду витрати на амортизацію було віднесено на фінансовий результат | 5511 | 8014 | 300,00 | – |
Установі подаровано пакет офісних програм Microsoft Office | |||||
1 | визнана вартість фінансування на придбання програмного забезпечення | 8013 | 2117 | 15 000,00 | – |
2 | відображений дохід від безоплатно отриманого програмного забезпечення | 2117 | 7511 | 15 000,00 | – |
3 | наприкінці звітного періоду витрати на придбання програмного забезпечення було віднесено на фінансовий результат | 5511 | 8013 | 15 000,00 | – |
4 | наприкінці звітного періоду доходи від безоплатно отриманого програмного забезпечення було віднесено на фінансовий результат | 7511 | 5511 | 15 000,00 | – |
Установі подаровано вебсайт від юрособи або ФОП | |||||
1 | відображено вартість безоплатно отриманого нематеріального активу – вебсайту (складені акт приймання-передачі) | 1313 | 2117 | 20 000,00 | – |
2 | введено в експлуатацію вебсайт | 1211 | 1313 | 20 000,00 | – |
3 | відображений дохід від безплатно отриманого права на вебсайт | 2313 | 7511 | 20 000,00 | – |
4 | одночасно збільшено внесений капітал на суму безплатно отриманого вебсайту | 7511 | 5111 | 20 000,00 | – |
5 | відображено касові видатки | 2117 | 2313 | 20 000,00 | 2240 |
6 | нарахована амортизація вебсайту виходячи зі строку корисного використання 5 років за перший місяць (= 20000 /(5 × 12)) | 8114 | 1413 | 333,33 | – |
7 | одночасно у сумі нарахованої амортизації визнаний дохід | 5111 | 7511 | 333,33 | – |
8 | наприкінці звітного періоду витрати на амортизацію було віднесено на фінансовий результат | 5511 | 8114 | 333,33 | – |
9 | визнаний дохід від амортизації віднесено на фінансовий результат | 7511 | 5511 | 333,33 | – |