Бронювання працівників 2025: процедура, документи, звітність

Автор
експерт з податкового обліку Експертус Головбух Цифрового видавництва Експертус, Київ
Кабмін знову підкоригував правила бронювання працівників. Зміни набрали чинності 05.03.2025 року.З 1 грудня 2024 року бронювання працівників здійснюється лише через портал Дія. Зміни зачіпають не лише тих, хто буде бронювати працівників, а й тих, хто це вже зробив, але за старими правилами. Як перебронювати працівників після 28 лютого, які правила бронювання працівників та критерії визначення критично важливих підприємств – у статті експерта.

Постановою від 28.02.2025 № 233 КМУ ухвалив зміни до порядку бронювання військовозобов’заних, щоб спростити цей процес для підприємств і державних органів. Розглянемо, яке воно, бронювання по-новому, далі у статті.

📝 Заповнюємо антикорупційну декларацію

Бронювання працівників на підприємстві з 01.12.2024

Нагадаємо, із 01.12.2024 року набрала чинності нова редакція Порядку бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час, затверджений постановою КМУ від 27.01.2023 № 76 (далі – Порядок № 76). Її Кабмін виклав у постанові КМУ «Деякі питання бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час» від 22.11.2024 № 1332 (далі – Постанова № 1332). Цим документом урядовці також:

  • скасували Порядок № 6503, в якому окремо були встановлені правила бронювання через Дію;
  • змінили критерії, за якими визначають критичний статус для підприємств;
  • скасували паперові форми документів для бронювання (списків, повідомлень, довідок, витягів і звітів).

Основна частина Постанови № 1332 набрала чинності 01.12.2024, деякі норми працювали із 23.11.2024.

Однак на цих змінах Кабмін не зупинився. Маємо чергову Постанову № 233, якою урядовці підкоригували Порядок № 76.

Головні нововведення:

  • Швидке анулювання відстрочок - їх можна скасовувати раз на 5 днів, а не раз на місяць.
  • Урахування мобілізованих - під час розрахунку дозволених обсягів бронювання будуть враховуватися мобілізовані після 18 травня 2024 року.
  • Оновлені підходи до розрахунку зарплати через перехід на щомісячну звітність середню зарплату підприємства розраховуватимуть за останній календарний місяць, а не за квартал.
  • Автоматична перевірка зарплати - Пенсійний фонд та Мінцифри мають протягом місяця налагодити електронний обмін даними для автоматичної перевірки відповідності зарплати працівників (від 20 тис. грн) вимогам бронювання.

Як забронювати працівника

З 01.12.2024 єдиний для всіх спосіб бронювання — за списками в електронній формі засобами Порталу Дія.  Скористатись цим способом можуть лише підприємства, що мають статус:

  • критично важливого для забезпечення потреб ЗСУ, інших військових формувань в особливий період (далі — критично важливе підприємство для ЗСУ);

або

  • критично важливого для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (далі — критично важливе підприємство для економіки).

Якщо підприємство станом на 01.12.2024 мало статус критично важливого, то вона зберігає свою чинність протягом строку, на який надана, але не довше ніж до 31.03.2025. Тож якщо ви критично важливе підприємство для економіки  і хочете забронювати працівників, то спершу оновіть свій статус критичного з урахуванням нових критеріїв Порядку № 76. Забронювати нових працівників зі старою критичністю не вийде.

Важливо: працівники, яких бронював ТЦК відповідно до постанови КМУ від 04.02.2015 №45 «Про затвердження Порядку бронювання військовозобов'язаних за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування та підприємствами, установами і організаціями на період мобілізації та на воєнний час» (вона має гриф ДСК), не втрачають бронювання після 31.03.2025.

Після оновлення критичності підприємство (установа, організація) може бронювати працівників на строк, установлений п. 3 Порядку № 76. Нагадаємо, що строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації не може перевищувати:

  • строку дії контракту (договору) на поставку товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб ЗСУ, інших військових формувань — для військовозобов’язаних, що бронюються критично важливими підприємствами для ЗСУ;
  • 12 місяців — для військовозобов’язаних, що бронюються критично важливими підприємствами для економіки.

Протягом трьох місяців уповноважені органи переглядатимуть відповідність критеріям. Позбавлення підприємства критичного статусу — підстава анулювати бронювання його працівників (пп. 3 п. 31 Порядку № 76; абз. 4 пп. 3 п. 2 Постанови № 1332). У такому разі критичне підприємство вилучать із Єдиного переліку, який дає змогу бронювати працівників через Портал Дія. Робитимуть це за повідомленням держоргану, який надав критичний статус.

