Державна служба в умовах воєнного стану: соцпакет, обмеження та заохочення
Держслужбовці та держслужба
Державна служба – це виконання завдань та функцій держави через публічну, професійну і політично неупереджену діяльність. В свою чергу, держслужбовець – особа, яка обіймає посаду держслужби, отримує зарплату з держбюджету та виконує передбачені посадою повноваження в органі держвлади чи іншому держоргані.
Після запровадження та продовження воєнного стану трудове законодавство для держслужбовців зазнало змін – про це мова піде в окремому розділі даного огляду.
Хто може стати державним службовцем – Закон про держслужбу
Не кожен громадянин може розраховувати на держпосаду. Так, Закон «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889 (далі – Закон про держслужбу), який врегульовує питання держслужби, зобов’язує охочих стати держслужбовцями проходити конкурсний відбір.
- Кому індексувати зарплату в листопаді 2024 року
- Інвентаризація-2024: відповіді на гарячі запитання
- Як перевіряє Держпраці під час воєнного стану
- Скарбниця бухпроведень: ремонт і поліпшення комп’ютерів та оргтехніки
- Видатки з поповнення статутного капіталу підпорядкованих суб’єктів господарювання: як визначити КЕКВ
Як пройти конкурс?
Аби взяти участь у конкурсному відборі, кандидат має подати відповідну письмову заяву. У цій заяві він вказує основні мотиви до зайняття посади державної служби. Після цього відбувається процедура за Порядком проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, затвердженим постановою Кабміну від 25.03.2016 р. № 246. За ним маємо таку послідовність:
- документи кандидатів ретельно перевіряють;
- самі претенденти проходять тестування, розв’язання ситуаційних завдань, співбесіду або інше оцінювання.
ВАЖЛИВО! Після запровадження воєнного стану передбачено спрощену процедуру вступу на посади державної служби та посади в органах місцевого самоврядування у період дії воєнного стану. Такі особи призначаються без конкурсного відбору (про це йдеться у ч. 5 ст. 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII), обов’язковість якого передбачена законом, на підставі поданої заяви, заповненої особової картки встановленого зразка та документів, що підтверджують наявність у таких осіб громадянства України, освіти та досвіду роботи згідно з вимогами законодавства, встановленими щодо відповідних посад. Про каже й роз'яснення Національного агентства з питань держслужби (НАДС).
Не всім охочим вдається досягти мети, та претендентів від цього менше не стає. Причин цього кілька:
- розмір зарплати держслужбовців;
- їх соціальні гарантії;
- додаткові заохочення.
Розглянемо тепер кожен пункт детальніше.
Мотиви зайняття посади державної служби – зарплата держслужбовця
Заробітна плата держслужбовців – чи не основний мотив зайняття державної служби, як і будь-якої іншої посади у приватному секторі.
Держслужба є таким же місцем роботи для службовців, як і місце роботи для працівників, і вони також отримують заробіток за виконання своїх обов’язків. Розмір цього заробітку залежить від категорії посад державної служби, стажу, рангу, результатів службової діяльності (ч. 1 ст. 7 Закону про держслужбу).
До зарплати держслужбовця входять (ч. 2 ст. 50 Закону про держслужбу):
- посадовий оклад;
- надбавки за вислугу років та ранг;
- премії (якщо є).
Розміри посадових окладів визначаються на основі грейдів, які визначені у схемах посадових окладів на посадах державної служби з урахуванням сімей і рівнів посад, юрисдикції та типів державних органів. Схеми посадових окладів були затверджені постановою КМУ від 29.12.2023 № 1409 та діють з 2024 року. Також схеми посадових окладів поділені за типами органів державної влади та їх юрисдикцією.
Також у 2024 році діє нова Єдина тарифна сітка посадових окладів. З 1 січня 2024 року посадовий оклад (тарифна ставка) працівника I розряду становить 3 195 грн.
Надбавки держслужбовцям встановлюють за:
- вислугу років – 2% посадового окладу за кожний календарний рік стажу держслужби, але не більше 30 відсотків посадового окладу. (Прикінцеві положення Закону «Про державний бюджет України на 2024 рік»);
- ранг держслужби – розміри встановлені Постановою № 15 (див. Розмір надбавок до посадових окладів за ранги державних службовців).
КАЛЬКУЛЯТОР СТАЖУ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ ТА СЛУЖБИ В ОМС
Премії держслужбовцям встановлюють за особистий внесок держслужбовця в загальний результат роботи. Вони можуть бути:
- щорічними;
- місячними чи квартальними.
Премію встановлює керівник тільки за наявності коштів на оплату праці, передбачених у кошторисі. Фонд преміювання державного органу встановлюється у розмірі 20% загального фонду посадових окладів за рік та економії фонду оплати праці (ч. 7 ст. 52 Закону про держслужбу).
