Бронювання працівників із 01.12.2024
Оплата праці держслужбовців — 2025
Електронне бронювання працівників із 01.12.2024
Збаламутила воду постанова КМУ «Деякі питання бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час» від 22.11.2024 № 1332 (далі – Постанова № 1332). У ній урядовці виклали у новій редакції Порядок бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час, затверджений постановою КМУ від 27.01.2023 № 76 (далі – Постанова № 76). А ще:
- скасували Порядок № 6503, в якому окремо були встановлені правила бронювання через Дію;
- змінили критерії, за якими визначають критичний статус для підприємств;
- скасували паперові форми документів для бронювання (списків, повідомлень, довідок, витягів і звітів).
Основна частина Постанови № 1332 набере чинності 01.12.2024, однак деякі норми вже працюють (із 23.11.2024).
Тримайте фахове роз’яснення, щоб потенційні перевірки Держпраці вас не тривожили. Знатимете, за яких умов інспектори перевірять установу, чи накладають суди штрафи під час воєнного стану, що підтвердить законність перевірки та який новий порядок пропонує Кабмін.
Хто зможе бронювати працівників
Як і раніше, бронювати працівників зможуть підприємства, установи та організації, які в установленому порядку визначено критично важливими:
- для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період;
- для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Підприємства, що мають статус критично важливих станом на 23 листопада 2024 року, збережуть цей статус до 31 грудня 2024 року (за умови, що термін дії статусу закінчується до 30 листопада включно).
Важливо: якщо ви критично важливе підприємство для економіки і хочете забронювати працівників, то спершу оновіть свій статус критичного з урахуванням нових критеріїв. Забронювати нових працівників зі старою критичністю не вийде.
Постанова № 1332 вводить перевірку відповідності: протягом трьох місяців уповноважені органи переглядатимуть відповідність підприємств критеріям. Позбавлення підприємства критичного статусу — підстава анулювати бронювання його працівників (пп. 3 п. 31 Порядку № 76; абз. 4 пп. 3 п. 2 Постанови № 1332). У такому разі критичне підприємство вилучать із Єдиного переліку, який дає змогу бронювати працівників через Портал Дія. Робитимуть це за повідомленням держоргану, який надав критичний статус.
Бронювати зможуть підприємства, які є в Єдиному переліку органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій для бронювання військовозобов’язаних (далі — Єдиний перелік).
Відомості до Єдиного реєстру щодо суб'єктів, які можуть забронювати працівників, будуть включати Мінекономіки та державні органи, які приймають рішення про надання певному підприємству чи установі статусу критично важливих.
- Комісія встановила пересортицю. Як врегулювати інвентаризаційну різницю?
- У якому розмірі МВО понесуть матеріальну відповідальність за нестачу?
- Як виправити помилки в інвентаризаційних документах?
- Комісія виявила основні засоби, які установа списала з балансу, але працівники все одно їх використовують. Що робити?
- Як заповнювати матеріали інвентаризації: від руки чи за допомогою комп’ютера?
- З ким із працівників можна укласти договір про повну матеріальну відповідальність?
- Як провести інвентаризацію розрахунків із дебіторами й кредиторами?
- Як під час інвентаризації видати або прийняти матеріальні цінності?
Важливо: підприємство Єдиного переліку вносить той орган, який визнав його критично важливим.
Аби потрапити до Єдиного реєстру, потрібно звернутись до Мінекономіки, відповідного державного органу, органом державного управління, держадміністрації тощо із заявою про отримання статусу критично важливо підприємства (установи) і надати відповідні документи, які підтверджують виконання певних визначених критеріїв.
Які критерії для статусу критично важливого підприємства
Порядок дій, за яким отримують критичний статус, не змінився. Звертайтеся до галузевого міністерства або ОДА. Перелік документів — той самий (п. 5 Критеріїв № 765).
Маємо ті самі вісім критеріїв, із яких потрібно відповідати трьом, аби претендувати на критичний статус.
Для підприємств та установ приватної форми власності передбачили два обов’язкових критерії. Це:
- рівень заробітної плати – не менше за мінімальну заробітну плату, помножену на коефіцієнт 2,5. Для 2024 року це — 20 000 грн.