Бронювати зможуть підприємства, які є в Єдиному переліку органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій для бронювання військовозобов’язаних (далі — Єдиний перелік).

Відомості до Єдиного реєстру щодо суб'єктів, які можуть забронювати працівників, будуть включати Мінекономіки та державні органи, які приймають рішення про надання певному підприємству чи установі статусу критично важливих.

Важливо: підприємство Єдиного переліку вносить той орган, який визнав його критично важливим.

Аби потрапити до Єдиного реєстру, потрібно звернутись до Мінекономіки, відповідного державного органу, органом державного управління, держадміністрації тощо із заявою про отримання статусу критично важливо підприємства (установи) і надати відповідні документи, які підтверджують виконання певних визначених критеріїв.

Критерії визначення критично важливих підприємств для бронювання працівників 

Порядок дій, за яким отримують критичний статус, не змінився. Звертайтеся до галузевого міністерства або ОДА. Перелік документів — той самий (п. 5 Критеріїв № 765).

Маємо вісім критеріїв, із яких потрібно відповідати трьом, аби претендувати на критичний статус.

Ірина Чигир експерт із податкового обліку Експертус Головбух
З’ясуємо:
• кого не враховувати;
• як рахувати працівників;
• чи можуть дані рядка 103 бути меншими за дані рядка 101.

Для підприємств та установ приватної форми власності передбачили два обов’язкових критерії. Це:

  1. рівень заробітної плати – не менше за мінімальну заробітну плату, помножену на коефіцієнт 2,5. Для 2024 року це — 20 000 грн.
  2. відсутність заборгованості зі сплати податків до державного і місцевих бюджетів та ЄСВ.

Перелік критеріїв для статусу критично важливого для економіки

№ п/п

Критерій

1

Сума сплачених податків, зборів, платежів до державного і місцевих бюджетів (крім митних платежів) та сума сплаченого ЄСВ протягом звітного податкового року перевищує еквівалент 1,5 млн євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом НБУ за той самий період.

Підтверджують довідкою контролюючого органу, в якому на обліку перебуває підприємство

2

Сума надходжень в іноземній валюті (крім кредитів і позик), за звітний податковий рік перевищує еквівалент 32 млн євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом НБУ за той самий період. Підтверджують довідкою відповідного обслуговуючого банку

3

Підприємство має стратегічне значення для економіки і безпеки держави (див. Перелік, затверджений постановою КМУ від 04.03.2015 № 83)

4 (оновлено)

Підприємство має важливе значення для галузі національної економіки чи забезпечення потреб територіальної громади. Додаткові критерії, за якими визначається важливість підприємства, встановлюють відповідні органи влади, держадміністрації (військові адміністрації у разі її утворення) з урахуванням потреб територіальної громади за погодженням з Мінекономіки та Міноборони

5 (оновлено)

Відсутність заборгованості зі сплати податків до державного і місцевих бюджетів та ЄСВ. Підтверджують довідкою про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, або витягом з інформаційної системи органів ДПС щодо статусу розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами, засвідченим керівником підприємства.

Виняток — державні та комунальні підприємства, а також госптовариства, у статутному капіталі яких більше 50 % акцій (часток) належать державі або перебувають у комунальній власності, та госптовариства, більше 50 % акцій (часток) яких належать госптовариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100 %. Щодо них ця вимога не працює

6 (оновлено)

Розмір нарахованої середньої заробітної плати застрахованих осіб — працівників:

— державних і комунальних підприємств, а також госптовариств, у статутному капіталі яких більше 50 % акцій (часток) належать державі або перебувають в комунальній власності, та госптовариств, більше 50 % акцій (часток) яких належать госптовариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100 %, за останній календарний квартал становить не менше розміру середньої заробітної плати у регіоні за IV квартал 2021 року (відповідно до даних Держстату). Підтверджують довідкою підприємства, госптовариства;

— інших підприємств за останній календарний місяць становить не нижче за розмір мінімальної заробітної плати, помноженої на коефіцієнт 2,5.

