Як виявляти конфлікт інтересів
Урегулювання конфлікту інтересів у закупівлях
Нова редакція Закону про публічні закупівлі має адаптувати законодавство України acquis Європейського Союзу на виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, і Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії та їхніми державами-членами, з іншої сторони. Тож доцільно розглянути європейську практику щодо конфлікту інтересів, який унормовують Кодекси етичної поведінки державних службовців (далі — Кодекси).
Положення Кодексів** умовно можна поділити на:
- загальні принципи поведінки — уважність, увічливість, порядність, чесність;
- правила, що регулюють діяльність держслужбовця, — робота з конфіденційною інформацією, конфлікт інтересів, отримання подарунків тощо.
** За матеріалами інформаційної довідки, підготовленої Європейським інформаційно-дослідницьким центром на запит Комітету ВРУ.
Положення, що стосуються конфлікту інтересів, містить також Директива Європейського Парламенту і Ради № 2014/24/ЄС від 26.02.2014 про державні закупівлі (далі — Директива 2014/24/ЄС). Її вимоги наведемо в таблиці.
Хто | Що мають робити |
Держави-члени | Забезпечувати, аби замовники вживали заходів для:
|
Вимагати від замовників:
| |
Державний замовник | Уживати всіх передбачених законодавством засобів, аби запобігти спотворенням під час процедур закупівель, які випливають із конфліктів інтересів. Це може включати процедури виявлення, запобігання та усунення конфліктів інтересів |
Виключати — безпосередньо або на вимогу держави-члена — будь-якого господарюючого суб'єкта з участі у процедурі закупівлі, якщо конфлікт інтересів не можна усунути іншими, менш кардинальними заходами |
Які ситуації за Директивою 2014/24/ЄС охоплює поняття «конфлікт інтересів»?
По-перше, коли працівники замовника або постачальника, що діє від імені замовника, які беруть участь у проведенні процедури закупівлі або можуть вплинути на її результати, мають прямо або опосередковано фінансовий, економічний або інший особистий інтерес. І цей інтерес можна сприймати як компроментацію їхньої неупередженості та незалежності в контексті процедури закупівлі.
По-друге, коли працівники замовника, які залучені до конкурсної процедури надання концесії або можуть вплинути на результати такого конкурсу, мають прямо або опосередковано фінансовий, економічний або інші особисті інтереси. І це може піддати ризику їх неупередженість і незалежність під час такої процедури.
Ухвалені заходи щодо конфлікту інтересів не повинні виходити за рамки того, що суворо необхідно, аби запобігти можливому конфлікту інтересів або усунути конфлікт інтересів, що був ідентифікований (ст. 35 Директиви 2014/24/ЄС).
Запобігання конфлікту інтересів у закупівлях
Як запобігти конфлікту інтересів
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух: Бюджет"