- відсутність заборгованості зі сплати податків до державного і місцевих бюджетів та ЄСВ.
Перелік критеріїв для статусу критично важливого для економіки
№ п/п | Критерій |
1 | Сума сплачених податків, зборів, платежів до державного і місцевих бюджетів (крім митних платежів) та сума сплаченого ЄСВ протягом звітного податкового року перевищує еквівалент 1,5 млн євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом НБУ за той самий період. Підтверджують довідкою контролюючого органу, в якому на обліку перебуває підприємство |
2 | Сума надходжень в іноземній валюті (крім кредитів і позик), за звітний податковий рік перевищує еквівалент 32 млн євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом НБУ за той самий період. Підтверджують довідкою відповідного обслуговуючого банку |
3 | Підприємство має стратегічне значення для економіки і безпеки держави (див. Перелік, затверджений постановою КМУ від 04.03.2015 № 83) |
4 (оновлено) | Підприємство має важливе значення для галузі національної економіки чи забезпечення потреб територіальної громади. Додаткові критерії, за якими визначається важливість підприємства, встановлюють відповідні органи влади, держадміністрації (військові адміністрації у разі її утворення) з урахуванням потреб територіальної громади за погодженням з Мінекономіки та Міноборони |
5 (оновлено) | Відсутність заборгованості зі сплати податків до державного і місцевих бюджетів та ЄСВ. Підтверджують довідкою про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, або витягом з інформаційної системи органів ДПС щодо статусу розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами, засвідченим керівником підприємства. Виняток — державні та комунальні підприємства, а також госптовариства, у статутному капіталі яких більше 50 % акцій (часток) належать державі або перебувають у комунальній власності, та госптовариства, більше 50 % акцій (часток) яких належать госптовариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100 %. Щодо них ця вимога не працює |
6 (оновлено) | Розмір нарахованої середньої заробітної плати застрахованих осіб — працівників: — державних і комунальних підприємств, а також госптовариств, у статутному капіталі яких більше 50 % акцій (часток) належать державі або перебувають в комунальній власності, та госптовариств, більше 50 % акцій (часток) яких належать госптовариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100 %, за останній календарний квартал становить не менше розміру середньої заробітної плати у регіоні за IV квартал 2021 року (відповідно до даних Держстату). Підтверджують довідкою підприємства, госптовариства; — інших підприємств за останній календарний квартал становить не нижче за розмір мінімальної заробітної плати, помноженої на коефіцієнт 2,5. Підтверджують довідкою підприємства |
7 | Підприємство є резидентом Дія Сіті |
8 | Підприємство є постачальником електронних комунікаційних послуг з використанням мереж мобільного зв’язку, середньомісячний розмір чистого доходу якого за даними останньої фінансової звітності перевищує 200 млн грн або постачальником електронних комунікаційних послуг з використанням мереж фіксованого зв’язку, середньомісячний розмір чистого доходу якого за даними останньої фінансової звітності перевищує 20 млн грн. Підтверджують звітом про фінансові результати з відмітками (штампами) контролюючого органу, який отримав фінансову звітність, із зазначенням дати її отримання |
Маємо для вас 7 зразків заповнення:
• наказ про призначення уповноважених на призначення виплат за соціальним страхуванням;
• протокол уповноваженого для оплати лікарняних;
• наказ про призначення лікарняних;
• наказ про відмову у призначенні допомоги з тимчасової непрацездатності;
• повідомлення про відмову у призначенні лікарняних;
• наказ про оплату перших п’яти днів лікарняного сумісникові;
• лист-пояснення до ПФУ про повернення коштів.
Вимога щодо розміру зарплати не працює для:
- державних та комунальних підприємств;
- господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належать державі або перебувають у комунальній власності;
- господарських товариств, більше 50% акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100%.
Важливо: для комунальних та державних підприємств зарплатний критерій не обов’язковий.
Як рахувати зарплатний критерій? Порядок № 76 не багатослівний. Припускаємо, що перевірятимуть цей критерій за даними зарплатної звітності. Ймовірно, це будуть дані із Додатку Д1 до податкового розрахунку. Тоді цей критерій включатиме лише виплати, на які нараховують ЄСВ.
