Конфлікт інтересів у публічних закупівлях
Прощавай, Господарський кодексе! Як зміняться правила гри?
Урегулювання конфлікту інтересів у закупівлях
Нова редакція Закону про публічні закупівлі має адаптувати законодавство України acquis Європейського Союзу на виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, і Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії та їхніми державами-членами, з іншої сторони. Тож доцільно розглянути європейську практику щодо конфлікту інтересів, який унормовують Кодекси етичної поведінки державних службовців (далі — Кодекси).
Положення Кодексів** умовно можна поділити на:
- загальні принципи поведінки — уважність, увічливість, порядність, чесність;
- правила, що регулюють діяльність держслужбовця, — робота з конфіденційною інформацією, конфлікт інтересів, отримання подарунків тощо.
** За матеріалами інформаційної довідки, підготовленої Європейським інформаційно-дослідницьким центром на запит Комітету ВРУ.
Положення, що стосуються конфлікту інтересів, містить також Директива Європейського Парламенту і Ради № 2014/24/ЄС від 26.02.2014 про державні закупівлі (далі — Директива 2014/24/ЄС). Її вимоги наведемо в таблиці.
Хто | Що мають робити |
Держави-члени | Забезпечувати, аби замовники вживали заходів для:
|
Вимагати від замовників:
| |
Державний замовник | Уживати всіх передбачених законодавством засобів, аби запобігти спотворенням під час процедур закупівель, які випливають із конфліктів інтересів. Це може включати процедури виявлення, запобігання та усунення конфліктів інтересів |
Виключати — безпосередньо або на вимогу держави-члена — будь-якого господарюючого суб'єкта з участі у процедурі закупівлі, якщо конфлікт інтересів не можна усунути іншими, менш кардинальними заходами |
Які ситуації за Директивою 2014/24/ЄС охоплює поняття «конфлікт інтересів»?
По-перше, коли працівники замовника або постачальника, що діє від імені замовника, які беруть участь у проведенні процедури закупівлі або можуть вплинути на її результати, мають прямо або опосередковано фінансовий, економічний або інший особистий інтерес. І цей інтерес можна сприймати як компроментацію їхньої неупередженості та незалежності в контексті процедури закупівлі.
По-друге, коли працівники замовника, які залучені до конкурсної процедури надання концесії або можуть вплинути на результати такого конкурсу, мають прямо або опосередковано фінансовий, економічний або інші особисті інтереси. І це може піддати ризику їх неупередженість і незалежність під час такої процедури.
За допомогою статті без труднощів обчислите середній заробіток для лікарняних. Помилково вважати, що він залежить лише від доходу працівника. Важливі й інші факти: як довго працює, чи підвищували його зарплату, коли хворів і відпочивав.
Ухвалені заходи щодо конфлікту інтересів не повинні виходити за рамки того, що суворо необхідно, аби запобігти можливому конфлікту інтересів або усунути конфлікт інтересів, що був ідентифікований (ст. 35 Директиви 2014/24/ЄС).