Державна служба – соціальний пакет держслужбовця
Соціальні гарантії – теж не останні мотиви зайняття посади державного службовця.
Держслужбовцям встановлюють п’ятиденний робочий тиждень та два вихідних із тривалістю робочого часу – 40 год. на тиждень.
Однак за наказом керівника держслужбовець зобов’язаний відпрацювати більше установленої тривалості робочого дня або працювати на вихідних, у святкові та неробочі дні, у нічний час, аби виконати невідкладні або непередбачувані завдання. Така робота компенсується згідно з чинним законодавством.
Робота держслужбовця понад норму не повинна тривати довше чотирьох годин протягом двох днів поспіль і 120 годин на рік.
Усі працівники мають право на щорічну основну відпустку тривалістю 24 календарних дні за відпрацьований рік. Але деякі категорії працівників, у т. ч. держслужбовці, мають право на відпустку більшої тривалості. Тож мотиви зайняття держслужи виправдані – держслужбовцям встановлена основна оплачувана відпустка тривалістю 30 календарних днів, якщо законодавство не передбачає довшу відпустку, та оплата її в розмірі середньомісячного заробітку (ч. 1 ст. 57 Закону про держслужбу).
Ще одна соціальна перевага – за кожен рік на держслужбі, після набуття 5 років стажу, держслужбовці додатково отримують один календарний день додаткової відпустки на рік, та не більше 15 (ч. 1 ст. 58 Закону про держслужбу).
Тривалі щорічні та додаткові відпустки, оплата за дні тимчасової непрацездатності – вирішальні складові соціальних гарантій у держорганах, які, відповідно, мотивують на одержання посад у держорганах.
Які ще основні мотиви щодо зайняття посади державної служби? Держслужбовці у випадках і порядку, встановлених Кабміном, отримують:
- матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань (ч. 2 ст. 54 Закону про держслужбу). Вона може бути 1 раз на рік у розмірі середньомісячної заробітної плати на підставі особистої заяви (постанова Кабміну від 08.08.2016 р. № 500);
- службове житло (ч. 1 ст. 54 Закону про держслужбу).
Надбавки держслужбовцям, заохочення
Як мотиви щодо зайняття посади державної служби вважаємо заохочення.
Бездоганна та ефективна держпраця та особливі заслуги держслужбовця є підставою для (ч. 1 ст. 53 Закону про держслужбу):
- дострокового присвоєння рангів;
- оголошення подяки;
- нагородження грамотами, іншими відомчими відзнаками;
- відзначення урядовою нагородою (вітальні листи, подяки, почесні грамоти);
- відзначення державною нагородою.
Інші мотиви
Отже, держслужба має свої переваги. Як і робота в недержавному секторі економіки, вона дає досвід роботи за спеціальністю та можливість практикувати свої навики.
Можливо, отримані на держслужбі практичні навики і досвід не надто широко затребуваний на ринку праці, але це саме можна сказати про безліч приватних підприємств. Держслужба надає повне розуміння механізму державної влади, його функціонування, процедури розробки законів і приймання рішень, та може стати незамінним досвідом.
Робота держслужбовця в умовах воєнного стану
Є роботі держслужбовців є суттєві зміни після прийняття Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 р. № 2136 (далі – Закон № 2136). НАДС випустило низку пояснень щодо нових норм праці держслужбовців. Головні з них такі:
- період перебування держслужбовця у відпустці без збереження зарплати зараховується до стажу державної служи, який дає право на встановлення дерслужбовцю надбавки за вислугу років та надання додаткової щорічної відпустки (до 90 днів за умови перебування закордоном або взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи, ч. 4 ст. 12 Закону № 2136);
- додаткова оплачувана відпустка надається держслужбовцю за час простою та за час перебування у відпустках без збереження зарплати (ст. 26 Закону «Про відпустки» від 15.11.1996 р. № 504, ч. 3 і ч. 4 ст. 12 Закону № 2136);
- період простою держслужбовця, а також період перебування у відпустці без збереження зарплати впродовж воєнного стану зараховується до строку, що дає право на присвоєння чергового рангу.
Відправляємо працівників у відрядження під час війни
Припинення державної служби та звільнення
Підставами припинення держслужби вважаються:
- набрання законної сили обвинувальним вироком суду щодо державного службовця за вчинення умисного кримінального правопорушення та/або встановлення заборони займатися діяльністю, повязаною з виконанням функцій держави;
- колаборційна діяльність.
Підставами для звільнення є:
- порушення присяги держслужбовця;
- вияв неповаги до держави, державних символів України, Українського народу;
- перевищення службових повноважень, якщо воно не містить складу кримінального або адміністративного правопорушення.