Підтверджують довідкою підприємства

7

Підприємство є резидентом Дія Сіті

8

Підприємство є постачальником електронних комунікаційних послуг з використанням мереж мобільного зв’язку, середньомісячний розмір чистого доходу якого за даними останньої фінансової звітності перевищує 200 млн грн або постачальником електронних комунікаційних послуг з використанням мереж фіксованого зв’язку, середньомісячний розмір чистого доходу якого за даними останньої фінансової звітності перевищує 20 млн грн. Підтверджують звітом про фінансові результати з відмітками (штампами) контролюючого органу, який отримав фінансову звітність, із зазначенням дати її отримання

 Вимога щодо розміру зарплати не працює для:

  • державних та комунальних підприємств;
  • господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належать державі або перебувають у комунальній власності;
  • господарських товариств, більше 50% акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100%.

Важливо: для комунальних та державних підприємств зарплатний критерій не обов’язковий.

Як рахувати зарплатний критерій? Порядок № 76 не багатослівний. Щоб обчислити середню зарплату за даними Податкового розрахунку, Мінекономіки пропонує суму рядків  1.1, 1.3, 1.4 розділити на показник рядка 103. Рядки Податкового розрахунку відображають:

  • 1.1 — суму нарахованої заробітної плати;
  • 1.3 — суму оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів платників податків;
  • 1.4 — суму допомоги з тимчасової непрацездатності, яку виплачують за рахунок коштів ПФУ;
  • 103 — кількість застрахованих осіб у звітному періоді, яким нарахували заробітну плату.

Для працівників із неповним робочим часом не передбачено пропорційного розрахунку зарплатного критерію. Тож аби забронювати таких працівників, розмір їхньої зарплати не повинен бути менше 20 000 грн.

Бронювання працівників через Дію 

Забронювати з 1 грудня 2024 року через Дію можна тільки тих військовозобов’язаних, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації. Це може бути:

  • кінцевий бенефіціарний власник підприємства;
  • найманий працівник.

Щодо членів наглядової ради, то підприємство може їх забронювати, якщо воно:

  • має стратегічне значення для економіки та безпеки держави і вартість активів такого підприємства за даними останньої фінансової звітності або річний розмір чистого доходу якого перевищує 200 млн грн, або
  • є особливо важливим для економіки, а вартість активів такого підприємства за даними останньої фінансової звітності перевищує 2 млрд грн або річний розмір його чистого доходу перевищує 1,5 млрд грн.

Важливо: право бути заброньованим не залежить від військового звання, віку та військово-облікової спеціальності.

Отримати відстрочку зможе працівник, який:

  • перебуває на військовому обліку військовозобов’язаних;
  • перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою;
  • займає посаду, за якою йому нараховувалась заробітна плата за кожен місяць не нижче 20 000 грн;
  • уточнив персональні дані. Йдеться зокрема про вимогу для громадян України, віком від 18 до 60 років, які перебували на військовому обліку, до 17 липня 2024 року включно оновити свої дані чи стати на облік;
  • не перебуває у розшуку.

Чи можна забронювати працівників, які невчасно уточнили військово-облікові дані

Так. Несвоєчасне уточнення даних – не перешкода для бронювання, головне, щоб на момент подачі заявки дані були уточнені.

Бронюванню підлягають військовозобов’язані, які займають посади:

  • державної служби категорії «А»;
  • штатних працівників патронатних служб державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України;
  • керівників обласних, районних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій (військових адміністрацій у разі їх утворення);
  • державної служби категорії «Б», але на яких тимчасово покладено виконання обов’язків за вакантною посадою державної служби категорії «А».

Органи державної влади, інші державні органи, Національна поліція, Національне антикорупційне бюро, Державне бюро розслідувань, органи прокуратури, БЕБ, ДСНС, Державна кримінально-виконавча служба, Служба судової охорони, суди, Конституційний Суд України, Вища рада правосуддя, Вища кваліфікаційна комісія суддів України, ДСА, установи системи правосуддя та органи досудового розслідування подають до Міноборони (СБУ, Служби зовнішньої розвідки, розвідувального органу Міноборони) для погодження списки за відповідними сферами управління.

Як забронювати працівника на порталі Дія

  1. Зайдіть у кабінет на порталі Дія. Керівник або особа, яку він уповноважив проходить ідентифікацію та автентифікацію на Порталі Дія
  1. У каталозі послуг Порталу Дія для бізнесу обирає опцію «Бронювання». Натисніть на кнопку « Подати заяву»
  2. Вкажіть дані кандидатів для бронювання. Не включайте у список, зокрема:
  • призовників;
  • працівників, яких виключили з військового обліку — визнали непридатними до військової служби та тих, які досягли граничного віку перебування у запасі;
  • військовозобов’язаних працівників, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації згідно з законом (абз. 3 п. 3 Порядку № 76).
  1. Підтвердьте, що заробітна плата працівника, якого бронюєте відповідає нормам;
  2. Заяву, сформовану засобами Порталу Дія, після перевірки Керівник засвідчує електронним підписом

Протягом трьох днів отримаєте відповідь на електронну пошту та в особистий кабінет. За цей час підприємство мають перевірити на відповідність всім умовам бронювання. Постановка на спецоблік відбуватиметься без звернення до територіальних центрів комплектування (ТЦК).