Для працівників із неповним робочим часом не передбачено пропорційного розрахунку зарплатного критерію. Тож аби забронювати таких працівників, розмір їхньої зарплати не повинен бути менше 20 000 грн.
Яких працівників можна забронювати з 1 грудня
Забронювати можна тільки тих військовозобов’язаних, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації. Це може бути:
- кінцевий бенефіціарний власник підприємства;
- найманий працівник.
Щодо членів наглядової ради, то підприємство може їх забронювати, якщо воно:
- має стратегічне значення для економіки та безпеки держави і вартість активів такого підприємства за даними останньої фінансової звітності або річний розмір чистого доходу якого перевищує 200 млн грн, або
- є особливо важливим для економіки, а вартість активів такого підприємства за даними останньої фінансової звітності перевищує 2 млрд грн або річний розмір його чистого доходу перевищує 1,5 млрд грн.
Важливо: право бути заброньованим не залежить від військового звання, віку та військово-облікової спеціальності.
Отримати відстрочку зможе працівник, який:
- перебуває на військовому обліку військовозобов’язаних;
- перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою;
- займає посаду, за якою йому нараховувалась заробітна плата за кожний місяць останнього кварталу, не нижче 20 000 грн;
- уточнив персональні дані. Йдеться зокрема про вимогу для громадян України, віком від 18 до 60 років, які перебували на військовому обліку, до 17 липня 2024 року включно оновити свої дані чи стати на облік;
- не перебуває у розшуку.
Не відомо, чи на практиці дозволять бронювати працівників, які не уточнили персональні дані до 17.07.2024. Тобто не зрозуміло чи важлива дата уточнення персональних даних для можливості бути заброньованим, оскільки законодавство щодо цього виписане нечітко.
Бронюванню підлягають військовозобов’язані, які займають посади:
- державної служби категорії «А»;
- штатних працівників патронатних служб державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України;
- керівників обласних, районних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій (військових адміністрацій у разі їх утворення);
- державної служби категорії «Б», але на яких тимчасово покладено виконання обов’язків за вакантною посадою державної служби категорії «А».
Органи державної влади, інші державні органи, Національна поліція, Національне антикорупційне бюро, Державне бюро розслідувань, органи прокуратури, БЕБ, ДСНС, Державна кримінально-виконавча служба, Служба судової охорони, суди, Конституційний Суд України, Вища рада правосуддя, Вища кваліфікаційна комісія суддів України, ДСА, установи системи правосуддя та органи досудового розслідування подають до Міноборони (СБУ, Служби зовнішньої розвідки, розвідувального органу Міноборони) для погодження списки за відповідними сферами управління.
Який перелік документів для бронювання працівників
Після 01.12.2024 бронювати працівників можливо лише за електронними списками через Портал Дія (п. 3 Порядку № 76). Якщо критичне підприємство не має коду за ЄДРПОУ або технічної можливості сформувати список засобами Порталу Дія, подайте його до відповідного держоргану, який ухвалив рішення про критичність за формою згідно з Додатком 1 разом з відповідним обґрунтуванням та довідкою про кількість військовозобов’язаних за формою згідно з Додатком 2. Цей держорган власноруч за поданим списком бронюватиме працівників засобами Порталу Дія.
Критичні підприємства мають потрапити до Єдиного переліку. Його наповнює Мінекономіки за повідомленнями від галузевих міністерств та ОДА, які надавали підприємствам критичний статус.
Список працівників, поданий на бронювання через Портал Дія, опрацюють упродовж 72 годин.
До відома: послугу «Бронювання працівників» на Порталі Дія відновлять після 01.12.2024.
Орган державної влади, ОМС, бюджетне підприємство, установа і організація видає військовозобов’язаному витяг із рішення Мінекономіки про бронювання військовозобов’язаних (Додаток 3). Витяг, завірений підписом керівника та печаткою (у разі її наявності), є документом, що підтверджує надання військовозобов’язаному відстрочки.
Інформація про надану відстрочку (бронь) з’явиться у ВОД в електронній формі. Отримувати будь-які витяги немає потреби. ТЦК в цьому процесі участі не братиме.
Роз’яснення експерта допоможуть розібратися, коли та як утримувати військовий збір за новою ставкою — 5%.
