Тимчасове заступництво головного бухгалтера: як оплатити
Керівник установи має покласти обов’язки головного бухгалтера на іншого працівника і оплатити тимчасове заступництво головного бухгалтера. Адже працювати без головбуха вкрай важко, чи то пак просто неможливо. Хтось повинен перевіряти та підписувати документи для перерахування податків, проведення розрахунків за укладеними договорами, приймання і видачі грошових коштів. Та й без контролю за обліком госпоперацій та цільовим використанням коштів не обійтися.
📝 Як бюджетнику завершити 2024 рік: 10 важливих справ
Покладаємо виконання обов’язків головбуха на іншого
Головний бухгалтер є керівником бухгалтерської служби, і підпорядковується він безпосередньо керівникові бюджетної установи або його заступникові (п. 9 Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженого постановою КМУ від 26.01.2011 № 59; далі — Типове положення).
Як і кожен з нас, головбух може захворіти чи піти у відпустку, або ж поїхати у тривале службове відрядження.
У разі тимчасової відсутності головного бухгалтера виконання його обов’язків відповідно до наказу керівника установи покладають на його заступника, якщо ж такого немає в установі — на іншого працівника бухгалтерської служби (п. 17 Типового положення).
Законодавство про працю передбачає два варіанти, коли у разі тимчасової відсутності працівника його обов’язки мусить виконувати інший:
- виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника;
- тимчасове заступництво (заміщення).
Розглянемо у чому відмінності між цими варіантами виконання обов’язків головбуха.
Роз’яснення експерта допоможуть розібратися, коли та як утримувати військовий збір за новою ставкою — 5%.
Виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника
Працівникам, які виконують в тій самій установі, організації обов’язки тимчасово відсутнього і не звільняються від своєї основної роботи, доплачують згідно статті 105 Кодексу законів про працю України (КЗпП), тобто їм встановлюють доплату за виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника. Для бюджетної сфери враховують розмір доплати, визначеної у підпункті «а» підпункті 3 пункту 3 Постанови № 1298.
Розмір цієї доплати зазвичай визначають у відсотках (гранична межа — 50%) від посадового окладу. Постанова № 1298 не містить уточнень який посадовий оклад брати до розрахунку – працівника, який виконуватиме обов’язки, чи того, чиї обов’язки виконуватимуть. Саме це уточнення і прописують у колдоговорі або ж встановлюють наказом по установі.
Покладання виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника, як правило, відбувається за рівнозначними посадами. Оскільки при виконанні обов’язків тимчасово відсутнього працівника, працівник поряд зі своїми обов’язками одночасно виконує обов’язки і за іншою посадою.
Тимчасове заступництво головного бухгалтера: оплата
Виконання службових обов’язків за більш відповідальною посадою тимчасово відсутнього працівника, коли це пов’язане з розпорядчими функціями, працівником, який працює в тій самій установі, організації, — є тимчасовим заступництвом. Свого часу такий висновок висловило Мінсоцполітики у листі від 21.07.2011 № 590/13/84-11.
Нині нормативних актів України, якими б регулювалася заміна головного бухгалтера, немає, тому застосовуються законодавчі акти СРСР. Однак за умови, що вони не суперечать Конституції України (постанова ВР «Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу РСР» від 12.09.1991 № 1545-ХІІ).
Тимчасове заступництво оформляють та оплачують відповідно до роз’яснення Держпраці СРСР та Всесоюзної центральної ради професійних спілок «Про порядок виплати тимчасового заступництва» від 29.12.1965 № 30/39.
Тимчасове заступництво це — виконання службових обов’язків за посадою тимчасово відсутнього працівника, коли це викликано виробничою потребою.
Той, хто заміщує тимчасово відсутнього працівника, на період замісництва звільняється від виконання обов’язків, обумовлених трудовим договором за основним місцем роботи.
Як оформити тимчасове виконання обов’язків головного бухгалтера? Керівник установи має видати наказ (розпорядження) про тимчасове заступництво.
Тобто у разі тимчасового заступництва (заміщення) рядовий бухгалтер виконуватиме винятково обов’язки відсутнього головбуха, а від обов’язків за основною посадою (бухгалтера) він буде увільнений. І за таке тимчасове заступництво працівнику, який виконуватиме заміщення, належить виплатити різницю між його посадовим окладом та посадовим окладом головного бухгалтера.
Зауважимо: штатним заступникам, помічникам відсутніх працівників (якщо посади заступника не ввседено) різницю в окладах не виплачують.
Як бути з премією та надбавками? Для виплати премії беруть умови і розміри за посадою, яку заміщують. А ось надбавки та доплати залишаються старими, а точніше належними до виплати за основною посадою працівника.
Тобто преміюють тимчасових заступників так само, як виплачували б премію працівнику, якого заміщують. Премію нараховують на посадовий оклад працівника, який заміщує, та на різницю в окладах.
А доплати та надбавки, які були встановлені тому, хто тимчасово виконує обов’язки за більш відповідальною посадою (у нашій ситуації — бухгалтеру), виплачують в тому розмірі, в якому виплачували до призначення його на тимчасове замісництво.
Не забудьте умови оплати праці за виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівників, особливо на умовах тимчасового заступництва, прописати у колективному договорі.