Важливо: до державних органів вимога щодо 72-годинної перевірки відомостей про працівника під час його бронювання не застосовується.

Повідомлення про результат надійде на електронну пошту та в розділ «Зверніть увагу». Якщо у бронюванні відмовили — зазначать, з якої причини.

Які документи потрібні для бронювання працівників

Після 01.12.2024 бронювати працівників можливо лише за електронними списками через Портал Дія (п. 3 Порядку № 76). Якщо критичне підприємство не має коду за ЄДРПОУ або технічної можливості сформувати список засобами Порталу Дія, подайте його до відповідного держоргану, який ухвалив рішення про критичність за формою згідно з Додатком 1 разом з відповідним обґрунтуванням та довідкою про кількість військовозобов’язаних за формою згідно з Додатком 2. Цей держорган власноруч за поданим списком бронюватиме працівників засобами Порталу Дія.

СКАЧАТИ⤵️

Бронювання працівників із 01.12.2024 СКАЧАТИ⤵️

Бронювання працівників із 01.12.2024

Критичні підприємства мають потрапити до Єдиного переліку. Його наповнює Мінекономіки за повідомленнями від галузевих міністерств та ОДА, які надавали підприємствам критичний статус.

Список працівників, поданий на бронювання через Портал Дія, опрацюють упродовж 72 годин.

Орган державної влади, ОМС, бюджетне підприємство, установа і організація видає військовозобов’язаному витяг із рішення Мінекономіки про бронювання військовозобов’язаних (Додаток 3). Витяг, завірений підписом керівника та печаткою (у разі її наявності), є документом, що підтверджує надання військовозобов’язаному відстрочки.

СКАЧАТИ⤵️

Бронювання працівників із 01.12.2024

Інформація про надану відстрочку (бронь) з’явиться у ВОД в електронній формі. Отримувати будь-які витяги немає потреби. ТЦК в цьому процесі участі не братиме.

Який ліміт на бронювання працівників

Кількість військовозобов’язаних, які займають посади в органі державної влади, іншому державному органі і відповідно до закону підлягають бронюванню, повинна становити не більше 50 відсотків кількості військовозобов’язаних працівників у такому органі станом на 18 травня 2024 року. Якщо чисельність військовозобов’язаних працівників у зазначеному органі збільшить, то ліміт рахуйте від кількості військовозобов’язаних станом на дату подання списків, зокрема для органів, утворених після 18 травня 2024 року.

Виключення передбачено для критично важливого підприємства чи критично важливої установи, де працює один військовозобов'язаний працівник, який відповідно до закону підлягає бронюванню (п. 13 Порядку №76).

До відома: крім того, пам’ятайте, що згідно з оновленими вимогами Порядку № 76 у кількості військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню враховуються:

  • військовозобов’язані, заброньовані відповідно до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 04.02.2015 № 45;
  • працівники, призвані на військову службу під час мобілізації після 18.05.2024.

Не враховуються до кількості військовозобов’язаних:

  • військовозобов’язані-жінки;
  • військовозобов’язані, зазначені в абзаці другому — шостому пункту 5 Порядку № 76.

Всіх своїх військовозобов’язаних працівників можуть забронювати підприємства, перелічені в абзацах сьомому — чотирнадцятому п. 5 Порядку № 76. Це, зокрема, підприємства паливно-енергетичного комплексу та їх підрядні організації, а також підприємства оборонно-промислового комплексу.

Уряд дозволив у повному обсязі бронювати працівників медичних закладів державної та комунальної форм власності (було 50% від кількості військовозобов’язаних). Йдеться про заклади громадського здоров’я, установи, що здійснюють діяльність із судово-медичної та судово-психіатричної експертиз, центри крові.

Для бронювання кінцевих бенефіціарних власників, що не є найманими працівниками підприємства, та членів наглядових рад лімітів не встановлено.