Який ліміт на бронювання працівників
Кількість військовозобов’язаних, які займають посади в органі державної влади, іншому державному органі і відповідно до закону підлягають бронюванню, повинна становити не більше 50 відсотків кількості військовозобов’язаних працівників у такому органі станом на 18 травня 2024 року. Якщо чисельність військовозобов’язаних працівників у зазначеному органі збільшить, то ліміт рахуйте від кількості військовозобов’язаних станом на дату подання списків, зокрема для органів, утворених після 18 травня 2024 року.
Виключення передбачено для критично важливого підприємства чи критично важливої установи, де працює один військовозобов'язаний працівник, який відповідно до закону підлягає бронюванню (п. 13 Порядку №76).
Всіх своїх військовозобов’язаних працівників можуть забронювати підприємства, перелічені в абзацах сьомому — чотирнадцятому п. 5 Порядку № 76. Це, зокрема, підприємства паливно-енергетичного комплексу та їх підрядні організації, а також підприємства оборонно-промислового комплексу.
Для бронювання кінцевих бенефіціарних власників, що не є найманими працівниками підприємства, та членів наглядових рад лімітів не встановлено.
Який порядок бронювання працівників із 1 грудня
З 1 грудня 2024 року бронювання здійснюватиметься лише через портал Дія – за списками в електронній формі. Від подання заявки в Дії і до постановки військовозобов’язаного на спецоблік буде проходити до 72 годин. За цей час підприємство мають перевірити на відповідність всім умовам бронювання. Постановка на спецоблік відбуватиметься без звернення до територіальних центрів комплектування (ТЦК).
Усі відстрочки, що були надані рішеннями Міністерства економіки або через портал Дія, є чинними протягом строку, на який вони надані, але не довше ніж до 28 лютого 2025 року. Йдеться про бронювання за нормами постанови КМУ від 27.01.2023 № 76 (далі – Постанова № 76). А це і працівники держорганів, і працівники ОМС, а працівники критично важливих підприємств (пп. 1, 2 п. 2 Постанови №1332).
Важливо: діючі бронювання працівників втрачають свою силу 28 лютого 2025 року.
Далі, заброньованих потрібно буде перебронювати через портал «Дія». Стосується ця вимога не лише найманих працівників, а усіх, хто був заброньований – наприклад, кінцевих бенефіціарних власників.
Послугу «Бронювання працівників» на Порталі Дія відновлять після 01.12.2024.
Скористайтеся прикладами, щоб розрахувати компенсацію за невикористану відпустку працівникові, який звільняється. Недоплата навіть у кілька гривень призведе до того, що за кожен день затримки доведеться заплатити середню зарплату.
Який строк дії відстрочки
Забронювати фізосіб можна на період не більше:
- строку дії контракту (договору) на поставку товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб ЗСУ, інших військових формувань — для військовозобов’язаних, що бронюють критично важливі для ЗСУ підприємства;
- 12 місяців — для військовозобов’язаних, що бронюють критично важливі для економіки підприємства.
Анулювання бронювання працівників
Керівники компаній можуть подавати заяви про анулювання відстрочки через портал «Дія». Для цього необхідно буде зазначити, зокрема, дані працівника та причину запиту. Заяву можна буде подати як щодо своїх співробітників, так і щодо тих, які були заброньовані іншим підприємством.
Заяву направляйте до реєстру «Оберіг». Відстрочку анулюють автоматично і військовозобов’язаного переведуть на загальний військовий облік (п. 32 Порядку № 76).
Відстрочку анулюють за наявності однієї з 12 підстав (п. 31 Порядку № 76). Бронь анулюють, зокрема, коли:
- підприємство позбавили статусу критично важливого;
- тимчасового припинення дії трудового договору військовозобов’язаного з критично важливим підприємством;
- військовозобов’язаного звільнили.
Коли звітувати про заброньованих працівників
Обов’язок звітувати щокварталу про чисельність військовозобов’язаних, заброньованих за Порядком № 76 Скасували. Коли працівників бронюватимуть тільки через Портал Дія, не буде потреби формувати витяги для військовозобов’язаних і повідомляти ТЦК про бронювання. Форми таких витягів і повідомлень з Порядку № 76 вилучили.