Як перебронювати працівників після 28 лютого

КМУ дозволив підприємствам переброньовувати працівників через портал «Дія» без необхідності очікування 72 години. Ця норма діятиме з 22 січня до 31 березня для підприємств, які оновили статус критично важливих. Бронювання таких працівників здійснюватиметься в режимі реального часу.

Ці зміни вирішать складнощі, що виникали через 72-годинну паузу між завершенням попереднього терміну бронювання та оформленням нового.

Щоб перебронювати працівників потрібно:

  • підтвердити критичність за новими критеріями;
  • анулювати попереднє бронювання працівника;
  • подати заяву на бронювання (у такому випадку не потрібно буде очікувати 72 години).

Зверніть увагу, що скористатися можливістю анулювати бронювання можна 1 раз на 5 днів. Тож чекати три дні підтвердження бронювання не потрібно буде.

Якщо забронювали працівника в січні / лютому після отримання «нової» критичності, його переброньовувати не потрібно після 31.03.2025.

Термін бронювання працівників 

Забронювати фізосіб можна на період не більше:

  • строку дії контракту (договору) на поставку товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб ЗСУ, інших військових формувань — для військовозобов’язаних, що бронюють критично важливі для ЗСУ підприємства;
  • 12 місяців — для військовозобов’язаних, що бронюють критично важливі для економіки підприємства.

Органи держвлади та ОМС бронюють військовозобов’язаних на весь строк проведення мобілізації.

Бронювання працівників освіти

Окремо зупинимося на особливостях бронювання працівників освітніх закладів.У цьому нам допоможе роз’яснення від Всеукраїнської Асоціації об’єднаних територіальних громад, із яким можете ознайомитися нижче.

Бронювання працівників освітніх закладів: детальне роз’яснення ⤵️

Бронювання працівників освіти

Бронювання працівників держорганів та ОМС

Держорганам та ОМС не потрібно отримувати критичний статус, аби забронювати своїх військовозобов’язаних. Також їх не можуть  позбавити такого статусу  через недотримання критеріїв.

Щоб забронювати своїх працівників через Дію, держорган має бути у Єдиному переліку органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій для бронювання військовозобов’язаних (далі — Єдиний перелік). Його формує та веде Мінекономіки (п. 14 Порядку № 76). Відповідно саме цей орган має внести держорган чи ОМС до Єдиного переліку. Жодних дій від керівників держоргану чи ОМС для цього не потрібно.

Керівник зможе переходити до бронювання військовозобов’язаних лише після того, як держорган чи ОМС з’явиться у Дії (п. 25 Порядку № 76).

Органи держвлади та ОМС мають змогу забронювати військовозобов’язаних, які підлягають призову на військову службу та є їх найманими працівниками. Бронюють військовозобов’язаних на весь строк проведення мобілізації (тобто до кінця воєнного стану).

Працівників ОМС теж потрібно перебронювати до 31.03.2025, інакше вони залишаться без відстрочки. Якщо працівників ОМС бронювали за рішенням Мінекономіки або через портал «Дія», їхня відстрочка діє до 31.03.2025 включно.

Те саме стосується працівників держорганів, підприємств, установ і організацій, яких бронювали відповідно до Порядку №76.

Анулювання бронювання працівників

Керівники компаній можуть подавати заяви про анулювання відстрочки через портал «Дія». Для цього необхідно буде зазначити, зокрема, дані працівника та причину запиту. Заяву можна буде подати як щодо своїх співробітників, так і щодо тих, які були заброньовані іншим підприємством.

Заяву на анулювання можна подавати 1 раз на 5 днів.

Заяву направляйте до реєстру «Оберіг». Відстрочку анулюють автоматично і військовозобов’язаного переведуть на загальний військовий облік (п. 32 Порядку № 76).

Відстрочку анулюють за наявності однієї з 12 підстав (п. 31 Порядку № 76). Бронь анулюють, зокрема, коли:

  • підприємство позбавили статусу критично важливого;
  • тимчасового припинення дії трудового договору військовозобов’язаного з критично важливим підприємством;
  • військовозобов’язаного звільнили.

Коли звітувати про заброньованих працівників

Обов’язок звітувати щокварталу про чисельність військовозобов’язаних, заброньованих за Порядком № 76 скасували. Оскільки працівників бронюють тільки через Портал Дія, не маєпотреби формувати витяги для військовозобов’язаних і повідомляти ТЦК про бронювання. Форми таких витягів і повідомлень з Порядку № 76 вилучили.

 

Порядок бронювання працівників



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді